Урок "Вода,її характеристики"

Про матеріал
Розробка уроку по темі "Вода, її характеристики", на якому застосовуються різні форми роботи учнів 7 класу: фронтальна, групова, самостійна робота з підручником, розвиток творчих здібностей, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки тощо.
Перегляд файлу

Вчитель: Рибченко Н. С. (Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №116, вища кваліфікаційна категорія, старший вчитель)

 

Тема: Вода, її характеристики.

Мета: ознайомити учнів з хімічним складом води, особливостями будови молекули води та її властивостями в залежності від складу, з’ясувати причини здатності води розчиняти у собі інші речовини, вказати на значенні такої властивості у природі та житті людини; пояснити поняття водневого зв’язку; розглянути і порівняти області поширення води; встановити міжпредметні зв’язки з географією, біологією, математикою та причинно-наслідкові зв’язки між будовою, властивостями та застосуванням речовини; формувати навички самостійно здобувати знання, дотримання правил гігієни, БЖД та бережливого ставлення до природних водних ресурсів.

Обладнання: хімічна склянка з дистильованою водою, ложка, скляна паличка, кухонна сіль, електричне коло.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (2 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань (6 хв.).

  • Із переліку речовин вибрати бінарні

(на дошці ряд речовин або на екрані комп’ютера):

Na, NaCl, NaClO, Cl2O7, O2, Н2O.

  • Визначити валентності елементів, які є у складі бінарних речовин.
  • Вказати серед обраних оксиди.
  • Які валентності Гідрогену та Оксигену у сполуках?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Особливості складу та будови молекули (фронтальна робота з класом) (15 хв.)
  1. Яка формула води?
  2. Ця речовина проста чи складна? Бінарна чи ні?
  3. До якого класу речовин належить?
  4. Назвати елементи, що входять до складу речовини.
  5. Атомів якого елементу більше?
  6. Який елемент має більшу відносну атомну масу?
  7. Усно розрахуйте відносну молекулярну масу води.
  8. Розрахуйте масові частки Н і О у молекулі води.

       Своїми відповідями на питання ви з’ясували склад молекули води. А як розташовані атоми Н та О у молекулі і які властивості води в залежності від цього? Розглянемо у підручнику (Попель П.П, Крикля Л.С.) на ст. 148 у параграфі 25 мал. 72. Атоми Н розташовані по відношенню до атома О під кутом 109,50, тому молекула – кутова. При цьому атоми набувають зарядів – Н позитивного та О негативного (з курсу фізики ви знаєте, що протилежно заряджені частинки притягуються), таким чином атоми утримуються у міцній молекулі. Між сусідніми молекулами теж виникає досить міцний зв'язок за рахунок протилежно заряджених сторін:

Розчин та його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Вода як  розчинник. Будова молекули води, поняття про водневий зв'язок

(Мал. вивести на екран комп’ютера) Такий  зв'язок між молекулами називається водневий. Він надає воді такої особливої властивості, як розчиняти у собі інші речовини. Отже, речовини, що мають подібний водневий зв'язок, а також з іншими типами зав’язків,  здатні розчинятися у воді.  Як перевірити на досліді, у якій склянці вода чиста (дистильована), а у якій – водний розчин речовин (дослід з електричним колом)? Речовини молекулярної будови не є електролітами, тобто не проводять струм (лампа не горить). Якщо лампа горить, то речовини проводять струм. Проведемо експерименти і перевіримо електролітичні властивості води.

Дослід 1: Як бачимо, вода не проводить електричний струм (Лампа не горить у замкненому колі, тобто чиста вода – неелектроліт).

Дослід 2: Додаємо у цю воду трохи солі, розмішуємо до розчинення, під’єднаюмо розчин до електричного кола.  (Лампа загорілася, отже у воді є розчинені речовини).

Дослід 3: Перевіримо воду з крану – чиста чи містить розчинені речовини (Лампа горить, отже вода містить розчинені речовини.).

  (Учні роблять ВИСНОВОК: чиста вода не проводить електричний струм, струм проводять розчинені у ній речовини. Де у побуті чи яких життєвих ситуаціях треба застосувати ці знання? - При перебуванні надворі під час блискавки та грози або при користуванні несправними електроприладами.)

  1. Робота у групах (7 хв.):

І гр. «Географи». Поширеність води у природі (робота з географічною картою, що є на дошці або на екрані).

    Порівняйте площі водної та земної поверхні нашої планети. Скільки % займає вода і суша?

    Три агрегатні стани води за різних умов дають змогу поширюватися цій речовині і в усіх шарах атмосфери:

А) водяна пара – у повітрі у суміші з азотом, киснем, ін. домішками; а також клітини живих організмів;

Б) рідка вода – океани, моря, річки, озера, струмки тощо;

В) крига (твердий стан) – льодовики, айсберги тощо.

ІІ гр. «Фізики». Фізичні властивості води.

(самостійна робота з підручником за параграфом 25:  скласти таблицю «Фізичні властивості води»: колір, смак, запах, густина, електропровідність, Ткип., Тпл.)

    Знайдіть у параграфі відповідь на питання: чому вода у твердому стані має меншу густину ніж у рідкому?

ІІІ гр. «Хіміки». Хімічні властивості води (опрацювання тексту, наданого вчителем).

   Загалом вода – досить стійка речовина, вона не розкладається за звичайних умов, але при температурі 10000  її все ж вдається розкласти на водень і кисень 

10 000 молекул лише 3 розкладуться); при 30000 із 100 молекул розкладуться 11. Запишіть рівняння розкладу води (один з учнів на дошці записує рівняння розкладу води, ін. у зошитах).

    Вона добре реагує з різними речовинами – активними металами, оксидами металів та неметалів.

 

Презентації роботи у групах (10 хв.).

   

ІV. Закріплення та узагальнення (3 хв.). Створити узагальнюючий опорний конспект-висновок «Характеристика води» за своїм авторським зразком малюнки, таблиця, схема, розгорнутий план тощо. Учитель вибірково перевіряє конспекти, оцінює).

 

V. Домашнє завдання (2 хв.).

1. Параграф 25;

2. Створити порівняльну таблицю «Вміст води у клітинах різних тканин організму людини» за інтернет-джерелами.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
30 жовтня 2020
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку