Урок
Тема: Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда
Мета: Навчальна: сформувати знання про наявність виштовхувальної сили тіла, з’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили, її залежності від об’єму тіла густини рідини (або газу),в яку занурено тіло, довести до свідомості учнів, що сила Архімеда є проявом дії закону Паскаля.
Розвивальна: Розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів, показати практичне значення знань виштовхувальної сили, розвивати вміння спостерігати й аналізувати фізичні явища.
Виховна: Виховувати вміння застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров`я та здоров`я інших,вміння знаходити можливі джерела інформації.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Обладнання: набір тіл, посудини з водою та розчином солі, навчальна презентація, комп`ютер.
Метод проблемного навчання: частково-пошуковий.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Активізація опорних знань.
Мозковий штурм
1.В чому полягає закон Паскаля?
2. Як розрахувати тиск рідини на дно посудини?
3. Від чого залежить тиск рідини і газів?
ІІІ. Перевірка домашнього експериментального завдання : «Порівняти сили ,потрібні для того щоб утримувати тіла у воді ,повітрі ,міцному розчини солі»
Домашні експерименти зацікавлюють учнів ,вони самостійно роблять висновок, що і у воді, і в розчини солі вага тіла зменшується. Вони помічають, що з глибиною занурення тіла змінюються для рідини.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель повідомляє ,що сила, яка діє на занурене тіло називають виштовхувальною силою і пропонує учням сказати від чого залежить значення цієї сили.
Робота в групах.
Учням пропонується робота за картками.
Обговорення результатів досліду ,що дістала кожна група учнів, дає змогу зробити загальний висновок про залежність виштовхувальної сили від об’єму тіла і густини рідини.
Учитель формулює висновок про величину виштовхувальної сили–сили Архімеда і пояснює її на основі закону Паскаля, роблячи відповідний малюнок і записуючи формули.
Після цього показує дослід про дію виштовхувальної сили в газах .
V. Закріплення нових знань та вмінь.
«Питання –відповідь»
1.Чому у річці з мулистим дном ми більше в’язнемо на мілині, ніж на глибині?
2. Кит дихає легенями . Але він гине ,якщо опиниться на суші. Чому?
Розв’язування задач.
1.Під час занурення тіла у повітрі динамометр показує 4,4 Н, а у воді -1,6 Н. Визначте об’єм тіла.
2. Задача Архімеда: чи зі чистого золота виготовили царську корону, якщо її вага в повітрі 28,2 Н ,а у воді-26,4Н?
VI. Підсумок уроку.
Вчитель підводить підсумок уроку і оцінює роботу учнів.
VII. Домашнє завдання: прочитати §27 ;№, Вправа27 (задачі 5,6) (Бар`яхтар В.Г. Довгий С .О.)
Експериментальне завдання: за допомогою мірного кухля з водою визначте виштовхувальну силу ,що діє на картоплину в разі повного її занурення у воду.