Конспект уроку "Виконавці алгоритмів та їхні системи команд"
Мета: ознайомити учнів з поняттям алгоритму, виконавця алгоритму, способу подання алгоритму; розвивати логічне мислення; виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, дисциплінованість.
Урок № 1
Тема: Виконавці алгоритмів та їхні системи команд
Мета:
Обладнання та наочність – комп’ютери, презентація PowerPoint, мультимедійний проектор і екран, фрагмент мультфільму, 11 предметів (для гри Баше) картки із завданнями до практичної роботи
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
А зараз подумайте про щось добре, посміхніться, «подихайте» посмішкою в долоньки. Здмухніть з долоньок крапельки тепла і подаруйте їх, разом із посмішкою, своїм однокласникам. Адже усмішка прикрашає обличчя , підвищує настрій та сприяє добрим відносинам з оточуючими.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку
Перегляд фрагмент мультфільму «Вовка в тридев’ятому царстві»
Головний герой некоректно дає вказівки виконавцям («Замісити» і «Нарубати»).
Колективне обговорення фрагмента мультфільму.
Допоможіть Вовці правильно скласти алгоритм для виконавців.
Початок - наколоти дрова - затопити піч - замісити тісто - зліпити пиріжки - поставити пиріжки в піч - дістати пиріжки з печі - кінець
На сьогоднішньому уроці і на наступних ми складатимемо команди для комп’ютерного виконавця, вивчаючи в такий спосіб можливості комп’ютера. Ми будемо працювати з комп’ютерною програмою Скретч та комп’ютерним виконавцем Рудим котом.
Тема нашого уроку — «Виконавці алгоритмів та їхні системи команд».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Алгоритм – це скінчена послідовність вказівок виконання дій, спрямована на розв’язування задачі.
Слово «алгоритм» походить від імені арабського математика Аль-Хорезмі (800-847 рр)., який сформулював правила чотирьох арифметичних дій над багатозначними числами.
Латиною ім’я автора європейці писали як «Algorithmi», і спочатку
алгоритмами називали саме ці 4 правила дій. З часом алгоритмами стали називати способи розв’язування самих різних задач.
У повсякденному житті людина зустрічається з алгоритмами, що визначають послідовність дій різноманітної природи. З курсу математики вам відомі алгоритми виконання арифметичних операцій над багатоцифровими числами; алгоритми знаходження коренів лінійного рівняння та ін. Рецепти для приготування їжі, ліків, правила користування автоматичними пристроями та інші послідовності розпоряджень, виконання яких дає змогу досягти поставленої мети, теж є алгоритмами.
Уміння складати алгоритми є дуже важливим для людини будь-якої професії.
Приклад. Для багатьох ігор, в яких результат гри залежить не від випадкового збігу обставин, а від кмітливості гравця і попереднього розрахунку, існують алгоритми виграшу.
Гра Баше. Є 11 предметів. За один хід гравець може взяти 1, 2, 3 предмети. Програє той, хто змушений взяти останній предмет.
Алгоритм виграшу для 1-го гравця:
1 хід: узяти 2 предмети.
2 хід і далі: брати стільки предметів, щоб кількість предметів, узятих разом із суперником за черговий хід, у сумі складала 4.
Записи у зошит:
Алгоритм – це скінченна послідовність команд, виконання яких приводить до розв’язання поставленої задачі.
Виконавець алгоритму – це об’єкт: людина, тварина, машина чи пристрій, який здатний виконати команди алгоритму.
Система команд виконавця – це набір команд, які він може виконати.
Фізкультхвилинка (відео)
ІV. Закріплення нових знань, умінь і навичок
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.
1.Повторення правил техніки безпеки.
2.Інструктаж вчителя.
3.Практичне завдання за комп’ютером
( https://blockly-games.appspot.com онлайн-ігра із програмування)
(https://learningapps.org/watch?v=pt6b9wv3t18)
4.Гімнастика для очей.
Глибоко вдихніть. Замруживши очі якомога сильніше. Напружуйте м’язи шиї, обличчя, голови. Затримайте подих на 2-3 секунди. А потім швидко видихніть, широко відкривши на видиху очі. Повторіть 5 разів.
***
Покладіть кінчики пальців на скроні, злегка стиснувши їх 10 разів, і легко моргніть. Закрийте очі й відпочиньте, зробіть 2-3 глибоких вдихи. Повторіть три рази.
***
Закрийте очі, розслабте брови. Поводіть очними яблуками зліва направо й справа наліво. Повторіть 10 разів.
***
Закрий очі і легкими рухами подушечок пальців помасажуй область під очима, а потім круговими рухами акуратно зроби масаж надбрівних дуг.
Працюємо в парах
Створіть і розкажіть одне одному алгоритм збереження нового телефонного номера у списку контактів свого мобільного телефону. Скільки він має команд? Хто є виконавцем такого алгоритму?
V. Підсумок уроку
Метод «Інформатичне лото»
VІ. Рефлексія
Кожен учень вибирає по 1-2 пропозиції і закінчує їх.
VIІ. Домашнє завдання
Команди: 1 клітинка навкіс праворуч-угору, 2 — вгору, 1 — ліворуч, 1 — навкіс ліворуч-угору, 1 — навкіс праворуч-угору, 1 — праворуч, 1 — угору, 1 — навкіс праворуч-угору, 1 — вниз, 1 — навкіс ліворуч-униз, 1 — праворуч, 1 — вгору, 1 навкіс праворуч-угору, 1 — вниз, 1 — навкіс ліворуч- униз, 2 вниз, 4 праворуч, 1 вгору, 1 — ліворуч, 3 — вниз, 1 навкіс ліворуч-униз, 1 ліворуч, 1 навкіс праворуч- угору, 2 ліворуч, 1 навкіс ліворуч-униз, 1 — ліворуч.
Яка тваринка намальована?
Література:
Інтернет-ресурси