Урок фізики у 7 клас.
Тема. Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда.
О.М. Білориха, вчитель фізики
Черкаської ЗОШ І-ІІ ступенів
Черкаської ОТГ
Слов’янського району
Донецької області
Формування предметних компетентностей.
Сформувати поняття про силу Архімеда, продовжити формувати вміння знаходити рівнодійну двох сил. Показати роль фізичного експерименту у фізиці. Ознайомити учнів з легендами про Архімеда.
Формування ключових компетентностей.
Продовжувати розвивати в учнів уміння спостерігати фізичні явища, користуватися приладами, інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати.
Прививати зацікавленість до навколишнього світу. Виховувати почуття відповідальності та самостійність в мисленні.
Обладнання: мультимедійний проектор, екран,
підручник «Фізика-7» (В.Г. Бар'яхтяр, С.О. Довгий, Ф.Я. Божинова) 2015р.,
картки з QR-кодами,
відерка Архімеда, динамометр, посудина з водою, циліндричне тіло, брусок.
Презентація до уроку
Тестування за допомогою QR-кодів ( https://www.plickers.com )
Хід уроку
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Перевірити готовність учнів до уроку, налаштувати їх на роботу.
2.Перевірка домашнього завдання.
Перевірка наявність та якість виконання домашнього завдання, відповісти на запитання учнів.
2.Актуалізація опорних знань.
Проведення тестування за допомогою QR-кодів.
https://www.plickers.com/set/5c3da6ca71502800047809b9#now-playing
4.Мотивація навчальної діяльності.
Згідно закону Паскаля, рідина тисне на дно і стінки посудини.
Запитання до учнів класу:
А якщо в середину рідини помістити яке – не будь тверде тіло то що з ним буде?
Тема: Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
На тіло, занурене в рідину, діє виштовхувальна сила — сила Архімеда.
Нехай на верхню грань тисне зверху із силою F1 стовп рідини заввишки h1. На рівні нижньої грані тіла тиск створює стовп рідини заввишки h2. Цей тиск передається всередині рідини в усі боки.
Отже, на нижню грань тіла знизу вгору із силою F2 тисне стовп рідини заввишки h2. Але h2, більша від h1, а значить, і модуль сили F2,більший за модуль сили
F1. Тому тіло виштовхується з рідини із силою Fв, що дорівнює різниці сил F2 і F1, тобто
Архімедова сила дорівнює вазі рідини в об’ємі данного діла.
ДОСЛІД З ВІДЕРКОМ АРХІМЕДА (демонстрація)
Закон Архімеда: на тіло занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, яка дорівнює вазі рідини або газу, в об’ємі даного тіла.
6. Робота з підручником с.177.
7. Практичне застосування закону Архімеда
1. Архімед (Сіракузи, близько 287 рік до н.е.) – давньогрецький математик, фізик, інженер, винахідник та астроном.
2. Переглянте відео
https://www.youtube.com/watch?v=kmWLebc71XM
РУХАНКА
- Покажіть двома руками напрямок дії архімедової сили.
- Покажіть двома руками напрямок дії сили тяжіння.
- Тіло рухається вліворуч, покажіть напрямок дії сили тертя.
- Тіло рухається праворуч, покажіть напрямок дії сили тертя.
8. Експериментальне завдання.
Інструктаж вчителя з дотримання правил ТБ.
Виконання експериментального завдання.
- Для виконання експериментального завдання перегляньте відеофрагмент
https://www.youtube.com/watch?v=dFE6WEg4mWg
Вага тіла у повітрі
|
Вага тіла у воді
|
Вага тіла в розчині солі
|
Архімедова сила у воді
= - |
Архімедова сила у розчині солі =-
|
|
|
|
|
|
Інструктаж після закінчення роботи
Задача 1. На тіло, повністю занурене в воду діє виштовхувальна сила 16 кН. Визначте об’єм цього тіла.
10.Підсумок уроку.
Метод «Незакінчене речення».
Учні підсумовують урок одним реченням, починаючи словами:
«Я зрозумів, що …»
«Мене зацікавило те,що…»
«Я дізнався про…»
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
11.Домашнє завдання.
1) Вчити §27, впр. 27 (3,4)
2) Підготувати повідомлення про Архімеда та його винаходи.
Використані джерела.