Урок проходить 2 години. На першому уроці для роботи знадобляться знання з розділу термінології ручних робіт, навички закріплення нитки на тканини, навички виконання ручних стібків. Вони познайомляться з історією вишивки, познайомляться з матеріалами необхідними для вишивки стрічками, нанесення схеми квітки та виконанням практичної роботи.
Тема: Вишивка атласними стрічками. Бузок.
Мета уроку :
формування і розвиток у школярів творчих умінь і індивідуальних здібностей;
виховання поваги до народного мистецтва, сприяти розвитку естетичних якостей особи;
формування уявлення про різноманітні види вишивки атласними стрічками;
Завдання уроку :
познайомити учнів з історією виникнення вишивки атласними стрічками;
навчити дітей володіти різною технікою роботи з матеріалами, інструментами і пристосуваннями, необхідними в роботі;
виховувати терпіння, уважність, старанність;
розвивати моторику рук, окомір;
виконувати вишивку стрічками;
Методичне оснащення уроку :
інструменти, пристосування: швацька голка, п’яльця, ножиці
матеріали: тканина для основи, атласні стрічки шириною 5 мм бузкового або білого кольору 3-5м, нитки під колір стрічки.
Дидактичне забезпечення:
робочий зошит;
додаткова література;
навчально-технічна документація:
зразки об'єктів праці.
2.Хід уроку
вітання;
перевірка присутніх учнів;
перевірка готовності учнів до уроку;
настрій учнів на роботу;
Отже, сьогодні ми почнемо виконувати подарунок мамі - вишивку атласними стрічками, «Бузок». Щоб цей виріб виглядав натуральним, необхідно згадати що ж це за рослина, як вона виглядає.
Бузок звичайний - загальновідомі декоративні кущі 4 - 6 м висотою з широкою кроною або невелике деревце. Темно-зелене листя у бузку навесні розпускається раніше, ніж у інших кущів і зеленими зберігаються до самих морозів, вони серцеподібно-яйцевидної форми, черешкові. Усі частини рослини мають гіркий смак.
Ароматні лілово-фіолетові або білі квітки зібрані у великі кит на китиці на кінцях гілок. Цвіте у кінці травня - початку червня. Плоди - крилате насіння, переносяться вітром.
Завдяки красивому листю, ранньому і тривалому цвітінню, ароматним квіткам, яким надають незвичайного вигляду далековидні тичинки, нарядному весняному вбранню — заслуговує найширшого застосування в озелененні міст і сіл, в садах любителів.
Рід бузку налічує близько 30 видів.
Назва бузку походить від грецького слова 'syrinx' — трубка, що очевидно вказує на будову квітки. За іншою версією — від імені німфи Сиринга, перетвореною на очерет, з якого бог лісів Пан виготовив пастушу сопілку "сиринкс".
Щоб бузок цвів у нас удома круглий рік і радував близьких ми постараємося виконати його за допомогою атласної стрічки.
3)Виклад учителем нового матеріалу :
Трохи історії
З давніх часів вузькі смужки тканини застосовувалися в повсякденному житті і господарській діяльності людей. Вже в Древній Греції жінки вплітали у волосся смужки тканин, щоб "оживити" свій образ. Пов'язки, прикрашені золотом і коштовними каменями впліталися у волосся в Древньому Римі. Крім того, кольоровими стрічками оброблявся одяг, причому кожному соціальному класу відповідав свій колір і матеріал. В середні віки в Італії стрічками вже декорували спинки стільців і балдахіни, а також підв'язували важкі завіси, якими закривалися вікна для захисту від холоду в зимовий час.
Але тільки в XIV столітті почало розширюватися побутове застосування шовкових стрічок. Традиції ткацтва в Ліоні і сприятливі кліматичні умови півдня Європи сприяли швидкому розвитку виробництва цінної шовкової нитки. Після переїзду папської курії в Авіньйон, під опіку французького короля, знатні пани стали красуватися в розкішному одязі, обробленому стрічками із золотою облямівкою або парчевими стрічками, відповідно до рангу і походження того, хто носив їх.
У 1446 році майбутній король Людовик XI запросив італійських ткачів, щоб вони навчили своєму мистецтву жителів Ліона. З цієї затії нічого не вийшло, але в місто були завезені різноманітні верстати як для вироблення шовку, так і для виготовлення шовкових стрічок. Попит на стрічки продовжував рости, і Ліон поступово перетворювався на великий текстильний центр. У 1560 році в нім вже п'ятдесят тисяч ткачів, які виготовляли різні, у тому числі дорогі і екстравагантні, шовкові стрічки, а південніше у Везли і Сент-Этьене, майже сорок п'ять тисяч чоловік працювали на виробництві тасьми. До 1660 року в Сент-Этьене і околицях налічувалося вже близько вісімдесяти тисяч ткацьких верстатів для вироблення стрічок і триста сімдесят - для виробництва позументних виробів (позумент, галун, басон). На початку XVIII століття попит на ці товари різко зріс, і почався період бурхливого поширення розкішних і красивих стрічок. Король Франції Людовик XIV прикрашав стрічками унизаними коштовними каменями, навіть своє взуття і закликав двір одягатися оригінально і з вигадкою.
Настала епоха рококо, і стилем французького двору стала легковажність. Король Людовик XV любив вишивати і часто дарував придворним пані милі дрібнички, виготовлені ним самим. Сукні стали об'ємними і просторими, багато прикрашеними стрічками. До моди увійшли сукні", що "летять, з незастроченими складками (защипами) на грудях і численними стрічками.
Саме у ці часи у Франції і з'явилася вишивка шовковими стрічками. Спочатку знатні пані стали прикрашати свої сукні, оформляючи корсажі дрібними трояндочками "а ля рококо", листям і безліччю розкиданих кольорів з перлинами і кришталиками. Потім настала черга білизни. Вона ставала усе більш розкішним і витонченим. У ательє, що носили високе звання "Постачальники королівського двору" за допомогою простої голки і стрічок створювалися справжні шедеври. Тепер вони красуються в музейних вітринах по всьому світу - від Лондона до Преторії.
З Франції цей вид вишивки перекочував на острови в Англію. А звідти розійшовся по усіх країнах колишньої Британської імперії. Разом з переселенцями із Старого Світу він потрапив в Америку, де швидко завоював популярність. Розквіт мистецтва припав на 70-і роки XIX століття. На той час вишивку можна було побачити не лише на сукнях, але і на парасольках, абажурах, ковдрах, дрібничках для будинку і капелюхах .
Після Другої світової війни інтерес публіки до усіх видів рукоділля став знижуватися. Але в течії двох останніх десятиліть почалося відродження вишивки (слайд 4). Повернувся інтерес, і це мистецтво знову заблищало усіма своїми гранями. Адже шити шовковими стрічками надзвичайно цікаво, це не вимагає складних пристосувань і великих попередніх витрат. До того ж тут застосовуються прості і усім добре відомі прийоми вишивки. А об'ємний малюнок настільки привабливий, що можна, без жодного сумніву, стверджувати: найближчими роками цей вид вишивки чекає широке поширення і успіх!
4) Практична робота: вишивка стрічками.
Ввідний інструктаж учителя
Загальні правила роботи
Для вишивки бузку нам потрібні наступні інструменти і матеріали;
-нарізаємо атласну стрічку смужками довжиною 7 см ;
-на тканині крейдою намічаємо контури майбутньої китиці бузку;
-тканину вставляємо в п’яльця;
-смужку стрічки складаємо бантиком з невеликим нахльостуванням і закріплюємо за допомогою голки з ниткою спочатку майбутньої кисті бузку нахльостуванням вниз ;
-потім, проходячи голкою з ниткою усередині бантика, захоплюємо правий верхній кут (на 1 мм) і так само усередині бантика повертаємося до його середини, притягуючи ниткою цей кут до середини ;
-аналогічно захоплюємо лівий нижній кут і, повертаючись тим же шляхом (усередині від краю до середини бантика), притягуємо його - вийшла одна квітка бузку ;
-виводимо голку поряд з отриманою квіткою і пришиваємо за прикладом першого наступні смужки стрічки;
-заповнюючи усередині намальованого контура простір в шаховому порядку, отримуємо кисть бузку;
- відступивши на тканині від готової кисті 2см, вирізуємо по контуру ;
Ось і готова кисть бузку ;
Виготовивши декілька таких заготовок і використовуючи штучні зелені листочки, можна створити таку композицію. Для об'єму кисті, під час пришивання, під неї можна підкласти вату або синтепон .
Інструктаж по техніці безпеки.
Фізкультхвилинка: Вишивати довго вчились,
очi, рученьки втомились,
а щоб краще вишивати,
треба трохи втому зняти.
Раз-пiдняти руки вгору,
Два-сплесни перед собою.
Три-схились до самих п'ят,
а тепер рiвненько стань.
знов сплесни перед собою,
нахились до самих п'ят
сiдай знову вишивать.
Поточний інструктаж учителя ( проводиться під час виконання практичної роботи);
1.Контроль правильності виконання прийомів роботи.
2. Контроль дотримання правил безпечної роботи.
3.Допомога учням які зазнають труднощі.
4.Контроль об'єму і якості виконаної роботи.
5)Підведення підсумків уроку учителем:
Виставка готових робіт.
Повідомлення учителя про досягнення цілей уроку.
Виставляння оцінок.
Домашнє завдання: закінчити роботу над кистю бузку.