Цей урок допоможе учням повторити й закріпити закони послідовного та паралельного з'єднання провідників, зформувати навички розрахунку ланцюгів зі змішаним з'єднанням. Учні навчаться застосовувати свої математичні навички при роботі з формулами. Цей урок сприятиме розвитку логічного мислення, уваги, пам'яті, мови; розвитку вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати.
Змішане з’єднання провідників. Розв’язування задач
Мета: формувати уміння в знаходженні загального опору кола, розраховувати електричне коло при змішаному з’єднанні. Розвивати образне та логічне мислення, пам’ять,увагу; формувати навички розв’язування задач. Виховувати спостережливість, самостійність, наполегливість; культуру оформлення задач; вміння працювати в колективі.
Тип: урок практичного застосування знань, навичок і вмінь
Хід уроку
1. Організаційний момент
2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань та вмінь
3. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне питання
Чи може електричний ланцюг з трьома резисторами, кожний з яких має опір 6 Ом, мати загальний опір 2 Ом, 4 Ом, 6 Ом, 9 Ом, 12 Ом, 18 Ом, 24 Ом? Відповідь пояснити. (Малюнок)
4. Застосування знань, умінь і навичок
На практиці виявляється є не лише послідовне і паралельне з’єднання провідників, але часто зустрічається їх комбінація, яку називають змішане з’єднання.
Метод розв’язування цього типу задач передбачає з’ясування, дивлячись на схему, яким чином з’єднані принаймні деякі з опорів, а потім знайдення опору таких ділянок. Далі, замінюючи ділянки відповідними обрахованими опорами, отримують еквівалентні схеми. Кожна схема виходить простішою, ніж попередня. Вибудовуючи таким чином декілька еквівалентних схем, визначають загальний опір. Знаючи загальний опір і якщо задана загальна напруга, визначають загальний струм. Далі вже можна визначити напруги і струми на окремих резисторах.
Покажемо, як використовувати методику еквівалентної схеми на окремих прикладах.
Робота з додатковим матеріалом
Кожен учень отримує картку, на якій показаний метод еквівалентної схеми. Разом з вчителем учні працюють в картці, використовуючи різнокольорові олівці. Обчислення загального опору кола. Кожний опір 9 Ом.
Розв’язування задач
1. Чому дорівнює опір між точками А і В ділянки кола
2. Знайдіть покази амперметра, якщо І=10А
3. Обчислити загальний опір кола з шести резисторів, якщо кожний з них має опір 12 Ом.
4. Розв’яжемо проблемну задачу, висунуту на початку уроку.
5. Підбиття підсумків уроку
1. Що вам було цікаво на сьогоднішньому уроці?
2. Чому ви сьогодні навчилися?
3. Чого, на вашу, вам ще треба навчитися?
6. Домашнє завдання
Повторити § 31 – 32, впр 32 № 6.
Творче завдання. Які опори можна отримати, маючи в наявності 4 резистори по 4 Ом кожний. Не обов’язково вмикати їх всі одночасно.