26 серпня о 18:00Вебінар: Навчання в умовах пандемії: рекомендації ООН та світовий досвід

Урок вивчення нового матеріалу "Країни Африки"

Про матеріал

Сформувати в учнів загальні уявлення про склад регіону; природно-ресурсний потенціал, стан і розвиток економіки. Вдосконалити вміння давати цілісну характеристику окремих країн. Перевірити рівень засвоєння навчального матеріалу.

Перегляд файлу

                Тема: «Країни Африки»

 

Мета: Сформувати в учнів загальні уявлення про склад регіону; природно-ресурсний потенціал,                             стан і розвиток економіки. Вдосконалити вміння давати цілісну характеристику окремих                країн. Перевірити рівень засвоєння навчального матеріалу.

Обладнання: політична карта світу;  атласи.

Тип уроку: корекції та контролю знань

 

Структура уроку

 

I. Організаційний момент;                                                                            1хв

II. Актуалізація опорних знань і умінь:

    а) усна;                                                                                                        10хв 

    б) письмова.                                                                                               15хв

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів;                       2хв

IV. Підготовка до проведення семінару „Країни Африки”;                     15хв

V. Підсумок уроку;                                                                                        1хв

VI. Д/з.                                                                                                             1хв

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і умінь

 

       Бесіда за запитанням:

1. Які історико-географічні регіони виділяють в Азії?

2. Які є країни за державним ладом та територіальним устроєм?

3. За рівнем соціально-економічного розвитку які можна виділити країни?

4. Демографічна ситуація в Азії?

5. Які чинники сприяли перетворенню Японії на високорозвинену державу?

6. Що вам відомо про  занепад та модернізацію китайської економіки?

7. Чому Індію називали „Перлиною Британської корони”, а сьогодні відносять до числа країн, що розвиваються?

8. На сучасну світову арену вийшли нові індустріальні країни Азії, досвід цікавий з практичної точки зору. У чому?

9. Як ви вважаєте: яка із країн Азії є для України найвигіднішим партнером?

 

 

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

 

      Кожний регіон по-своєму унікальний. Африка – це континент саван і джунглів, пустель і засніжених гір, найдовших і найповніших річок і унікальних рослин і тварин – це нам відомо із курсу 7 класу. Складне історичне минуле і загадкове сучасне життя нам необхідно ще вивчити → тому на уроці сьогодні ми проведемо підготовку до наступного семінару.

 

 

IV. Підготовка до проведення семінару з теми„Країни Африки”

 

                                                                     План семінару:

1. Загальні відомості:

           а) Географічне положення;

           б) Коротка історія.

2. Природно-ресурсний потенціал.

3. Населення.

4. Особливості господарства:

            а) Промисловість;

            б) с/г;

            в) транспорт.

5. Роль країн у МПП.

                                                                                     Міні-лекція

S=30,3 млн. км2 (22,3 % S світу)

H=1, 216 млрд. осіб. (15% населення світу)

60 країн, в т.ч. – 55 – незалежні;

5 острівних залежних територій:

Св. Єлени – В. Британія,  Реюньйон, Майотта – Франція, Суема і Мелілья – Іспанія, Зах. Сахара – Марокко.

 

  За рівнем економічного розвитку:

   КЩ(52) займають всю територію, крім ПАР – єдина економічно розвинута.

  За формою правління:

  •      Республіки – 52
  •      КМ – Лесото, Марокко, АМ - Свазіленд

  За територіальним устроєм

  •      Унітарні – 52
  •      Федеративні – 3 (Нігерія, Ефіопія, ПАР)

 

Особливості ГП

 

  Близькість до Зах. Європи і Пд.-Зах. Азії(Суецький канал з 1869р.)

  Континентальні – 14

  Сахара – перешкода зв’язків між Пн. і тропічною Африкою

  Територіальні конфлікти(ДРК, Руанда, Нігерія, Самалі, Ефіопія)

  Міжнародні організації – ОПЕК, ОАЕ, ЛАД.

 

Коротка історія:

 

       У формуванні політичної карти можна виділити 2 періоди

I. Період колонізації

  з I ст. до н.е. – колонізація Пн. Африки (Рим, Туреччина).

  з XVст. – тропічна Африка → работоргівля → вивіз до Америки ≈ 150 млн. африканців.

  на поч. 50х  XX ст. – незалежні 4 держави: Єгипет, Ефіопія, Ліберія, ПАР.

 

Колонії:

 

 Франція – 37,8 % S;

  В.Британія – 32,8 % S;

 Бельгія – 8 % S;

 Португалія – 7 % S;

Іспанія, Італія, Німеччина

II. Деколонізація – почалася з Пн.

  з 50х р. XX ст.  1951р. – Лівія

                                1956р. – Марокко, Туніс, Судан.

  1960р. – рік Африки – 17 країн отримали незалежність

  70р.  XX ст. – завершення деколонізації → незалежність португальські колонії: Ангола, Мозамбік, Гвінея-Бісау

  80-90р.  XX ст. – Зімбабве(В.Британія)

                                   Намібія(ПАР)

 Ліквідація апартеїду в ПАР; 2012р.- Пд.Судан (Джуба).

 

Природно-ресурсний потенціал

 

      Природні умови – різноманітні:

Рельєф – рівнинний – 90% плато і плоскогір’я.

Клімат – від екваторіального до субтропічного.

     Найжаркіший материк ≈ 30 % пустеля.

     Природні ресурси – багаті.

1) Мінеральні - „геологічне диво”

           І м. – марганець, золото, алмази.

          II м. – нафта, газ, залізна руда    

2) Лісові – тропічна Африка (10 % лісових масивів світу).

3) Водні – Ніл, Конго → розміщені нерівномірно.

4) Рекреаційні – використовуються недостатньо: низька сфера обслуговування.

 

Населення

 

  II тип відтворення (ПП=20-26%0).  Кенія – 41 чол.на тис.жителів.

  низька тривалість життя (чоловіки – 49р., жінки – 52р.).

  високий рівень безробіття.

  негативне сальдо міграції → до Європи, Пд.-Зах. Азії, ПАР.

  строкатий етнічний склад ≈ 200 народів і > 1000 мов.

  низький рівень урбанізації ≈ 41 % міське населення.

 

Господарство

 

 Загальні риси:

1) Багатоукладність економіки (переважає натуральне господарство і кустарні промисли).

2) Низький рівень економічного розвитку.

3) Вузька спеціалізація.

4) Переважає аграрний сектор.

5) Колоніальна територіальна структура.

                         

  Найменш індустріальний район світу(частка у промисловому виробництві світу ≈ 2%).

  На африканському континенті розташовано 33 із 47 найменш розвинутих країн світу.

  ПАР – розвинута країна.

  Алжир, Єгипет, Нігерія, Габон, Маврикій, Сейшели – краще розвинуті.

 

Сільське господарство

 

  Аграрні відносини складні – різні форми землеволодіння.

  Провідна галузь – рослинництво, яке має 2 напрямки:

  1.    Споживче(натуральне) → продукти для себе: просо, батат, сорго, кукурудза, пшениця      (Тропічна Африка). Розвивається екстенсивним шляхом.
  2.    Експортне(товарне) → монокультурне. Наприклад: кава – Ефіопія; чай – Кенія; какао-Гана, Кот-д- Івуар; бавовник – Єгипет.

Тваринництво має екстенсивний характер; переважає скотарство, вівчарство. Розводять верблюдів.

„Зелена революція” в Африці не вирішила продовольчої проблеми.

 

Промисловість

 

1. Гірничо видобувна – провідна галузь.

2. ПЕК: 13 країн – нафтовидобувні. ТЕС – 49%, ГЕС – 51 % електроенергії, є АЕС.

3. Харчова і текстильна є найбільш розвинутими (олія-пальмова, арахісова, оливкова), цукор, кава, бавовна.

     В останні роки зросла частка чорної і кольорової металургії, машинобудування, хімічної і лісової промисловості. Але практично відсутні високі технології і розміщене виробництво в місцях видобутку сировини та на узбережжі.

 

Транспорт

 

Розвинутий недостатньо:

  немає єдиної транспортної мережі

  одноколійні залізниці зв’язують райони виробництва сировини з морськими портами

― за роки незалежності почав розвиватися автомобільний, трубопровідний і повітряний транспорт

  у внутрішніх перевезеннях використовуються в’ючний і гужовий

 

Роль країни у МПП

/торгівлі/

 

                                        Експорт                                              Імпорт

                                           • с/г сировина                                    • машинне

                                           • мінеральні ресурси                        • обладнання

          • алмази і золото          • паливо

                • хімічна продукція

                • американський і німецький капітал 

 

 

V. Підсумок уроку.

 

VI. Д/з:       Підготуватися до семінару з теми: „Країни Африки”

 

                  .

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку