Урок "Вода, склад її молекули, фізичні властивості, поширеність у природі"

Про матеріал
Впровадження елементів STEAM-освіти при викладанні «Хімії». Дати поняття про склад молекули води як складової природної речовини, дізнатися про поширеність у природі, пригадати фізичні властивості води; зробити огляд можливих професій, які є актуальними для міста; удосконалювати вміння учнів аналізувати, порівнювати, використовувати отримані теоретичні знання на практиці, робити висновки; розвивати практичні навички використання сучасних технологій при вивченні «Хімії»; розвивати логічне мислення учнів через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація; розвивати вміння і навички правильного користування природними ресурсами; розвивати творчі здібності учнів; виховувати в учнів національну свідомість, любов до рідної країни, міста, до рідної природи, повагу до оточуючого середовища; старанність, наполегливість, бажання творчо працювати; створити умови для навчання із захопленням.
Перегляд файлу

Урок №    Клас 7   Викладач Бистрова Ю.В.

Тема: Вода, склад її молекули, фізичні властивості, поширеність у природі

Освітньо – виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

Мета заняття:

Методична: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність; впроваджувати елементи STEAM-освіти при викладанні «Хімії»

Дидактична:

навчальна: дати поняття про склад молекули води як складової природної речовини, дізнатися про поширеність у природі, пригадати фізичні властивості води; зробити огляд можливих професій, які є актуальними для міста; удосконалювати вміння учнів аналізувати, порівнювати, використовувати отримані теоретичні знання на практиці, робити висновки;

розвивальна: розвивати практичні навички використання сучасних технологій при вивченні «Хімії»; розвивати логічне мислення учнів через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація; розвивати вміння і навички правильного користування природними ресурсами; розвивати творчі здібності учнів;

виховна: виховувати в учнів національну свідомість, любов до рідної країни, міста, до рідної природи, повагу до оточуючого середовища; старанність, наполегливість, бажання творчо працювати; створити умови для навчання із захопленням.

Вид заняття: лекція

Тип заняття: вивчення нового матеріалу

Методи та форми проведення заняття: інформаційно – рецептивний (розповідь-пояснення, лекція, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником, ілюстрація, ТЗН); репродуктивний (словесні, наочні і практичні методи); проблемно-пошуковий (випереджувальні завдання, пошукова діяльність учнів, евристична бесіда); навчально-дослідницький (самостійна творча (дослідницька) робота учнів на здобуття та розширення знань)

Міждисциплінарні зв’язки:

Забезпечуючі: математика, фізика, біологія, природознавство, географія, література

Забезпечувані: фізика, екологія

Технічні засоби навчання: мультимедійна система, екран, мобільні пристрої

Прилади та реактиви: зразок проби природної води (морської), широкогорлова колба місткістю 150-250мл, скляний циліндр з внутрішнім діаметром 2,5см висотою 50см (градуйований в см), металевий штатив, шрифт з висотою букв 3,5мм, термометр Цельсія з ціною розподілу 0,1, дистильована вода

Методичне забезпечення: періодична система Д.І. Менделєєва, презентація, відеофрагменти, підручники, таблиці, схеми, посібники, словники, довідники, текстові завдання, учнівські повідомлення, диференційовані завдання, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, роздруковка шрифту Снеллена

Література:

Основна: Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія, 7 кл.: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. — К.: Академія, 2015. – 192 с.

Допoміжна: Рейтер Л.Г. Степаненко О.М., Басов В.П. Теоретичні розділи загальної хімії: Навчальний посібник. – К.: Каравела,2003. – 344 с.

Інформаційні ресурси:

  1. Деркач Т. Л., Саприкіна М. С. Твоє майбутнє в гірничодобувній галузі. К.: Юстон, 2019. – 68 с.
  2. Кириченко Н., Мазурок Ю., Саприкіна М., Чайка Д., Слободян Н. Твоє майбутнє в електроенергетиці. – Київ, 2020. – 80 с.
  3. Мультиплікаційний фільм телеканалу «ПЛЮСПЛЮС» «Вода» (ідея проєкту С.Ройз, І.Найда, режисер С.Гаврилов).
  4. Джерело
  5. Джерело

 

Воді була дана чарівна влада стати соком життя на Землі

Леонардо да Вінчі

Вода, у тебе нема ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя! Ти – саме життя! Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями… Ти - найбільше багатство на світі...

Антуан Сент – Экзюпері

Хід уроку

  1.               Організаційний момент:
  •    привітання учнів;
  •    відмітка у навчальному журналі відсутніх учнів;
  •    перевірка готовності до заняття учнів, аудиторії та обладнання.
  1.               Актуалізація опорних знань

Викладач: Ми закінчили вивчати тему «Оксиген. Кисень».

Пропоную Вам виконати вправу на платформі wordwall.net за посиланням:

  1. Викладання нового матеріалу

Починаємо вивчати нову тему. А про що ця тема, я пропоную вам відгадати.

Прослухайте загадку

Учень:

Я чудова рідина,

Хоч не пахну, не смачна,

Та без мене не зросла

Ні травиночка мала,

Ні дрімучії ліси,

Не було б роси й сльози,

Став порожнім океан,

Зникли б хмара і туман,

Пересох на кухні кран,

Зупинивсь завод-гігант,

Що машини виробляє

Чи тканини постачає.

Я розчинник добрий.

Якщо зможете, то вмить

Ви ім’я моє назвіть.

(Вода)

  1.                       Повідомлення теми заняття: «Вода, склад її молекули, фізичні властивості, поширеність у природі»
  2.        Мотивація вивчення теми

Вода - колиска життя. Без неї неможливе існування жодної з відомих форм живих істот – рослин, тварин, бактерій… Людина також не може прожити без води. Наше тіло на 80% складається з цієї унікальної речовини, у водному середовищі відбуваються всі обмінні процеси в організмі.

Перегляд фрагменту відеороліку «Корисні підКазки.Вода»

Отже, мета нашого заняття – систематизувати все, що Ви знаєте про воду, розширити та доповнити Ваші знання. Сьогодні ми поговоримо про склад молекули води, її фізичні властивості та поширеність у природі. Особливість цього заняття – наприкнці заняття ми з Вами будемо брати участь у віртуальній подорожі просторами нашого чудового міста Марії – Маріуполем!

  1.             Викладач оголошує мету та завдання заняття:

-вивчити склад молекули води як складової природної речовини;

-вивчити фізичні властивості води;

- розглянути поширеність води у природі

  1.             План вивчення нового матеріалу
    1.      Вода, склад її молекули.
    2.      Фізичні властивості води.
    3.      Поширеність води в природі.
  1.               Викладання нового матеріалу

Метод «Рольова гра»

Діти об’єднуються у групи за «професійною діяльністю» за допомогою колеса-рандомайзера https://wheelofnames.com/ (робота із підручником, з інформаційними ресурсами Інтернету протягом 7 хвилин)

Обговорення - інтерактивна бесіда з доповненням вчителя.

Завдання команді хіміків:

  1.               Вода, склад її молекули
  2.               Розрахункова задача.

Відповіді.

У середньоріччі вважали, що вода – проста речовина, що вона єдина й неподільна. Видатний французький хімік, академік Паризької академії наук Антуан Лоран Лавуазьє експериментально довів, що вода – складна речовина, що це сполука Гідрогену з Оксигеном.

Для того, щоб довести, що до складу води входять атоми Гідрогену та Оксигену, треба пропустити через воду електричний струм. Цей процес називають електролізом.

2О = 2Н2 + О2 (реакція відбувається при нагріванні або під дією електричним струмом)

Розрахункова задача

Обчислити масові частки елементів у формулі речовини Н2О. Де більше міститься Оксигену (%) – у Н2О чи Н2О2?

Дано:

Н2О

Розв’язування

Відносна молекулярна маса:

Mr (H2O) = 18

Масові частки елементів:

(Н) - ?

(О) - ?

(Н) = =0,111, або 11,1 %.

(О) = = 0,889, або 88,9 %.

Відповідь: 11,1 %; 88,9 %

Демонстрація графічної формули води, моделей молекули води — кулестержневої та масштабної.

«Вода» — традиційна назва сполуки з формулою Н2О. Якою має бути її хімічна назва? (Гідроген оксид, але цю назву практично не використовують)

Завдання команді фізиків:

Фізичні властивості води

Відповіді.

З важливими фізичними властивостями води ми ознайомилися на уроках природознавства.

Добре знаємо деякі її властивості з повсякденного життя.

Використавши підручник і власний досвід, можемо описати фізичні властивості води.

Фізичні властивості

1. Чиста вода — безбарвна рідина без запаху і присмаку.

2. Замерзає за температури 0 °С.

3. Закипає за 100 °С (за тиску 760 мм рт. ст.).

4. Густина 1,00 г/см3 (за 4 °С) (1 мл має масу 1 г, тому, відміривши мірним циліндром 100 мл води, отримаємо її масою 100 г).

5. Мала теплопровідність.

6. Очищена вода не проводить електричний струму.

7. Вода має велику теплоємкість, тому повільно нагрівається та охолоджується.

Саме тому воду використовують як теплоносій у системах опалювання.

Демонстрація вчителя «Визначення фізичних показників якості природної води: температури та прозорості (за шрифтом Снеллена)»

Фізичні властивості води є важливими чинниками, що визначають придатність води для різних цілей. По фізичним показникам води можна зробити висновок про її якість, придатність для питних і промислових цілей.

Питна вода повинна бути прозорою, безбарвною, без запахів і присмаків, мати температуру 7-110С.

Прозорість (світлопровідність) води залежить від її кольору і каламутності. Мірою світлопровідності служить висота водяного стовпа, крізь який можна ще спостерігати біле коло (диск) певних розмірів або прочитати шрифт певного типу. Величина прозорості залежить від інтенсивності розвитку фітопланктону речовин. У водоймищах польових умовах) визначення прозорості проводять за допомогою диска Секи (диам 30 см). У лабораторних умовах визначення світлопровідності проводять за допомогою стандартного шрифту Снеллена №1.

Доповнення вчителя. Майже в усіх галузях промисловості використовується вода. Тому існує ряд сучасних професій, які безпосередньо пов’язані із водою та э актуальними для нашого міста.

До Вашої уваги відео-презентація «Актуальні професії нашого міста»

Завдання команді географів:

  1.               Поширеність води у природі
  2.               Моря, річки, які розташовані на території нашого міста

Відповіді.

Вода — одна із найпоширеніших речовин на нашій планеті. Вона вкриває понад 2/3 поверхні Землі. Приблизно 97% усієї води знаходиться в морях і океанах. На прісну воду припадає менше 3%; майже вся вона сконцентрована у снігах і льодах Антарктиди, Арктики, територіях із «вічною мерзлотою». Річки, озера, ставки містять лише 0,03% води, наявної на планеті. Саме цю воду (здебільшого після очищення) людина використовує для своїх потреб.

Вода в незначній кількості міститься в атмосфері, причому — у трьох агрегатних станах. Водяна пара зумовлює вологість повітря; із маленьких краплинок води, сніжинок, часточок льоду утворюються хмари, тумани, атмосферні опади. Вода є також у літосфері — як у «вільному» стані (підземні води), так і в «хімічно зв’язаному» (її молекули входять до складу різних природних сполук і мінералів).

Чистої води в природі не існує. Контактуючи з повітрям, вода розчиняє невеликі кількості його компонентів — кисню, азоту, вуглекислого газу.

У ній містяться ще й часточки пилу, інші розчинні та нерозчинні домішки. У живих організмах масова частка води становить від 50 до 99 %. В організмі дорослої людини її приблизно 65 % за масою.

Місто Маріуполь розташоване на південному сході України, на північному узбережжі Азовського моря в гирлі річок Кальміус і Кальчик.

Азовське море має велике транспортне значення. Найбільші морські порти розташовані в Маріуполі, Бердянську. Саме тому металургійні підприємства-гіганти розташувалися у прибрежній зоні Азовського моря.

Тепле і лагідне, саме так найчастіше характеризують наше Азовське море!

Давні греки назвивали його Меотійським озером, а татаро-монголи подарували назву – Рибне море. Азовське море є одночасно найменшим за глибиною морем в басейні світового океану та найтеплішим морем України

Влітку наше море прогрівається до 28-30 градусів тепла. У зимовий період можливо часткове або повне замерзання моря. Найбільша частина берега Азовського моря – пляжі з різноманітними мушлями, які так люблять збирати діти.

Маріуполь - культурний центр Приазов’я. Тут зосереджений значний туристичний потенціал: це пам’ятники історії, архітектури та визначні пам’ятки, пов’язані з життям і діяльністю видатних діячів минулого. Туристичний інтерес має головним чином узбережжя Азовського моря.

Завдання: Скласти маршрут подорожі містом, з обов’язковим відвідуванням місць із розташуванням водних ресурсів. Де ж у Маріуполі краще помилуватися красою Азовського моря та узбережжя?

Очікувані відповіді:

  1.               Оглядовий майданчик Культурно-туристичного центру “Vezha”

Масштабні краєвиди відкриваються з оглядового майданчика Культурно-туристичного центру “Vezha”. Вигідне розташування водонапірної вежі на найвищій точці нашого міста (43 метри над рівнем моря) дарує нам дійсно чарівний краєвид на море, порт та звісно, місце «зустрічі» моря та річки Кальміус.

  1.               Пірс біля Міського пляжу

Справжня прикраса та вже одне з найпопулярніших туристичних місць, притягує наче магніт. До Дня міста-2020 його було реконструйовано і тепер він стильно і сучасно виглядає, як вдень, так і вночі. Фудкорти стали приємним додатком, де можна зігрітися кавою у прохолодні вечори, або навпаки освіжитися лимонадом у спекотну погоду. Тут же можна погодувати чайок та качок. Мешканці міста кажуть, що прогулянка пірсом – це справжні щирі емоції та релакс!

«Mariupol International Boat Show» – це яскрава подія в житті міста, що підтримує статус Маріуполя як центру яхтового і морського туризму. Від оновленого міського пірсу, розташованого на Приморському бульварі, до акваторії порту у дві сторони здійснюються морські прогулянки на швидкісному катері «Nor-Tech» та «Cobra».

У програмі морської прогулянки на швидкісному катері від пірсу до порту та назад є екскурсія та сучасний музичний супровід, прохід близько однієї з найвідоміших пам’яток міста – Маріупольського морського торговельного порту, чудова панорама узбережжя Маріуполя з води та невеличкі зупинки біля міських пляжів (Сонячного та Піщаного) для фото.

  1.               Маріупольські пляжі:
  •                 Центральний

Центральний пляж асоціюються у туристів з відкриттям морського узбережжя міста Марії особисто для себе. Пляж знаходиться недалеко від центру міста, та збирає біля себе цікаві інфраструктурні та історичні об’єкти. Біля хвильорізів можна знайти частину пляжа, яка дуже затишно обладнана інклюзивними функціями та чарівним дитячим майданчиком.

  •                 Лівобережний

Оглядовий майданчик на Лівобережжі – чудовий краєвид на море та на Лівобережний пляж. Лівобережний пляж традиційно вважають найбезпечнішим та найкомфортнішим пляжем для діточок та людей «третього віку». Є простора «зелена зона», куди можна сховатися від активного сонечка, багато лавочок та оновлених інфраструктурних об’єктів.

  •                 Піщаний пляж

Піщаний пляж (чи «Піщанка», як називають це місце мариупольці) – це родзинка міста Маріуполь. Адже найпрекрасніше в місті – це тепле Азовське море.

Найпопулярніший та більш молодіжний пляж. Саме з нього лунають акорди з музичного фестивалю «MRPL fest», а щоліта пляж відвідує рекордна кількість місцевих та гостей Маріуполя. Його краса та екологічність надихнули міську владу та партнерів міста розробити спільний проект з реконструкції.

На цьому пляжі усе необхідне для прекрасного літнього проведення часу. Також на «Піщанці» немає нестачі в навісах, роздягальнях, лавицях і шезлонгах. Кожен, хто бажає, може насолодитися прекрасним дрібним піском і чистим Азовським морем. Тиха атмосфера відрізняє цей пляж від Центрального. Тут немає залізничних рейок, тому Ваш відпочинок не псуватиме постійне переміщення потягів.

Важливо, що на цьому пляжі відкривається прекрасний вид на торговий порт, тому можна довго спостерігати за морськими судами.

До речі, «Піщанка» розташована набагато далі, ніж Центральний пляж, але саме той факт, що вона знаходиться практично поза міським простором, робить цей шматочок пляжної смуги привабливішим для жителів і гостей міста.

Кожне літо цей дивовижний куточок міста відвідує величезну кількість місцевих жителів, для яких відпочинок на «Піщанці» став вже традицією. До того ж, пляж став місцем проведення найбільшого музичного фестивалю Маріуполя – MRPL.fest, який вже два роки підряд на три літні дні перетворює пляжний простір на динамічний музичний організм.

  1.                        Коси - один з унікальних елементів Азовського моря

Білосарайська, Бердянська, Федотова коси, вже давно вони користуються популярністю та завойовують серця як маріупольців, так і туристів Приазов’я!

  1.                    Оглядові у Міському саду, селищі Моряків та Приморському саду

Чудовий варіант знайомства з морською частиною нашого міста. До речі, там ви зможете зробити гарні світлини не тільки моря, але й власні. Адже на оглядовому майданчику у селищі Моряків знаходиться пам’ятний знак “Любов”, а на обриві у Приморському парку – інсталяція “Я люблю Маріуполь”. Фотографії виходять “живими”, а наше море навічно закохає вас у себе!

Подорож морськими просторами міста Марії – цікавий спосіб відпочити компанією друзів, з родиною чи колегами!

Перегляд відео «Віртуальна прогулянка морським узбережжям міста Маріуполь»

  1. Закріплення нового матеріалу

Я буду економити воду тому, що…

6.Підсумок уроку

Викладач аналізує досягнення мети заняття, коментує роботу і  відповіді учнів, виставляє оцінки та аргументує їх.

Сьогодні на занятті ми розглянули склад молекули води як складової природної речовини, дізналися про поширеність у природі, пригадали фізичні властивості води, з’ясували місця у Маріуполі, де можливо помилуватися красою Азовського моря та узбережжя, розглянули декілька сучасних професій, що є актуальними для нашого міста та безпосередньо пов’язані із водою.

Кліматичні та природні особливості Приазов’я дарують нам майже піврічний курортний сезон. Від травня до жовтня ми насолоджуємося сонячними променями, солоними бризками хвиль та сяянням самого моря. А його безпека для дітей та дорослих, плавний спуск роблять Азовське море справжньою туристичною перлиною Донеччини!

Процес зміни клімату та екологічний стан водних ресурсів нерозривно пов’язані між собою. Вода є нашим найдорожчим ресурсом, що потребує відповідального та раціонального використання, адже кліматичні зміни у водній сфері вже незворотні, і від кожного з нас залежить, як у подальшому розвиватимуться ці зміни. Бережіть воду!

7. Завдання додому та інструктаж про виконання

Перегляд фрагменту відеороліку «Корисні підКазки. Вода»

В домашнім умовах:

  1. Простежте,що буде з водою, якщо додати до неї цукор, змолотий перець, сок лимону.
  2. Спробуйте пофарбувати воду у різні кольори та зробити з неї кубики льоду. Подумайте, що з них можна зробити? Тільки не їж!
  3. Посип кубик льоду сіллю та спостерігай, що відбувається.
  4. Придумай досліди сами або трохи зміни вже відомі.
  5. Пам’ятай важливе правило кожного вченого: «Будь обережним!»

За бажанням можете оформити виконання домашнього завдання у вигляді фотоколажу, презентації або відеороліку.

Дякую за увагу!

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
6 листопада 2022
Переглядів
1141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку