Урок № дата:___________ клас:___
Тема: Води суходолу: річки й озера своєї місцевості, України, світу.
Мета: Навчальна: дати здобувачам освіти з порушеннями слуху поняття про води суходолу річки та озера своєї місцевості, України, світу; сформувати навички самостійно працювати з різноманітними джерелами інформації; удосконалювати вміння здобувачів освіти з порушеннями слуху працювати з картою;
Розвиваюча: розвивати логічне мислення здобувачів освіти з порушеннями слуху через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація; розвивати мовну і слухову пам’ять; підвищувати стилістичну культуру мовлення; розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, творчу уяву.
Виховна: виховувати в здобувачів освіти з порушеннями слуху національну свідомість, самосвідомість та ментальність, провідні риси громадянина своєї держави, любов до рідної країни, до української мови, до свого народу, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Очікувані результати.
Після уроку здобувачі освіти з порушеннями слуху зможуть:
Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;
Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;
Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі.
Формувати такі ключові компетентності: спілкування українською мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрові компетентності, соціальну і громадянську компетентності, екологічну грамотність.
Реалізовувати змістові наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність»
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, посібник, учнівські повідомлення, диференційовані завдання, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, завдання на картках.
Основні поняття та терміни: води суходолу, річка, озеро, поверхневі води, підземні води, болото, штучні водойми.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка наявності слухових апаратів та стану слуху.
Як ти мене чуєш? (Я чую добре).
Перевірка готовності учнів до уроку (чергові учні)
Емоційне налаштування на урок.
Вправа: «Банка позитиву»
На столі стоїть банка, на партах в учнів стікери на яких вони пишуть позитивні слова, які починаються на першу літеру їхнього імені.
ІІ. Мовна зарядка
Складання асоціативного куща «Вода»
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Теоретична розминка.
Два учні виходять до дошки, клас ставить їм запитання за вивченим матеріалом.
IV. Актуалізація опорних знань
Вправа «Відкритий мікрофон»
Запитання
Де міститься вода на Землі?
Що називають океаном?
Що таке Світовий океан?
Що таке протока і затока?
Назви океани.
Які моря є на Україні? Назви їх і покажи на карті.
V. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Прогулянка галереєю.
У кабінеті висять малюнки, тексти, фото, які стосуються теми. Учні розглядають їх.
Вправа навчить системно аналізувати інформацію, співпрацювати, переосмислювати висновки інших. Якщо ви хочете, аби школярі проаналізували зображення, вказавши їх характеристики, то зверніться до цього прийому.
Вправа чудово відповідає вимогам візуального та кінестетичного стилю навчання.
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
Більшість води на планеті Земля зосереджено у Світовому океані. Хоча води суходолу становлять лише малу частку світових запасів води, вони відіграють величезну роль у житті людства. Вода у Світовому океані солона і непридатна для пиття. Тому майже все водопостачання здійснюють завдяки водам суходолу.
Що таке поверхневі та підземні води?
Води суходолу - частина водної оболонки Землі.
Води суходолу:
У складі поверхневих вод найбільша частка припадає на льодовики - близько половини всіх вод суходолу.
Підземні води містяться у товщі гірських порід верхньої частини земної кори в рідкому, твердому і пароподібному станах. Вони утворюються внаслідок просочування з поверхні дощових, талих і річкових вод. Підземні води постійно переміщуються як у горизонтальному, так і у вертикальному напрямках.
Робота з картою
Розглянь фізичну карту Закарпаття. Назви і покажи водойми, які є на суходолі.
Як «живе» річка?
Територією України протікає понад 63 тисячі річок.
Річка - це потік води, який тече по виробленому ним самим заглибленню. Кожна річка має витік, русло та гирло. Здебільшого річки беруть початок з озер, боліт, гірських льодовиків і джерел.
Робота з словником:
Витік – це місце , де річка бере початок.
Гирло – це місце куди впадає річка
Притока – це місце, де одна річка впадає в іншу. ( Бувають ліві і праві)
Робота з картою
Знайди на фізичній карті України річку Дніпро. Назви міста, які розміщені на її берегах.
Проблемне питання.
Чим відрізняється рівнинна річка від гірської?
Гірські річки зазвичай течуть у глибоких і вузьких долинах з крутими скелястими схилами і кам’янистим руслом. У гірських річок великі швидкості течії, але незначна глибина, наприклад річка Тиса.
Рівнинні річки, що течуть по рівнинній місцевості, мають широкі долини з пологими берегами, невелику швидкість течії. До рівнинних річок належать Дніпро, Сіверський Донець, Амазонка, Ніл. Річки бувають не тільки глибокими, але і дуже довгими і повноводними. Найбільш повноводною річкою є Амазонка.
VІ. Фізкультхвилинка
Зарядка для очей
Вправа «Читання з маркіруванням тексту».
+ - Я це знав/ла
- - Я це не знав/ла
) Я думав/ла інакше
? - Це мене здивувало
! - Я хотів/ла би дізнатися про це детальніше
Текст
Озеро - це природне заглиблення на суходолі, заповнене водою. На території України понад 20 тисяч озер. Найглибше озеро - Світязь. Його максимальна глибина - понад 58 м. Світязь є однією з водойм комплексу Шацьких озер на Волині. Воно таке чисте, що піщане дно проглядається до восьми метрів.
Найбільше озеро України та друге за величиною в Європі - Ялпуг, розташоване на Одещині. В озері водиться багато раків і близько сорока видів риб. Один з наймальовничіших куточків Українських Карпат - озеро Синевир.
Неглибокі озера дуже часто заростають водоростями. Відмираючи, ці рослини перетворюються на мул, який рік за роком накопичується на дні. У результаті таке озеро поступово міліє і може перетворитися на болото.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань вивченого матеріалу
Завдання1:
Завдання 2:
3. Перейдіть за посиланням та розгадайте кросворд.
https://learningapps.org/17279552
VІІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати § 332 ст. 112 -115 Підручник: Пізнаємо природу 5 клас; авт.:Д. Біда
Завдання: 2, ст. 119
Перейдіть за посиланням та пройдіть тестування:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6317077