Привернути увагу дітей до екологічних проблем сучасності, узагальнити й розширити знання учнів про рідне місто, в якому вони живуть, його проблеми; сприяти усвідомленню проблеми забруднення навколишнього середовища пластиковими, паперовими і харчовими відходами.
Тема: Врятуймо рідне місто від сміття.
Мета: привернути увагу дітей до екологічних проблем сучасності, узагальнити й розширити знання учнів про рідне місто, в якому вони живуть, його проблеми, сприяти усвідомленню проблеми забруднення навколишнього середовища пластиковими, паперовими і харчовими відходами, навчити встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; формувати в учнів досвід прийняття екологічно правильних рішень, громадянську позицію, уміння брати на себе відповідальність за чистоту свого міста; розширити і поглибити соціальний досвід, пов'язаний із популяризацією ідеї скорочення відходів та повторного його використання;
розвивати мислення, уяву, мовлення учнів;
виховувати екологічну культуру, залучати учнів до дій із збереження чистоти та охорони природи рідного краю.
Обладнання: ноутбук, проектор, екран, таблиці з надписами, картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Учень 1
Крокую містом сонячним із усмішкою я
Допомагає скрізь мені ця усмішка моя.
Лиш усміхнусь – веселим вмить прохмурий день стає,
І радість щедро розлива навкруг тепло своє.
Учениця 2
Усміхнуся перехожим, сонцю, квітам усміхнусь
Маю я веселу вдачу, нею поділюсь.
Візьму з веселки кольори, я розфарбую все.
Хай барвами яскравими сіяє місто моє.
Вчитель: Чи здогадалися, про що будемо говорити на сьогоднішній зустрічі? Який настрій викликали у вас ці вірші?
(На екрані з'являється тема «Врятуймо рідне місто від сміття». Всі разом читають тему уроку, з'ясовують, що мова піде саме про чистоту рідного міста).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Опрацювання теми уроку.
(На екрані фото гарних краєвидів нашого міста. Учениці під час перегляду читають вірші)
Учениця 1
О наше місто, я б хотіла
На мить залити тебе світлом.
І повернути теплу весну,
Каштанів цвіт, що нам принесла.
Учениця 2
О моє місто, я б хотіла
Розфарбувати осінь літом.
До тебе знову обернути
Жадані промені забуті.
Учениця 3.
І лиш тобою милуватись,
До тебе ніжно пригортатись.
З надією дивитись в очі
Ефірний дух вдихати з ночі.
( Діти пальцями роблять уявні біноклі і підставляють до очей)
(Слайд із сміттям)
(Діти пропонують, як можна прикрасити вулиці міста, підходять до плакату, знімають прикріплені обгортки, а приклеюють намальовані клумби з квітами, урни для сміття, лавочки, деревця…)
(Відкриваються двері і до класу заходять Чобіт і Сміття)
Чобіт: Як вас тут багато! Чому це всі тут зібралися?
Вчитель: А ви хто такі?
Чобіт: Я Чобіт – гроза клумб, газонів і зелених насаджень.
Сміття: А я Сміття – гроза чистоти і порядку.
Учень: Вам тут робити нічого. Ми обговорюємо глобальні проблеми: як наше місто і планету зробити чистими і красивими, де посадити рослини. А від вас – одні неприємності.
Сміття: Значить, прибиранням вирішили зайнятись: нічого у вас не вийде. Щоб не прибрали – все одно засмічу.
Чобіт: І щоб не посадили – все одно витопчу. І тут, і тут, і ось тут!
Учень: Ідіть геть звідси!
Вчитель: Ні, діти, їх не можна проганяти. Їх треба перевиховати. Нехай залишаються з нами і послухають, про що ми будемо говорити.
Вчитель: Подивіться, Чобіт і Сміття, як мої учні зуміли прибрати головну вулицю нашого міста. Усе сміття ми викинули в смітник.
Кожному, хто викидає сміття, добре відомо, як швидко воно може нагромаджуватись. Як вийти із сміттєвих лабіринтів вивчали три екологічні групи. Надаємо їм слово для інформації, де вони викладуть суть проблеми та дадуть свої пропозиції для їх вирішення.
Виступ 1 екологічної групи дітей
Учень 1
Я проста дитина і хочу сказати
Що все це сміття ми десь маєм прибрати.
І мусимо кожен ми сил приложити,
Щоби якнайменше довкола смітити.
Учень 2
Бо стане Земля – велетенський смітник
Ось був чоловік – та й на звалищі зник.
А все те, що ми мусимо десь викидати,
Ми можемо з користю переробляти.
Тому ми пропонуємо:
На стінах розвішані плакати з висловами:
«Щоб місто було чистим, потрібно більше двірників»
«Щоб місто було чистим, потрібно поставити більше урн для сміття»
«Щоб місто було чистим, потрібно не смітити»
«Щоб місто було чистим, потрібно штрафувати тих, хто смітить»
- Займіть позицію біля того плакату, на якому, на вашу думку, твердження є найголовнішим. Аргументуйте свою думку.
Вчитель підводить дітей до висновку.
- Це відомий вислів. Щоб його прочитати, треба зібрати розкидані склади.
то там, де смі не ють, а
там, би тять. Чис при де ра
(Чисто не там, де прибирають, а там, де не смітять.)
Вчитель. Як би ми не намагались не смітити, все одно після людини залишаються залишки. 2 група технологів досліджувала проблему надмірної кількості сміття.
«Пам’ятай про три ключі»
Вчитель. Діти, чи можемо ми застосувати ці три способи до тих виробів, які викинули у смітник?
Тому ми пропонуємо:
8. Робота в групах.
Обігрування ситуацій.
(Кожна група отримує картку з завданням: «Як ти вчиниш, коли…»)
1 - …гуляючи у парку, купив і з’їв морозиво, і залишилась обгортка, а урни поблизу немає.
2 - …твій молодший братик розгорне цукерку і кине папірець на землю.
3 - …ти з другом ідеш по вулиці, і він, натрапивши на пляшку, починає підкидати її ногою.
4 - …якщо твоя подруга хоче зірвати красиву квітку з клумби.
(Діти обговорюють в групах, як можна обіграти ситуацію, який можна вести діалог або монолог. Вибирають тих, хто буде показувати. Колективно роблять висновок, як правильно поводитись на вулиці в різних ситуаціях.)
Вчитель: А зараз я надаю слово нашій третій екологічній групі.
Тому ми пропонуємо:
V. Підсумок уроку.
- Ось так закінчилась наша подорож. Чи взяли ви для себе чогось корисного, Чоботе та Сміття?
- Діти, ви справді любите і шануєте своє місто і допомогли йому в скрутний час. Тож і надалі будемо пам’ятати, як зберігати чистоту на вулицях міста.
Учень1
Планету живою лишити ми мусимо.
Інакше сміттям її просто задушимо.
Учень2
У вік електроніки й вічних проблем
Ми маєм позбутись сміттєвих проблем.
Учень 3.
Із гаслом коротким «Хай згине сміття!»
Щасливими зробим планету й життя!
- Покладемо їх у конверт і роздамо нашим керівникам навчальних закладів. Нехай вони передадуть їх всім своїм учням. Коли всі люди навчаться дотримуватись цих правил, тоді наше місто спатиме спокійно.
Вмійте місто любити,
Вам же по ньому ходити,
Кожній вулиці радіти.
Вмійте ж місто любити!
Допоможіть нам зберегти наше місто чистим і квітучим!
Пам'ятайте!
Учасники екологічної агітбригади «Еколог»
учні 3-Б класу середньої загальноосвітньої школи № 9
1 - …гуляючи у парку, купив і з’їв морозиво, і залишилась обгортка, а урни поблизу немає.
2 - …твій молодший братик розгорне цукерку і кине папірець на землю.
3 - …ти з другом ідеш по вулиці, і він, натрапивши на пляшку, починає підкидати її ногою.
4 - …якщо твоя подруга хоче зірвати красиву квітку з клумби.