Тема. Виконавці алгоритмів та їхні системи команд.
Мета:
навчальна:ознайомити із поняттям команда, виконавець, система команд, алгоритм; навчити розрізняти команди від речень, що не є командами; формувати вміння наводити приклади команд та алгоритмів із навколишнього життя;
розвивальна: розвивати пам'ять, мислення, активність, працелюбність;
виховна: виховувати повагу до праці інших, любов до предмету.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та наочність: мультимедійна презентація, картки із тестами.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Дайте відповідь на такі запитання.
- Що на вашу думку означає слово «спонукати»? ( підштовхнути, підбити, намовити когось до виконання певної справи).
- Які речення можемо назвати спонукальними? ( Це ті речення, які підштовхують нас до дії)
- Наведіть приклади спонукальних речень. (Принеси води! Подай книгу!)
- Хто найчастіше звертається до вас спонукальними реченнями?( вчителі, друзі, батьки).
2. Гра «Спонукай!»
Зараз ми з вами пограємо у цікаву гру, послухайте її умови:
- Один з учнів виходить до дошки, а інші учні по черзі висловлюють для нього спонукальне речення. (наприклад – напиши цифру 7).
Якщо речення дійсно спонукальне – учень виконує його вимоги, якщо ні – звучить різкий звуковий сигнал (сигнал дає учитель на ПК).
3. Бесіда про команди і виконавці.
Люди щоденно користуються різноманітними правилами, інструкціями, рецептами, що складаються з певної послідовності вказівок. Деякі з них настільки увійшли до нашого життя, що ми виконуємо їх, майже не замислюючись.
Давайте разом спробуємо навести приклади команд.
Для кожного виконавця є команди, які він може виконати, і команди, які він виконати не може.
Наприклад, виконавець учень може виконати команди:
* Подивися на дошку
* Відкрий підручник
* Запиши в зошит розв’язання задачі
*Послухай відповідь Сашка,
але не може виконати команду Стрибни у висоту на 10 м.
Виконавець дресирований собака може виконати команди, яких навчив його хазяїн:
* Сидіти
* Поруч
* Служити,
але не може виконати команду Знайти добуток чисел 125 і 1837.
Набір команд, які може виконати виконавець, називається системою команд даного виконавця.
Звертаю вашу увагу! Кожний виконавець може виконати тільки ті команди, які входять до його системи команд.
Алгоритм
Бургомістр і алгоритм
В одному німецькому місті бургомістр вночі зіштовхнувся з перехожим і набив собі гулю. Вранці він написав наказ: «Всім мешканцям міста вночі ходити з ліхтарями». Ввечері він пішов перевірити, як виконується його наказ. І знову набив гулю. «Чому ти без ліхтаря?» — «Ось він». — «Чому він без свічки?» — «Наказу не було».
Наступного дня з'явився наказ: «У ліхтарях повинна бути свічка». Знову бургомістр пішов перевіряти виконання свого наказу і знову набив гулю. «Чому без ліхтаря?» — «Ось він». — «Чому ліхтар без свічки?» — «Ось вона». — «Чому вона не запалена?» — «Не було наказу».
І тільки на третій день вийшов вичерпний наказ: перехожі в темну пору доби повинні ходити з ліхтарями, у ліхтарях повинна бути свічка, свічка повинна бути запалена.
4. Робота в зошиті.
Складіть алгоритм розв'язання задачі. (графічна форма подання)
5. Релаксація.
• Швидко покліпати, закрити очі і посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. повторити 4-5 разів.
• Подивитись на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4, потім перенести погляд вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.
ІV. Закріплення знань учнів.
Робота в групах
V. Підсумок уроку.
Фронтальна бесіда.
- Подайте приклади з навколишнього життя: команди, виконавця, система команд виконавця.
Прізвище, ім’я _______________________________________________
1.Порядок дій, які необхідно виконати для досягнення мети та отримання результату, - це
2. Що не може бути виконавцем?
3. Набір команд, які може виконати виконавець, - це
4.Алгоритмом є
5. Об'єкт, що здатний виконувати певні команди(людина, тварина, робот, комп'ютер) - це
6. Алгоритм - це
7.Окрема вказівка для виконавця - це
8.Чи має виконання алгоритму завершуватися отриманням результату?
1