Урок "Водне середовище життя організмів"

Про матеріал

Очікувані результати: учні описують пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до життя у водному середовищі; використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях.

Перегляд файлу

1

 

20.03.2018

5-Б клас

Тема: Водне середовище життя організмів

Мета: - навчальна: актуалізувати знання учнів про різноманітність середовищ життя; охарактеризувати водне середовище, способи пристосування організмів до життя в ньому;

- розвивальна: формувати вміння працювати з різноманітними джерелами знань, розуміння та усвідомлення інформації, розвивати вміння аргументувати думку, культуру мовлення, воволодіння вміннями та навичками взаємодіяти в парах, усвідомлення власного внеску у спільну роботу, формування адекватної оцінки і самооцінки, вміння використовувати власний досвід,

- виховна: ціннісне ставлення до живих організмів, бережливе ставлення до навколишнього середовища – як місця життя організмів, готовність вести здоровий спосіб життя-фізкультхвилинка, любов до природи.

Очікувані результати: учні описують пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до життя у водному середовищі; використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях.

Базові поняття та терміни: організми, середовище життя, пристосування, водне середовище, рослини, тварини.

Обладнання: підручник, зошити, презентація Power Point, відеоматеріали, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Сіли, діти, всі рівненько!

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли

Працювати почали.

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  • Прийом «Бліцопитування»

1.Які ви знаєте середовища існування живих організмів?

2.Наведіть приклад пристосування до орієнтації з наземно-повітряному середовищі?

3.Як переміщуються тварини по землі? Наведіть приклади.

4.Які тварини здатні до польоту? Що допомагає їм переміщуватися в повітрі?

5.Яка людська діяльність є небезпечною для організмів наземно-повітряного середовища?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Учитель: Мабуть усі ви любите і знаєте загадки.  Тож послухайте одну із них.

Де не глянь — ріки, гори, ліси,

Полонини, озера, поля...

Не знайти ще такої краси,

Як на нашій планеті... (Земля).

  • Прийом «Проблемне питання»

Море не підвласне деспотам. На поверхні морів вони можуть ще вчиняти беззаконня, вести війни, вбивати подібних до себе. Але на глибині тридцяти футів під водою вони безсилі, тут їх влада закінчується! (Ж. Верн)

Учитель підводить учнів до розуміння того, що людина не пристосована до життя у воді, тому, опинившись під водою, вона стає безпорадною.

Отже, темою сьогоднішнього уроку є водне середовище існування організмів.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Тема «Водне середовище життя організмів»

План

1. Особливості водного середовища життя.

2. Пристосування тварин до життя у водному середовищі.

3. Пристосування рослин до життя у водному середовищі.

  • Прийом  «Фронтальна бесіда»

Учитель пропонує учням згадати те, що їм уже відомо про середовище життя та адаптації, щоб краще зрозуміти новий матеріал.

Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.

1) Особливості водного середовища життя.

Водне середовище життя є найдавнішим. Саме у воді зародилося життя. Водне середовище існування за своїми умовами значно відрізняється від наземно-повітряного. За складом водне середовище поділяють на два види: прісне та солоне (морське).

 — Згадаймо, скільки простору займає водне середовище на Землі. (Близько 70 %.) Різноманітність організмів у воді набагато менша, ніж на суходолі.

У водному середовищі існування провідна роль належить температурі, освітленню, тиску, газовому складу, солоності води, рельєфу дна. Вода має високу густину, менший уміст кисню, значні перепади тиску. Одні тварини мешкають поблизу водної поверхні чи над нею, другі — у товщі води; треті — на прибережному мілководді; четверті — біля дна. Крім того, різні типи водойм відрізняються за концентрацією солей, швидкістю течій.

  • Прийом  «Демонстрація» (вчитель демонструє учням фотографії організмів, що мешкають у водному середовищі)

- Розповідь учителя з елементами бесіди

Якщо ви дивилися підводні зйомки, то, звісно, пам'ятаєте, що підводні рослини і водорості найкраще ростуть на незначній глибині, куди добре проникають сонячні промені. І що далі ви просуваєтесь у глибину, тим темніше стає і менше трапляється рослинність, а потім зовсім зникає.

На глибину проникнення світла також впливають пора року, прозорість води. При значній масі органічних речовин у воді вона непрозора, і навпаки: якщо водойма не густо населена дрібними організмами та водними рослинами, то можна побачити, як на дні водойми плаває риба. На глибину понад 1 500 м світло не проникає взагалі.

 

 

- Робота з підручником

Завдання. Розгляньте рисунки у підручнику. Назвіть зображені на них організми. Як вони пристосовані до водного середовища?

Отже, водне середовище — це різні водойми планети від маленьких струмків до океанів.

У водному середовищі існування провідна роль належить температурі, освітленню, тиску, газовому складу, солоності води, рельєфу дна, швидкості водних течій.

2) Пристосування тварин до життя у водному середовищі.

  •                  Частково-пошуковий метод (робота з підручником). Під час повідомлень і роботи з підручником учні мають заповнити таблицю (записати до неї приклади пристосувань).

Вода — середовище життя багатьох організмів. Із тваринних організмів водного середовища зазвичай першими згадуємо риб. І справді, все їх життя проходить у воді. Вони можуть швидко переміщуватися в ній на великі відстані. Мешканці водного середовища — раки, краби, морські зірки — не лише переміщуються у воді, а й можуть пересуватися по дну. Серед тварин водного середовища є істоти, які швидше нагадують рослини, наприклад корали. Вони прикріплюються до дна водойми.

 Тварини, що є мешканцями водного середовища, пристосовані до перебування в ньому. Усі їхні адаптації направлені на підвищення плавучості за рахунок збіль-шення поверхні тіла, обтічної форми, слизових покривів та формування тканин і органів, що містять повітря. Багато з них має плавці (китоподібні, риби).

Є організми, які поєднують існування у водному та наземно-повітряному середовищі. Та найбільше у водному середовищі бактерій та одноклітинних водоростей.

Пристосування організмів до життя і переміщення у водному середовищі. Розглянемо, як пристосувалися мешканці водойм до дихання. Риби і раки дихають розчиненим у воді киснем за допомогою зябер. Кити і дельфіни живуть постійно у воді, але дихають атмосферним повітрям. Тож час від часу тварини виринають із води, щоб вдихнути повітря. Жаби дихають легенями на суходолі і шкірою — у воді. Тюлені, моржі перед зануренням у воду роблять глибокий вдих, набираючи в легені повітря.

У прісних водоймах України мешкають бобри. Їх густа шерсть змазана речовиною, що робить її непроникною для води.

Пір’я водоплавних птахів також вкрите шаром речовин, що не змочуються водою.

Проживання у водному середовищі вплинуло на будову органів руху. Риби рухаються за допомогою плавців, водоплавні птахи, бобри і жаби — за допомогою кінцівок, що мають перетинки між пальцями. Тюлені й моржі мають широкі ласти. Якщо на крижинах вони доволі неповороткі, то у воді — спритні й швидкі. У жуків-плавунців плавальні ніжки нагадують весла.

 Деякі тварини можуть вільно пасивно парувати у воді (найпростіші, бактерії), а інші — активно (навіть реактивно) пересуватись (наприклад, риби, головоногі мо-люски, ссавці, водні змії та черепахи). Існують тварини, які ведуть прикріплений спосіб життя (губки, коралові поліпи, актинії, деякі молюски). Таким тваринам властивий особливий характер харчування — відціджування або осадження завис-лих у воді частинок органічних речовин і численних дрібних організмів.

(Складання схеми «Способи руху», «Способи дихання», «Будова органів руху»)

Способи руху

Приклади тварин

Пристосування

Плавання

 

Дельфіни, риби, жук-плавунець, тюлені, моржі 

Обтічна форма тіла, плавники, хвіст, ласти, плавальні кінцівки дозволяють плавати

Реактивний рух

 

Восьминоги, кальмари

рух у протилежну сторону до випущеного струменя води 

 

  • Прийом «Репортаж»

Розповідь дітей про мешканців водойм своєї місцевості та океанів

ПРИСТОСУВАННЯ ТВАРИН до водного середовища:

• дихають розчиненим у воді киснем за допомогою зябер, через шкіру;

• обтічна форма тіла вкрита слизом;

• піднімаються на поверхню води, щоб вдихнути повітря (дельфіни, кити);

• тварини водних глибин не мають взагалі або поганий зір;

• у деяких глибоководних організмів є світні органи;

• підшкірний жир у великих мешканців холодних морів (морські слони, моржі, тюлені)

• наявність плавців для збереження рівноваги та хвоста в ролі керма, плавальних перетинок між пальцями в селезня, бобра, жаби, ластів у тюленів та моржів, задні кінцівки у формі весла в жука-плавунця;

• реактивний рух у протилежну сторону до випущеного струменя води (медузи, восьминоги, кальмари);

• у водоплавних птахів та бобрів спеціальна рідина, що змащує та захищає покрив  від намокання.

  • Прийом «Дивуй» Випереджальне завдання учнів

Інформаційні повідомлення про рекордсменів водного середовища.

2. Фізкультхвилинка.

Щоб продовжити урок,
Із – за парт мерщій на крок.

Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.

Стали рівно, мов дуби.
Потім всі знайшли гриби.
Піднялися мов смереки,
Потягнулися далеко.

Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.

3) Пристосування рослин до життя у водному середовищі.

  • Прийом «Творча лабораторія»(робота з розданим текстом у парах)

Під час роботи з текстом учні шукають відповіді на питання.

  1. Чому водні рослини є дуже важливими?
  2. Які розрізняють водні рослини?
  3. Яке стебло вони мають?
  4. Назвіть роль водних рослин у житті інших організмів

 По способу життя і будовою серед них можна виділити занурені рослини і рослини з плаваючим листям.

Рослини з плаваючими листками використовують частково водну, частково повітряне середовище. Багато видів поряд з плаваючими на поверхні води листками мають і підводні. Плавають на поверхні води, не вкоренилася, ряски, водокрас.

Рослини, що мешкають у водному середовищі, зазвичай є водоростями (од-ноклітинними та багатоклітинними). Вони не мають органів і тканин. Більшість із них пасивно плавають у воді, а деякі — ведуть прикріплений спосіб життя.

 У водоймах можуть частково бути і вищі рослини (ті, що мають органи і ткани-ни).

Отже, ПРИСТОСУВАННЯ РОСЛИН до водного середовища:

• зелені рослини живуть у верхніх шарах водойми, куди надходить світло;

• водні рослини мають гнучке стебло, бо коренями прикріплені до дна водойми, а листки й квітки плавають на її поверхні (латаття біле, глечики жовті, ряска);

• листки деяких водяних рослин нагадують стрічки для збільшення поверхні вбирання з води кисню та поживних речовин (водорості).

  • Прийом «Дивуй» Випереджальне завдання «Лікувальні властивості водоростей»
  • Прийом «Відеорепортаж» (перегляд відео про мешканців морів)

Водне середовище є важливим для людини. І завжди, в будь-яку пору року необхідно знати та дотримуватись правил поведінки біля водойм.

«ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ БІЛЯ ВОДОЙМ»

V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

  • Прийом «Доповни речення»
  1. У водному середовищі існування провідна роль належить таким чинникам: ______________________________________________________________________________________________________________________________________
  2. Є такі способи руху тварин водного середовища:___________________ і  ___________________________________________________________
  3. Рослини водного середовища живуть у _________ шарах водойми, куди надходить світло.
  4. У тварин водних глибин ________________    зір.
  5. Органами руху тюленя і моржа є __________.
  6. У нашій місцевості є такі мешканці водного середовища: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________
  • Прийом «Вірю-не вірю» (з горіхом в руці, правильна відповідь – крутити горіха вгору і вниз, неправильна – кругові оберти горіха)
  • Водне середовище є наймолодшим –
  • Водне середовище повільно нагрівається і повільно охолоджується +
  • Водне середовище буває солодке і солоне –
  • Зябра – це орган плавання у тварин –
  • У водоплавних птахів і бобрів є спеціальна рідина, що змащує та захищає покрив від намокання +
  • Жук-плавунець переміщується у воді реактивним способом –
  • Квіти білого латаття ростуть на поверхні водойми , а не у воді +
  • Медузам властивий прикріплений спосіб життя –.
  • Прийом «Третій зайвий»
  • Латаття біле,ряска, глечики жовті
  • Рак, морська зірка, медуза
  • Тунець, щука, сом
  • Бобер, морж, жаба

 VІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1. Завдання для всього класу.

Опрацювати у підручнику § 46

2. Запропонуйте основні заходи охорони водойм.

3. Індивідуальне завдання.

Підготувати інформацію про мешканців ґрунтового середовища життя.

VIІ. Підбиття підсумків уроку

Оцінювання знань учнів

 Інтерактивна гра «Класний акваріум»

Складання акваріуму на основі прийому «Роблю висновок». Діти на рибках пишуть враження з уроку і приклеюють на акваріумі.

— Яка інформація була для вас найцікавішою?

— Ввечері я батькам розкажу …

— Сьогодні я дізнався …

— Я хочу подякувати за…

 

 

 

Список використаних джерел

  1. https://pomi4.blogspot.com/2014/09/blog-post_66.html
  2. http://8next.com/pr/3703-pr_54.html
docx
Додано
10 березня 2021
Переглядів
5530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку