Урок "Відносна молекулярна маса" 7 клас

Про матеріал
Конспект уроку для 7 класу "Відносна молекулярна маса". Урок із використанням термінів англійською мовою.
Перегляд файлу

Конспект уроку з хімії

в 7 класі з теми:

Відносна молекулярна маса речовини, її обчислення за хімічною формулою.

Цілі уроку:

  • Ознайомити учнів з поняттям відносна молекулярна маса, навчити розраховувати її;
  • Розвивати вміння описувати якісний і кількісний склад речовин (українською та англійською мовою), складати формули бінарних сполук за валентністю, виконувати математичні дії;
  • Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, дослідницькі навички;
  • Виховувати самостійність, акуратність, формувати пізнавальний інтерес до предмета, творче ставлення до практичного використання знань з хімії, математики, англійської мови.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, тарілка з фруктами (1 лимон, 1 банан, три мандарини).

Базові поняття і терміни: відносна молекулярна маса, відносна молекулярна маса


  •                                                    ХІД УРОКУ
    І. Організаційний момент.

День добрий, друзі!

Ще один урок прийшов до нас

За розкладом сьогодні.

Отож давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть у знань безодню!

Слайд 2

Епіграф уроку:

 Чого б ти не навчався, ти навчаєшся для себе.

                                                                                                                  What ever you study, you study for                                                        yourself.

 Петроній

                                                                                                                      Petronius


Вчитель.  Слайд 3 На початку уроку я хочу прочитати уривок з твору Л.Керролла  "Аліса  в Країні чудес": "За кілька кроків від неї сидів на гілці Чеширський кіт."Скажіть будь- ласка , куди мені  звідси йти?"- "А куди ти можеш потрапити?"- спитав у відповідь кіт.

"Мені все одно..."- сказала Аліса.

"Тоді все одно куди йти" -  зауважив кіт.

Що хоче сказати цим кіт Алісі та навіщо я прочитала ці слова на початку уроку?

 Так правильно   , потрібно знати мету своєї роботи. І сьогодні на уроці ми будемо вчитися спостерігати та робити висновки. Ці вміння потрібні в житті кожній людини. Для нас спостерігати - це не просто помічати , адже спостереження - перший етап людського пізнання.

   Тому постарайтесь сьогодні хоча б подумки , а іноді й уголос , починати свою відповідь словами : "А от я зрозумів  ..." . Тож до роботи , друзі!
Перевірка домашньої роботи. (два учні біля дошки) .  Слайд 4


ІІ. Мотивація навчальної діяльності.  .  Слайд 5

Розум полягає не тільки в знанні,

але й в умінні застосовувати

знання на практиці.

                                                                                                       Арістотель
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

Завдання 1.  Слайд 6

Прочитайте формули записаних речовин. Ці речовини є простими чи складними? Чому?

 Read the formulas of the recorded substances. Are these substances simple or complex? Why?

  • Na2CO3,  Mg, 
  • NO2,  O2,
  •  HCl,  Al2O3

 

 Завдання 2 .  Слайд 7
Скласти формули речовин за валентністю:

Make  a formulas of  binary compounds for valence:
а) кальцій хлорид , б) натрій оксид, в) алюміній сульфід.
Один учень працює біля дошки.

Яким є їх кількісний склад? (кальцій хлорид – Кальцій  та Хлор, натрій оксид – Натрій та Оксиген, алюміній сульфід – Алюміній та Сульфур).
3. Яким є їх якісний склад?

What is their quantitative composition?

 (кальцій хлорид – 1:2, натрій оксид – 2:1, алюміній оксид – 2:3).

Завдання 3 .  Слайд 8

Доповніть малюнок формулами, що беруть участь у процесі фотосинтезу за даними про склад їхніх молекул

а) Один атом Карбону, два атоми Оксигену;

б) Два атоми Гідрогену, один атом Оксигену;

в) Молекула кисню;     

г) Шість атомів Карбону, дванадцять атомів Гідрогену, шість атомів Оксигену.


Вам уже відомо, що атоми кожного елемента, мають певну масу, яка складається з мас протонів та нейтронів, які входять до їх складу.
4. Як називають цю масу? (Відносна атомна маса).
5. Як позначається відносна атомна маса елемента? (Ar).
6. Чому вона називається відносною атомною масою? (Бо вона не є дійсною, а розрахована відносно атому Карбону).
7. Де можна знайти відносну атомну масу елемента? (В періодичній системі хімічних елементів Д.І. Менделєєва).
8. Чи можна обчислити масу всієї молекули речовини? (Так).
9. Як саме можна це зробити? (Скласти маси атомів елементів, які утворюють речовину).
10. Як би ви назвали ту масу, яку отримаєте? (Маса речовини).
11. А з чого складається речовина? (З атомів та молекул).
Таким чином, це є маса молекул речовини, або молекулярна маса.
Таким чином, ми з вами дійшли висновку, що молекулярна маса речовини – це маса однієї молекули речовини. Проте ця маса теж не є реальною, бо вона складається з суми відносних атомних мас атомів елементів. Тому доречно сказати, що молекулярна маса також є відносною молекулярною масою.
12. Давайте пригадаємо, що називають відносною атомною масою елемента? (Фізичну величину, яка показує у скільки разів маса атома більша за 1/12 масу атома Карбону).
13. Спробуємо дати визначення відносній молекулярній масі. Це також фізична величина, що показує у скільки разів маса молекули речовини більша за 1/12 маси атома Карбону.

2. Маси речовин. .  Слайд 9

Визначити масу молекули звичайним зважуванням неможливо. Вона для цього занадто мала

  • Молекула менша за яблуко у стільки разів, у скільки разів яблуко менше за Землю.

.  Слайд 10
Відносна молекулярна маса позначається Mr, вона також є безрозмірною, обчислюється як сума відносних атомних мас усіх елементів, які входять до складу молекули з урахуванням кількості атомів кожного з елементів.
Іноді застосовується молекулярна маса. Чисельно обидві маси співпадають, тільки молекулярна маса має одиниці вимірювання – а.о.м.
Для умовних структурних частинок (формульних одиниць) не молекулярних речовин застосовують поняття формульна маса . Відносна формульна маса не молекулярних речовин також позначається Mr.

Відносна формульна  маса складних йонів  обчислюється в такий самій спосіб  як і відносна молекулярна маса молекули .

Відносна формульна маса йонної речовини  обчислюється двома способами.

  1. Спосіб . Використовуємо відносні атомні маси.
  2. Спосіб . Використовуємо відносні формульні маси йонів.

Слід запам’ятати, що під час розрахунків більшість значень відносних атомних мас округлюються.

Алгоритм обчислення відносних молекулярних мас Mr .  Слайд 11

Mr(HNO3)=Ar(H)+Ar(N)+3Ar(O)=1+14+3•16=63

Mr(Ca(OH)2) = Ar(Ca)+2•Ar(O)+2•Ar(H)  =40+2•16+2•1=74 .  Слайд 12
IV. Практичне застосування знань

  1. Обчисліть відносну молекулярну масу наступних речовин.

 Calculate the relative molecular mass of the substances .  Слайд 13

а) кальцій хлорид ,

б) натрій оксид,

в) алюміній сульфід. 

для наведених на дошці речовин.
Mr(CaCl2) = Ar(Ca) +2Ar(Cl) = 40 + 2.35,5 = 111 (а.о.м.)
Mr(O) = 2Ar(Na) +Ar(O) = 2∙23 + 16 = 62 (а.о.м.)
Mr(Al2S3) = 2Ar(Al) +3Ar(O) = 2∙27 + 3∙32 = 54+96=150 (а.о.м.)

Au, Hg, S, P.

CO2, H2O, O2, C6H12O6

  1. .  Слайд 14 Обчисліть відносну молекулярну масу  речовин, що складаються з:

а) з трьох атомів Гідрогену, одного атома Фосфору,
чотирьох атомів Оксигену;

б) двох атомів Натрію, одного атома Карбону, три атома Оксигену;

в) двох атомів Гідрогену, одного атома Сульфуру, чотирьох атомів Оксигену.

3.  .  Слайд 15Обчисліть відносну молекулярну масу сполуки, що міститься і у яєчній шкаралупі, і у перлах

Підказка: вона складається

з 1 атома елемента, що входить до складу кісток;

 1 атома елемента, що входить до складу всіх органічних речовин;

3 атомів елемента, що є найпоширенішим на Землі.

  1. .  Слайд 16Оксид Нітрогену має відносну молекулярну масу 108. Визначте формулу цього оксиду, якщо відомо, що у його складі є 2 атоми Нітрогену.

V. Узагальення знань.

Вправа «ТИ – мені, я – тобі» .  Слайд 17

  • Що таке відносна атомна маса?
  •  Відносна молекулярна маса?
  • Як обчислити відносну атомну масу?
  •  Відносну молекулярну масу?
  • Як обчислити відносну молекулярну масу речовини, яка містить дужки?
  •  При обчисленні відносної молекулярної маси, яку дію виконуємо спочатку?
  • VI. Рефлексія  .  Слайд 18
  • Закінчіть речення:
  • На уроці я  навчився (навчилася)…
  • - найбільші труднощі я відчував(ла)
  • - я не вмів(ла), а тепер вмію…
  • - я змінив(ла) своє ставлення…

VIІ.  Домашнє завдання (Нomework) Слайд 19

Вивчити параграф 15 виконати впр 109, додатково впр 113.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
21 лютого 2020
Переглядів
2473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку