Тема: Введення та редагування символів і абзаців.
Мета: повторити основні правила введення тексту та його редагування; ознайомити учнів з поняттям фрагмент тексту, із способами виділення фрагментів тексту; сформувати вміння копіювати, переміщувати, вилучати, вставляти фрагменти тексту, виконувати пошук та заміну фрагментів тексту, виправляти помилки в тексті; удосконалювати навички роботи в середовищі текстового процесора;
розвивати пізнавальну активність, творчий потенціал учнів; залучати їх до самостійної пізнавальної діяльності: набуття учнями нових знань і вмінь самостійно набувати знання; розвивати вміння аналізувати навчальну інформацію; здійснювати пошук інформації за темою, використовуючи додаткові джерела інформації; узагальнювати інформацію та формулювати висновки;
виховувати комунікативні якості в процесі групової роботи, поважне ставлення до думки співрозмовника; посилити почуття взаємної відповідальності, сприяти підвищенню самооцінки учня шляхом залучення до індивідуально-групової роботи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: мультимедійна дошка, проектор, комп’ютери, підручники, навчальна презентація, зображення дерева, різнокольорові листочки, скотч, правила уведення тексту на окремих папірцях.
Хід уроку
«Єдиний шлях, який веде до знань, ̶ це діяльність».
Бернард Шоу.
І. Організаційний етап
Вправа «Дерево успіху»
Одягнемо наше дерево. Ті, хто обрав зелені листки, буде успішним на уроці. Ті, хто обрав жовті листки – активним; оранжеві листки – буде гарно спілкуватися на уроці. Яке буде дерево успіху – залежить від вас.
IІ. Відтворення і коригування опорних знань учнів
Тестування «Основні об’єкти текстового документа» (програма MyTest X).
ІІI. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Учитель повідомляє тему уроку. Епіграфом до уроку я взяла слова відомого ірландського драматурга і публіциста Бернарда Шоу «Єдиний шлях, який веде до знань, ̶ це діяльність».
Учитель пропонує учням ознайомитися з планом вивчення теми (слайд презентації). Потім пропонує учням самостійно сформулювати мету уроку і за необхідності вносить корективи у відповіді.
План вивчення теми
а) уведення символів за допомогою клавіатури;
б) правила уведення тексту.
3. Опрацювання тексту:
а) форматування тексту;
б) редагування тексту:
IV. Мотивація навчальної діяльності
Актуальність цієї теми очевидна. На мультимедійній дошці ви бачите два фрагмента тексту. Оцініть якість набору даних фрагментів тексту. Чим вони відрізняються?
Тихоо осіннь ходдить гаємєм.
Лісс додовкола ажж горрить.
Яясень лисття осиннає,
Дууб нахмммуренийй сттоїть.
І бииерізка нат потооком
Статала начче момолода.
Віттер, мовбиби нененароком,
Їїй коссиці розппліліта...
Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
І берізка над потоком
Стала наче молода.
Вітер, мовби ненароком,
Їй косиці розпліта...
— Отже, ми розуміємо, наскільки актуальною і важливою є тема сьогоднішнього уроку, оскільки саме сьогодні ми будемо вчитися редагувати об'єкти текстових документів, тому що кожен із вас повинен вміти правильно і грамотно створювати текстовий документ. Саме такі уміння допоможуть вам стати освіченою людиною та сформувати ключові компетентності.
— Ви вже вмієте вводити (набирати) текст з клавіатури. Як ви вже зрозуміли, це досить копітка справа. Щоб полегшити роботу і зекономити час, деякі операції можна виконувати з цілими фрагментами тексту. Про це ви також дізнаєтесь під час сьогоднішнього уроку.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації (використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
Алгоритм опрацювання текстового документа
Створення текстового документа
Створення нового текстового документа – процес складний і цікавий, адже для цього потрібно бути і дизайнером, і редактором, й оформлювачем одночасно.
Створювати текстові документи, як і комп’ютерні презентації, можна кількома способами:
Уведення символів за допомогою клавіатури
Введення тексту зазвичай здійснюється за допомогою клавіатури. Клавіші на клавіатурі розташовані в певному порядку й умовно поділені на групи.
Правила уведення тексту (самостійна робота з підручником (стор. 106-107)).
Вправа «Ланцюжок».
Заповнити пропуски у тексті (кожен учень по черзі обирає папірець та називає одне із правил уведення тексту):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Текстовий документ та його об’єкти
Робота з текстом:
Робота в групах (парах)
Завдання групам: опрацювати матеріал на відповідних слайдах презентації.
Група І (слайди 7-13)
Повторення правил уведення та редагування тексту
Місце введення символів позначається вертикальною рискою, що блимає, — курсором.
Видалити символ ліворуч від курсора (Backspace (←)).
Видалити символ праворуч від курсора (Delete).
Текстовий документ може складатися з різних об’єктів — текстових і графічних. Текстовими об’єктами є символ, слово, речення, абзац тощо.
Як ви знаєте, абзац починається з нового рядка. Після цього текстовий курсор з’являється на початку нового рядка.
У текстовому документі абзац має такі властивості, як відступ та вирівнювання.
Редагування тексту
Для роботи з абзацами виконують такі дії:
• щоб розділити абзац на два, необхідно встановити текстовий курсор у передбачуваний кінець першого абзацу та натиснути клавішу Enter;
• для об'єднання двох абзаців в один можна:
Нерозривний пропуск
Знак нерозривний пропуск (комбінація клавіш Ctrl + Shift + Пропуск) перешкоджає символам, між якими він поставлений, розташовуватися на різних рядках, і зберігається фіксованим при будь-якому вирівнюванні абзацу (не може збільшуватися, на відміну від звичайного пропуску).
Група ІІ (слайди 14-17)
Виділення частин тексту
Фрагмент тексту — довільна послідовність символів тексту.
Виділити текст можна за допомогою протягування миші. Виділений фрагмент фарбується кольором — як правило, синім. Для того, щоб зняти виділення, достатньо клацнути за межами виділеного фрагмента.
Виділення окремих складових тексту
Об’єкт |
Дія |
Слово |
Двічі клацнути лівою клавішею миші в межах слова |
Речення |
Клацнути мишею в межах будь-якого слова при натисненій клавіші Ctrl |
Один абзац |
Тричі клацнути мишею в будь-якому місці абзацу або двічі клацнути мишею на лівому полі сторінки |
Рядок |
Клацнути мишею на лівому полі сторінки |
Увесь документ |
Одночасно натиснути клавіші Ctrl+А або тричі клацнути мишею на лівому полі сторінки |
Для виділення графічного об'єкта потрібно клацнути мишею у будь-якому місці цього об'єкта.
Група ІІІ (слайди 18-20)
Дії з фрагментами тексту
Список дій, які можна виконувати з виділеним фрагментом, відображається в контекстному меню. Для виконання деяких з цих дій також можна використати відповідні інструменти, що відображаються на вкладці Основне:
Разом з тим, у програмах пакета Microsoft Office буфер обміну дає змогу зберігати одночасно до 24 об'єктів. Щоб переглянути його вміст, натискають кнопку у правому нижньому куті групи Буфер обміну. Якщо в текст слід вставити фрагмент, який був перенесений раніше до буфера, то клацають один раз на відповідному об'єкті зі списку.
Група ІV (слайди 21-25)
Пошук в тексті
Пошук і заміну фрагментів тексту можна здійснювати автоматизовано. Для цього використовується група інструментів Редагування на вкладці Основне.
Для пошуку потрібного фрагмента тексту в документі слід виконати вказівку Пошук. У полі пошуку панелі Навігація потрібно ввести шукану фразу, наприклад, інформатика.
Заміна фрагментів тексту
Перевірка правопису
Переглядаючи документ у вікні Microsoft Word, нерідко можна помітити, що деякі слова мають червоне підкреслення. Так у середовищі текстового процесора позначаються орфографічні помилки. Невдало побудовані речення і речення з пропущеними знаками пунктуації підкреслюються хвилястою лінією зеленого кольору.
Зміна мови перевірки правопису
Звіти груп
VІ. Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
VІI. Самостійне застосування знань у стандартних ситуаціях
Робота за комп’ютером
Практичне завдання (робота в групах (парах)).
Група І
Вправа 1. Редагування тексту.
Завдання. Відредагуйте текст, який зберігається у файлі Приказки, так, щоб кожне прислів’я починалося з нового абзацу.
Для цього встанови текстовий курсор на кінець першого рядка та натисни клавішу Delete. Далі встанови курсор після крапки та натисни Enter.
Група ІІ
Вправа 2. Інструмент Правка документа.
Завдання. Виправ за допомогою інструмента Правопис і граматика помилки в тексті документа Комп'ютери, що містить слова, записані різними мовами.
Група ІІІ
Вправа 3. Буфер обміну.
Завдання. У файлі Козак склади текст пісні за зразком, використовуючи буфер обміну.
Для цього виконай такі дії: виділи текстовий фрагмент, що містить фразу Під копитом камінь тріснув, і скопіюй його в буфер обміну за допомогою вказівки контекстного меню Копіювати.
Група ІV
Вправа 4. Слова-загадки.
Завдання. Із поданого списку слів, які записані за допомогою літер та чисел і збережені у файлі Слова-загадки в папці: D:\Навчання\5 клас\Урок 14\ утвори слова-відгадки за запропонованим зразком:
3 зуб – тризуб.
Збережи результати роботи у файлі з тим самим іменем у папці: E:\5-А(Б) клас\Власне прізвище\Урок 14\
Закрий всі відкриті вікна.
Повідом вчителя про завершення роботи.
Звіти груп
VIIІ. Домашнє завдання: опрацювати § 3.2; виконати завдання 4, 5* (стор. 114).
Творче завдання: скласти сенкан на тему «Текст».
IХ. Підсумки уроку
Підбиваючи підсумок, учитель застосовує метод «Ключові слова», пропонуючи учням назвати ключові слова уроку та пояснити свій вибір.
Рефлексія
Вправа «Сонечко»
На дошці зображують коло від сонця, а у дітей є промені і хмари. Підходячи до сонечка, вони повинні прикріпити промені, якщо урок їм сподобався, і закрити його хмаркою, якщо нічого корисного для себе вони з нього не витягли.
X. Оцінювання роботи учнів
Учитель оцінює роботу груп і окремих учнів.