Урок вивчення нового матеріалу.
Дидактична мета: навчити учнів виводити формули для визначення маси й об'єму тіла за його густиною.
Розвиваюча мета: показати значення знання теми для практичної діяльності спеціалістів народного господарства, конструкторів, дослідників та ін.
Виховна мета: розвивати мислення, виховувати потяг до дослідницької роботи.
ВИЗНАЧЕННЯ МАСИ ТА ОБ'ЄМУ ТІЛА
ЗА ЙОГО ГУСТИНОЮ
Розробка уроку в 7 класі
Вчитель: Чабан Н.Л.
Тема: ВИЗНАЧЕННЯ МАСИ ТА ОБ'ЄМУ ТІЛА
ЗА ЙОГО ГУСТИНОЮ
Дидактична мета: навчити учнів виводити формули для визначення маси й об'єму тіла за його густиною.
Розвиваюча мета: показати значення знання теми для практичної діяльності спеціалістів народного господарства, конструкторів, дослідників та ін.
Виховна мета: розвивати мислення, виховувати потяг до дослідницької роботи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Прилади та обладнання: дерев'яні бруски, терези, набори важків, учнівські лінійки, таблиці густин деяких твердих тіл.
Структура уроку
I. Перевірка знань (15 хв).
II. Вивчення нового матеріалу (13 хв).
III. Закріплення (16 хв).
IV. Домашнє завдання (1 хв).
Хід уроку
I Перевірка знань.
1. Два учні біля дошки розв'язують задачі.
Задача 1.
З нерухомого човна стрибнув хлопчик зі швидкістю 1,2 м/с. Маса хлопчика 45 кг. Якої швидкості при цьому набув човен, якщо його маса становить 108 кг?
Запитання. Що є основною одиницею вимірювання густини речовини?
Задача 2.
Автобус, рухаючись рівномірно, пройшов 4,5 км за 5 хв, а легковий автомобіль—300 м за 10 с. Який транспортний засіб рухався швидше?
Запитання. За якою формулою визначають густину речовини?
2. Два учні відповідають на запитання на картках.
Третій учень (картка № 3).
1. Що ви знаєте про густину твердих тіл, рідин і газів?
2. Що означає вислів: густина віконного скла 2,5 г/см3; 2500 кг/м3?
3. Є два циліндри однакового об'єму — алюмінієвий і бронзовий. Маса якого з них більша? Чому?
Четвертий учень (картка № 4).
1. Яку фізичну величину, що характеризує тіло, треба знати, щоб визначити речовину, з якої воно виготовлене?
2. Як дослідним шляхом визначити, з якої речовини виготовлене тіло?
3. Як виразити густину в кг/м3, якщо ії подано в г/см3?
3. Чотири учні виконують завдання на робочому місці.
П'ятий учень (картка № 5).
1. Від шматка мідного дроту відрізали половину. Чи змінилася густина міді? Чи змінилася маса дроту? Поясніть.
(Густина міді не змінилася, бо вдвічі зменшилися маса дроту і його об'єм. Маса дроту зменшилася вдвічі, бо зменшився вдвічі його об'єм.)
2. Визначити густину граніту, якщо його маса, виміряна за допомогою терезів, дорівнює 91г. Об'єм граніту виміряли за допомогою мензурки, покази якої до і після занурення граніту становлять V1, = 62,5см3 і V2 = 97,5см3.
1 . На терезах зрівноважили два тіла з різних матеріалів. Об'єм одного тіла втричі більший, ніж об'єм іншого. Що можна сказати про густину речовин цих тіл?
2. У колбу з рідиною долили ще стільки ж цієї рідини при тій самій температурі. Чи змінилася густина рідини? Поясніть. (Ні, не змінилася, бо і об'єм рідини, і її маса збільшилися вдвічі:
Сьомий учень (картка № 7). 1. Швидкості руху легкового і вантажного автомобілів дорівнюють 50 км/год і 45 км/год відповідно. Який шлях пройде кожний із них протягом 45 хв?
2. Чи змінюються під час охолодження шматка заліза його об'єм, маса, густина, середня швидкість руху молекул?
(Об'єм зменшується, маса залишається без змін, густина збільшується, середня швидкість руху молекул зменшується.)
Восьмий учень (картка № 8).
1. Чавунна куля, об'єм якої 140 см3, має масу 700 е
Чи суцільна ця куля? (Куля має порожнину, бо густина чавуну р = 7,8 г/см3.)
2. Об'єми мармурового, льодяного і латунного кубиків однакові. Який із кубиків має найбільшу масу, а який — найменшу? (Маса латунного кубика найбільша, бо р = 8,5 г/см3, а маса льодяного — найменша, ρ = 0,9 г/см3.)
//. Вивчення нового матеріалу
1 . Повідомлення теми уроку: навчитися за густиною речовини тіла знаходити його масу й об'єм, виводити формули, уміти застосовувати їх на практиці.
2. Мотивація навчальної діяльності: набуті сьогодні й розширені пізніше знання з теми потрібні практично кожному, від ученого до рядового робітника.
З . Актуалізація опорних знань учнів: із життєвого досвіду учні знають, які предмети (тіла) «важкі» чи «легкі», які займають більший чи менший об'єм залежно від того, з якої речовини вони виготовлені.
На попередніх уроках експериментально визначали за допомогою мензурки об'єм тіл неправильної форми, а за допомогою важільних терезів —масу тіл, а потім густину речовини різних тіл (внутрішньопредметні зв'язки). З курсу математики уже відомо, як розв'язуються рівняння з одним невідомим; на уроках трудового навчання учні ознайомилися з окремими властивостями металів і деревини; певні знання з даної
теми учні отримали на уроках географії та біології (міжпредметні зв'язки). Отже, враховуючи ці знання, виводимо формули
( з формули густини речовини
Формулою найзручніше користуватися для визначення об'єму тіл неправильної форми.
III. Закріплення вивченого матеріалу
1. Розв'язування задачі біля дошки.
Визначити масу мідного дроту довжиною 10 м із
площею поперечного перерізу 2 мм2.
2. Самостійна робота учнів. 1. Виміряти об'єм соснового бруска і визначити його масу, використовуючи табличні дані густин речовин. Перевірити одержаний результат зважуванням (усі прилади і матеріали є на кожному столі). Задача 1.
2. Додаткові задачі для самостійного розв'язування.
Задача 1. Маса соснової моделі деталі машини 0,8 кг. Яку масу матиме така деталь, виготовлена зі сталі?
Задача2. Машина розрахована наперевезення вантажу 3 т. Скільки листів заліза можна навантажити на неї, якщо довжина кожного листа 2 м, ширина 80 єм і товщина 2 мм?
IV. Підбиття підсумків уроку. Завдання додому
а) Короткий аналіз роботи учнів, оцінювання відповідей.
б) Завдання додому: § 21; вправа 14 (1,2).