Урок. "Виростай, дитино, й пам’ятай: Батьківщина – то найкращий край! Н.Кир’ян «Євшан». З. Мензатюк «Євшан» Порівняння творів"

Про матеріал
ознайомити учнів з біографією та творчістю сучасних письменників, вдосконалювати навички свідомого виразного читання літературних творів; вчити аналізувати прочитане; розвивати творчу уяву, образне мислення; культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, почуття патріотизму та національної свідомості; виховувати любов до Батьківщини.
Перегляд файлу

Тема. Виростай, дитино, й пам’ятай: Батьківщина – то найкращий край!  Н.Кирян «Євшан». З. Мензатюк «Євшан»  Порівняння творів

Мета: ознайомити учнів з біографією та творчістю сучасних письменників, вдосконалювати навички свідомого виразного читання літературних творів; вчити аналізувати прочитане; розвивати творчу уяву, образне мислення; культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, почуття патріотизму та національної свідомості; виховувати любов до Батьківщини.

Обладнання: презентація, картки для читання, відеозапис пісень, полин.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

1. Учитель. Вітаю вас з початком уроку літературного читання і бажаю вам успіхів, натхнення. Налаштовуємося на плідну роботу за даним планом.

ПЛАН

І. Робота в парах: упорядкування вірша (2 б.)

ІІ. Робота в групах (4 б.)

ІІІ. Робота в парах: обмін інформацією (2 б.)

ІV. Фронтальна робота: порівняння творів (1 б.)

V. Активність на уроці (3 б.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й мети уроку

1. Учитель. - Скажіть, будь ласка, як ви розумієте гасло «Виростай, дитино, й пам’ятай: Батьківщина – то найкращий край!»? (Слайд 1)

 

 

 

 

2. Учитель. - Складемо асоціативний кущ про Батьківщину (відповіді дітей). Які ви знаєте рослини – символи України?

(Слайд 2)

 

 

 

3. Учитель. - Узагальнимо нашу розмову читанням таких рядків.

  • Яка рослина виділена?
  • Вам щось відомо про неї?  (Слайд 3)

 

 

4. Учитель. – Прошу попрацювати у парах: упорядкувати вірш про полин. (Слайд 4)

 


         

 

 

 

Полин, полин – гірка трава  (а)

Як в давнину вона росла,         (і)

Росте так і до нині.                   (а)

На нашій Україні.                     (і)


- Отож сьогодні ми дізнаємося про полин, як символ Україні ЄВШАН, у творах сучасних письменників.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Біографія сучасної письменниці Надії Кир’ян. Вправа  «Уважно слідкуй» (учитель читає зі слайду текст, замінюючи деякі ключові слова. Дана вправа сприяє кращому запам’ятовуванню біографії письменниці). (Слайд 5)

 

2. Виставка книжок письменниці. (Слайд 6)

3. Робота з підручником  с. 66, читання оповідання «Євшан» Н. Кир’ян з книжки «Цвіте абетка в квітнику»

 

 

 

 

4. Словникова робота (Слайди 7,8)

 

Учитель. - Значення якого слово не зрозуміло? (Зілля – трава або трав’яний навар чи настій; полиновий від полин).

5. Читання оповідання

1 уч. Від початку – до речення  А зветься це зілля – євшан».

2 уч. «Існує легенда…» до кінця абзацу.

Усі учні разом  останній рядок.

Учитель. - До чого нас спонукає Надія Кір’ян? (Любити свій край, жити на Батьківщині разом однією родиною).

Фізкультхвилинка під пісню «Україна» Катерини Бужинсьої, муз. Ніколи Петроша на слова Юрія Рибчинського.

6. Робота в групах:    1 гр. Де народжується євшан?

                               2гр. З чим порівнює цю квітку автор?

                               3 гр. В чому чарівна сила квітки євшану?

                               4 гр. Дібрати прикметники: землі                  непримітними

                                                                               зілля                  рідної

                                                                               суцвіттями        чарівного

                               5 гр. Дібрати прикметники: запаху          колискові

                                                                               пісні             сите

                                                                               життя           полинового

                               6 гр. Про що розповідає легенда?

7. Біографія сучасної письменниці Зірки Мензатюк, яка теж написала легенду про Євшан. (Слайди 9, 10)

Читання тексту учнем зі слайду.

 

 

 

 

 

 

 

Виставка книжок письменниці.

 

 

 

 

 

 

 8. Учитель. - У книзі «Зелені чари» міститься дана легенда. А у вас вона роздрукована на парті.

Словник: бувальщина; князь Володимир   Мономах; половецький хан, златоглавий Київ; палац; горниця; літопис

Євшан 

   З глибини століть дійшла до нас цікава бувальщина, записана в одному з літописів. Князь Володимир Мономах узяв у полон малого сина половецького хана і тримав у себе як запоруку, що хижі степовики не нападатимуть на Русь. Ханське дитя виросло в златоглавому Києві, у княжому палаці, оточене зручностями й шаною, і його вже не вабило кочове життя. Коли Володимир помер, хан послав по сина свого найкращого співця Ора. Але ні половецькі пісні, ні вмовляння не зворушили юнацького серця. Той волів залишатися в Києві. Тоді як останній засіб старий співець дістав з-за пазухи пучок євшану. Густий запах - аромат степу - розлився в княжій горниці... В одну мить він збудив те, чого не збудили ні слова, ні спів. "Краще у своїй землі кістьми лягти, ніж у чужій славним бути!" - зі сльозами вигукнув ханський син. І пішов на свою Батьківщину.

 

9. Словникова робота. (Слайд 11)

Учитель. - Зверніть увагу на правильне читання слів:

бувальщина  (те що було) 

князь Володимир Мономах (фото)

половецький хан (фото)

златоглавий Київ  (фото)

палац  (фото)

горниця – кімната в палаці

 

10. Читання легенди вчителем, учнями. Настанова: яка головна думка легенди? (Завжди повертатися до рідної домівки на свою Батьківщину)

 

 

11. Робота в парах (обмін інформацією)

  1. Звідки автор узяла інформацію про полоненого ханського сина? (Автор узяла інформацію про полоненого ханського сина з літопису).
  2. Як малий половчанин потрапив до Володимира Мономаха? (Малого полов-чанина  взяли у полон, щоб вороги не нападали на рідну землю).
  3. Як жилося хлопчикові у князя? (Дуже добре жилося хлопчику у князя).
  4. Кого хан послав по сина? (Хан послав по сина найкращого співця Ора).
  5. Як співець запрошував юнака повернутися додому? (Співець вмовляв юнака, співав половецькі пісні, потім дістав пучок євшану).
  6. Як поставився хлопчик до слів співця? (Хлопчик був байдужим до слів співця).
  7. Що збудило пригадати рідний край і повернутися на Батьківщину юнакові?  (Пучок євшану допоміг пригадати рідний край і повернутися на Батьківщину юнакові).

Фізкультхвилинка під пісню «ЄВШАН», яку виконують ПсевдоНімБ, Транс-формер, слова: ПсевдоНімБ, музика: ПсевдоНімБ

ІV. Закріплення вивченого

1. Порівняння творів

Учитель. - Прошу порівняти вивчені твори: що є спільного, чим відрізняються. Можете скористатися карткою – допомогою:  назва

                                                                автор

                                                                жанр

                                                                головна думка

Учні відповідають по рядку картки. (Слайд 12)

 

 

 

 

 

 

VІ. Домашнє завдання:   

прочитати легенду «Євшан - зілля» Миколи Вороного за бажанням;  

виконати завдання у підручнику, стор. 66-67.

VІІ. Підсумок уроку  

1. Учитель. - Скажіть, будь ласка, чи актуальна тема, яка розкрита у вивчених творах?  Чому?

  • Діти, любіть Україну, бо вона наша Батьківщина, плідно працюйте, майте почуття національної гідності й гордості, бо ми – українці! Не забувайте рідний дім, ЄВШАН вам нагадає!  (Роздається кожному учню пучечок євшану).

- На паперових сердечках написати, що для Вас є Україна і прикріпити до карти нашої країни. (Слайд 13)

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку