Розробка уроку описує види теплопередач. Використовуються експерименти, що демонструють ці види теплопередач, а також різноманітні якісні задачі на закріплення отриманих знань.
Види теплопередачі: теплопровідність, конвекція, випромінювання
8 клас
Мета уроку:
Освітня:формувати в учнів знання про теплопровідність, конвекцію, випромінювання; показати використання різних видів теплообміну в побуті та техніці; продовжити формування та закріплення понять внутрішньої енергії та способів її зміни.
Виховна: виховувати інтерес до вивчення фізики, розуміння її ролі та важливості фізичних знань у житті, потяг до наукової творчості, уявлення про фізику як невід’ємну складову культури, виховувати такі людські якості як сумлінність, працелюбність, звичку до систематичної розумової праці, комунікативність, позитивне ставлення до навчально-пізнавальної діяльності
Розвивальна: розвивати критичне мислення, творчі здібності учнів, прищеплювати навички інтелектуальної праці.
ознайомити учнів із основними видами теплопередачі (теплопровідністю,) та розглянути їх застосування у природі і побуті; розвивати логічне і критичне мислення учнів, пам'ять; виховувати дисциплінованість.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Мідний стержень із скріпками, прикріпленими воском, пальник, сталева, дерев’яна і срібна ложки, склянку з окропом, пробірка із водою і льодом, колба, перманганат калію, проектор, мультимедійна дошка, набір карток (із запитаннями і кілька чистих); підручник В. Сиротюка, 8 кл.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
На окремих картках записуються питання, запропоновані нижче. Якщо кількість учнів перевищує кількість запитань, то пропонуються чисті картки. Учні у довільному порядку обирають собі картку. Якщо витягує запитання, то готується відповідати, а ті учні, що обрали чисті картки відіграють роль суддів, які оцінюватимуть незалежно один від одного відповіді учнів.
1) Під час тертя гоночного автомобіля об повітря. (Виконання роботи.)
2) У процесі нагрівання деталі у термічній печі. (В результаті теплообміну.)
3) Під час обробки заготовок на токарному станку. (Виконання роботи.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Які існують способи передачі тепла від одного тіла до іншого, в чому їх особливості, чи відбувається при цьому перенесення речовини, як економлячи енергію і час можна нагріти чи охолодити те чи інше тіло, чи може лід бути нагрівником, чому у темному одязі влітку завжди жаркіше, ніж у білому та ще багато цікавого та корисного ви дізнаєтесь на даному уроці.
ІІ. Викладення нового матеріалу.
Теплота передається від більш нагрітого тіла до менш нагрітого тіла. Існують такі види теплопередачі:
Розглянемо детальніше кожен із видів теплопередачі.
Теплопровідність
Дослід 1. До мідного стержня за допомогою воску або шматочків пластиліну прикріпити скріпки. Один кінець стержня нагрівати пальником або спиртівкою.
Результат експерименту. Під час нагрівання воск або пластилін почне плавитися, кнопки відпадатимуть. Спочатку відпадуть скріпки, що знаходяться ближче до полум’я, а потім по черзі-всі інші.
Висновок (питання до учнів).
Отже, ми спостерігали, як тепло передається від більш нагрітих ділянок тіла до менш нагрітих. Такий вид теплопередачі називають теплопровідністю.
Теплопровідність-це процес передачі тепла від одних частин тіла до інших, який зумовлений хаотичним рухом частинок речовини і не супроводжується перенесенням речовини.
А зараз перевіримо якою є теплопровідність різних речовин.
Дослід 2. Опустимо сталеву, дерев’яну і пластмасову ложки у склянку з гарячою водою.
Результат експерименту (питання до учнів).
Яка ложка нагріється найбільше? (Сталева ложка нагрівається швидше і найбільше. Дерев’яна і пластмасова ложки майже не нагріваються.)
Висновок. Різні речовини мають різну теплопровідність. Більшу теплопровідність мають метали, особливі срібло і мідь.
Дослід 3 . «Лід, що кипить». До штатива прикріпити пробірку із водою і льодом. Розмістити паяльник біля верхньої частини пробірки.
Результат експерименту (питання до учнів).
Висновок. Рідина погано проводить тепло.
Висновок. Відстань між молекулами велика – перенесення енергії відбувається рідше.
Запитання до класу
• Наведіть приклади використання теплоізоляторів у побуті й техніці. (Дерев’яні або пластмасові ручки на каструлях, сковорідках, пластикові вікна, теплоізоляція труб водяного опалення. )
• Чому глибокий пухкий сніг охороняє озимі від вимерзання? (У снігу є проміжки повітря, яке є хорошим теплоізолятором.)
• Чому вислів «шуба гріє» неправильний? (Не «гріє», а зберігає тепло тіла, оскільки між волокнами шуби є проміжки повітря, яке є хорошим теплоізолятором.)
• Чому дно і стінки металевої сковороди на вогні розжарюються, а дерев’яна ручка залишається практично холодною? (Дерево погано проводить тепло.)
• Чому можна обпалити губи, якщо пити чай з металевого кухля, і чому цього не трапляється, коли ми п’ємо його із порцелянової чашки? (Метали є кращими провідниками тепла, ніж порцеляна.)
• Чому вовняний светр «тепліший» за бавовняний? (Між волокнами вовни є велика кількість повітряних проміжків, а повітря є хорошим теплоізолятором.)
• Чому розпечене тіло у воді остигає швидше, ніж на повітрі? (Вода краще проводить тепло, ніж повітря.)
• Чому металева ванна на дотик здається нам холоднішою, ніж бавовняний рушник? (Між волокнами рушника є проміжки повітря, яке є поганим провідником тепла, порівняно з металами.)
• Що роблять перед тим, як налити у склянку окріп? Чому опущена в нього металева ложка охороняє склянку від розтріскування? (Металева ложка є хорошим провідником тепла, внаслідок чого вона забирає частину тепла і вода охолоджується.)
Теплоємність у природі і житті людини:
Задачі.
Конвекція
Дослід 4. На дно скляної колби помістити перманганат калію і повільно налити води. Дно колби нагрівати пальником або спиртівкою.
Результат експерименту (питання до учнів).
Висновок. В результаті нагрівання рідини її об’єм збільшується. Густина зменшується . Виштовхувальна сила стає більшою за силу тяжіння. Нагріта рідина піднімається вгору, холодна-опускається вниз.
Конвекція – вид теплопередачі, що здійснюється шляхом перенесення теплоти потоком рідини або газу (і не може твердими тілами).
Механізм виникнення конвекції (природна і примусова (при розмішуванні чай швидше остигає; обмахуючись віялом, ми також влаштовуємо вимушену конвекцію.)
Конвекція в природі і повсякденному житті:
Задачі.
Питання до класу
• Чи може відбуватися конвекція у твердих тілах? (Ні. При нагріванні твердого тіла не можуть утворюватися потоки речовини, тому що частинки твердого тіла виконують тільки коливальні рухи.)
• А як же передається тепло у вакуумі (тепло від Сонця)?
Це інший вид теплопередачі, і називають його випромінюванням. Випромінювання відрізняється від інших видів теплопередачі тим, що може здійснюватися навіть у вакуумі, там, де не може відбуватися конвекції.
Випромінюють енергію всі тіла при будь-якій температурі. Очевидно, що більш нагріті тіла випромінюють тепло інтенсивніше, ніж менш нагріті. Різні речовини по-різному і поглинають енергію випромінювання. З власного досвіду ми знаємо, що тіла з темною поверхнею краще поглинають енергію і швидше нагріваються, а тіла з білою, сріблястою поверхнею краще відбивають енергію випромінювання й внаслідок цього менше нагріваються.
Випромінювання
Випромінювання – це вид теплопередачі, при якому енергія передається за допомогою електромагнітних хвиль.(При цьому речовини не існує.)
Приклад. Енергія Сонця, язики полум’я.
Тіла з темною поверхнею краще нагріваються і краще охолоджуються.
Задачі.
1.Чому влітку люди зазвичай носять світлий одяг? (Він відбиває всі види випромінювання. )
2. Чому опалювальні батареї краще фарбувати в темний колір? (Вони поглинають всі види випромінювання, краще нагріваються. )
Розв’язування задач.
ІІІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.
Отже, ми з вами розглянули, які існують види теплопередачі, їх особливості та застосування у природі, побуті та техніці. А зараз, узагальнивши отримані знання, спробуємо побудувати «дерево знань». Чим пишнішою і розлогішою буде його «крона», тим кращими будуть оцінки.
Клас поділяється на групи по 2-4 учні в кожній. Протягом 5-7 хвилин учні колективно створюють і заповнюють схему за поданим зразком. Після закінчення часу представник однієї з груп презентує (зачитує) результати своєї роботи . Решта учнів класу слідкують за цим і доповнюють або вносять свої корективи у сказане.
План побудови «дерева знань».
1. Види теплопередачі.
2. Характеристики кожного із видів теплопередачі.
3. Приклади застосування.
ІV. Повідомлення домашнього завдання.
§ 44, №378 (ст.180)
Домашній експеримент. Виміряти температуру в приміщенні у поверхні підлоги й під стелею. Отримані дані записати та пояснити.