Урок "Води суходолу Африки"

Про матеріал
Конспект уроку з географії з використанням інтерактивного методу "Акваріум"
Перегляд файлу

Тема:  Води суходолу Африки. Використання водних ресурсів. Практична робота 3 « Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки»

  Мета: Сприяти формуванню цілісної системи знань про особливості внутрішніх вод Африки; з’ясувати особливості впливу географічного положення, клімату на формування вод суходолу материка; розвивати вміння працювати з картами атласу та підручником, аналізувати закономірності розміщення вод суходолу, аргументувати свою відповідь, вміння працювати в групі; виховувати уважність, допитливість і ціннісне ставлення до природи

  Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  Обладнання: підручник, атлас, фізична карта Африки, контурні карти, презентація., ТЗН

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

  Африканське прислів’я говорить «Вода дорожча за борошно». Це показує ставлення місцевих жителів до води, як до найбільшого багатства. На значних площах Африки води справді мало. Проте не скрізь на материку її бракує. Подекуди води навіть забагато. Нерівномірність поширення водойм в Африці повязана з кліматом.

Африка — найжаркіший материк, та попри це тут протікає найдовша річка світу в найбільшій пустелі світу. Серед пустелі тут є велике безстічне неочікувано малосолоне озеро. Друге за глибиною озеро світу теж в Африці. Ще багато гідрологічних рекордів та загадок належить саме цьому материку. (слайди 2-5 гідрологічні рекорди Африки)

 

III. Повідомлення теми і мети уроку

Прийом «Мікрофон»

  З якою метою вивчають тему?

  Чому вода – найцінніший мінерал на Землі?

  Чи рівномірно забезпечені регіони Африки водою?

Тож давайте сформулюємо наші завдання на урок (слайд 6)

  Визначити, які об’єкти входять до внутрішніх вод Африки.

  З’ясувати, що впливає на забезпеченість водними ресурсами та розподіл водних об’єктів територією Африки

  Дати характеристику окремих водних обєктів

IV. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

 Прийом «Рюкзачок» (слайд 7)

1. Користуючись знаннями з шостого класу, заповніть пропуски у тексті.

      Початок річки  називається……,  це може бути …, …., … . Річка тече заглибленням, що називається ….. На шляху в неї впадають інші річки – це … . Разом із головною річкою  вони утворюють … … .      Місце впадіння річки в іншу річку, озеро або море називається … . Деякі річки в цьому місті утворюють … . Територія, з якої річка зі своїми притоками збирає воду називається … … .

 Слова для довідок: дельта, русло, джерело, болото, озеро, притоки, гирло, витік, річкова система, річковий басейн.

Перевірка : обмін зошитами

2. Як визначити ліві  чи праві притоки?

 Які є озера за походженням озерних улоговин?

Що відноситься до внутрішніх вод?

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Басейни річок Африки

Подивіться на карту і скажіть до басейнів яких океанів належать річки Африки. ( слайд 8)

1/3 площі — басейн внутрішнього стоку; за стоком і площею переважає басейн Атлантичного океану. Басейн Індійського океану —» Висока Африка —>короткі бурхливі річки —>потужні високі водоспади.

Нерівномірність розподілу: багато повноводих річок, боліт в екваторіальному поясі та областях з постійним зволоженням; в субекваторіальних поясах та субтропіках річки мають чітко виражену сезонність; у тропіках мало річок, є ваді– ваді - це сухі долини річок з крутими (іноді майже прямовисними) схилами в пустелях  Африки (слайд 9)

Переважно дощове живлення —> режим чітко залежить від настання сезону дощів у басейні основної річки чи її приток.

2. Інтерактивний прийом «Акваріум»

Діти сидять півколом, а в центрі кола певна група обговорює запропоновану проблему., а всі інші спостерігають за обговоренням. На цю роботу відводиться 2-3 хвилини. Потім група сідає на місце, а вчитель ставить запитання: «Чи погоджуєтесь з  думкою групи? Чи достатньо вона аргументована?». Потім в акваріум сідає друга група. Всі групи повинні побути  в «Акваріумі»

І група.  Скласти характеристику річки Ніл за типовим планом. Зясувати, чому Ніл розливається влітку, коли в Сахарі, через територію  якої проходить найбільша частина його русла, найсильніша спека. ( слайд 10)

 (Слайди 11-13 з фото Нілу)

ІІ група. Скласти характеристику річки Конго за типовим планом. З’ясуйте, чому на річці Конго повені бувають двічі – взимку і влітку. ( слайд 14) (Слайд 15 фото Конго)

ІІІ група. Скласти характеристику річки Нігер за типовим планом. З’ясуйте,  що таке «петля Нігеру» і  чому вона утворилась. ( слайд 16), Слайд 17 фото Конго)

Прийом «Географічна довідка» (Слайди про водоспади 18-20)

Випереджальне завдання: повідомлення про водоспад Вікторія

     Водоспад Вікторія розташований на річці Замбезі, що протікає в Південній Африці. Цей водоспад по праву вважають одним з найбільш вражаючих і красивих. Достатньо лише уявити собі видовище, коли мільйони літрів вируючої води зі страшною силою падають у вузьку ущелину, утворюючи високу хмару, яку видно навіть на відстані 20 кілометрів. Це явище місцеві жителі назвали «Моси оа Тунья», в перекладі на українську мову воно означає «гримлячий дим ».

  Шотландський місіонер Девід Лівінгстон, вважається першим європейцем, який побачив водоспад і зумів його докладно описати. У листопаді 1855 року пливучи на маленькому човнику вниз по бурхливій течії річки Замбезі, він побачив великий острів, що знаходиться біля самої кромки водоспаду. Підібравшись до нього, мандрівник обімлів від тієї неймовірної краси, яка відкрилася перед ним. Деякий час по тому, він сказав про те, що це було найпрекрасніше видовище, побачене ним в Африці. А трохи пізніше цей знайдений шматочок суші назвали островом Лівінгстона. Дослідник дав назву водоспаду на честь своєї дочки — Вікторії, хоча всі думали що він назвав його на часть королеви Вікторії.

    Високо в Драконових горах розташований витік найбільшої в провінції річки Тугела. Тут можна побачити водоспад Тугела – один з прекрасних водоспадів світу, що займає друге місце по висоті  і конкурує з водоспадом Анхаль. Витік річки розташований всього в декількох кілометрах від обриву, з якого спрямовується вниз водоспад, а однойменну назву можна перекласти з зулуського як «раптовий», що, мабуть, відображає швидкісний перехід порожистої русла в грандіозний водоспад.
Водоспад Тугела складається з численних круч, покритих лісом і дрібними протоками, і являє собою єднання п’яти вільно падаючих водоспадів загальною висотою 947 м.. На вершині водоспаду розташований Амфітеатр, але підйом до нього займає не менше п’яти годин.
Після сильного дощу на водоспаді Тугела утворюються прекрасні веселки. Одного разу над сріблястою стрічкою спадаючої води сяяло одночасно сімнадцять веселок. Вода в самому водоспаді не надто чиста, тому що несе з собою різні дерев’яні уламки і тонни піску та каміння, але вище водоспаду вона кристально прозора і придатна для пиття.

ІV група. Які озера за походження є у Африці. З’ясуйте, закономірність розміщення певних типів озер.  ( слайд 21)(Слайди 22-26 озер )

 

3. Підземні води і льодовики

Проблемне питання: тривалий час для вчених була таємницею низька солоність вод озера Чад, адже воно розташоване в районі з недостатньою кількістю опадів і високих температур. Із нього не бере початок жодна річка. Проте вода в озері злегка солона( біля гирл річок прісна). Чим би ви пояснили цей факт? (Живиться підземними водами)

 

Підземні води утворюють величезні басейни в прогинах земної кори (Сахара, Конґо, Калахарі, Карру). Разом з озерами містять понад 99% прісних вод материка. Глибина близько 2000 м, що робить мало ймовірним її видобуток. У місцях виходу — оазиси. (Слайд 27)

Гірські льодовики на найвищих горах материка. Останнім часом розтанули на 80%. (Слайд 28)

4. Проблема водозабезпечення

Попри значну кількість річок  і озер в Африці, її населення часто переживає справжній «водний голод». Чому так відбувається? (Слайд29)

Прийом «Поміркуй»

Знаючи значення води для жителів Африки, спробуйте знайти відповіді на запитання.

1. Як відомо, герой грецького міфу Прометей викрав у богів вогонь для людей. Схожа легенда є і у кенійського племені масаїв. Одного разу юнак піднявся на небо і переміг богів. Яку цінність він приніс людям?  (Дощ)

2. Ми звикли, що написи поруч із зображенням черепа та схрещених кісток забороняють   виконувати певні дії. А от напис з поряд подібним зображенням, установленим біля джерела на горбі Седдл-Хілл у пустелі Нвміб, навпаки,  - закликає виконати певну дію. Яку саме? ( Наповніть ваші фляги водою, це джерело – єдине джерело у пустелі Наміб).

3. У відомій своїми алмазами Ботсвані, 84% площі якої займає пустеля Калахарі, традиційне національне вітання потрапило навіть на державний герб. Ми говоримо «Добридень», ботсванці вітаються: «Пула». Навіть більше, їхня грошова одиниця називається пула. Це слово є певним побажанням. Яким саме? (Нехай буде дощ)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Взаємозвязки»

Доповніть таблицю «Особливості річок Африки» (Слайд 30)

Наслідки

Причини

(Найбільш густа річкова мережа в Африці в екваторіальному і субекваторіальному кліматичних поясах)

В екваторіальному і субекваторіальному поясах випадає багато опадів

У пустелях небагато річок, зустрічаються ваді

(У пустелях опадів випадає мало)

Річки мають дощове живлення

(Опади випадають у вигляді дощів)

Річки, що впадають в Атлантичний океан – довгі, а в Індійський - короткі

(Вододіл між басейнами проходить у східній частині Африки)

(Озеро Танганьїка, Ньяса витягнуті з півночі на південь, їх глибина більша за ширину.)

Озера зосереджено в зоні Східно-африканського розлому

Вода у безстічному озері Чад слабо-солона

( Озера Чад має стік у підземні води)

 

2. Прийом «Картографічний практикум»

Практична робота № 3(продовження) Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки

VI. Підсумок уроку.

Прийом «Незакінчене речення»

Закінчіть речення:

*      «Сьогодні вперше я одержав інформацію про….»

*      « Найбільше мені сподобалось…»

*      «Сьогодні я зміг…»

VII. Домашнє завдання

■ Опрацюйте § .

■ Підготуйте короткі цікаві повідомлення про тварин, що населяють Африку.

(Слайд31)

 

 

Додаткові  завдання

  Про які об'єкти йдеться?

• За річним стоком річка посідає перше місце на континенті.

• Для озера характерні значні сезонні коливання води. (Чад)

• Ця річка починається в Південній півкулі й тече в північному напрямку через різнікліматичніпояси. (Ніл)

• Це найбільше за площею озеро Африки. (Вікторія)

• Глибина озера становить у середньому 7 м. (Чад)

• Річкавпадає у Ґвінейську затоку, утворюючи дельту. (Нігер)

• Річка починається на плато, утворює численні пороги й водоспади та. впадає в Індійський океан. (Замбезі)

• Це друге озеро у світі за глибиною. (Танганьїка)

• За багато кілометрів до впадання в Середземне море річка розпадається на безліч рукавів й утворює розгалужену дельту. (Ніл)

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
23 вересня 2020
Переглядів
1593
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку