Урок "Вірші - картини природи. ІВАН ФРАНКО. «ДИВУВАЛАСЬ ЗИМА...» «ДРІМАЮТЬ СЕЛА...»

Про матеріал
Конспект уроку читання. Окремі прийоми можна використовувати на уроках читання в системі роботи. До конспекту ще є презентація.
Перегляд файлу

 Тема: Вірші - картини природи. ІВАН ФРАНКО. «ДИВУВАЛАСЬ ЗИМА...» «ДРІМАЮТЬ СЕЛА...»

Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Івана Франка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, здатність відчувати красу поетичного слова; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: портрет І.Франка, презентація, малюнок зими, виставка книг, сніжинки, іграшковий мікрофон, малюнки.

 

 Хід уроку

 

I Організація учнів до уроку.

 

Доброго ранку й доброго дня, -
Вітаєтесь ви і вітаю вас я.
Хай мудрість і творчість
Допоможуть в роботі
Пізнати нове і здобути знання.

 

Усміхніться один одному, а тепер мені посміхніться до гостей і привітайте їх усмішкою, щоб гарний настрій у них був цілий день.

Тож нехай на нашому уроці пануватиме атмосфера тепла, доброзичливості, щирості і взаєморозуміння.

 

Вправа «очікування»

-Діти, чого Ви очікуєте від нашого уроку читання?

   - Я очікую від вас плідної праці. Сподіваюсь, що ви будете уважними та активними.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Артикуляційні вправи:

А зараз виконаємо вправи, які допоможуть нам підготувати наші мовні органи до роботи.

 

«Посмішка», «Трубочка», «Гойдалка»

 

Дихальні вправи

А тепер відтворіть як:

Рипить сніг: рип-рип-рип.

Вітер шумить : ш-ш-ш-ш.

Завірюха гуде: гу-гу-гу.

Дерево тріщить: тр-тр-тр.

 

 Чистомовка

Ма-ма-ма- прийшла до нас зима.

Ло-ло-ло-кучугури намело.

Ем-ем-ем-саночки везем.

Дем-дем-дем-на гірку підем.

Ам-ам-ам-ой, весело  нам!

 

 «скоромовка»

                        (краплинки, дощ, злива)

Ніс сміхунчик сміху міх –

Сміх розсипався на сніг.

 

Відновіть слова

ромоз           гакри                                            мороз                               крига

хазарюві       нісг                                              завірюха                          сніг

букальру       векасел                                        бурулька                         веселка

-Яке слово зайве? Чому?

 

Загадка

Стало біло навкруги.

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

 Воду сковую в льоди,

В дружбі я з дітьми всіма,

Здогадались? Це …. ( зима )

Так – це зима. Чарівна пора року. Все довкола стає білим, чистим, пухнастим, святковим.

-А в чому ж проявляється її чарівність (малює візерунки на шибках, іскриться сніг).

До нас на урок завітала Зима. Вона принесла чарівні смайлики, які ви будете отримувати за правильні відповіді.

 

Смайл за розминку

 

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

- А зараз перевіримо домашнє завдання.

 

Декілька слів про автора

Продовжте речення

 

1.Народився І.Я.Франко...

2. Батько Франка був …

3. Значний внесок у виховання малого Івася зробив …

4. Навчався спочатку в школі села…

5. Нам відомі такі твори автора , як…

 

Вибіркове читання. Вірш

-Прочитайте:

— Де стояла хата, у якій народився Іван Франко?

— Як учився Івась-школярик?

— Чому він не повернувся у рідну хату?

— Про що думав Іван Франко, ставши дорослим?

— За що народ шанував Франка?

— Чому назвав його провідником-Каменярем? Своїми творами Франко закликав, вказував, що потрібно зробити аби життя стало кращим, вільним.

 

— Що є спільного у Франка та Т. Шевченка? (обидва боролись за свободу народу, кували волю).

 

-І. Франко- це людина, одне шанування якої робить наше життя радісним і цікавим.( Слайди: виставка книг, музей у Львові, театр у Києві, пам ятник у Івано-Франківську, паперові купюри.)

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творчістю І. Я. Франка, ще раз поринемо у чарівний світ його поетичних творів. ( На дошці тема)

 

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Опрацювання вірша І. Франка «Дивувалась зима...»

 

 -Зараз ми прочитаємо вірш І.Франка « Дивувалася зима».

-Уявіть себе зимою. Щоб вас могло здивувати?

1) Виразне читання вірша вчителем. ( Відео)

-А зараз послухайте вірш.

-Що здивувало зиму?

— Хто є головним персонажем вірша?

 

Словникова робота

Скресли - зрушили

Проклюнутись- пробиватися з-під снігу, землі.

Пласт- суцільний шар якої-небудь однорідної маси.

Замклись- замкнулись, згорнулись.

Уста-губи, вуста.

Шуря-буря- вихор, хурделиця.

 

Читання словникових слів луною за вчителем.

 

Самостійне мовчазне читання вірша учнями. Гра Рибки

— Подумайте, у  якому темпі, яким тоном і з якою силою голосу будете читати вірш?

— Який настрій викликав у вас вірш?

 

 Виразне читання вірша учнями″ланцюжком″.

Фізкультхвилинка для очей

 Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

Прочитайте

 

— Чому дивувалась зима?

— Як зима хотіла розправитися з першими весняними квітами?

— Чи вдалося їй це зробити?

 

— Знайдіть і зачитайте слова, за допомогою яких поет змальовує зиму як живу істоту.

Гра «Добери рими».

Ледяних —...них        зима — ...нема

Замклись —...піднялись        всі — ...ріці

 

Вправи на розвиток швидкості читання

 Вправи на правильне інтонування речень.

 

- Прочитайте всі питальні речення.

 

Виразне читання вірша

 

- Із якою інтонацією треба читати  перші дві строфи? ( З подивом, здивуванням, питальною інтонацією) Прочитайте

 

-Третю строфу ( сувора)  Прочитайте

- А наступну строфу?( Перші рядки читати сумно, а далі – бадьоро, весело) Прочитайте

 

Виразне читання вірша 2-3 учні.

 

 Хлопці-дівчата-хлопці -дівчата-всі.

 

Смайл за хорове читання

 

-Які квіти могла побачити зима?

-Чи ростуть вони в нашій місцевості?

-Чи можна рвати квіти? Чому?

-Пролісок , підсніжник охороняються, тому їх не можна рвати, щоб не зникли.

 

Фізкульт.хвилинка

 

Опрацювання вірша І. Франка «Дрімають села...»

 

Розгляд малюнків.

-Як одним словом можна назвати ці малюнки. (Село)

 

Створення асоціативного куща.

-Які асоціації у вас виникають зі словом село?( Хати ,сади, домашні тварини, бабуся, дідусь, голоси тварин...)

 

-Далі ми з вами прочитаємо вірш І. Франка «Дрімають села...»

Виразне читання вірша . (Відео)

 

— Який день описав поет?

— Що найбільше вас вразило у цьому вірші?

 

 Словникова робота.

Звиваєсь-в ється.

Загін-огороджене місце, куди заганяють худобу на ночівлю, відпочинок .

 

 Робота в парах. Гра Бджілки. Підготовка до виразного читання вірша.

-Підготуватися прочитати вірш в парі

-У якому темпі та з якою інтонацією треба, на вашу думку, читати вірш? Чому?

Читання вірша парами. (2-3)

 

Смайл за мовчазне читання

 

Читання вірша учнями за строфами. Аналіз змісту вірша.

Читання вголос (1-ша строфа)

—  Доведіть словами вірша, що це осінь.

— Що означає слово «дрімають»?  Хто може дрімати? Поясніть вислів «дрімають села».

— Які зміни в природі відбулися?

 

Читання вголос (2-га строфа)

— Прочитайте наступні 4 рядки вголос.

— Яку картину вони змальовують?

— Прочитайте опис садків. Коли так буває?

— З чого видно, що це саме рання осінь?

 

Читання вголос (3-тя строфа)

— Що сказано про ліс?

— Що поет пише про політ ластівки?       (Ластівки відлітають у вересні- рання осінь)

 

-А яке слово підкреслює, що це останні погожі дні?

 

Вправа «Дочитай далі».

Учитель читає слова з вірша, а учні, відшукавши їх, дочитують рядок до кінця.

... ясно... (ще осіннє сонце сяє);

та холодом... (осіннім вже в повітрі повіває);

темно-зеленії... (садки дрімають вже без плоду);

... тихо... (гріються хатки).

 

 

Читання хорове (Читає 3 ряд першу строфу, 2 строфу 1 і 2 ряд, 3 строфу всі).

Смайл

Мнемотехніка

Смайл

*( Читання з перешкодою . Частину вірша закрити смайликом)

Смайл

Гра “Диктор телебачення”.

Учні мають виразно прочитати вірш, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на “глядачів”. А глядачі уважно слухають.

 

VІ.Підсумок уроку. Рефлексія.

Робота у групах

1.- Що гарного нам приносить зима

2.- Що гарного нам приносить осінь

3. Пояснити прислівя

Як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур. (Всьому свій час. Кожна пора року настає в свій час.)

Весна красна квітами, а осінь плодами. (Народна прикмета. У кожної пори року своя краса.)

 

Гра «Мікрофон» (Сьогодні на  уроці  я …)

-Що нового ви дізналися на уроці?

-З яким настроєм закінчуєте урок?

-Чи справдилися ваші очікування?

 

-Самооцінка. (Рахують кількість смайликів.)

 

-Ви добре працювали . Мої очікування теж справдилися.

Я бажаю вам любити природу, уміти читати її сторінки, бути до неї уважними.

 

VIІ. Домашнє завдання.

      -  вивчити напам’ять вірш «Дрімають села...»

* Скласти вірш, написати есе про улюблену пору року.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Батва Світлана
Додано
20 січня
Переглядів
592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку