Урок для учнів 7 класу, в якому знаходять взаємодію класичні форми проведення уроку (лекція, гра, дослідження, випереджельне завдання) і сучасні. Контроль знань проводиться за допомогою Plickers.
КЗО «Загальноосвітня санаторна школа-інтернат №3»ДОР»
Відкритий урок фізики з теми:
Виштовхувальна сила. Закон Архімеда
Підготувала вчитель фізики Кириченко С.А.
Дніпро 2017
Тема уроку : “Виштовхувальна сила. Закон Архімеда.”
Урок у 7-Б класі
Цілі уроку:
навчальні: з’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили в рідинах та газах; пояснити причину її походження;
розвивальна: розвивати уявлення учнів про дію різних сил у природі;
виховна: виховувати в учнів прагнення до пошуку під час розв’язування задач, що ставить перед нами життя.
Тип уроку: комбінований.
Технічні засоби: комп`ютер, телевізор, презентація, відео фрагменти.
Обладнання: м’яч, прозора посудина з водою, динамометри, склянки з простою і солоною водою, важіль, металеві циліндри, картоплини різного розміру, “відерце Архімеда”,мензурка з водою,скляні пробірки, скляна трубка, відливна посудина.
Епіграф: «Розум – це не тільки знання, а й уміння застосовувати ці знання на ділі»
Аристотель
Структура уроку :
І Організаційна частина:
1.1 Етап мотивації-2 хв.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів:
2.1 Розгадування кросворду-3 хв.
ІІІ Вивчення нового матеріалу:
3.1 Створення проблемної ситуації-1 хв.
3.2 Конкурс дослідників-10 хв.
3.3 Причини виникнення виштовхувальної сили (вивод формули)-3 хв.
IV. Фізкультхвилинка – 3 хв.
V. Закріплення нового матеріалу:
5.1 Конкурс знавців - 5 хв.
5.2 Тимчасова самостійна робота з вибором правильної відповіді - 8 хв.
VI. Підсумки уроку:
6.1 Оголошення оцінок - 2 хв.
6.2 Запис домашнього завдання - 2 хв.
ХІД УРОКУ.
І Організаційна частина.
1.1 Етап мотивації
Шановні колеги! Ні, я не помилилась. Сьогодні ви не учні 7-го класу, а мої колеги-фізики – дослідники дії рідини на занурене тіло, тому що нині цій проблемі присвячена наша наукова робота. Сьогодні ми з вами відкриваємо по новому закон Архімеда.
Але спочатку повторимо матеріал, необхідний нам для роботи на уроці.
У вас на парті лежать картки самооцінки. На кожному етапі уроку вам потрібно оцінити свої знання.
Етап уроку |
Загальний бал |
Бал учня |
І. Конкурс теоретиків |
4 |
|
ІІ. Конкурс дослідників |
4 |
|
ІІІ. Причини виникнення виштовхувальної сили (вивод формули) |
2 |
|
ІV. Конкурс знавців. Винаходи Архімеда. |
2 |
|
V. Plickers – самостійна робота з вибором правильної відповіді |
12 |
|
Загальна кількість |
24 |
|
ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
2.1 Конкурс теоретиків полягає в розгадуванні кросворду.
1 Ім’я якого вченого носить закон, який говорить «Тиск рідин передається у всі боки однаково?»(Паскаль)
2 Прилад для вимірювання сили.(Динамометр)
3 Явище зміни з плином часу положення тіла в просторі відносно інших тіл.(Рух)
4 Тверде тіло,яке може обертатися навколо нерухомої осі.(Важіль)
5 Математична величина,яка характеризується добутком довжини,ширини і висоти.(Об’єм)
6 Прилад для вимірювання атмосферного тиску.(Барометр)
7 Агрегатний стан,в якому перебуває вода.(Рідина)
Слово,яке можна прочитати по вертикалі кросворду вказує на автора, закон якого ми вивчимо. Відкрили зошити і записали тему уроку: “Виштовхувальна сила. Закон Архімеда.”
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
3.1 Створення проблемної ситуації
Чому м'яч, який занурили у воду й відпустили, вискакує над поверхнею води? Чому важкий камінь, який на суходолі не можна зрушити з місця, легко підняти під водою? Чи правда, що людина у воді перебуває в стані невагомості? Відповіді на всі ці запитання ви отримаєте через декілька хвилин.
Дослід1 (демонструє вчитель). Якщо занурити у воду м` яч і випустити там його з рук,він спливає. Чому? Зануримо тепер у цю ж рідину циліндр. Тіло потонуло. Чи діє сила в цьому разі? Підвісимо тепер цей же циліндр до пружини, спостерігаємо її розтяг. Потім зануримо його у воду, виявляємо скорочення пружини.(Забираємо воду і показуємо,що таке саме скорочення пружини можна дістати, діючи на це тіло знизу вгору.) Чому? Подіяла сила,яка виштовхнула м` яч з рідини. У фізиці її так і називають виштовхувальною силою Fв.
3.2 Конкурс дослідників
А тепер з’ясуємо від чого залежить виштовхувальна сила.
Не забувайте дотримуватися правил техніки безпеки при роботі з динамометром, скляним посудом, рідинами. Будьте охайними та уважними.
Фронтальний експеримент №1
Мета:на досліді виявити виштовхувальну силу,що діє на занурений в рідину циліндр,визначити цю силу та з’ясувати, як вона залежить від густини рідини.
1 Визначити вагу тіла в повітрі Р1.
2 Визначити вагу тіла у воді Р2.
3 Обчислити значення сили, користуючись виразом: Fв=Р1-Р2.
4 Визначити вагу тіла в солоній воді Р3.
5 Обчислити значення сили,користуючись виразом: Fв = Р1-Р3
6 Порівняйте значення виштовхувальних сил та зробіть висновок.
Висновок (записати в зошит): виштовхувальна сила залежить від густини рідини, в яку занурюють тіло. Чим більша ця густина,тим більша виштовхувальна сила. Якщо ρ1>ρ2, то Fв1> Fв2
Виконуючи наступний дослід встановимо ще одну залежність.
Фронтальний експеримент №2
Мета:на досліді виявити виштовхувальну силу,що діє на занурене в рідину тіло,визначити цю силу та з’ясувати,як вона залежить від об’єму зануреного тіла (тіла різного розміру).
1 Визначити вагу меншого тіла в повітрі Р1.
2 Визначити вагу меншого тіла в рідині Р2.
3 Обчислити значення Fв=Р1-Р2.
4 Визначте вагу більшого тіла в повітрі Р3.
5 Визначте вагу більшого тіла в рідині Р4.
6 Обчислити значення: Fв=Р3-Р4.
7 Порівняйте значення виштовхувальних сил та зробіть висновок.
Висновок (записати в зошит): виштовхувальна сила залежить від об`єму зануреної частини тіла. Чим більший об` єм, тим більша виштовхувальна сила.
Виштовхувальну силу ще будемо називати архімедовою, на честь давньогрецького вченого Архімеда,що жив в ІІІ ст.. до н. е. і вперше розрахував величину цієї сили.
Перегляд мультиплікаційного фільму про Архімеда.
3.3 Причини виникнення виштовхувальної сили.
На всі тіла,занурені в рідину діє Fв,і на ті що плавають і на ті,що тонуть. З’ясуємо причину виникнення цієї сили. Обчислимо значення Fв для кубика,зануреного в рідину. Сили,з якими вода діє на бічні грані бруска,будуть рівні й зрівноважують одна одну. Під дією цих сил тіло тільки стискається. А сили, що діють на верхню і на нижню грані,неоднакові. На верхню грань тисне зверху із силою F1 стовп рідини висотою h1.На рівні нижньої грані тіла тиск створює стовп рідини висотою h2. Але h2 > h1,слідує F2 > F1. Тому тіло виштовхується з рідини із силою:
Fв= F2-F1= P2S2-P1S1 = pgh2s2-pgh1s1=pgs(h2-h1);
h=h2-h1; s=s1=s2; sh=v, де pv-маса рідини в об’ємі кубика. Тому, виштовхувальна сила виникає внаслідок того, що тиск рідини на різні ділянки поверхні неоднаковий.
Fa=ρ рідини gv зануреного тіла
Закон Архімеда: на тіло, занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, що напрямлена вертикально вгору і дорівнює вазі рідини або газу в об’ємі зануреної частини тіла.
У невагомості ваговий тиск рідини відсутній, тиск рідини в усіх точках однаковий. Тому в умовах невагомості ця сила не діє.
Дослід 4 (демонструє вчитель). Взяти спеціальний прилад-відерце Архімеда. До пружини підвішують відерце,а до нього - циліндр. Стрілку-покажчик на пружині встановлюють проти самого покажчика на штативі. Увагу учнів фіксують на таких моментах:
ємкість відерця дорівнює об’єму циліндра;
при зануренні тіла в рідину пружина скорочується,стрілка-покажчик на пружині піднімається вгору;
занурене тіло витісняє у відливну посудину деякий об’єм рідини. Цей об’єм води дорівнює об’єму тіла. Потім витіснену тілом воду виливають з відливної посудини у відерце. Відерце заповнюється водою,при цьому пружина розтягується до початкової довжини; стрілки-покажчики на пружині і штативі знову збігаються.
ІV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення нового матеріалу.
5.1 Конкурс знавців. Винаходи Архімеда.
Учні по черзі з кожної команди називають винаходи та наукові відкриття,які зробив Архімед.
Наприклад, винайшов машини для зрошення полів, гвинта, важелів, блоків і гвинтів для підняття великих вантажів, військових кидальних машин.
Архімед запропонував поняття центра ваги,визначив положення центра ваги багатьох тіл і фігур, математично вивів закони важеля, заклав основи гідростатики.
Учні розповідають про судноплавство та повітроплавання.
5.2 Plickers – самостійна робота з вибором правильної відповіді.
Учні відповідають на 12 питань,вибираючи лише одну правильну відповідь. Додаток 1.
VІ. Підсумки уроку
6.1 Оголошення оцінок.
6.2 Запис домашнього завдання:
Параграф 27,вивчити; виконати вправу № 27(3,4)
Виконати експериментальну задачу: обчислити густину картоплини, використовуючи закон Архімеда.
Додаток 1.
Тимчасова самостійна робота з вибором правильної відповіді.
А Б В
1 |
Формула сили Архімеда... |
F = mg |
F = рgv |
P = рgh |
2 |
Виштовхувальна сила більша в рідині… |
з більшою густиною |
з меншою густиною |
не зале- жить від густини |
3 |
Більша виштовхувальна сила діє на тіло, в якого… |
об` єм менший |
об` єм більший |
не зале- жить від об`єму |
4 |
Закон Архімеда в умовах невагомості… |
не залежить від умов |
діє |
не діє |
5 |
Виштовхувальна сила Архімеда напрямлена… |
вниз |
вгору |
по колу |
6 |
Сила Архімеда дорівнює.. |
вазі витісненої рідини |
вазі тіла |
силі тяжіння |
7 |
У якій воді легше плавати:у морській чи річковій? |
у річковій,бо менша густина |
однаково |
у морсь- кій, бо біль- ша густина |
8 |
Собака легко рухає потопаючого у воді,однак на березі не може його зрушити з місця. Чому? |
потопаючий допомагає собаці у воді |
у воді вага людини зменшується |
у воді вага людини збільшується |
9 |
Що важче утримати у воді: цеглину чи шматок заліза, якщо вони однакової маси? |
шматок заліза важче утримати |
цеглину важче утримати |
однаково |
10 |
Чи однакова архімедова сила діє на одне і те ж тіло,занурене у воду, на Землі і на Місяці? |
не однакова |
однакова |
на Місяці архімедова сила не діє |
11 |
Першокласник пірнув на глибину 3 м.,а десятикласник на 1м.Кого сильніше виштовхує вода? |
десятикласника |
однаково |
першокласника |
12 |
Чому неможливо погасити палаючий гас водою?
|
Густина гасу більша за густину води |
Гас буде спливати на поверхню води і горіти |
Велика температура гасу. |
Додаток 2.
Картка самооцінки
Учня (учениці)___________________________________________________________________________
Етап уроку |
Загальний бал |
Бал учня |
І. Конкурс теоретиків |
4 |
|
ІІ. Конкурс дослідників |
4 |
|
ІІІ. Причини виникнення виштовхувальної сили (вивод формули) |
2 |
|
ІV. Конкурс знавців. Винаходи Архімеда. |
2 |
|
V. Plickers – самостійна робота з вибором правильної відповіді |
12 |
|
Загальна кількість |
24 |
|
Додаток 2.
Картка самооцінки
Учня (учениці)___________________________________________________________________________
Етап уроку |
Загальний бал |
Бал учня |
І. Конкурс теоретиків |
4 |
|
ІІ. Конкурс дослідників |
4 |
|
ІІІ. Причини виникнення виштовхувальної сили (вивод формули) |
2 |
|
ІV. Конкурс знавців. Винаходи Архімеда. |
2 |
|
V. Plickers – самостійна робота з вибором правильної відповіді |
12 |
|
Загальна кількість |
24 |
|
Додаток 2.
Картка самооцінки
Учня (учениці)___________________________________________________________________________
Етап уроку |
Загальний бал |
Бал учня |
І. Конкурс теоретиків |
4 |
|
ІІ. Конкурс дослідників |
4 |
|
ІІІ. Причини виникнення виштовхувальної сили (вивод формули) |
2 |
|
ІV. Конкурс знавців. Винаходи Архімеда. |
2 |
|
V. Plickers – самостійна робота з вибором правильної відповіді |
12 |
|
Загальна кількість |
24 |
|
1