Урок "Врятуймо рідне місто від сміття."

Про матеріал

Привернути увагу дітей до екологічних проблем сучасності, узагальнити й розширити знання учнів про рідне місто, в якому вони живуть, його проблеми; сприяти усвідомленню проблеми забруднення навколишнього середовища пластиковими, паперовими і харчовими відходами.

Перегляд файлу

Тема: Врятуймо рідне місто від сміття.

Мета: привернути увагу дітей до екологічних проблем сучасності, узагальнити й розширити знання учнів про рідне місто, в якому вони живуть, його проблеми, сприяти усвідомленню проблеми забруднення навколишнього середовища пластиковими, паперовими і харчовими відходами, навчити встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; формувати в учнів досвід прийняття екологічно правильних рішень, громадянську позицію, уміння брати на себе відповідальність за чистоту свого міста; розширити і поглибити  соціальний досвід, пов'язаний із популяризацією ідеї скорочення відходів та повторного його використання;

розвивати мислення, уяву, мовлення учнів;

виховувати екологічну культуру, залучати учнів до дій із збереження чистоти та охорони природи рідного краю.

 

Обладнання: ноутбук, проектор, екран, таблиці з надписами, картки.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Учень 1

Крокую містом сонячним із усмішкою я

Допомагає скрізь мені ця усмішка моя.

Лиш усміхнусь – веселим вмить прохмурий день стає,

І радість щедро розлива навкруг тепло своє.

 

Учениця 2

Усміхнуся перехожим, сонцю, квітам усміхнусь

Маю я веселу вдачу, нею поділюсь.

Візьму з веселки кольори, я розфарбую все.

Хай барвами яскравими сіяє місто моє.

 

Вчитель: Чи здогадалися, про що будемо говорити на сьогоднішній зустрічі? Який настрій викликали у вас ці вірші?

(На екрані з'являється тема «Врятуймо рідне місто від сміття». Всі разом читають тему уроку, з'ясовують, що мова піде саме про чистоту рідного міста).

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Чи любите ви мандрувати? Я пропоную вам сьогодні помандрувати вулицями нашого міста. Тож візьмемо з собою чудовий настрій і почнемо нашу подорож.

 

ІV. Опрацювання теми уроку.

  1. Фотоподорож містом.
  • Пройдемося вулицями нашого міста. Відвідаємо його заповітні місця. Помилуймося його красою.

(На екрані фото гарних краєвидів нашого міста. Учениці під час перегляду читають вірші)

 

Учениця 1

О наше місто, я б хотіла

На мить залити тебе світлом.

І повернути теплу весну,

Каштанів цвіт, що нам принесла.

 

Учениця 2

О моє місто, я б хотіла

Розфарбувати осінь літом.

До тебе знову обернути

Жадані промені забуті.

 

Учениця 3.

І лиш тобою милуватись,

До тебе ніжно пригортатись.

З надією дивитись в очі

Ефірний дух вдихати з ночі.

 

  1. Бесіда з учнями.
  • Чи любите ви своє місто? Чому?
  • А зараз візьміть свої біноклі – будемо розглядати його з висоти.

( Діти пальцями роблять уявні біноклі і підставляють до очей)

  • Що це за золоті зайчики виблискують? (купола нашого храму)
  • А це що за коробочки? (будинки)
  • А що це за шнурочки? (міські вулиці)
  • Чому вони нам такими здаються?

 

  1. Проблемна ситуація.
  • А це що? Не може бути! Невже люди зіпсують наше місто? Це ж ще вчора було велике міське свято, там було гарно, весело, цікаво. А сьогодні на головній площі, на центральній вулиці, біля наших будинків ми бачимо купи сміття.

(Слайд із сміттям)

 

  • Чи можемо ми чимось зарадити, допомогти? Адже ми громадяни свого міста, і нам небайдужа його доля. Які ідеї можете надати ? Для цього попрацюйте у групах.
  • (Учні обговорюють проблему по підгрупах. Тим часом на дошці з’являється плакат «Засмічена вулиця», на якому намальовано центральну вулицю міста і прикріплено обгортки від цукерок, морозива, пакетики, упаковки від чіпсів, сухариків, горішків, зім’яті пачки від цигарок, баночки від пива.)
  •   Ось що залишилось на вулиці після святкування. Давайте оцінемо цю ситуацію.

     (Діти пропонують, як можна прикрасити вулиці міста, підходять до плакату, знімають прикріплені обгортки, а приклеюють намальовані клумби з квітами, урни для сміття, лавочки, деревця…)

  •    Яка гарна стала наша вулиця!
  1. Сюрпризний момент.

(Відкриваються двері і до класу заходять Чобіт і Сміття)

Чобіт: Як вас тут багато! Чому це всі тут зібралися?

Вчитель: А ви хто такі?

Чобіт: Я Чобіт – гроза клумб, газонів і зелених насаджень.

Сміття: А я Сміття – гроза чистоти і порядку.

Учень: Вам тут робити нічого. Ми обговорюємо глобальні проблеми: як наше місто і планету зробити чистими і красивими, де посадити рослини. А від вас – одні неприємності.

Сміття: Значить, прибиранням вирішили зайнятись: нічого у вас не вийде. Щоб не прибрали – все одно засмічу.

Чобіт: І щоб не посадили – все одно витопчу. І тут, і тут, і ось тут!

Учень: Ідіть геть звідси!

Вчитель: Ні, діти, їх не можна проганяти. Їх треба перевиховати. Нехай залишаються з нами і послухають, про що ми будемо говорити.

 

  1. Виступ 1 екологічної групи.

Вчитель: Подивіться, Чобіт і Сміття, як мої учні зуміли прибрати головну вулицю нашого міста. Усе сміття ми викинули в смітник.

 Кожному, хто викидає сміття, добре відомо, як швидко воно може нагромаджуватись. Як вийти із сміттєвих лабіринтів вивчали три екологічні групи. Надаємо їм слово для інформації, де вони викладуть суть проблеми та дадуть свої пропозиції для їх вирішення.

Виступ 1 екологічної групи дітей

  • Наша екологічна група працювала під девізом: «Хай планета наша чиста розцвітає людям на добро».
  •  На Землі сміття накопичилось так багато, що видно навіть з космосу. Кругом виростають величезні смітні гори, на яких росте пляшколіс.
  • Зазирнемо до сміттєвого відра твоєї родини. «Лідерами» серед сміття тут є:
  • Пластикова упаковка.
  • Металева консервна банка.
  • Картонний пакет з-під молока чи соку.
  • Стара газета, списаний папір.
  • Обгорілі сірники.
  • Овочеве лушпиння, яєчна шкарлупа, кістки.
  • Перегоріла лампочка, батарейка, розбитий посуд.
  • Старі шкарпетки, зношені взуття чи одяг.
  • Найпоширеніший вид сміття – сигаретні недопалки. Щорічно їх викидається 4 млрд. 500 млн. штук.
  • Щорічно на смітник викидається 7 млн. т одягу, з яких лише 12 % переробляється і повторно використовується.
  • На звалищах найбільше місця займають газети.
  • Протягом року на одну людину в середньому назбирується 250- 300 кг таких відходів.  
  • Якщо сміття не переробляти, то за 10-20 років планета перетвориться на звалище.

Учень 1

Я проста дитина і хочу сказати

Що все це сміття ми десь маєм прибрати.

І мусимо кожен ми сил приложити,

Щоби якнайменше довкола смітити.

 

Учень 2

Бо стане Земля – велетенський смітник

Ось був чоловік – та й на звалищі зник.

А все те, що ми мусимо десь викидати,

Ми можемо з користю переробляти.

 

Тому ми пропонуємо:

  • Цей рік оголосити без сміття.
  • Боротися зі стихійними звалищами, захаращенням пластиковими пляшками, целофановими пакетами та іншим сміттям нашого міста і планети в цілому.
  • Не користуватися поліетиленовими пакетами, а ходити до магазину з екологічною торбинкою.
  • Старий одяг та взуття не викидати, а здавати до пунктів прийому втор -сировини.
  • Готуючи їжу, не перетворювати на відходи корисні продукти.
  • Берегти підручники, книги, ощадливо використовувати зошити, збирати і здавати макулатуру.
  • Напої краще купувати в скляних пляшках, які можна використати повторно.

 

  1. Інтерактивна технологія «Займи позицію».

    На стінах розвішані плакати з висловами:

         «Щоб місто було чистим, потрібно більше двірників»

         «Щоб місто було чистим, потрібно поставити більше урн для сміття»

         «Щоб місто було чистим, потрібно не смітити»

         «Щоб місто було чистим, потрібно штрафувати тих, хто смітить»

      -  Займіть позицію біля того плакату, на якому, на вашу думку,  твердження є найголовнішим. Аргументуйте свою думку.

Вчитель підводить дітей до висновку.

-        Це відомий вислів. Щоб його прочитати, треба зібрати розкидані склади.

 

    то          там,            де            смі            не        ють,       а

 

там,       би         тять.        Чис          при          де        ра   

 

(Чисто не там, де прибирають, а там, де не смітять.)

Вчитель. Як би ми не намагались не смітити, все одно після людини залишаються залишки. 2 група технологів досліджувала проблему надмірної кількості сміття.

  1. Виступ 2 екологічної групи.
  • Наша група працювала над девізом: «Немов собі на злість, ми Землю кривдим дуже. Злелій її, омий, мій добрий, юний друже!»
  •  Ми дослідили. Що сміття спричиняє виникненню різних проблем. Зокрема, засмічення переповнених закритих звалищ, токсичного забруднення та спустошення ресурсів. Зрозуміли, що одним із шляхів вирішення проблеми є зменшення кількості сміття.
  • Якщо органічні відходи гниють без доступу повітря (в поліетиленових мішках), утворюється шкідливий газ – метан.
  • Житель Німеччини розкладає сміття в 10 різних урн.
  • Для утилізації органічних відходів прямо в житлах, американці вивели черв'яків, яких поміщають у відро, накрите кришкою з дірочками для вентиляції і годують відходами – всім, окрім мучного, м'ясного і молочного черв'яки працюють чисто і створюють прекрасне добриво для кімнатних рослин і городу.
  • Перший завод по переробці сміття з'явився в Англії в кінці 19 ст.
  • Краще всіх проблему переробки відходів вирішує Швеція, переробляючи 52 % від його загальної кількості. Далі йдуть Австрія (49, 7 %), Німеччина (48 %). Нам є на кого рівнятись.
  • Отримання електрики за рахунок спалення сміття в британському місті Едмонтоні щорічно економе 100 тисяч тон вугілля.
  •  Ми визначили шляхи зменшення кількості сміття:

                             «Пам’ятай про три ключі»

  • Зменшення кількості;
  • Повторне використання;
  • Переробка.

Вчитель. Діти, чи можемо ми застосувати ці три способи до тих виробів, які викинули у смітник?

  • Наш Домовичок Кузя навчив нас із пластикових пляшок, коробок з-під цукерок чи соку чи молока робити годівнички для птахів.
  • . Ми розвісили їх на деревах біля школи та допомагали нашим пернатим друзям у скрутний час.
  • А ще Домовинок навчив нас домовлятися з друзями обмінюватися іграшками, не викидати у смітник те, що комусь може бути потрібним.
  • Паперовий пакет з-під соку, молока чи кефіру, банка з-під чаю чи кави, якщо трохи пофантазувати, можна перетворити на стаканчик для олівців, якого не купиш у жодному магазині.
  • З недописаних зошитів, їх обкладинок можна виготовити корисну річ – записничок. Туди можна записувати важливі для тебе речі.
  • З інших відходів ми виготовили іграшки, прикраси та інші поробки.
  • Учні нашого класу створили екологічну агітбригаду «Еколог». Розповідаючи нашим друзям з інших класів про проблему сміття, ми провели акцію «Макулатуру в школу принеси, життя планеті й лісу збережи».
  • Таким чином учні нашої школи змогли зібрати    кг макулатури. А відомо, що 1т зберігає життя 17 деревам.

 

Тому ми пропонуємо:

  • Із знімками та результатами досліджень чистоти наших вулиць ознайомити працівників нашого міському.
  • Випустити екологічну листівку та ознайомити з нею усіх учнів школи.
  • Сортирувати сміття. А для цього у місті встановити сміттєві баки окремо для пластику, металу, скла, паперу, харчових відходів.
  • Берегти підручники, книги, ощадливо використовувати зошити, продовжити акцію по збору макулатури.

   8. Робота в групах.

       Обігрування ситуацій.

(Кожна група отримує картку з завданням: «Як ти вчиниш, коли…»)

1 - …гуляючи у парку, купив і зїв морозиво, і залишилась обгортка, а урни поблизу немає.

2 - …твій молодший братик розгорне цукерку і кине папірець на землю.

3 - …ти з другом ідеш по вулиці, і він, натрапивши на пляшку, починає підкидати її ногою.

4 - …якщо твоя подруга хоче зірвати красиву квітку з клумби.

 

(Діти обговорюють в групах, як можна обіграти ситуацію, який можна вести діалог або монолог. Вибирають тих, хто буде показувати.  Колективно роблять висновок, як правильно поводитись на вулиці в різних ситуаціях.)

  1. Виступ 3 екологічної групи.

Вчитель: А зараз я надаю слово нашій третій екологічній групі.

  • Наша екологічна група працювала за таким девізом: «Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те саме».
  • Чи знаєте ви, що більшість людей на Землі не зайняті своєю головною справою – прикрашенням двору, вулиці, берегу річки.

Тому ми пропонуємо:

  • Навчитись самому і навчати друга цінувати прекрасне, не ганьбити  себе і свій рід.
  • Не смітити самому та бути прикладом ля інших.
  • Провести конкурс «Краще шкільне подвір'я».
  • Висаджувати дерева, квіти, щоб наша школа, місто і планета були чистими і квітучими.

 

V. Підсумок уроку.

 -        Ось так закінчилась наша подорож. Чи взяли ви для себе чогось корисного, Чоботе та Сміття?

-        Діти, ви справді любите і шануєте своє місто і допомогли йому в скрутний час. Тож і надалі будемо памятати, як зберігати чистоту на вулицях міста.

Учень1

Планету живою лишити ми мусимо.

Інакше  сміттям її просто задушимо.

 

 

Учень2

У вік електроніки й вічних проблем

Ми маєм позбутись сміттєвих проблем.

Учень 3.

Із гаслом коротким «Хай згине сміття!»

Щасливими зробим планету й життя!

 

  • Діти, розробимо  поради, як піклуватись про чистоту свого міста.
    1. Викидати сміття в смітник.
    2. Зменшити кількість сміття.
    3. Повторно використовувати все, що можливо.
    4. Насаджувати більше дерев і квітів
    5. Якщо є спеціальні баки, сортувати сміття

- Покладемо  їх у конверт і роздамо  нашим керівникам навчальних закладів. Нехай вони передадуть їх всім своїм учням. Коли всі люди навчаться   дотримуватись цих правил, тоді наше місто спатиме спокійно.

Вмійте місто любити,     

     Вам же по ньому ходити,

                                          Кожній вулиці радіти.  

                                         Вмійте ж місто любити!

 

 

 

 

 

 

 

Допоможіть нам зберегти наше  місто чистим і квітучим!

Пам'ятайте!

  1. Викидати сміття потрібно тільки в смітник.
  2. Зменшити кількість сміття у своїх родинах.
  3. Повторно використовувати все, що можливо.
  4. Насаджувати більше дерев і квітів.
  5. Якщо є спеціальні баки, сортувати сміття.

 

Учасники екологічної агітбригади «Еколог»

учні 3-Б класу середньої загальноосвітньої школи № 9

1 - …гуляючи у парку, купив і зїв морозиво, і залишилась обгортка, а урни поблизу немає.

 

 

 

 

2 - …твій молодший братик розгорне цукерку і кине папірець на землю.

 

 

 

 

3 - …ти з другом ідеш по вулиці, і він, натрапивши на пляшку, починає підкидати її ногою.

 

 

 

 

 

4 - …якщо твоя подруга хоче зірвати красиву квітку з клумби.

 

 

 

 

docx
Додано
4 січня 2019
Переглядів
2104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку