Тема. Виростай, дитино, й пам’ятай: Батьківщина – то найкращий край! Н.Кир’ян «Євшан». З. Мензатюк «Євшан» Порівняння творів
Мета: ознайомити учнів з біографією та творчістю сучасних письменників, вдосконалювати навички свідомого виразного читання літературних творів; вчити аналізувати прочитане; розвивати творчу уяву, образне мислення; культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, почуття патріотизму та національної свідомості; виховувати любов до Батьківщини.
Обладнання: презентація, картки для читання, відеозапис пісень, полин.
Хід уроку
І. Організаційний етап
1. Учитель. Вітаю вас з початком уроку літературного читання і бажаю вам успіхів, натхнення. Налаштовуємося на плідну роботу за даним планом.
ПЛАН
І. Робота в парах: упорядкування вірша (2 б.)
ІІ. Робота в групах (4 б.)
ІІІ. Робота в парах: обмін інформацією (2 б.)
ІV. Фронтальна робота: порівняння творів (1 б.)
V. Активність на уроці (3 б.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й мети уроку
1. Учитель. - Скажіть, будь ласка, як ви розумієте гасло «Виростай, дитино, й пам’ятай: Батьківщина – то найкращий край!»? (Слайд 1)
2. Учитель. - Складемо асоціативний кущ про Батьківщину (відповіді дітей). Які ви знаєте рослини – символи України?
(Слайд 2)
3. Учитель. - Узагальнимо нашу розмову читанням таких рядків.
4. Учитель. – Прошу попрацювати у парах: упорядкувати вірш про полин. (Слайд 4)
Полин, полин – гірка трава (а)
Як в давнину вона росла, (і)
Росте так і до нині. (а)
На нашій Україні. (і)
- Отож сьогодні ми дізнаємося про полин, як символ Україні ЄВШАН, у творах сучасних письменників.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
2. Виставка книжок письменниці. (Слайд 6)
3. Робота з підручником с. 66, читання оповідання «Євшан» Н. Кир’ян з книжки «Цвіте абетка в квітнику»
4. Словникова робота (Слайди 7,8)
|
|
Учитель. - Значення якого слово не зрозуміло? (Зілля – трава або трав’яний навар чи настій; полиновий від полин).
5. Читання оповідання
1 уч. Від початку – до речення А зветься це зілля – євшан».
2 уч. «Існує легенда…» до кінця абзацу.
Усі учні разом останній рядок.
Учитель. - До чого нас спонукає Надія Кір’ян? (Любити свій край, жити на Батьківщині разом однією родиною).
Фізкультхвилинка під пісню «Україна» Катерини Бужинсьої, муз. Ніколи Петроша на слова Юрія Рибчинського.
6. Робота в групах: 1 гр. Де народжується євшан?
2гр. З чим порівнює цю квітку автор?
3 гр. В чому чарівна сила квітки євшану?
4 гр. Дібрати прикметники: землі непримітними
зілля рідної
суцвіттями чарівного
5 гр. Дібрати прикметники: запаху колискові
пісні сите
життя полинового
6 гр. Про що розповідає легенда?
7. Біографія сучасної письменниці Зірки Мензатюк, яка теж написала легенду про Євшан. (Слайди 9, 10)
Читання тексту учнем зі слайду.
Виставка книжок письменниці.
8. Учитель. - У книзі «Зелені чари» міститься дана легенда. А у вас вона роздрукована на парті.
Словник: бувальщина; князь Володимир Мономах; половецький хан, златоглавий Київ; палац; горниця; літопис |
Євшан З глибини століть дійшла до нас цікава бувальщина, записана в одному з літописів. Князь Володимир Мономах узяв у полон малого сина половецького хана і тримав у себе як запоруку, що хижі степовики не нападатимуть на Русь. Ханське дитя виросло в златоглавому Києві, у княжому палаці, оточене зручностями й шаною, і його вже не вабило кочове життя. Коли Володимир помер, хан послав по сина свого найкращого співця Ора. Але ні половецькі пісні, ні вмовляння не зворушили юнацького серця. Той волів залишатися в Києві. Тоді як останній засіб старий співець дістав з-за пазухи пучок євшану. Густий запах - аромат степу - розлився в княжій горниці... В одну мить він збудив те, чого не збудили ні слова, ні спів. "Краще у своїй землі кістьми лягти, ніж у чужій славним бути!" - зі сльозами вигукнув ханський син. І пішов на свою Батьківщину. |
9. Словникова робота. (Слайд 11)
Учитель. - Зверніть увагу на правильне читання слів:
бувальщина (те що було)
князь Володимир Мономах (фото)
половецький хан (фото)
златоглавий Київ (фото)
палац (фото)
горниця – кімната в палаці
10. Читання легенди вчителем, учнями. Настанова: яка головна думка легенди? (Завжди повертатися до рідної домівки на свою Батьківщину)
11. Робота в парах (обмін інформацією)
Фізкультхвилинка під пісню «ЄВШАН», яку виконують ПсевдоНімБ, Транс-формер, слова: ПсевдоНімБ, музика: ПсевдоНімБ
ІV. Закріплення вивченого
1. Порівняння творів
Учитель. - Прошу порівняти вивчені твори: що є спільного, чим відрізняються. Можете скористатися карткою – допомогою: назва
автор
жанр
головна думка
Учні відповідають по рядку картки. (Слайд 12)
VІ. Домашнє завдання:
прочитати легенду «Євшан - зілля» Миколи Вороного за бажанням;
виконати завдання у підручнику, стор. 66-67.
VІІ. Підсумок уроку
1. Учитель. - Скажіть, будь ласка, чи актуальна тема, яка розкрита у вивчених творах? Чому?
- На паперових сердечках написати, що для Вас є Україна і прикріпити до карти нашої країни. (Слайд 13)