Опорний навчальний заклад
«Студенянська ЗОШ I-III ступенів»
Урок
з обслуговуючої праці на тему:
«Вишивка шовковими
стрічками»
( 10 клас)
Учитель Кучер М.А.
Мета: навчити учнів вишивати шовковими стрічками, розвивати уяву, мислення, творчі можливості кожної дитини; виховувати в учнів акуратність та зібраність при виконанні прийомів праці, інтерес до предмета.
Матеріали, інструменти та обладнання: тканина, шовкові стрічки, нитки швейні та муліне, голки, ножиці, п'яльці; інструкційні карти; кросворд; смайлики; комп'ютер.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Перевірка наявності учнів; підготовленості до уроку.
Створення позитивного настрою
Учитель. Епіграфом сьогоднішнього уроку ми візьмемо
слова вченого
Д.І. Менделєєва: «Дорога до розвитку і, врешті-решт,
на щастя людини лежить через її працю».
Працею учений називав не яку-небудь роботу, а
роботу, усвідомлену й необхідну людям. Мені б дуже хотілося побачити саме таку працю на уроці.
II. Актуалізація опорних знань
III. Мотивація навчальної діяльності
Вишивка, як вид декоративно-ужиткового мистецтва, існує з давніх часів. Існує багато видів швів та технік вишивання. Деяким ви навчилися протягом 5— 9 класів.
Сьогодні ми ознайомимося з іще одним видом вишивки — «Вишивка шовковими стрічками».Опануємо різні способи вишивки, навчимося створювати композицію із вивчених швів, а потім за допомогою таблички виразимо своє ставлення до виконаної роботи й до уроку в цілому.
— Скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?(Відповіді учнів.)
IV. Повідомлення теми заняття
V. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Вишивка стрічками—один із захоплюючих видів рукоділля, який нині стає все більш популярним. Для вишивки стрічками сьогодні можна придбати все необхідне: стрічки будь-якого кольору і фактури, а в якості канви можна використовувати найрізноманітніші види тканин. Вишивка стрічками не вимагає складних пристосувань і великих витрат, Прийоми вишивки дуже прості. Вишивка стрічками надає малюнку об'ємності, оскільки ширина стрічки набагато більша, ніж нитки, вишивання не займає багато часу.
Моделі, вишиті стрічками, відрізняються оригінальністю, своєрідністю, незвичайністю. Треба тільки прикласти вмілі руки й трохи творчості.
3 історії вишивки
Учитель. Вашим домашнім завданням було знайти цікаві відомості з історії вишивки. Давайте разом послухаємо наших доповідачів і дамо відповіді на запитання.
(Доповіді учнів.)
Учениця 1. Мистецтво виробляти шовк зародилося в Китаї. Існує безліч легенд про те, з чого почалося розведення гусені шовкопряда і як з'явилася шовкова тканина. Одна з легенд оповідає, що таємницю створення шовку відкрила «Богиня шовкових черв'яків» Сі-Лин-Чи, дружина китайського імператора Хуан-цзи, 2640 р. до н. є. За цією легендою, під час однієї з прогулянок до нігСі-Лин-Чи впало кілька плодів тутового дерева з коконами шовкопряда, з яких випурхнули метелики. Імператриця виявила, що гусінь шовкопряда випускає дуже тонку нитку і з неї плете свій кокон. Сі-Лин-Чи збагнула, що нитку, якою гусінь обмотує себе, можна розмотати й виткати з неї полотно. Це вона і зробила. Тканина вийшла тонка, легка, красива. Ось так з'явився шовк, вірніше, зародилося мистецтво його виробництва.
Учениця 2. Ціна шовкової тканини у той час дорівнювала вазі золота, тому шовк, як і раніше, був доступний лише дуже багатим вельможам. За кольором та якістю стрічок, якими розшивали одяг, можна було визначити приналежність людини до того або іншого родового клану і навіть його соціальний статус. Середньовіччя принесло в історію стрічок ще один цікавий розділ: шнурами і вузькими смужками оксамиту і Гобеленового шитва прикрашали не лише вбрання, а й підв'язували важкі портьєри, що стали модними у той час, балдахіни над ліжками в спальнях і спинки стільців.
Широка популярність декоративних стрічок почалася у Франції в XIV ст., коли в Європі стали виробляти дорогоцінну шовкову нитку. І так сталося, що саме тоді почалася мода на розкішні камзоли і плащі, багато оброблені парчевими і золотими стрічками, так що попит на цей галантерейний товар неухильно зростав. Разом з ним зростав і попит на химерні позументи і галун (тасьму). Уже при дворі Людовика XIV стрічками, розшитими перлами і коштовностями, прикрашали абсолютно всі предмети туалету — від взуття до панталонів. А з епохи рококо вишивка стрічками стала оформлятися в окремий вид вельми елегантного рукоділля, привабливого в першу чергу тим, що така вишивка виходить об'ємною і дуже реалістичною. Спочатку крихітними шовковими бутончиками і пелюсточками прикрашали ліфи дамських суконь, вплітаючи в петлі стрічок гранований кришталь, перли і виблискуючі коштовності. Чи варто говорити, що з Франції, загальновизнаного законодавця мод, вишивка стрічками миттєво поширилася по всьому світу? Саме вишивання стрічками, а не простіший спосіб — пришивання стрічок на тканину використовували, наприклад, у кінці позаминулого століття, аби оздоблювати не стільки сукні, сюртуки і, звичайно ж, святковий одяг, скільки тканинні абажури, розкішні капелюхи, шовкові ковдри й покривала (слайди 8-9).
Учениця 3. У наш час, коли рукоділля в усьому світі переживає друге народження, вишивка стрічками теж не залишилася осторонь. Причому технологія не змінилася — нинішні майстри користуються такими самими прийомами, тканинами, голками і стрічками, як і першовідкривачі цього захоплюючого заняття. Звичайно, стрічки перетворилися на невід'ємну частину нашого побуту, вони стали дешеві, їх тепер виробляють не лише з шовку, а й з атласу, муару, бавовни і всіляких штучних тканин. Нині модне декорування, яке створюється своїми руками. Ручна вишивка, виконана за різними технологіями і з використанням сучасних обробних матеріалів, додає неповторності виробам, підкреслює індивідуальність (слайди 2—7).
Перегляд презентації.
Учитель. Сподіваюсь, ви уважно слухали і вам не важко буде дати відповіді на запитання:
2. Матеріали, інструменти та пристосування для вишивання стрічками
Учитель. Перед вами скринька зі скарбами.
Які ж скарби містяться в ній? Дізнатися про це ви зможете, розгадавши кросворд.
(Учні розгадують кросворд.)
Кросворд
1 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
1. Як називається тканина для вишивання?
Дуже зустрічі зраділи два однакові ножі.
Обнялись і роз’єднати їх уже ніхто не зміг.
Підкажіть, як називати почали відтоді їх.
Відповіді:
1. Канва. 2. Стрічки. 3. Шпильки 4. Ножиці. 5. Творчість. 6. Нитки. 7. Голка.
Учитель. Заповнивши кросворд, у виділених клітинках по вертикалі ви можете прочитати ключове слово уроку — вишивка.
А тепер перевіримо, чи є ці «скарби» в нашій скриньці.
(Учитель відкриває скриньку зі «скарбами» і виймає з неї тканину.)
— Які тканини використовуються для вишивання шовковими стрічками?
Учні. Шовковими стрічками можна вишивати на будь-якій тканині (льон, бавовна, шовк, вовна), але найзручніше використовувати спеціальну тканину — канву (Учитель демонструє слайд 10.)
Слайд 10
Учитель. (Виймає зі скриньки стрічки.)
— Що ви можете сказати про стрічки?
Учні. Стрічки з шовку бувають різної ширини. Найчастіше використовуються 2,4,7,13 мм. Стрічки бувають різних кольорів і відтінків. Стрічки можуть бути шовкові, атласні, бавовняні, синтетичні. Найпопулярніші — шовкові.. Вони мають бути міцними, мало розтягнутими й досить тонкими. Фарбування повинно бути стійким. Для роботи доцільно брати стрічки завдовжки не більше 50—70 см
Для закріплення стрічки або окремих елементів, виготовлених із стрічки, слід використовувати швейні шовкові або бавовняні нитки № 40—60, муліне.
(Учитель демонструє слайд 11.)
Слайд 11
Учитель. (Виймає зі скриньки голку).
— Якими інструментами ми користуємося під час вишивання шовковими стрічками?
Учні. Для вишивання шовковими стрічками використовуються голки з великим вушком. Розмір голки слід добирати по ширині стрічки.. При вишиванні стрічкою по канві краще використати гобеленові голки, а при роботі з іншими тканинами — голки з гострим кінцем, але подовженим вушком, щоб стрічку легше було всовувати.
(Учитель демонструє слайд 12.)
Слайд 12
Учитель. Що ще потрібне для вишивання стрічками?
Учні. Для вишивання стрічками ще можна використовувати п’яльця. Під час вишивання стрічками тканина має бути добре натягнута. Для цього можна використати звичайні круглі або рамкові п'яльця (дерев'яні, металеві чи пластмасові).
Додатково знадобляться кравецькі шпильки, крейда, олівці або маркери для тканини, маленькі ножиці з гострими кінцями для обрізування стрічок, наперсток, лінійка й сантиметрова стрічка.
Також можуть знадобитися бісер, намистини й пайєтки.
(Учитель демонструє слайд 12.)
Слайд 12
3. Шви для вишивання стрічками
Учитель. Усі ці «скарби» дійсно потрібні для вишивання. Молодці! Ви впоралися із завданням.
А тепер пригадайте шви, які ми з вами вивчили і можемо виконувати.
Учениця. Стебловий шов, тамбурний.
(Учитель демонструє слайди 13-14.)
Слайди 13-14.
Учитель. А цей шов вам відомий теж (демонструє слайди 15-16). Як він називається?
Учениця. Шов « петля в прикріп»
(Техніка виконання шва наведена в інструкційній карті 1 (див. додаток).)
Учитель. Шов, зображений на малюнку (демонструє слайд 18.), можна використовувати для вишивання центра квітки. Як він називається?
Учениця. Шов називається французький вузлик.
(Техніка виконання шва наведена в інструкційній карті 1 (див. додаток).)
Слайд 17.
Учитель Стрічковий стібок.. Це єдиний стібок, який не застосовується ні в якому
іншому виді вишивки. Він буває центральний, лівий, правий. Слайд 18.
(Техніка виконання шва наведена в інструкційній карті 2 (див. додаток).)
Учитель. Завжди призбируйте, оформлюйте стрічку нитками в тон стрічки, а до тканини пришивайте нитками в тон тканини.
Отже, вишивка стрічками — один із дуже захоплюючих видів рукоділля, який нині стає все популярнішим.
Оригінальністю, своєрідністю, незвичністю відрізняються моделі, вишиті стрічками. І, звичайно, навіть найпростіша сукня, звичайна блуза, сумочка або капелюшок можуть перетворитися на нарядні й неповторні. Варто тільки додати голку, стрічки, умілі руки і трохи творчості.
А зараз переходимо до практичної роботи.
VІ. Практична робота. Вишивання шовковими стрічками
1. Виконати квіточку на тканині стрічковими стібками за зразок, в середині квітки виконати французький вузлик.
2. Вступний інструктаж.
— У вас є канва, голка, стрічки, ножиці, п'яльця. Перш ніж приступити до роботи пригадайте правила безпечної праці з голкою та ножицями (слайд 20.).
Правила безпечної праці
3. Виконання практичної роботи.
(За необхідності вчитель проводить поточний інструктаж.)
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Учитель. Що нового ви дізналися і чому навчилися на уроці?
(Ознайомилися з історією виникнення вишивки шовковими стрічками, переконалися в актуальності використання шовкових стрічок. Побачили, що це дуже красивий вид рукоділля.)
Учитель. Ви вже накопили певний багаж знань, умінь і навичок, який допоможе вам здійснити будь-які творчі задуми.
Де ви можете застосувати ці знання і вміння?
• Можна виготовити картину для прикрашання інтер'єру, різні сувеніри;
VІІІ. Рефлексія
Учитель. А тепер поділіться своїми враженнями, чи цікаво вам було на уроці, чи задоволені ви своєю роботою.
(Учні показують смайлики)
— Я вважаю, що у нас сьогодні вийшов гарний результат.
Учні показують свої роботи
ІХ. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.
Х. Домашнє завдання
Учитель. Вашим домашнім завданням буде знайти цікаві відомості з історії вишивки.
Підготувати ескіз малюнка для вишивання шовковими стрічками (орієнтовний ескіз — слайд 19).
ХІ. Прибирання робочого місця.
Інструкційна карта 1. Французький вузлик
1. Закріпити стрічку й зробити один завиток за годинниковою
стрілкою (мал. 1).
2. Вивести стрічку на ліву сторону й, утримую чи її, один раз
вільно обкрутити навколо голки (мал.2)
3. Потім обкрутити її двічі, як показано на фото (мал. 3), або
стільки разів, скільки необхідно для того, щоб вийшов
певний розмір вузлика.
4. Проколоти голкою тканину поряд з отвором, крізь який
стрічка виходить із тканини (мал. 4).
5. Тримаючи голку прямо, опустити витки стрічки
до тканини. У той же час обережно тягнути стрічку,
затягуючи вузлик до тих пір, поки він не буде потрібного
розміру (мал. 5).
6. Протягнути голку і стрічку крізь тканину і, щільно
притягуючи вузлик до тканини, закріпити його
(мал. 6).
Інструкційна карта 2. Стібок стрічковий
надаючи форму. Уколоти кінчик голки в центрі стрічки
на верхівці стібка, після чого протягнути голку навиворіт
виробу (мал..1.)
починає перекручуватися, розпрямити її за допомогою
вушка допоміжної голки.)
3. Щоб зробити верх пелюстки округленим, покласти
вушко допоміжної голки на стрічку всередину
петлі, біля місця, де стрічка проходить через тканину
(мал. 3).
4.Продовжувати голкою натягувати стрічку.
Утримуючи цю голку, узяти швацьку голку з ниткою,
і закріпити стрічку знизу стібка..
(мал..4.)
Інструкційна карта 3.
Послідовність вишивки квітки
стрічковими стібками
Кросворд
1 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
1. Як називається тканина для вишивання?
2. Ними можна вишивати, прикрашати одяг, вплітати у волосся.
3. Тоненьки, гостреньки, голівку мають, кравчині допомагають.
4. Майстер викував уміло два однакові ножі
Дуже зустрічі зраділи два однакові ножі.
Обнялись і роз’єднати їх уже ніхто не зміг.
Підкажіть, як називати почали відтоді їх.
5. Як інакше називається творення?
6. Вони бувають швейні, муліне.
7. Вухо має, а не чує, без очей і без ніг, а ходить і за собою водить.