Урок
Тема: Вишивка, як вид декоративно-ужиткового мистецтва. Застосування вишивки. Техніки вишивки. Знаки та символи у вишивці.
Мета уроку:
- ознайомити учнів із символами української народної вишивки, пояснити їхзначення;ознайомити з поняттям стилізації малюнка, композицією у вишивці, сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів, виховувати повагу до української стародавньої культури, культурно-історичних традицій;
пробуджувати почуття краси, прекрасного, зміцнювати бажання відроджувати традиції народу, заохочувати до вишивання виробів;забезпечити засвоєння учнями про традиційні для України види рукоділля і декоративно-ужиткового мистецтва та оздоблення виробів вишивкою; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, порівнювати, оцінювати;
- навчити виготовляти найпростіші хрестики в рядок, стовпчик та по діагоналі;
- розвивати образне мислення, увагу, фантазію, кмітливість, асоціативну пам'ять, естетичний смак;
- виховувати організованість у роботі та відповідальність за свої дії.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація учнів.
Заздалегідь записую на дошці вислів: «Мистецтво слухати майже рівнозначне мистецтву говорити» (П’єр Буаст).
Доброго дня, діти! Щиро рада знову бачити вас усіх. Оскільки сьогодні нам доведеться багато слухати й багато говорити,я хочу розпочати наше заняття зі слів відомого французького філософа П’єраБуаста та дати вам таку настанову:
Давайте ми будемо вчитись
Один одного слухати, діти,
Чужу думку завжди поважати,
А свою — влучно промовляти.
За такої умови у нас обов’язково все буде добре!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
Давайте ми з Вами згадаємо що з вивчали на попередньому уроці
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Довгими осінніми та зимовими вечорами збиралися молоді жінки та дівчата на вечорниці. Линула пісня, а вправні руки майстринь, не спиняючись ні на хвилину, пряли. У вільний від хліборобських клопотів час треба було багато встигнути, щоб навесні пишно прибрати до свята хату тканими доріжками, скатертинами, ряднами, заквітчаними веселковими узорами; треба було виготовити свій посаг, щоб рушниками обдаровувати дружок і сватів. Селянинові потрібно було чимало різних тканин, адже кожен сам забезпечував свої власні потреби у виготовленні одягу, обладнанні житла.
Люди прагнули зробити гарним своє речове середовище, прикрасити свій побут. Так виникло декоративно-ужиткове мистецтво — один із видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості. Декоративне означає «прикрашати». Ужиткове ж означає, що речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди.
«У безцінних скарбах народного мистецтва живе добра поетична душа великого українського народу, який з давніх-давен прикрашав усе, що служило йому в побуті, витонченим різьбленням, прадавньою вишивкою, барвистим орнаментом. Усе в умілих руках талановитих майстрів ставало оберегом» (Володимир Гресь).
IV. Оголошення теми і мети уроку (запис на дошці та за потреби в зошити)
V. Вивчення нового матеріалу
Людина за своєю природою — художник. В усе, що її оточує і до чого торкаються її руки, вона намагається втілити красу.
Творити і цінувати красу українці уміли здавна. Створюючи потрібні й корисні речі, вони обов’язково їх прикрашали.
Мистецтво створення побутових речей (посуду, рушників, меблів) та їхнього художнього оздоблення дістало назву декоративно-прикладного або декоративно-ужиткового.
Загадкове слово «декор» у перекладі з латини означає «прикрашаю».
Неможливо уявити побут людини без найнеобхідніших предметів: меблів, посуду, тканин, одягу, ваз для квітів... Предмети, які не тільки виконують свої практичні функції, а ще й мають естетичні якості, належать до творів декоративно-ужиткового мистецтва.
Українська народна вишивка.
Якщо повернутись на багато віків у минуле, то, на вашу думку, що спонукало людей взяти голку в руки і почати вишивати?
З цього приводу складено дуже багато легенд і я розповім одну з них.
У дивовижно красивому місці, у маленькій хатинці жила чарівна україночка Василинка. Ця тендітна добра дівчинка була зачарована красою навіть маленької пелюстки від квітки, різнокольорових пір'їнок дивовижних пташок. Одного сонячного, весняного ранку дівчина, оглянувши всю красу, що навколо, відчула дивовижне піднесення: «О, якби я хотіла ці квіти, оці пташечки, оцю красу природи побачити на своєму одязі». І вирішила Василинка оздобити свою лляну сорочку, яку зшила їй бабуся.
Взяла вона лляні нитки пофарбувала у жовтий колір в цибулинні,
з калинових ягід — у червоний колір, з березових бруньок — у зелений, а з волошок—у блакитний. І вишила вона на безкінечній лінії блакитного неба — жовте сонечко, промені якого ніжно торкалися кетягів червоної калини. І коли Василинка вишивала, вона мріяла лише про одне — уберегти своїх рідних від всього злого, що є на землі. Бо вона бажала їм синього чистого неба, жовтого теплого сонця, гарячої, як червона калина—любові. Саме тому вишивки на сорочках і рушниках стали для українського народу оберегами!
Вишиванням називають техніку прикрашання текстильного чи іншого виробу за допомогою різного виду стібків нитками, а також перлами, бісером, коштовним камінням.
А на сьогоднішній урок у нас працювали пошуковці які попередньо отримали завдання і повинні були підготувати повідомлення. Зараз ми будемо заслуховувати повідомлення, а доповідач акцентуватиме увагу на важливих моментах, які ви повинні будете законспектувати.
Історія виникнення
Виникнення та поширення вишивки губиться в глибині тисячоліть. Про це свідчать стародавні історики, розповідають численні археологічні знахідки. Особливе значення мають розкопки скіфських курганів, матеріали яких є цінним джерелом для вивчення культури й побуту цих племен. Так, всесвітньо відома золота пектораль із Товстої Могили, срібна ваза з кургану Чортомлик поблизу Нікополя не лише є витвором високої мистецької майстерності скіфів, а й містить цікаві сюжети, що дають змогу дослідити одяг, його декоративне оздоблення.
Святковий костюм скіфів був щедро орнаментований золотими нашивками із зображенням грифонів, левів, оленів, різноманітною аплікацією з кольорової шкіри, декоративними швами.
Візерунок у вигляді смуг геометричного орнаменту розміщувався на краях коміра, подолу, рукавів, посередині спинки вбрання. Щедро оздоблювали скіфи штани. Їх розширювали узорами у вигляді завитків, кружечків, ромбів, зигзагів, спіралей. На чаші Гайма- нової Могили одяг скіфських царів оздоблено орнаментом у вигляді подвійних спіралей, а лампаси на штанах нагадують подвійні смуги безперервного ланцюга хвиль.
На основі кургану Товста Могила було реконструйовано одяг, у якому рукава, комір прикрашені золотими нашивками із зображенням грифона та лева, що роздирає лань.
Про високий рівень вишивального мистецтва свідчить одяг сар- матів, у якому вже проглядає соціально-економічне розшарування населення, що виявляється передусім у розкішності оздоблення золотим гартуванням одягу багатих жінок і у скромності прикрашання звичайними намистами — бідних.
Минали віки. На території нашої країни змінювались народи (кіммерійці, скіфи, сармати), культури (зарубинецька, пізньозару-бинецька, черняхівська та ін.). Збагачувалися знання людей про навколишній світ і про себе.
Магічний зміст геометричного орнаменту поступово змінювався. З’являлися нові мотиви, знаки, обереги. Але в безперервному процесі розвитку нічого не зникало. На старе нашаровувалось нове, та відкладалося в народній пам’яті.
До наших днів дійшла українська народна вишивка лише XVII — початку ХІХ століття, насамперед тому, що погляд на неї, як на витвір мистецтва утвердився тільки у 80-90-х роках
XIX століття. Саме відтоді прогресивні діячі культури починають цікавитися нею й збирати її в музеях і приватних колекціях.
У процесі історичного й культурного розвитку в Україні в кожній місцевості утворилися характерні орнаментальні мотиви й композиції, колірна гама, специфічні техніки виконання. Дбайливо передавалися вони з покоління в покоління, майстри відшліфовували кращі досягнення своїх попередників, розвиваючи й удосконалюючи їх.
Вишивкою захоплювались повсюди. Кожний район, навіть кожне село різнилося місцевою самобутністю. У вишивці, як в пісні, розкривається доля людини, її радощі і горе.
«Гаптує дівчина й ридає — чи то життя! Червоним, чорним вишиває мені життя», — так піднесено сказав Павло Тичина
Знаки і символи в українській вишивці.
Подивімося на чудові узори народних вишивок, і побачимо гармонійно поєднані між собою трикутники, ромби, круги, прямі чи ламані лінії. Ці елементи узорів сприймаються нами як звичайні геометричні форми. Але для наших давніх пращурів вони були символічними зображеннями людей, землі, води, птахів.
На вишивці не було жодного зайвого елемента. Кожен мав певне значення. Люди не лише зображували ці знаки, а й уміли їх читати. Так, наприклад, давні слов’яни зображували поле у вигляді ромба, а сонце у вигляді кола. Свої символи мали також земля (пряма лінія), вода (хвиляста або ламана лінія), людина тощо. Символи землі і сонця в поєднанні з водою, становлять життєдайну трійцю.
Солярні знаки, схематичні фігури Сонця, Берегині, Дерева життя, вишиті на тканині, є ще одним свідченням глибокої шаноби наших пращурів до Сонця, Матері, як могутніх, святих, життєдайних першооснов усього сущого.
За народними віруваннями, вишиті на одязі та інших предметах побуту символи оберігали людину від поганого ока, злих духів.
Крім того, ці символи можуть вишиватися разом із додатковими прямими, зламаними, схрещеними лініями.
Поступово магічний зміст орнаменту змінювався, доповнювався новими знаками, оберегами.
У вишивках пізніших часів це магічне значення окремих елементів частково втрачалося. Вишивка виконувала більшою мірою роль художнього оформлення одягу, рушників, скатертей, наволочок та інших виробів.
Кожна місцевість і навіть окремі села в Україні мають свої особливі традиції вишивання: перевагу віддають тому чи іншому кольору, узору, техніці вишивання.
Традиції вишивки завжди бережно передавалися з покоління в покоління, від матері до дочки. За кольором, орнаментом, способом розподілу орнаменту на виробах завжди можна визначити місце виготовлення вишивки.
Вічна пісня барв і кольорів,
Неповторна музика натхнення,
Шепіт трав і шелест яворів І дзвінкі турботи сьогодення.
Хрестиком покладена в рядки,
Поспліталась, блиснула веселкою.
Дух народу в колір заплете,
Проросте і піснею і цвітом.
А над світом, гляньте,
А над світом Українська вишивка цвіте!
Ганна Костів-Гуска
VІ. Практична робота
«Виконання хрестиків в рядок, стовпчик та по діагоналі»
6.1. Вступний інструктаж
Проводжу інструктаж про правила поведінки з певними видами матеріалів, розповідаю про техніку безпеки. Показую за потреби як виконувати хрестики.
6.2. Поточний інструктаж
Слідкую за потреби за дотриманням правил техніки безпеки, проводжу поточні групові та індивідуальні інструктажі.
6.3. Заключний інструктаж
Підводжу підсумки практичної роботи, вказую на недоліки та найкраще виконання.
VІІ. Підсумок уроку.
Чи сподобалося вам працювати на сьогоднішньому уроці?
Які проблеми у вас виникли?
Що нового дізналися?
VІІІ. Домашнє завдання.
Дослідити та записати в зошит особливості вишивки в таких регіонах як Вінничина, Рівненщина, Полтавщина, Житомирщина та Закарпаття.
Продовжити виконання хрестиків.
Пошуковці підготують інформацію.
ІХ.Мотивація оцінок за урок виставлення їх в журнал та щоденники
Х. Прибирання робочих місць