Урок "Внутрішня енергія"

Про матеріал
сформувати поняття про внутрішню енергію тіла; навчити учнів застосовувати знання про будову речовини під час пояснення змін внутрішньої енергії тіла; повто¬рити матеріал про механічну енергію, перехід механічної енергії з одного виду в інший; розвивати інтерес до фізики, спостережливість, уміння робити висновки; виховувати уміння спілкуватися.
Перегляд файлу

Вода біжить, Вода журчить,                 

Біжить і наперед, біжить і вбік, і з тилу,—

І мавши власть, і мавши силу —

Лама і тягне все, що є.

 Ламає все і мчить, що попаде,—

І як би міцно не лежало,

Водою все трощило і ламало...

                                               Л. Боровиковський

 

Тема уроку: Внутрішня енергія

 

Мета: сформувати поняття про внутрішню енергію тіла; навчити учнів застосовувати знання про будову речовини під час пояснення змін внутрішньої енергії тіла; повто­рити матеріал про механічну енергію, перехід механічної енергії з одного виду в інший; розвивати інтерес до фізики, спостережливість, уміння робити висновки; виховувати уміння спілкуватися.

Обладнання: тенісна кулька, пластилінова кулька, мо­лоток, цвяхи, тоненька дерев’яна дощечка, закріплена на металевій плиті (від штатива).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

Чуттєво-естетичний етап. Звернення до епіграфа.

 ІІ. Повторення вивченого

Робота в парах. Учні називають ціну поділки, межі ви­мірювання термометрів, показують одне одному певні значення температури за малюнками в зошитах.

Фронтально перевіряємо відповіді на питання § З (завдання для сильних учнів).

  ІІІ. Актуалізація знань

Учитель. Перш ніж перейти до вивчення нової теми, давайте згадаємо, що таке взагалі енергія. Які види ме­ханічної енергії вам відомі?

Дослід № 1. М’яч (з настільного тенісу) підкидаємо вгору; другий раз м’яч падає з невеликої висоти й, відскакуючи від поверхні стола, знову потрапляє в руку вчителя.

Діти пояснюють перетворення механічної енергії, що відбуваються під час цих дослідів.

  ІУ. Вивчення нового матеріалу

Дослід № 2. З деякої висоти на стіл падає пластилінова кулька (пластилін має бути м’яким, щоб кулька не від­скакувала від стола).

Перед учнями ставиться й розв’язується навчальна проблема:

 Що сталося з енергією пластилінової кульки?

Спочатку учитель за допомогою додаткових послідовних запитань створює проблемну ситуацію:

 Яку енергію мала пластилінова кулька на початку руху?

 Чи відбувався перехід під час падіння? Який саме?

 Яку енергію мала кулька безпосередньо перед уда­ром?

 Куди поділася ця енергія?

Для того, щоб відповісти на останнє питання, учні об’єднуються у групи по 6 чоловік і використовують метод «Мозкового штурму».

Групи мають дійти висновку, що кулька і стіл деформу­валися й нагрілися. Якщо це так і відбулося, то після представлення результатів роботи груп обговорюємо й проводимо наступний дослід з метою осмислення та закріплення здобутих знань.      Якщо ж групи «спіткала


невдача» (тобто факт нагрівання ніхто не помітив), то після проведення наступного досліду знову повертаємося до нашої кульки.

Уявіть собі, що замість кульки ми кілька разів опус­каємо молоток і б’ємо по голівці цвяха, який не забивається, бо наскочив на сучок дерева. Що ми відчуваємо, тримаючи другою рукою цвях? Переві­римо це на досліді!

Дослід № 3. Учень виходить перед класом і «забиває» цвях у металеву плиту (від штатива), на яку зверху покладено дерев’яну дощечку. Після 3-5 ударів на­грівання цвяха стає відчутним, про що учень має спо­вістити клас.

— Так, цвях нагрівся. Нагрівання можна виявити і під час падіння пластилінової кульки, але для цього треба мати чутливі прилади. Підвищення температури тіла свідчить про те, що молекули стали рухатися швидше, тобто збільшилася кінетична енергія руху молекул. Отже, механічна енергія кульки не зникла, а перейшла в кінетичну й потенціальну енергію молекул.

Висновок. Механічна енергія тіла може переходити в енергію руху та взаємодії частинок тіла.

Означення: «Енергію руху та взаємодії частинок, із яких складається тіло, називають внутрішньою енергією тіла».

Далі вчитель зазначає, що самі молекули також скла­даються з частинок, тобто до внутрішньої енергії належить також і атомна енергія. Але оскільки під час теплових явищ вона залишається незмінною, то, розглядаючи поняття «внутрішня енергія», ми будемо мати на увазі саме енергію молекул тіла — по­тенціальну енергію взаємодії молекул та кінетичну енергію їхнього руху?

Молекули рухаються завжди, значить, будь-яке тіло має внутрішню енергію.

 Чи великий запас внутрішньої енергії мають тіла?

Звернімося до прикладу.

Енергія молота масою 5 т (великий молот), піднятого на висоту 3 м, дорівнює 140 000 Дж.

Таку саму енергію мають усі молекули водню, які міс­тяться в об’ємі 1 м3 за кімнатної температури. Велика енергія? Так. Але принципова відмінність полягає в тому, що механічну енергію використати набагато легше, ніж внутрішню.

 

 У. Домашнє завдання

Опрацювати § за підручником (прочитати, усно відпо­відати на запитання).

 

 УІ. Підбиття підсумків уроку

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку