Урок "Використання логічних висловлювань з «якщо - то...»

Про матеріал
Розробка уроку для 4 класу НУШ "Використання логічних висловлювань з «якщо - то...»
Перегляд файлу

4 клас

Дата проведення: _______________

Тема уроку: Використання логічних висловлювань з «якщо - то...».

Мета уроку:

  • розширити знання учнів про висловлювання; формувати уявлення про логічне слідування «Якщо — то — інакше»;
  • розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, робити висновки, словниковий запас, зв'язне мовлення;
  • виховувати зосередженість, увагу та спостережливість, старанність.  

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

Обладнання та наочність: комп’ютерний клас (операційна система Windows ХР), навчальна презентація (4_klas_23_urok_m.pptx), мультимедійний проектор.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

Привітання з класом. Концентрація уваги учнів та перевірка їх наявності. Організація і перевірка готовності учнів до роботи.

Я рада нашій новій зустрічі,

Мені з вами цікаво, друзі!

Цікаві ваші відповіді

З задоволенням слухаю я.

Ми сьогодні будемо спостерігати,

Висновки робити і міркувати.

А щоб урок пішов успішно,

Активно в роботу долучайтеся, друзі!

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 - Яку тему ми вивчали на попередньому уроці?

- Яким було ваше домашнє завдання?

- Чи впоралися ви із завданнями?

- Які труднощі виникли при підготовці домашнього завдання?

Завдання: Підготувати задачу з повторенням

Експрес-опитування (гра «Чарівний м’ячик»).

А зараз ми з вами пограємо у гру «Чарівний м’ячик». Я буду задавати вам запитання, хто отримає від мене кубик, той даватиме відповідь. Отже, розпочнемо:

 

1. Циклічними називають процеси, у яких дії повторюються в одній і тій самій послідовності.

2. Приклади циклічних процесів у природі: наша планета Земля кожного року проходить один і той самий шлях навколо Сонця, зміна пори року, кругообіг води в природі, зміна дня і ночі.

3. Поїзди вирушають за розкладом, який повторюється кожного тижня. Учень до кожного уроку виконує домашнє завдання.

4. Приклади циклічних процесів у моєму житті. Також кожного робочого дня я приходжу зі школи, обідаю та роблю домашні завдання. Перед сном також кожен день я роблю гігієнічні процедури та йду спати.

Висновок:

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку

 

Тема: Використання логічних висловлювань з «якщо - то...».

Завдання:

IV. Мотивація навчальної діяльності

Щодня ми з вами автоматично користуємося різноманітними інструкціями та правилами, навіть не замислюючись про них. Йдемо до школи — дотримуємося правил дорожнього руху, навчаємося в школі — виконуємо правила для учнів, купуємо продукти — слідуємо правилам здійснення покупки, готуємо їжу — користуємося рецептами приготування справ… Як ви вважаєте, чи було б можливим існування сучасної людини без правил та інструкцій?

Висновок:

V.Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь вчителя

Мудрунчик з Елзіком чекали Ганнусю біля школи на лавочці.

Раптом друзі почули, як сперечалися дві дівчинки, що сиділи неподалік. До них долетіли слова «істинне» та «хибне».

Мудрунчик поцікавився, про що йдеться. Дівчатка відповіли, що вони не сперечаються, а граються, і пояснили правила гри.

— Один промовляє висловлювання, — сказала дівчинка з бантом, — а другий визначає, істинне воно чи хибне.

Висловлювання — це твердження, яке може бути істинним або хибним.

Істинним називають правильне висловлювання. Наприклад,

  • квіти ростуть на клумбі;
  • риби живуть у воді.

  Хибним називають неправильне висловлювання. Наприклад,

  • над Дніпром вночі яскраво світить сонце;
  • на яблуні ростуть банани.

 

 

Гра «Істина-Хиба»

— Сьогодні на уроці української мови ми повторювали правило написання не з дієсловами, — зауважила дівчинка з бантом.

— Ця маленька частка може заперечити всю думку. Істинне висловлювання вона перетворює на хибне, а хибне — на істинне.

 

Завдання на картках

2. Утвори заперечення висловлювань:

Узимку в Карпатах іде сніг. — Узимку в Карпатах не іде сніг, (хибне)

Грудень — осінній місяць. — Грудень — не осінній місяць, (істинне)

У листопаді 30 днів. —У лис­топаді не 30 днів, (істинне)

Слово «стіл» — прикмет­ник. — Слово «стіл» — не при­кметник, (істинне)

Мені подобається вчитися,— Мені подобається не вчитися, (хибне)

 Ганнусі й Олесеві так полюбилася логіка, що тепер на кожній перерві вони грають в різні логічні ігри.

 Друзі вміють утворювати нові висловлювання за допомогою частки не, тобто шляхом заперечення. Заперечення перетворює істинне висловлювання на хибне і навпаки.

Робота в групах

 І група

ІІ група

ІІІ група

Висновок:

 А чи можна утворити нове висловлювання з двох? Так, це легко зробити за допомогою слів якщо й то.

 Розглянемо, наприклад, два висловлювання: «На світлофорі зелене світло» і «Можна переходити вулицю». Об'єднаємо їх, скориставшись словами якщо й то. Нове висловлювання буде таким: «Якщо на світлофорі зелене світло, то можна переходити вулицю».

 Невідомо, чи є істинними перше й друге висловлювання, бо в один момент часу світло на світлофорі може бути зеленим, а в інший — червоним. Проте цікаво, що нове висловлювання, яке ми утворили, є істинним.

 Висловлювання, яке утворюється з двох висловлювань за допомогою слів якщо й то, називають логічним слідуванням.

 Наведемо ще приклади таких висловлювань:

 Якщо з вирію прилітають птахи, то прийшла весна.

 Якщо ця істота — риба, то вона живе у воді.

 Якщо у прямокутника всі сторони рівні, то цей прямокутник — квадрат.

 Якщо їсти немиті фрукти, то можна захворіти.

 Якщо на дворі починається дощ, то потрібно брати парасольку.

 Якщо не виконати домашнє завдання, то можна отримати незадовільну оцінку.

 Проте не кожне висловлювання, утворене шляхом логічного слідування, є істинним. Поміняємо, наприклад, перші та другі частини деяких із наведених висловлювань:

 Якщо в хлопчика гарний настрій, то він сміється.

 Якщо істота живе у воді, то ця істота — риба.

 Ці висловлювання хибні, бо ми не завжди сміємося, коли в нас гарний настрій. І у воді живуть не тільки риби, а й інші тварини.

 Мистецтво міркувати полягає в умінні робити правильні висновки, тобто утворювати істинні логічні слідування.

Робота із робочим зошитом

 VІ. Фізкультхвилинка

Хвилинка відпочинку:

Раз! Два! Три! Чотири! П'ять! встати і вийти з-за парт
Час прийшов нам спочивать.
Тож піднімем руки вгору, потягування
Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки, стрибки
Як зайчата, - скоки-скоки!
Десять, дев'ять, вісім, сім!
Час за парти нам усім.

VІІІ. Сприймання, осмислення і засвоєння нового матеріалу.

 1) Повторення правил техніки безпеки при роботі за комп’ютером.

- Давайте сформулюємо правило техніки безпеки при роботі за комп’ютером з використанням логічного слідування «Якщо…,то…»

Якщо не дотримуватися правил техніки безпеки, то комп’ютер принесе шкоду для вашого здоров’я.

Завдання «Доповни речення»

  • Не розпочинай роботу за комп’ютером без… дозволу вчителя).
  • Не торкайся…( проводів, розеток, незнайомих кнопок та клавіш).
  • Спину тримай …(рівно).
  • Сиди на відстані не менше …(50см) від екрана монітора.
  • Не працюй брудними та вологими…( руками).

 

2) Інструктаж вчителя

3)

Увага! Під час роботи з комп'ютером дотримуйтеся правил без­пеки та санітарно-гігієнічних норм.

4)Вправи для очей

VIІІ. Підсумок уроку.

Учні дають відповіді на запитання вчителя. Учитель узагальнює ці відповіді.

1. Визнач істинні та хибні висловлювання.

Місто Київ — столиця Украї­ни, (істинне)

Україна знаходиться в Євро­пі, (істинне)

Картину пише художник, (іс­тинне)

Пральна машина плете паву­тиння, (хибне)

Павук має вісім лапок, (іс­тинне)

У грудні 30 днів, (хибне)

2. Утвори заперечення висловлювань:

Узимку в Карпатах іде сніг. — Узимку в Карпатах не іде сніг, (хибне)

Грудень — осінній місяць. — Грудень — не осінній місяць, (істинне)

У листопаді 30 днів. —У лис­топаді не 30 днів, (істинне)

Слово «стіл» — прикмет­ник. — Слово «стіл» — не при­кметник, (істинне)

Мені подобається вчитися,— Мені подобається не вчитися, (хибне)

Які з поданих висловлювань є істинними, а для яких істинними є їх заперечення?

3. Які висловлювання називають логічним слідуванням? Поясни, звертаючись до тексту.

Висловлювання, яке утворю­ються з двох висловлювань за допомогою слів якщо й то  на­зивають логічним слідуванням.

4. Закінчи висловлювання, щоб воно було істинним.

Якщо брат старший, ніж се­стра, то сестра — молодша від брата.

Якщо джерельце вужче, ніж ріка , то ріка ширша за джерельце.

Якщо Ганнуся зі школи ви­йшла раніше, ніж Олесь, то Олесь вийшов пізніше від Ганнусі.

Якщо поїзд рухається швид­ше, ніж велосипед, то велосипед рухається повільніше, ніж поїзд.

5. Наведи приклади істинних і хибних висловлювань — логічних слідувань.

Приклади істинних логічних слідувань.

Якщо та вчишся ста­ранно, то отримаєш гарні результати. Якщо йде дощ та нам треба вийти на вулицю, то беремо парасольки.

Якщо поважати оточуючих, то всі скажуть, що ти — чемна людина.

Приклади хибних логічних слідувань.

Якщо надворі сонячний день, то треба спати.

Якщо надворі літо, то на прогулянку бери з собою лижі. Якщо йдеш на футбол, то бери з собою тенісні ракетки.

6. Поміняй місцями висловлювання, з яких ти склав логічні слідування. Визнач, істинними чи хибними є нові логічні слідування.

 Якщо отримаєш гарний результат, то ти вчишся старанно — істинне висловлювання. Якщо беремо парасольки, то йде дощ — хибне висловлювання. Якщо всі скажуть, що ти — чемна людина, то поважаєш оточуючих — істинне вислов­лювання. Якщо треба спати, то надворі сонячний день — хибне висловлювання. Якщо на прогулянку береш із собою лижі, то надворі літо — хибне висловлювання. Якщо береш з собою тенісні ракетки, то йдеш на футбол — хибне висловлювання.

 ІХ. Домашнє завдання.

Підручник: §22 с.112№5

Зошит:        Виконати   у зошиті завдання 2 (с. 46)

Х. Оцінювання учнів

docx
Пов’язані теми
Інформатика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку