Урок " Всесвіт та його складові.Зоряні системи - Галактики"

Про матеріал
Тема: Всесвіт та його складові.Зоряні системи - Галактики Мета: розширити уявлення учнів про будову Всесвіту, вчити характеризувати Молочний шлях - нашу Галактику, допомогти зрозуміти сутність поняття Галактика, продовжити формування інтелектуальних знань учнів, аналізувати, порівнювати, узагальнювати, систематизувати, розвивати творчу ініціативу, виховувати інтерес до навчання.
Перегляд файлу

Всесвіт та його складові. Зоряні системи – галактики.

Мета: розширити уявлення учнів про будову Всесвіту,  вчити характеризувати  Молочний шлях - нашу Галактику, допомогти зрозуміти сутність поняття Галактика, продовжити формування інтелектуальних знань учнів, аналізувати, порівнювати, узагальнювати,  систематизувати,  розвивати творчу ініціативу, виховувати інтерес до навчання.

Основні поняття та терміни: зорі , сузір’я, планети, галактики, Молочний шлях.

Тип уроку: комбінований

Епіграф уроку:  «Глибока філософія захована у великій книзі – Всесвіті, завжди відкритій нашому допитливому погляду.» Галілео Галілей

 Хід уроку

І. Організаційний момент.

Діти вітаю вас. Я рада сьогоднішній зустрічі, адже ми продовжуємо вивчати Всесвіт, світ зірок, світ їх краси та величі. Зверніть увагу на епіграф уроку( діти зачитують).Додам від себе, що тільки допитливий розум здатний до невпинного пошуку істини та пізнання нового й цікавого.

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

Я пропоную провести термінологічний марафон. Один учень називає термін, а другий пояснює його(астрономія, комета, астероїди, планета, зоря, сузіря).

Гра  ,, Перевертні» Розшифрувати слова:

Оряз ствіве смокос китагалак (Зоря, Всесвіт, Космос, Галактика) Вчитель прикріплює написи  розшифрованих слів на дошку.

ІІІ.Оголошення теми уроку.

-Діти, ми   будемо говорити про Всесвіт та його складові. Зоряні системи – галактики, дізнаємося як називається наша Галактика .

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Під Всесвітом розуміють нескінченну кількість небесних тіл та їх систем, що рухаються і розвиваються у безмежному просторі. Тобто, це весь світ, що нас оточує. Меж Всесвіту встановити ще не вдалося.

Усе в природі й житті людини впорядковано підкоряється певним правилам, діє за певними законами. Існує порядок і в космічному просторі. Взагалі, у перекладі з грецької мови слово «космос» означає «порядок». Дев’ять  планет слухняно рухаються на певній відстані від Сонця й одна від одної, кожна планета обертається навколо Сонця за певний час. Не тільки великі планети, а й усі небесні тіла розташовані в космічному просторі певним чином і взаємопов’язані між собою і Сонцем.

Центром нашої системи є Сонце. Ось чому систему, в якій існує наша планета Земля, називають Сонячною системою. До складу Сонячної системи входять дев’ять планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон із супутниками, сотні тисяч астероїдів, комети та метеороїди.

Вірш «Небесна мандрівка»

                                                    У кабіні зорельота

Поруч першого пілота

над Землею робим коло.

Стільки всього є довкола!

Ґречно Місяць привітався,

Шлях Чумацький усміхався.

Ось жар-птицею комета

Пролетіла, як ракета

І Ведмедиця до хати

Кличе нас погостювати.

Погостюємо у космосі? (Так)

А скажіть мені, будь ласка, про які небесні тіла ви почули у вірші. (Земля – планета, Місяць – супутник Землі, Чумацький шлях – наша Галактика, комета, Ведмедиця – сузір’я.)

Що ж таке  галактика?

Галактики – це величезні зоряні світи, у яких зірки притягуються одна до одної і об’єднуються між собою.( Записати у зошит)

Галактики розрізняють:

 Неправильні мають несиметричну будову.

 Еліптичні мають вигляд кіл або еліпсів, яскравість яких зменшується від центра до краю.

 Спіральні складаються з ядра та кількох спіральних рукавів.

А зараз дайте відповідь на питання? Milky Way – яке відношення має ця шоколадка до теми нашого уроку?

Milky Way – з англійської означає Молочний шлях. Ще у далекій давнині люди помічали на нічному небі світлу смугу, що простягнулася через весь небосхил. Вона нагадувала їм пролите молоко. Після винаходу  телескопа з’ясувалося, що це скупчення слабосвітячих зірок. Великим скупченням слабосвітячих зірок виявився Молочний шлях(Чумацький шлях). Отже ,шоколадка до уроку має пряме відношення.

  Як ви гадаєте до якого з трьох типів належить наша Галактика? (Спіральна).

По легенді, у цьому заслуга Гери, що спускалася на Землю. Світлу смугу назвали Молочним Шляхом (Чумацький Шлях). Українці здавна мали багато назв нашої Галактики. Чумацький шлях - найпоширеніша з них. Згідно з легендою чумаки їздили до Криму по сіль, орієнтуючись вночі на світлу смугу на небі. Божа дорога - давня українська назва Чумацького Шляху. Цією дорогою нібито у золотій колісниці їздить пророк Ілля(християнський наступник праукраїнського і праслов'янського Перуна) і гримить, метаючи золоті стріли блискавиць у демонів Арідника, Тринрода, Триюду, Чортів, Бісів, Чугайстрів та інших.

 Практична робота:

Вчитель утворює  на ватмані дугу з води, схожу на обриси Чумацького шляху, за допомогою ….(пляшка з водою, а на ній написано: «Космічний газ»).  Потім ці «сліди газу» вчитель засипає  «Космічним Пилом»(це може бути борошно).Учні  домальовують  на ватмані різного кольору і розміру- зорі,  утворюючи,- Чумацький шлях.

V .Фізкультхвилинка

-Діти, станьте всі в коло.

 Хочу сказати, що цей місяць грудень досить  незвичайний, тим , що має 4 понеділки, 4 суботи і 4  неділі. Цього місяця так розташовані зорі і наша планета, що будь які бажання вимовлені з вірою збуваються: Отож, я говорю, а ви повторюєте :

- Я хочу добре вчитися!

-Я хочу бути гарним сином, донькою, учнем, онуком чи онукою!

-Я дуже хочу…

-А для впевненості всі ці бажання запишіть в свій блокнот, я впевнена,  вони збудуться.

VI.Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань.

 -Гра в парах «Від найменшого до найбільшого»

Розташувати слова від найменшого до найбільшого поняття.

Галактика , Сонце, Всесвіт, Космос, Сонячна система, Земля.

(Земля, Сонце, Сонячна система, Галактика, Всесвіт= Космос). Треба зазначити, що поняття Космос і Всесвіт однакові.

- Перевірка.

«Знайди помилку»

Письменники різних країн майже однаково описали Молочний шлях у своїх творах. Така подібність ніби говорить про правильність описів і все ж у них є одна помилка , знайдіть її.

  1. « А ніч була чудова! На ясному ,без жодної хмаринки, глибокому небі, з розсипом зір і туманною смугою Молочного шляху, сяяв повний місяць.»
  2. «Хлопець насилу розкрив обважнілі повіки, але побачив тільки сірий Чумацький шлях, що перетинав небо і на ньому місяць, який виблискував стертою підковою»

VII.Підсумок уроку

Гра «Закінчи речення»

  • Тепер я знаю…
  • Тепер я вмію…
  • Тепер я впевнена…
  • Тепер я буду частіше…

  VIIІ.Домашнє завдання. Підручник  ст.   70-74.

-Дорогі діти, бажаю вам добре вчитися, щоб більше дізнатися про космос. Бо, як ви бачите, ще багато чого незвіданого є в космосі. Дуже хочу, щоб своїми відкриттями ви прославляли свою рідну Україну!

 

 

docx
Додано
16 січня 2021
Переглядів
3495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку