Урок "Вишивка шовковими стрічками" 10 клас

Про матеріал
Цікава розробка уроку,яка передбачає знайомство з сучасною технікою рукоділля, вишивкою стрічками. Це дає можливість підвищити інтерес до трудового навчання.
Перегляд файлу

               

 

 

                                      Опорний навчальний заклад

                           «Студенянська ЗОШ   I-III  ступенів»

 

 

 

                              Урок

      з обслуговуючої праці на  тему:

  «Вишивка шовковими      

                                стрічками»

                                     ( 10 клас)

 

                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      

 

            Учитель  Кучер  М.А.

                

                       

Мета: навчити учнів вишивати шовковими стрічками, розвивати уяву, мислення, творчі мож­ливості кожної дитини; виховувати в учнів акурат­ність та зібраність при виконанні прийомів праці, інтерес до предмета.

Матеріали, інструменти та обладнання: тканина, шовкові стрічки, нитки швейні та муліне, голки, ножиці, п'яльці; інструкційні карти; крос­ворд; смайлики; комп'ютер.

Тип уроку: комбінований.

                      ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Перевірка наявності учнів; підготовленості до уроку.

Створення позитивного настрою

Учитель. Епіграфом сьогоднішнього уроку ми візьмемо

 слова вченого

Д.І.  Менделєєва: «Дорога до розвитку і, врешті-решт,

на щастя людини ле­жить через її працю».

Працею учений називав не яку-небудь роботу, а

роботу, усвідомлену й необхідну людям. Мені б дуже хотілося побачити саме таку працю на уроці.

II. Актуалізація    опорних знань

  • Які техніки вишивання ви вивчили на уроках трудового на­вчання?
  • Назвіть види  вишивальних  швів.

III. Мотивація   навчальної  діяльності

       Вишивка, як вид декоративно-ужиткового мистецтва, існує з давніх часів. Існує     багато ви­дів швів та технік вишивання. Де­яким ви навчилися протягом 5— 9 класів.

         Сьогодні ми ознайомимося з іще одним видом вишивки — «Ви­шивка  шовковими  стрічками».Опануємо різні способи вишивки, навчимося створювати ком­позицію із вивчених швів, а потім за допомогою таблички виразимо своє ставлення до виконаної роботи й до уроку в цілому.

 Скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьо­годнішнього уроку?(Відповіді учнів.)

  • Дівчатка, я думаю, якщо кожна з вас буде на уроці активною, уважною, старанною, то ваші очі­кування виправдаються.

IV. Повідомлення теми за­няття

V.    Вивчення нового матеріалу

Учитель. Ви­шивка стрічка­ми—один із захоп­люючих видів ру­коділля, який ни­ні стає все більш популярним. Для вишивки стріч­ками сьогодні можна придбати все необхідне: стрічки будь-якого кольору і фактури, а в якості кан­ви можна використовувати най­різноманітніші види тканин. Вишив­ка стрічками не вимагає складних пристосувань і великих витрат, Прийоми вишивки дуже прості. Ви­шивка стрічками надає малюнку об'ємності, оскільки ширина стрічки набагато більша, ніж нитки, вишивання не займає багато часу.

Моделі, вишиті стрічками, відрізняються оригінальністю, своєрідністю, незвичайністю. Тре­ба тільки прикласти вмілі руки й трохи творчості.

                                             3 історії вишивки

Учитель. Вашим домашнім завданням було знайти цікаві відомості з історії вишивки. Давайте разом послу­хаємо наших доповідачів і дамо відповіді на запи­тання.

(Доповіді учнів.)

Учениця 1. Мистецтво виробляти шовк зароди­лося в Китаї. Існує безліч легенд про те, з чого по­чалося розведення гусені шовкопряда і як з'явилася шовкова тканина. Одна з легенд оповідає, що таєм­ницю створення шовку відкрила «Богиня шовкових черв'яків» Сі-Лин-Чи, дружина китайського імпера­тора Хуан-цзи, 2640 р. до н. є. За цією легендою, під час однієї з прогулянок до нігСі-Лин-Чи впало кілька плодів тутового дерева з коконами шовкопряда, з яких випурхнули метелики. Імператриця виявила, що гусінь шовкопряда випускає дуже тонку нитку і з неї плете свій кокон. Сі-Лин-Чи збагнула, що нитку, якою гусінь обмотує себе, можна розмотати й ви­ткати з неї полотно. Це вона і зробила. Тканина ви­йшла тонка, легка, красива. Ось так з'явився шовк, вірніше, зародилося мистецтво його виробництва.

Учениця 2. Ціна шовкової тканини у той час до­рівнювала вазі золота, тому шовк, як і раніше, був доступний лише дуже багатим вельможам. За ко­льором та якістю стрічок, якими розшивали одяг, можна було визначити приналежність людини до того або іншого родового клану і навіть його соціальний статус. Середньовіччя принесло в історію стрічок ще один цікавий розділ: шнурами і вузьки­ми смужками оксамиту і Гобеленового шитва при­крашали не лише вбрання, а й підв'язували важкі портьєри, що стали модними у той час, балдахіни над ліжками в спальнях і спинки стільців.

Широка популярність декоративних стрічок по­чалася у Франції в XIV ст., коли в Європі стали ви­робляти дорогоцінну шовкову нитку. І так сталося, що саме тоді почалася мода на розкішні камзоли і плащі, багато оброблені парчевими і золотими стрічками, так що попит на цей галантерейний то­вар неухильно зростав. Разом з ним зростав і попит на химерні позументи і галун (тасьму). Уже при дво­рі Людовика XIV стрічками, розшитими перлами і коштовностями, прикрашали абсолютно всі пред­мети туалету — від взуття до панталонів. А з епохи рококо вишивка стрічками стала оформлятися в окремий вид вельми елегантного рукоділля, при­вабливого в першу чергу тим, що така вишивка ви­ходить об'ємною і дуже реалістичною. Спочатку крихітними шовковими бутончиками і пелюсточка­ми прикрашали ліфи дамських суконь, вплітаючи в петлі стрічок гранований кришталь, перли і виблис­куючі коштовності. Чи варто говорити, що з Франції, загальновизнаного законодавця мод, вишивка стрічками миттєво поширилася по всьому світу? Саме вишивання стрічками, а не простіший спо­сіб — пришивання стрічок на тканину використову­вали, наприклад, у кінці позаминулого століття, аби оздоблювати не стільки сукні, сюртуки і, звичайно ж, святковий одяг, скільки тканинні абажури, розкішні капелюхи, шовкові ковдри й покривала (слайди 8-9).

 

Учениця 3. У наш час, коли рукоділля в усьому світі переживає друге народження, вишивка стріч­ками теж не залишилася осторонь. Причому техно­логія не змінилася — нинішні майстри користують­ся такими самими прийомами, тканинами, голками і стрічками, як і першовідкривачі цього захоплюю­чого заняття. Звичайно, стрічки перетворилися на невід'ємну частину нашого побуту, вони стали дешеві, їх тепер виробляють не лише з шовку, а й з атласу, муару, бавовни і всіляких штучних тканин. Нині модне декорування, яке створюється сво­їми руками. Ручна вишивка, виконана за різними технологіями і з використанням сучасних обробних матеріалів, додає неповторності виробам, підкрес­лює індивідуальність (слайди 27).

                                            Перегляд презентації.

 Учитель. Сподіваюсь, ви уважно слухали і вам не важко буде дати відповіді на запи­тання:

  •   Де народилося мистецтво виробляти шовк? (У Китаї)
  •   Чому дорівнювала ціна шовкової тканини? (Вазі золота)
  •   Що можна було визначити за кольором і якіс­тю стрічок? (Приналежність людини до його родо­вого клану, його соціальний статус)

2. Матеріали, інструменти та пристосування для вишивання стрічками

Учитель. Перед вами скринька зі скарбами.

Які ж скарби містяться в ній? Дізнатися про це ви зможете, розгадавши кросворд.

(Учні розгадують кросворд.)

                                          Кросворд

                                                                                                                                                                              

             1  

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Як називається тканина для вишивання?

  1.    Ними можна вишивати, прикрашати одяг, вплітати у волосся.
  2.    Тоненьки, гостреньки, голівку мають, кравчині допомагають.
  3.    Майстер викував уміло два однакові ножі

      Дуже зустрічі зраділи два однакові ножі.

      Обнялись і роз’єднати їх уже ніхто не зміг.

      Підкажіть, як називати почали відтоді їх.

  1.    Як інакше називається творення?
  2.    Вони бувають швейні, муліне.
  3.    Вухо має, а не чує, без очей і без ніг, а ходить і за собою водить.

          Відповіді:

        1. Канва. 2. Стрічки. 3. Шпильки 4. Ножиці. 5. Творчість. 6. Нитки. 7. Голка.

Учитель. Заповнивши кросворд, у виділених клітинках по вертикалі ви можете прочитати клю­чове слово уроку — вишивка.

          А тепер перевіримо, чи є ці «скарби» в нашій скриньці.

(Учитель відкриває скриньку зі «скарбами» і ви­ймає з неї тканину.)

— Які тканини використовуються для вишиван­ня шовковими стрічками?

Учні. Шовковими стрічками можна вишивати на будь-якій тканині (льон, бавовна, шовк, вовна), але найзручніше використовувати спеціальну тканину — канву    (Учитель демонструє слайд 10.)

Слайд 10

Учитель. (Виймає зі скриньки стрічки.)

— Що ви можете сказати про стрічки?

Учні. Стрічки з шовку бувають різної ширини. Найчастіше використовуються 2,4,7,13 мм. Стріч­ки бувають різних кольорів і відтінків. Стрічки можуть бути шовкові, атласні, бавовняні, синтетичні. Найпопулярніші — шовкові.. Вони мають бути міцними, мало розтягнутими й до­сить тонкими. Фарбування повин­но бути стійким. Для роботи доцільно брати стрічки завдовж­ки не більше 50—70 см

          Для закріплення стрічки або окремих елементів, виготовлених із стрічки, слід вико­ристовувати швейні шовкові або бавовняні нитки № 40—60, муліне.

(Учитель демонструє слайд 11.)

                                                                Слайд 11

Учитель. (Виймає зі скриньки голку).

— Якими інструментами ми користуємося під час вишивання шовковими стрічками?

Учні. Для вишивання шовковими стрічками ви­користовуються голки з великим вушком. Розмір голки слід добирати по ширині стрічки.. При вишиванні стріч­кою по канві краще використати гобеленові голки, а при роботі з іншими тканинами — голки з го­стрим кінцем, але подовженим вушком, щоб стрічку легше було всовувати.

  • для стрічок завширшки 7, 9,13 мм — голки № 18—22.
  • Для стрічок завширшки 3 мм   використовувати голки № 24;

 (Учитель демонструє слайд 12.)

                                                          Слайд 12

Учитель. Що ще потрібне для вишивання стріч­ками?

Учні. Для вишивання стрічками ще можна ви­користовувати п’яльця. Під час вишивання стрічками тканина має бути добре натягнута. Для цього можна вико­ристати звичайні круглі або рам­кові п'яльця (дерев'яні, металеві чи пластмасові).

Додатково знадобляться кра­вецькі шпильки, крейда, олівці або маркери для тканини, ма­ленькі ножиці з гострими кінцями для обрізування стрічок, напер­сток, лінійка й сантиметрова стрічка.

Також можуть знадобитися бісер, намистини й пайєтки.

    (Учитель демонструє слайд 12.)

                                                              Слайд 12

3. Шви для вишивання стрічками

Учитель. Усі ці «скарби» дійсно потрібні для ви­шивання. Молодці! Ви впоралися із завданням.

А тепер пригадайте шви, які ми з вами вивчили і можемо виконувати.

Учениця. Стебловий шов, тамбурний.

(Учитель демонструє слайди 13-14.)

                                                           Слайди 13-14.

        Учитель. А цей шов вам відомий теж (демонструє слайди 15-16). Як він називається?

Учениця. Шов « петля   в прикріп»

(Техніка виконання шва наведена в інструкційній карті 1 (див. додаток).)

Учитель. Шов, зображений на малюнку (демонструє слайд 18.), можна використовувати     для виши­вання центра квітки. Як він називається?

Учениця. Шов називається французький вузлик.

 (Техніка виконання шва наведена в інструкційній карті 1 (див. додаток).)

Слайд 17.

Учитель Стрічковий стібок.. Це єдиний стібок, який не застосову­ється ні в якому

іншому виді вишивки. Він буває центральний, лівий, правий. Слайд 18.

(Техніка виконання шва наведена в інструкційній карті 2 (див. додаток).)

Учитель. Завжди призбируйте, оформлюйте стрічку нитками в тон стрічки, а до тканини пришивайте нитками в тон тканини.

Отже, вишивка стрічками — один із дуже захо­плюючих видів рукоділля, який нині стає все попу­лярнішим.

Оригінальністю, своєрідністю, незвичністю від­різняються моделі, вишиті стрічками. І, звичайно, навіть найпростіша сукня, звичайна блуза, сумочка або капелюшок можуть перетворитися на нарядні й неповторні. Варто тільки додати голку, стрічки, умілі руки і трохи творчості.

А зараз переходимо до практичної роботи.

VІ. Практична робота. Вишивання шовкови­ми стрічками

1. Виконати квіточку на тканині стрічковими стібками за зразок, в середині квітки виконати французький вузлик.

 2. Вступний інструктаж.

 У вас є канва, голка, стрічки, ножиці, п'яльця. Перш ніж приступити до роботи прига­дайте правила безпечної праці з голкою та ножи­цями (слайд 20.).

Правила безпечної праці

  • Зберігати голки у визначеному місці;
  • не користуватися іржавими голками;
  • ножиці зберігати у визначеному місці,
  • класти їх зімкнутими гострими кінцями від себе;
  • не відкушувати нитки зубами, а відрізувати ножицями навскоси.

3. Виконання практичної роботи.

(За необхідності вчитель проводить поточний інструктаж.)

VІІ.  Підбиття підсумків уроку

Учитель. Що нового ви дізналися і чому навчи­лися на уроці?

(Ознайомилися з історією виникнення вишивки шовковими стрічками, переконалися в актуальнос­ті використання шовкових стрічок. Побачили, що це дуже красивий вид рукоділля.)

Учитель. Ви вже накопили певний багаж знань, умінь і навичок, який допоможе вам здійснити будь-які творчі задуми.

Де ви можете застосувати ці знання і вміння?
   Можна виготовити картину для прикрашан­ня інтер'єру, різні сувеніри;

  • оздобити вишивкою кофтину, капелюшок, сумку, бриджі (джинси);
  • виконати творчий проект з цієї теми
     

VІІІ. Рефлексія

Учитель. А тепер поділіться своїми враження­ми, чи цікаво вам було на уроці, чи задоволені ви  своєю роботою.

(Учні показують смайлики)

 Я вважаю, що у нас сьогодні вийшов гарний результат.

Учні показують свої роботи

ІХ. Мотивація оцінок за урок, виставлення   їх у журнал, щоденники.

  Х.   Домашнє завдання

       Учитель. Вашим домашнім завданням буде знайти цікаві відомості з історії вишивки.

Підготувати ескіз ма­люнка для вишивання шовковими стрічками (орі­єнтовний ескіз слайд 19).

      ХІ.  Прибирання робочого місця.

 

 

 

 

        Інструкційна карта 1. Французький вузлик

1. Закріпити стрічку й зробити один завиток за  годинниковою

 стрілкою (мал. 1).

 

 

 

 

2. Вивести стрічку на ліву сторону й, утримую­ чи її, один раз

 вільно обкрутити навколо голки  (мал.2)
 

 

 

3. Потім обкрутити її двічі, як показано на фото (мал. 3), або

   стільки разів, скільки необхідно для того, щоб вийшов

    певний розмір вузлика.

 

 

     4. Проколоти голкою тканину поряд з отвором, крізь який

   стрічка виходить із тканини (мал. 4).

 

 

 

     5. Тримаючи голку прямо, опустити витки стріч­ки

    до тканини. У той же час обережно тягнути стрічку,

   затягуючи вузлик до тих пір, поки він не буде потрібного

    розміру (мал. 5).

 

   6. Протягнути голку і стрічку крізь тканину і, щільно

    притягуючи вузлик до тканини, закріпити його

    (мал. 6).

           Інструкційна карта 2.  Стібок стрічковий

 

  1. Закріпити стрічку і розпрасувати її, потім злег­ка підняти,

     надаючи форму. Уколоти кінчик голки в центрі стрічки

на верхівці стібка, після чого протяг­нути голку навиворіт

     виробу (мал..1.)

 

                                                                                                                                                                            

  1. Обережно протягнути стрічку (мал. 2). (Якщо стрічка

починає   перекручуватися, розпрямити її за допомогою

     вушка допоміжної голки.)

 

 

 

      3.    Щоб зробити верх пелюстки округленим, по­класти

     вушко допоміжної голки на стрічку всереди­ну

    петлі, біля місця, де стрічка проходить через тканину

    (мал. 3).

 

 

      4.Продовжувати голкою натягувати стрічку.

    Утримуючи цю голку, узяти швацьку голку з ниткою,

      і   закріпити стрічку знизу стібка..

 

    (мал..4.)

 

 

                    Інструкційна карта 3.

Послідовність вишивки квітки

стрічковими стібками

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    Кросворд

                                                                                                                                                                              

             1  

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Як називається тканина для вишивання?

2. Ними можна вишивати, прикрашати одяг, вплітати у волосся.

3. Тоненьки, гостреньки, голівку мають, кравчині допомагають.

4. Майстер викував уміло два однакові ножі

      Дуже зустрічі зраділи два однакові ножі.

      Обнялись і роз’єднати їх уже ніхто не зміг.

      Підкажіть, як називати почали відтоді їх.

5.  Як інакше називається творення?

6.  Вони бувають швейні, муліне.

7.  Вухо має, а не чує, без очей і без ніг, а ходить і за собою водить.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Технології. Основи дизайну (профільний рівень) 10 клас (Вдовченко В.В. та інші)
Додано
29 жовтня
Переглядів
67
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку