Урок "Введення та редагування символів і абзаців"

Про матеріал
Урок на запрошення з використанням інтерактивних технологій навчання, а саме: робота в групах (парах).
Перегляд файлу

 

Тема: Введення та редагування символів і абзаців.

Мета: повторити основні правила введення тексту та його редагування; ознайомити учнів з поняттям фрагмент тексту, із способами виділення фрагментів тексту; сформувати вміння копіювати, переміщувати, вилучати, вставляти фрагменти тексту, виконувати пошук та заміну фрагментів тексту, виправляти помилки в тексті; удосконалювати навички роботи в середовищі текстового процесора;

розвивати пізнавальну активність, творчий потенціал учнів; залучати їх до самостійної пізнавальної діяльності: набуття учнями нових знань і вмінь самостійно набувати знання; розвивати вміння аналізувати навчальну інформацію; здійснювати пошук інформації за темою, використовуючи додаткові джерела інформації; узагальнювати інформацію та формулювати висновки;

виховувати комунікативні якості в процесі групової роботи, поважне ставлення до думки співрозмовника; посилити почуття взаємної відповідальності, сприяти підвищенню самооцінки учня шляхом залучення до індивідуально-групової роботи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: мультимедійна дошка, проектор, комп’ютери, підручники, навчальна презентація, зображення дерева, різнокольорові листочки, скотч, правила уведення тексту на окремих папірцях.

Хід уроку

«Єдиний шлях, який веде до знань,  ̶  це діяльність».

Бернард Шоу.

 

І. Організаційний етап

  •                  привітання;
  •                  перевірка присутніх;
  •                  перевірка готовності учнів до уроку;
  •                  створення позитивного мікроклімату на уроці.

Вправа «Дерево успіху»

Одягнемо наше дерево. Ті, хто обрав зелені листки, буде успішним на уроці. Ті, хто обрав жовті листки – активним; оранжеві листки – буде гарно спілкуватися на уроці. Яке буде дерево успіху – залежить від вас.

IІ. Відтворення і коригування опорних знань учнів

Тестування «Основні обєкти текстового документа» (програма MyTest X).

ІІI. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Учитель повідомляє тему уроку. Епіграфом до уроку я взяла слова відомого ірландського драматурга і публіциста Бернарда Шоу «Єдиний шлях, який веде до знань,  ̶  це діяльність».

Учитель пропонує учням ознайомитися з планом вивчення теми (слайд презентації). Потім пропонує учням самостійно сформулювати мету уроку і за необхідності вносить корективи у відповіді.

План вивчення теми

  1.                Алгоритм опрацювання текстового документа.
  2.                Створення текстового документа:

а) уведення символів за допомогою клавіатури;

б) правила уведення тексту.

3. Опрацювання тексту:

а) форматування тексту;

б) редагування тексту:

  •              виділення частин тексту;
  •              дії з фрагментами тексту;
  •              пошук та заміна фрагментів тексту;
  •              перевірка правопису, зміна мови перевірки правопису.

IV. Мотивація навчальної діяльності

Актуальність цієї теми очевидна. На мультимедійній дошці ви бачите два фрагмента тексту. Оцініть якість набору даних фрагментів тексту. Чим вони відрізняються?


 

 

 

 

 

Тихоо осіннь ходдить гаємєм.
Лісс додовкола ажж горрить.

Яясень лисття осиннає,
Дууб нахмммуренийй сттоїть.

І бииерізка нат потооком
Статала начче момолода.
Віттер, мовбиби нененароком,
Їїй коссиці розппліліта...

Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.

І берізка над потоком
Стала наче молода.
Вітер, мовби ненароком,
Їй косиці розпліта...


— Отже, ми розуміємо, наскільки актуальною і важливою є тема сьогоднішнього уроку, оскільки саме сьогодні ми будемо вчитися редагувати об'єкти текстових документів, тому що кожен із вас повинен вміти правильно і грамотно створювати текстовий документ. Саме такі уміння допоможуть вам стати освіченою людиною та сформувати ключові компетентності.

— Ви вже вмієте вводити (набирати) текст з клавіатури. Як ви вже зрозуміли, це досить копітка справа. Щоб полегшити роботу і зекономити час, деякі операції можна виконувати з цілими фрагментами тексту. Про це ви також дізнаєтесь під час сьогоднішнього уроку.

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації (використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)

Алгоритм опрацювання текстового документа

  1.                Створення:
  •                  введення тексту з клавіатури;
  •                  додавання графічних зображень.
  1.                Опрацювання:
  •                  форматування;
  •                  редагування.
  1.                Збереження:
  •                  попередній перегляд.

Створення текстового документа

Створення нового текстового документа – процес складний і цікавий, адже для цього потрібно бути і дизайнером, і редактором, й оформлювачем одночасно.

Створювати текстові документи, як і комп’ютерні презентації, можна кількома способами:

  •                  на основі шаблону;
  •                  з порожнього документа;
  •                  шляхом редагування вже існуючого документа.

Уведення символів за допомогою клавіатури

Введення тексту зазвичай здійснюється за допомогою клавіатури. Клавіші на клавіатурі розташовані в певному порядку й умовно поділені на групи.

Правила уведення тексту (самостійна робота з підручником (стор. 106-107)).

Вправа «Ланцюжок».

Заповнити пропуски у тексті (кожен учень по черзі обирає папірець та називає одне із правил уведення тексту):

 

 

  •                 ставиться один пропуск між словами;
  •                 перед розділовими знаками (; : . , ! ?) пропуск не ставиться;
  •                 після розділового знака слід ставити пропуск;
  •                 після відкриваючих і перед закриваючими дужками або лапками пропуск не ставиться;
  •                 до і після дефісу не ставиться пропуск;
  •                 до і після тире ставиться пропуск;
  •                 перехід на новий рядок відбувається автоматично;
  •                 переноси в словах ставляться автоматично;
  •                 для початку введення тексту з нового абзацу слід натиснути клавішу Enter;
  •                 перехід на нову сторінку текстового документа здійснюється автоматично.

 

Текстовий документ та його об’єкти

Робота з текстом:

  •                  редагування внесення змін у текст: виправлення помилок, видалення, переміщення, копіювання, вставляння фрагментів тексту та інших об’єктів;
  •                  форматування  ̶  зміна зовнішнього вигляду тексту.

Робота в групах (парах)

Завдання групам: опрацювати матеріал на відповідних слайдах презентації.  

Група І (слайди 7-13)

Повторення правил уведення та редагування тексту

Місце введення символів позначається вертикальною рискою, що блимає, — курсором.

Видалити символ ліворуч від курсора (Backspace (←)).

Видалити символ праворуч від курсора (Delete).

Текстовий документ може складатися з різних об’єктів — текстових і графічних. Текстовими об’єктами є символ, слово, речення, абзац тощо.

Як ви знаєте, абзац починається з нового рядка. Після цього текстовий курсор з’являється на початку нового рядка.

У текстовому документі абзац має такі властивості, як відступ та вирівнювання.

Редагування тексту

Для роботи з абзацами виконують такі дії:

• щоб розділити абзац на два, необхідно встановити текстовий курсор у передбачуваний кінець першого абзацу та натиснути клавішу Enter;

• для об'єднання двох абзаців в один можна:

  •              установити текстовий курсор перед першим символом другого абзацу й натиснути клавішу Backspace;
  •              установити текстовий курсор за останнім символом першого абзацу й натиснути клавішу Delete.

Нерозривний пропуск

Знак нерозривний пропуск (комбінація клавіш Ctrl + Shift + Пропуск) перешкоджає символам, між якими він поставлений, розташовуватися на різних рядках, і зберігається фіксованим при будь-якому вирівнюванні абзацу (не може збільшуватися, на відміну від звичайного пропуску).

Група ІІ (слайди 14-17)

Виділення частин тексту

Фрагмент тексту — довільна послідовність символів тексту.

Виділити текст можна за допомогою протягування миші. Виділений фрагмент фарбується кольором — як правило, синім. Для того, щоб зняти виділення, достатньо клацнути за межами виділеного фрагмента.

Виділення окремих складових тексту

 

Обєкт

Дія

Слово

Двічі клацнути лівою клавішею миші в межах слова

Речення

Клацнути мишею в межах будь-якого слова при натисненій клавіші Ctrl

Один абзац

Тричі клацнути мишею в будь-якому місці абзацу або двічі клацнути мишею на лівому полі сторінки

Рядок

Клацнути мишею на лівому полі сторінки

Увесь документ

Одночасно натиснути клавіші Ctrl+А або тричі клацнути мишею на лівому полі сторінки

 

Для виділення графічного об'єкта потрібно клацнути мишею у будь-якому місці цього об'єкта.

Група ІІІ (слайди 18-20)

Дії з фрагментами тексту

Список дій, які можна виконувати з виділеним фрагментом, відображається в контекстному меню. Для виконання деяких з цих дій також можна використати відповідні інструменти, що відображаються на вкладці Основне:

  •                  Вирізати  ̶  Виділений фрагмент переміщується до буфера обміну і видаляється з тексту (Ctrl+X);
  •                  Копіювати  ̶  виділений фрагмент вноситься до буфера обміну, але не змінює свого розташування в тексті (Ctrl+С);
  •                  Вставити  ̶  виділений фрагмент вставляється в текст у місце, де знаходиться текстовий курсор, але не видаляється із буфера  (Ctrl+V).

Разом з тим, у програмах пакета Microsoft Office буфер обміну дає змогу зберігати одночасно до 24 об'єктів. Щоб переглянути його вміст, натискають кнопку  у правому нижньому куті групи Буфер обміну. Якщо в текст слід вставити фрагмент, який був перенесений раніше до буфера, то клацають один раз на відповідному об'єкті зі списку.

Група ІV (слайди 21-25)

Пошук в тексті

Пошук і заміну фрагментів тексту можна здійснювати автоматизовано. Для цього використовується група інструментів Редагування на вкладці Основне.

Для пошуку потрібного фрагмента тексту в документі слід виконати вказівку Пошук. У полі пошуку панелі Навігація потрібно ввести шукану фразу, наприклад, інформатика.

Заміна фрагментів тексту

  1.                Установити текстовий курсор на початок документа або в місце, починаючи з якого необхідно шукати слово, що його слід замінити.
  2.                Виконати вказівку Замінити за допомогою однойменного інструмента.
  3.                У діалоговому вікні Пошук і замінювання в поле Знайти ввести слово, яке необхідно шукати в документі, та в поле Замінити на ввести слово, на яке необхідно замінити.

Перевірка правопису

Переглядаючи документ у вікні Microsoft Word, нерідко можна помітити, що деякі слова мають червоне підкреслення. Так у середовищі текстового процесора позначаються орфографічні помилки. Невдало побудовані речення і речення з пропущеними знаками пунктуації підкреслюються хвилястою лінією зеленого кольору.

Зміна мови перевірки правопису

  1.                Виділіть текст на іншій мові.
  2.                На вкладці Рецензування клацніть Мова  Вибір мови перевірки.
  3.                Виберіть потрібну мову.
  4.                Натисніть кнопку OK.

Звіти груп

VІ. Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

I. Самостійне застосування знань у стандартних ситуаціях

Робота за комп’ютером

  1.                Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
  2.                Інструктаж учителя.
  3.                Практична робота за комп’ютерами.
  4.                Вправи для очей.

Практичне завдання (робота в групах (парах)).

Група І

Вправа 1. Редагування тексту.

Завдання. Відредагуйте текст, який зберігається у файлі Приказки, так, щоб кожне прислів’я починалося з нового абзацу.

 

  1.                Відкрий документ Приказки, що зберігається в папці: D:\Навчання\5 клас\Урок 14\
  2.                Розмісти прислів'я і приказки так, щоб кожне з них було розміщене в окремому абзаці.

Для цього встанови текстовий курсор на кінець першого рядка та натисни клавішу Delete. Далі встанови курсор після крапки та натисни Enter.

  1.                Діючи аналогічно, заверши редагування документа за зразком.

 

  1.                Збережи відредагований документ із тим самим іменем у папці: E:\5-А(Б) клас\Власне прізвище\Урок 14\
  2.                Закрий всі відкриті вікна.
  3.                Повідом вчителя про завершення роботи.

 

Група ІІ

Вправа 2. Інструмент Правка документа.

Завдання. Виправ за допомогою інструмента Правопис і граматика помилки в тексті документа Комп'ютери, що містить слова, записані різними мовами.

 

  1.                Відкрий документ Комп'ютери в папці: D:\Навчання\5 клас\Урок 14\ та переглянь його.
  2.                За допомогою інструмента Правопис і граматика виправ допущені граматичні помилки. Чому слова, записані англійською мовою, розпізнаються як помилкові?
  3.                Визнач, яку мову встановлено для перевірки правопису.
  4.                Зі списку мов словників вибери англійську та перевір документ ще раз. Чи залишилися слова, які розпізнаються, як помилкові?
  5.                Збережи результати роботи у файлі з тим самим іменем у папці: E:\5-А(Б) клас\Власне прізвище\Урок 14\
  6.                Закрий всі відкриті вікна.
  7.                Повідом вчителя про завершення роботи.

 

Група ІІІ

 

Вправа 3. Буфер обміну.

Завдання. У файлі Козак склади текст пісні за зразком, використовуючи буфер обміну.

 

  1.                Відкрий документ Козак, що зберігається в папці: D:\Навчання\5 клас\Урок 14\
  2.                Використовуючи буфер обміну, склади із запропонованих рядків текст пісні за зразком.

Для цього виконай такі дії: виділи текстовий фрагмент, що містить фразу Під копитом камінь тріснув, і скопіюй його в буфер обміну за допомогою вказівки контекстного меню Копіювати.

  1.                Установи курсор у місце тексту, де ця фраза має повторитися. Виконай вставку з буфера обміну за допомогою комбінації клавіш Ctrl + V.
  2.                Установи курсор на початок строфи та ще раз встав фрагмент із буфера обміну за допомогою вказівки Вставити, на вкладці Основне.
  3.                Продовжуй редагування документа. Інструменти та способи редагування обирай самостійно.
  4.                Збережи результати роботи у файлі з тим самим іменем у папці: E:\5-А(Б) клас\Власне прізвище\Урок 14\
  5.                Закрий всі відкриті вікна.
  6.                Повідом вчителя про завершення роботи.

 

Група ІV

Вправа 4. Слова-загадки.

Завдання. Із поданого списку слів, які записані за допомогою літер та чисел і збережені у файлі Слова-загадки в папці: D:\Навчання\5 клас\Урок 14\ утвори слова-відгадки за запропонованим зразком:

3 зуб – тризуб.

Збережи результати роботи у файлі з тим самим іменем у папці: E:\5-А(Б) клас\Власне прізвище\Урок 14\

Закрий всі відкриті вікна.

Повідом вчителя про завершення роботи.

Звіти груп

VIIІ. Домашнє завдання: опрацювати § 3.2; виконати завдання 4, 5* (стор. 114). 

Творче завдання: скласти сенкан на тему «Текст».

IХ. Підсумки уроку

Підбиваючи підсумок, учитель застосовує метод «Ключові слова», пропонуючи учням назвати ключові слова уроку та пояснити свій вибір.

Рефлексія


Вправа «Сонечко»

На дошці зображують коло від сонця, а у дітей є промені і хмари. Підходячи до сонечка, вони повинні прикріпити промені, якщо урок їм сподобався, і закрити його хмаркою, якщо нічого корисного для себе вони з нього не витягли.

C:\Users\USER\Pictures\008.jpg


X. Оцінювання роботи учнів

Учитель оцінює роботу груп і окремих учнів.

 

docx
Додано
3 січня 2020
Переглядів
3006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку