урок формування поняття про виштовхувальну силу, вміння знаходити рівнодійну двох сил, застосовувати закон Паскаля, формувати вміння установлювати причинно-наслідкові в спостережуваному явищі, ознайомлення учнів із практичним застосуванням закону Архімеда, в уроці використання інтерактивні технології навчання та вказані посилання на відеоматеріали
Тема. Виштовхувальна сила в рідинах та газах. Закон Архімеда
Мета: сформувати поняття про виштовхувальну силу, розвивати вміння знаходити рівнодійну двох сил, застосовувати закон Паскаля, формувати вміння установлювати причинно-наслідкові в спостережуваному явищі, ознайомити учнів із практичним застосуванням закону Архімеда.
Очікувані результати: учні володіють поняттям та знають визначення виштовхувальної сили, формулюють закон Арімеда, застосовують його при розв’язуванні задач та можуть пояснити практичне його застосування.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка присутності учнів у класі та їх готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Сніжна грудка»: один учень називає фізичну величину, другий формулює її визначення, третій – називає букву, якою позначається, четвертий – записує формулу для обчислення, п’ятий – називає одиниці її вимірювання та прилад, яким можна виміряти дану фізичну величину.
Наприклад,
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні на уроці ми зрозуміємо, чому можливе плавання величезних океанських судів, підводних човнів, повітряних куль, чому м’яч, який занурили у воду і відпустили, вискакує над поверхнею води, чому важкий камінь, який на суходолі не можна посунути з місця, легко підняти під водою.
Для доведення існування виштовхувальної сили проводимо фронтальний експеримент. Прикріплюємо циліндр до динамометра і, обережно занурюючи тягарці у воду, спостерігаємо за пружиною динамометра. Проведемо ще один дослід. Підвісимо до коромисла терезів дві однакові кулі. Маси куль є рівними, отже, терези будуть зрівноважені. Підставимо під праву кулю порожню посудину. Наллємо в посудину воду і побачимо, що рівновага терезів порушиться. Отже, якась сила намагається виштовхнути, тіло занурене в воду.
Щоб розібратися, розглянемо занурений у рідину кубик. На нього з усіх боків діють сили гідростатичного тиску рідини.
Сили гідростатичного тиску, що діють на бічні грані кубика, є протилежними за напрямом і рівними за значенням, оскільки площі бічних граней однакові і ці грані розташовані на однаковій глибині. Такі сили зрівноважують одна одну.
А от сили гідростатичного тиску F1 і F2, що відповідно діють на верхню і нижню грані кубика, одна одну не зрівноважують.
На верхню грань кубика діє сила тиску F1:
,
де – гідростатичний тиск рідини, S – площа грані.
Аналогічно на нижню грань кубика діє сила тиску F2:
Нижня грань перебуває на більшій глибині, ніж верхня (), тому сила тиску F2 більша за силу тиску F1. Рівнодійна цих сил дорівнює різниці значень F2 і F1 і напрямлена в бік більшої сили, тобто вертикально вгору.
По вертикалі вгору на кубик, занурений у рідину, діє сила, зумовлена різницею тисків на його верхню і нижню грані, - виштовхувальна сила:
Fвишт =F2 – F1.
На тіло, розташоване в газі, також діє виштовхувальна сила, але значно менша від виштовхувальної сили, що діє на те саме тіло в рідині, адже густина газу набагато менша від густини рідини. Виштовхувальну силу ще називають архімедовою силою.
Для визначення архімедової сили пропоную учням переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=KV8bSIAGPdk.
Визначимо значення архімедової сили для кубика, зануреного в рідину. Отже,
Fарх =F2 – F1,
де – сила тиску рідини, що діє на верхню грань кубика, – сила тиску рідини на нижню грань кубика.
Знаючи F2 і F1, знайдемо виштовхувальну силу:
Fарх=.
Різниця глибин , на яких перебувають нижня і верхня грані кубика, є висотою h кубика, отже, Fарх.
Fарх
Тут – це маса рідини в об’ємі кубика, тобто маса рідини, об’єм якої дорівнює об’єму кубика. Оскільки , то
Fарх.
Архімедова сила дорівнює вазі рідини в об’ємі кубика.
Ми розглянули випадок із кубиком, який був повністю занурений у рідину. Проте отриманий результат справджується для тіла будь-якої форми і у випадках, коли тіло занурене в рідину частково, - для розрахунків лише потрібно брати об’єм зануреної в рідину частини тіла. Крім того, результат справджується і для газів.
Закон Архімеда: на тіло, занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, яка дорівнює вазі рідини або газу в об’ємі зануреної частини тіла:
Fарх,
де Fарх – архімедова сила, – густина рідини або газу, – об’єм зануреної частини тіла.
Архімедова сила прикладена до центра зануреної частини тіла і напрямлена вертикально вгору.
Для пояснення дії виштовхувальної сили пропоную учням переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=G6Y1msVaGyQ.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Розв’язування задач
Вправа 27 (1 – 4) ст. 179
V. Підсумок уроку
Рефлексація
Працюючи на уроці я:
- дізнався про …
- зрозумів …
- навчився …
Найбільше мені сподобалися…
На занятті у мене найкраще виходило…
Я мав складнощі з…
Я хотів би ще дізнатися про…
Оцінювання учнів
VI. Домашнє завдання
Вивчити параграф 27, виконати вправу 27 (5 - 7).
1