Урок"Вулканізм, вулкани. гейзери"

Про матеріал
Поглибити та систематизувати знання про внутрішні процеси Землі; формувати знання про вулкани та райони їх поширення, визначати райони поширення вулканів.
Перегляд файлу

Тема уроку: Вулканізм і вулкани, гейзери.

Мета уроку: : поглибити та систематизувати знання про внутрішні процеси Землі; формувати знання про вулкани та райони їх поширення, визначати райони поширення вулканів.

Предметні географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці.

Знання

Факти: 80% нашої планети мають вулканічне походження; температура лави, що виривається назовні  може сягати 1250ºС

Уявлення: виверження вулканів й гейзерів

Поняття: вулканізм, вулкан, гейзер.

Вміння і навички

Інтелектуальні:  узагальнення причин та наслідків вулканів й гейзерів.

Навчальні: знаходження інформації за різноманітними джерелами.

Прикладні: наведення прикладів діючих й згаслих вулканів.

Засоби навчання: фізична карта півкуль, карти та схеми атласу, підручники, Відеофрагмент «Виверження вулкану», відеофрагмент « Долина гейзерів» фотографії вулканів , гезерів.

Тип уроку: комбінований

 

ХІД  УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ (2-3 хв)

1. Організація уваги й роботи учнів.

Інструктаж щодо організації робочого місця учня та оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці.

ІІ. Поточний контроль  та корегування  предметно – географічних компетентностей(18хв)

1.Перевірка і оцінювання імпіричних знань (слайд2 -3)

(Коротке фронтальне опитування)

  1. Що таке землетруси?
  2. Що таке літосфера?
  3. Назвіть рухи літосферних плит?
  4. Прилад за допомогою якого визначають землетрус?
  5. Які ви знаєте типи земної кори?
  6. Який шар Землі знаходиться у в’язкому стані?
  7. Де знаходиться осередок землетрусу?
  8. Назвіть сейсмічні пояси світу?

2. Перевірка і оцінювання рівня понять причинно-наслідкових зв’язків

 (Усне опитування)

 У яких районах Землі найчастіше відбуваються землетруси? Чому?

3.Перевірка і оцінювання

 (Учень схематично  зображує на дошці схему «Землетрусу» та пояснює ).

 

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Мотивація . Повідомлення теми завдань

Відеофрагмент «Виверження вулкану» (слайд4 -5)

Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно.              На місто почав падати дедалі густіший попіл. Ошалілі люди бігли не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.

Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо розглядати цікаві тему- вулкани.

2. Активізація опорних знань учнів (1-2хв)

Що ви знаєте про вулкани?

3. Сприймання та початкове усвідомлення уявлень, фактів.

Безсумнівно, діючі вулкани світу — одне з найбільш  прекрасних і водночас страхітливих природних явищ які зачаровують. Ці геологічні утворення зіграли одну з ключових ролей в процесі формування Землі. Тисячоліття тому їх була величезна кількість на всій території планети. Сьогодні вулканів, які ще зберегли активність, небагато. Деякі з них лякають, захоплюють і одночасно з цим знищують цілі поселення. Нумо розберімось, де знаходяться найвідоміші діючі вулкани.

4. Формування учнями географічних понять, причинно-наслідкових зв’язків

 (Учитель диктує та пояснює учні записують)

Вулкан — місце виходу магми на земну поверхню, у вигляді конусоподібної форми. (Слайд 6)

(Учитель зображує схему та пояснює) (слайд 7)

Магма — це речовина мантії, що складається з розплавлених гірських порід та мінералів. Утворюється в надрах Землі. Піднімаючись магма прокладає трубоподібний канал – жерло. Зверху жерло закінчується чашоподібним розширенням - кратером. Через нього на поверхню виливається магма, вириваються чорний дим і стовпи вогню вивергається розжарене каміння.

Вулканізм — сукупність явищ, пов’язаних з переміщенням магми в земній корі та виливанням її на поверхню у вигляді лави. Вулканізм є виявом зовнішнього магматизму. (Слайд 8)

Робота з підручником .(слайд 9)    

Знайдіть у тексті підручника, які вулкани називаються діючими, а які згаслими?

Діючими називають вулкани що вивергалися за пам’яті людства

Згаслі вважають вулкани, про виверження яких не згадується в памяті людства.

 

 

 

 

 

 

 

 

Причина вулканізму. Розміщення вулканів (слайд10)

Вулканів на Землі дуже багато: десятки тисяч на материках та ще більше — в океанах. Однак діючих вулканів значно менше — близько тисячі.

 Робота з картою «Літосферні плити» (слайд11)

Де саме розташовуються вулкани?

Переважна частина вулканів так само, як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу глибинних розломів земної кори.

Після вулканів можуть утворюватись гарячі джерела, гейзери. (Слайд12)

Гарячі джерела — це підземні (термальні) води, які нагріваються до високих температур від магми. (слайд 13)

Чи  чули ви щось про гейзери?

Відеофрагмент « долина Гейзерів» (слайд14)

Гейзери — джерела, що періодично викидають фонтани гарячої води й пари. (Слайд15)

Назва «гейзер» походить від ісландського слова «гейза», що означає «вирувати».  Гейзер — це власне ім’я великого ісландського Гейзера. Пізніше гейзерами почали називати своєрідні джерела, приурочені до областей недавнього або сучасного вулканізму, де магматичні вогнища, що знаходяться неглибоко, утворюють особливі геотермічні та гідрологічні умови.

5.Застосування нових знань

На контурній карті, підпишіть діючі та згаслі вулкани. 

 6.Виявлення зворотнього зв’язків (слайд 16 -17)

  1. Що таке вулкан?
  2.  Чому відбуваються виверження вулканів?
  3. Чому на вершині вулкана утворюється гігантська чаша — кратер?
  4. Що таке вулканізм?
  5. Які вулкани називають діючими, а які згаслими?
  6. Чому в районах вулканізму часто зустрічаються гарячі джерела?
  7. Що таке гейзер? Як він діє?
  8. Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу?

 

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗУВАННЯ

V. КОМЕНТУВАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника § 21, завдання 6-7 письмово. (Слайд 18)

VI. ПІДБИВАННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Вішнікіна Л. П. Компетентнісне навчання географії в основній школі: монографія / Л. П. Вішнікіна. – Полтава: ТОВ «АСМІ», 2017. – 407 с.
  2. 2. Загальна методика навчання географії: Підручник [з грифом МОНМС України] / О. М. Топузов, В.М. Самойленко, Л.П. Вішнікіна. – К.: ДНВП "Картографія", 2012. – 512 с.
  3. Географія: підруч. для 6 класу. загальноосвіт. навч закл./ В.М. Бойко. С. В Міхелі.- Харків: СИЦИЯ 2014 – 256с.
  4. Географія: підручник для 6-го класу, загальнооосвіт. навч закл./ В.Ю.Пестушко, Г.Ш. Уварова. – К: ГЕНЕЗА 2014- 256 с.
  5. Довгань Г. Д. Д 58 Загальна географія. 6 клас. — Х. : Вид. група «Основа», 2012. — 144. — (Серія «Географія. Мій конспект»).
  6. Методика навчання географії у 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник для вчителів географії та студентів педагогічних вищих навчальних закладів / О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна та ін. – К.: ДНВП «Картографія», 2015. – 128 с.

 

 

docx
Додано
29 квітня 2021
Переглядів
700
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку