Урок "Вітаміни, їх роль в обміні речовин"

Про матеріал

Технологічна карта уроку "Вітаміни, їх роль в обміні речовин". Протягом уроку відбувається формування поняття про основні групи вітамінів та їх роль в обміні речовин

Перегляд файлу

Технологічна карта уроку

Тема шкільного курсу: Біологія

Клас: 10
Тема уроку: Вітаміни, їх роль в обміні речовин

Цілі уроку:

 

Навчальні – сформувати поняття про основні групи вітамінів та їх роль в обміні речовин

Розвивальні розвивати вміння аналізувати, визначаючи наслідки гіпо- та гіпервітамінозу

Виховнівалеологічне виховання, усвідомлення важливості ролі вітамінів в процесах обміну речовин


Обладнання уроку: підручник, таблиця : «Вітаміни», презентація

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Компетенції учнів на уроці:

Основні поняття

Основні знання

Основні вміння

Вітамін, авітаміноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз

Водорозчинні вітаміни, жиророзчинні вітаміни, роль вітамінів у метаболізмі, хвороби, пов’язані з нестачею чи надлишком вітамінів, джерела основних вітамінів

Визначення за симптомами гіповітамінозу які вітаміни необхідні людині.

Збереження вітамінів у продуктах харчування


Хід уроку
 

Етап уроку

Час

Завдання етапу

Зміст

Методи і прийоми

ФОНД*

Діяльність
учителя

Діяльність
учня
 

Організаційний

1 хв

Підготуватися до діяльності на уроці

 

 

 

Готовність до уроку. Привітання.

Вчитель пропонує визначити свій настрій на початку уроку, скориставшись смайликами Картинки по запросу три смайлика

Готовність до уроку. Привітання.

Учні обирають смайлик, що відповідає їх настрою

Картинки по запросу три смайлика

Актуалізація

5 хв

Повторення вивченого матеріалу, виявлення труднощів при підготовці до уроку

Питання:

Дайте визначення поняттю «обмін речовин»

Яке функціональне значення в організмі поживних речовин?

В чому полягає роль ферментів у процесах метаболізму?

Які існують способи регуляції процесів метаболізму?

 

Бліц-опитування

Ф

Вчитель задає короткі питання, що потребують стислої відповіді

Учні відповідають на питання

Мотивація

3 хв

Зацікавлення та включення учнів у активну пізнавальну діяльність

Виявляється, що і до складу ферментів, і до складу деяких гормонів входять речовини дуже необхідні для їх функціонування. Тільки про них довгий час науці було невідомо. Люди не просто страждали від нестачі корисних речовин, але і важко хворіли, і нерідко вмирали. Лише у 1880 році лікар М.Лунін висловив думку про те, що в продуктах харчування крім відомих білків, жирів та вуглеводів містяться «..ще інші речовини, незамінні для харчування." Свою назву ці речовини отримали значно пізніше, і походила вона від латинського «vita» - життя.

Отже тема нашого уроку «Вітаміни, їх роль в обміні речовин»

Розповідь

Ф

Вчитель підводить учнів до думки, що ще одна група важливих для метаболізму речовин потребує детального вивчення

Учні записують тему уроку в зошит

Вивчення нового матеріалу

25 хв

Сприйняття і усвідомлення учнями навчальної інформації

1.Вітаміни – біологічно активні сполуки різної хімічної природи, необхідні для забезпечення важливих фізіологічних та біологічних процесів у організмі.

На сьогоднішній день відомо біля 50 вітамінів. Їх поділяють на дві групи: водорозчинні та жиророзчинні.

Робота з підручником.

Розподілити вітаміни у два стовпчики «Водорозчинні» та «Жиророзчинні»

2.А тепер  перетворимося на працівників лабораторії. Кожна група складає «досє» на певну групу вітамінів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Збереження вітамінів у їжі.

Ми отримуємо більшість вітамінів з продуктів харчування. Тому дуже важливо знати при яких умовах вони зберігаються, а при  яких руйнуються.

Проведення досліду

Які причини зменшення кількості вітамінів у харчових продуктах?

Які б ви запропонували заходи по збереженню кількості вітамінів у продуктах харчування?

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Експеримент

 

Бесіда з обговоренням

 

Ф

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ф

Вчитель розповідає

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель розподіляє завдання між  групами, при необхідності забезпечує додатковими матеріалами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель демонструє дослід: до слабкого розчину йоду додати клейстер до отримання фіолетового розчину; отриманий розчин по краплям додавати до апельсинового або іншого фруктового соку, спостерігати швидкість зміни забарвлення(чим швидше знебарвиться, тим більше вітаміну С).Повторити дослід з соком після нагрівання.

Спонукає учнів до обговорення і висловлення припущень

Учні складають конспект, працюють з підручником

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кожна група учнів знаходить інформацію про певну групу вітамінів. При цьому один член групи дає загальну характеристику, другий – симптоми гіповітамінозу та його причини, третій - симптоми гіпервітамінозу, четвертий -  знаходження даного вітаміну у продуктах харчування.

Кожна група озвучує результати своєї роботи, оформлює їх у вигляді буклету.

 

Учні спостерігають за дослідами, висловлюють припущення, відповідають на питання

Закріплення

7 хв

Закріплення отриманих знань, виявлення прогалин первинного усвідомлення матеріалу

Біологічний диктант

1.При недостатній кількості в їжі вітаміну D  виникає -….

2.У моряків авітаміноз найчастіше був повязаний з вітаміном -…

3.При недостатній кількості в їжі вітаміну А виникає - …

4. При недостатній кількості в їжі вітаміну В1 виникає - …

5. При відсутності в їжі вітаміну С виникає - …

6.При недостатній кількості в їжі вітаміну Е виникає - …

7.Розвиток скелету порушується при недостачі вітаміну - …

8.Багато вітаміну С містять продукти -…

9. Багато вітаміну А містять продукти -…

10.Вітамін D утворюється в організмі завдяки -…

Виконання вправи

Ф

Вчитель демонструє на слайді питання диктанту. По закінченні на іншому слайді демонструє відповіді для перевірки

Учні записують відповіді до диктанту в зошит. По закінченні обмінюються зошитами і перевіряють

Підсумки

2 хв

Визначення ефективності роботи на уроці

Продовжіть речення:

- сьогодні я дізнався…
- було цікаво…
- я зрозумів, що…
- тепер я можу…
- я навчився…
- я спробую…
- мене здивувало…
- урок дав мені для життя…

«Рефлексивний екран»

Ф

Вчитель демонструє на екрані питання.

Пропонує ще раз обрати смайлик, що імпонує настрою в кінці уроку.

Картинки по запросу три смайлика

Учні по черзі продовжують речення.

Обирают смайлик, що їм імпонує та порівнюють свій настрій на початку та в кінці уроку

Картинки по запросу три смайлика

Домашнє завдання

2 хв

 

 

 

 

Вчитель дякує за увагу на уроці, виставляє оцінки, оголошує завдання : прочитати відповідний параграф, скласти «Інтервю з вітаміном»

Учні записують домашнє завдання у щоденник, за потреби задають уточнюючі запитання

*ФОнд - форма організації навчальної діяльності (Ф - фронтальна, І - індивідуальна, П - парна, Г - групова).

Література:
 

Для вчителя

Для учнів

«Що можуть вітаміни: парадокси правильного харчування» В.Б. Спірічев.

підручник

«Безопасная еда» под ред.Шиловой И.А.

«Витамания. История нашей одержимости витаминами» Кэтрин Прайс

«Витамания. История нашей одержимости витаминами» Кэтрин Прайс

 

 

doc
Додано
5 липня 2018
Переглядів
5038
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку