Урок № 8 Історичний характер фізичного знання 7 клас фізика

Про матеріал

Матеріал можна використовувати про розгляді теми

"Історичний характер фізичного знання. Видатні науковці-фізики. Внесок українських учених у розвиток і становлення фізики. Фізика в побуті, техніці, виробництві." або при розробці матеріалів до відповідних проектів.

Перегляд файлу

Вчитель фізики та математики Шнипоркова Світлана Леонідівна

Вища категорія.

Вільхуватська ЗОШ І – ІІ ступенів

Гряківська ЗОШ І- ІІІ ступенів

Чутівського району Полтавської області

Фізика 7 клас

Урок № 8         

Тема: Історичний характер фізичного знання. Видатні науковці-фізики. Внесок українських учених у розвиток і становлення фізики. Фізика в побуті, техніці, виробництві.

Мета:  Ознайомити учнів з історією розвитку фізики на прикладі наукових досягнень українських вчених-фізиків;  вчити прогнозувати вплив фізики на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва; визначати особистісні якості відомих учених-фізиків, що свідчать про їхню громадянську позицію, моральні якості; оцінити внесок українських та іноземних учених-фізиків і винахідників у суспільний розвиток; формувати розуміння відповідальності за використання досягнень фізики для безпеки суспільства; усвідомлення причетності до національної й світової культури через вивчення природничих наук і мистецтва; навчати учнів планувати, організовувати, здійснювати, аналізувати та коригувати власну навчально-пізнавальну діяльність; застосовувати набуті знання для оволодіння новими, для їх систематизації та узагальнення.

Тип уроку: комбінований.

                                                 Хід уроку

І. Організаційний момент

Оголошення теми і мети уроку. Перевірка готовності учнів до уроку. Формулювання мети і завдань  уроку, поділ дітей на групи.

ІІ. Мотивація до вивчення нового матеріалу

Гра розминка.

  1. Кожна група має пригадати і назвати по черзі фізичні прилади, які використовуються вдома, або зустрічаються в житті чи в якійсь професії.
  2. Потрібно пригадати і назвати імена відомих філософів чи вчених, які досліджували природу.

Переможцем буде та команда, що назве прилад останньою.

Діти! Сьогодні на уроці ми з вами детальніше познайомимося з історією розвитку фізичної науки, фізиками, які прославили Україну на весь світ та роллю фізики у житті кожної людини. Кожна з груп готувала своє дослідження і сьогодні ми познайомимося з результатами проведеної роботи.

 Ми маємо такі групи: історики, практики, інженери-техніки і спеціалісти по міжпредметних зв’язках.

Історики:

Люди намагалися зрозуміти властивості матерії з найдревніших часів: чому тіла падають на землю, чому різні речовини мають різні властивості тощо. Цікавили людей також питання про будову світу, про природу Сонця і Місяця. Спочатку відповіді на ці запитання намагалися шукати в філософії. Здебільшого філософські теорії, які намагалися дати відповіді на такі запитання не перевірялися на практиці. Однак, попри те, що нерідко філософські теорії неправильно описували спостереження ще в древні часи людство добилося значних успіхів в астрономії, а грецький мудрець Архімед навіть зумів дати точні кількісні формулювання багатьох законів механіки й гідростатики.

Деякі теорії древніх мислителів, як, наприклад, ідеї про атом, які були сформульовані у стародавніх Греції та Індії, випереджали час.

Поступово від загальної філософії почало відокремлюватися природознавство як та її частина, яка описує навколишній світ. Одна з основних книг Аристотеля називається «Фізика». Незважаючи на деякі неправильні твердження, фізика Аристотеля впродовж віків залишалася основою знань про природу.

Основоположні фізичні теорії завжди були в центрі уваги видатних учених різних епох. Грецький філософ Демокріт ще в V ст. до н. е. висунув ідею про те, що всі тіла складаються з найдрібніших частинок.

Будову речовини вивчали російський учений Михайло Ломоносов, англійський фізик Джеймс Максвелл (1831-1879), австрійський фізик Людвіг Больцман (1844-1906)та ін.

Творцем механіки став видатний англійський учений Ісаак Ньютон.

Природознавство, і фізика, як його складова частина, почало складатися в Україні з виникненням перших університетів, серед яких провідне місце займала Могилянська академія. Із середини 19-го століття почали закладатися університетські фізичні факультети, як в межах царської Росії, так і на теренах Австро-Угорської імперії. Початок двадцятого століття став свідком розвитку значного числа науково-дослідних інститутів, серед яких слід особливо відзначити Харківський фізико-технічний інститут, Інститут фізики, Інститут теоретичної фізики. В Україні працювали такі визначні фізики, як Микола Миколайович Боголюбов, Олександр Сергійович Давидов та багато інших.

Починаючи з XV століття вихідці з України брали участь у формуванні системи університетської освіти ряду країн Європи. У середні віки кілька сотень наших земляків здобули вищу освіту в провідних університетах Італії, Польщі, Німеччини, Франції, Англії, десятки з них стали їх професорами і навіть ректорами. Були серед них і представники натурфілософії - науки, в колі якої формувались елементи фізичних наукових знань (виділення фізики як окремої науки з натурфілософії припадає на початок XVII ст.). Українські учені також зробили вагомий внесок у становлення фізики як окремої науки в класичний період її розвитку. За деякими даними майже 200 учених-українців наприкінці XIX - на початку ХХ ст. працювали за кордоном і користувалися неабияким авторитетом у науковому світі.
Згадаємо перш за все Юрія Дрогобича, видатного філософа, астронома і медика середини XV ст., ректора Болонського університету.
Непересічним українським фізиком був Іван Земанчик - професор фізики й математики Львівського університету, декан Краківського університету. Були серед українців і ті, хто своїми відкриттями наблизили день польоту в космос першого землянина. А саме: герой Вітчизняної війни 1812 р., нащадок славних запорожців О. Засядько; народоволець Микола Кибальчич; людина драматичної долі, один із піонерів ракетної техніки і теорії космічних польотів Юрій Кондратюк (Олександр Шаргей); конструктор космічних систем Сергій Корольов; конструктор турбореактивних двигунів академік Архип Люлька. Незаслужено забуті в Україні імена видатних фізиків Івана Пулюя, Олександра Смакули, винахідника Бориса Грабовського та інших.

Інженери-техніки:

Фізика знаходиться також у джерел революційних перетворень у всіх областях техніки. На основі її досягнень перебудовуються енергетика, зв'язок, транспорт, будівництво, промислове й сільськогосподарське виробництво.

Енергетика

Революція в енергетиці викликана виникненням атомної енергетики. Запаси енергії, що зберігаються в атомному паливі, набагато перевершують запаси енергії в ще не витраченому звичайному паливі. Вугілля, нафта й природний газ у наші дні перетворилися в унікальну сировину для великої хімії. Спалювати їх у більших кількостях - значить завдавати непоправної шкоди цієї важливої області сучасного виробництва. Тому досить важливо використати для енергетичних цілей атомне паливо (уран, торій). Теплові електростанції роблять непереборний небезпечний вплив на навколишнє середовище, викидаючи вуглекислий газ. У той же час атомні електростанції при належному рівні контролю можуть бути безпечні. Термоядерні електростанції в майбутньому назавжди позбавлять людство від турботи про джерела енергії. Як ми вже знаємо, наукові основи атомної й термоядерної енергетики цілком опираються на досягнення фізики атомних ядер.

Створення матеріалів із заданими властивостями

Техніка майбутнього буде створюватися в значній мірі не з готових природних матеріалів, які вже в наші дні не можуть зробити її досить надійної й довговічної, а із синтетичних матеріалів з наперед заданими властивостями. У створенні таких матеріалів поряд з хімією всі зростаючу роль будуть грати фізичні методи впливу на речовину (електронні, іонні й лазерні пучки; потужні магнітні поля; надвисокі тиски й температури; ультразвук і т.п.). У них закладена можливість одержання матеріалів із граничними характеристиками й створення принципово нових методів обробки речовини, що докорінно змінює сучасну технологію.

  Феррорідина

Феррорідина - це магнітна рідина, з якої можна утворювати досить цікаві й вигадливі фігури. Втім, поки магнітне поле відсутнє, феррорідина - ні чим не примітна. Але от варто впливати на неї за допомогою магнітного поля, як її частки вибудовуються уздовж силових ліній - і створюють щось невимовне. На практиці феррорідину застосовують по-різному: приміром, для забезпечення теплопровідності в динаміках, але продемонстрований метод використання теж гарний.

Ну а можливість ставати то твердим, то рідким: залежно від впливу магнітного поля, робить цей матеріал значимим і для автопрома, і для NASA ,і для військових.

Спеціалісти по міжпредметних зв’язках:

Фізика й інформатика

Фізика вносить вирішальний вклад у створення сучасної обчислювальної техніки, що представляє собою матеріальну основу інформатики. Всі покоління електронних обчислювальних машин (на вакуумних лампах, напівпровідниках й інтегральних схемах ), створені до наших днів, народилася в сучасних лабораторіях. Сучасна фізика відкриває нові перспективи для подальшої мініатюризації, збільшення швидкодії й надійності обчислювальних машин. Застосування лазерів і голографії, що розвивається на їхній основі, таїть у собі величезні резерви для вдосконалювання обчислювальної техніки.

 Фізика і біологія

Революцію в біології зазвичай пов'язують з виникненням молекулярної біології і генетики, що вивчають життєві процеси на молекулярному рівні.
Основні засоби і методи, використовувані молекулярною біологією для виявлення, виділення і вивчення своїх об'єктів (електронні та протонні мікроскопи, рентгеноструктурний аналіз, електронографія, нейтронний аналіз, мічені атоми, ультрацентрифуги і т. П.), запозичені у фізики. Не маючи цими средс1вамі, народженими в фізичних лабораторіях, біологи не зуміли б здійснити прорив на якісно новий рівень дослідження процесів, що протікають в живих організмах.

Важливу роль сучасна фізика грає в революційній перебудові хімії, геології, океанології і ряду інших природничих наук.

Значення фізики

Такий тісний зв'язок фізики з іншими науками пояснюється важливістю фізики, її значенням, так як фізика знайомить нас із найбільш загальними законами природи, керуючими плином процесів у навколишньому нас світі й у Всесвіті в цілому.

Мета фізики полягає в знаходженні загальних законів природи і в поясненні конкретних процесів на їх основі. У міру просування до цієї мети перед вченими поступово вимальовувалася велична і складна картина єдності природи. Світ являє собою не сукупність розрізнених, незалежних один від одного подій, а різноманітні і численні прояви одного цілого.

Практики:

Тематичні питання.

‒ Яким би був наш побут без використання досягнень фізики?

 ‒ Чи існує виробництво, у якому не використовувалися б фізичні явища?

‒ Чи застосовуються знання фізики в роботі технічних пристроїв?

Група практики підготувала завдання для інших груп. Саме вони розділяться по групах і проведуть опитування членів команд.

Завдання

 І група

1. Виявити досягнення фізики, які використовуються в побуті, та їх вплив на побутові умови.

 2. Надати поради щодо врахування фізичних явищ у побуті.

 3. Скласти асоціативний кущ «Досягнення фізики в побуті».

ІІ група

1. Скласти перелік відомих вам технічних пристроїв.

2. Виявити фізичні явища та процеси, які використовуються в роботі цих технічних пристроїв.

 3. Навести загадки про технічні пристрої.

ІІІ група

1. З’ясувати, які виробництва знаходяться на території вашого району, та обрати об’єкт для дослідження.

2. Виявити фізичні явища та процеси, які використовуються в даному виробництві.

3. Скласти сенкан.

ІІІ.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Рефлексія

Оцінювання учнем власної участі в роботі малої групи

(один із варіантів)

Прізвище, ім’я.

Оцініть себе по кожному з визначених напрямів від 0 до 2 балів.

  1. Ви брали активну участь у роботі групи____________
  2. Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група_______________
  3. Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи___________
  4. Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим_____________
  5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед____________
  6. Ви доповідали класу про результати групової роботи___________

Всього балів_____________.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Вивчити відповідний параграф підручника, відповісти на запитання, виконати вправу після параграфу та завдання за задачником.

- Підготуватися до контрольної роботи.

- Уважно розглянути всі предмети вжитку, які використовують на кухні. Написати невеликий твір  про те, як фізичні закони використовують на кухні.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 6. Творці фізичної науки
Додано
20 липня 2018
Переглядів
639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку