урок вивчення нового матеріалу для введення поняття сили як фізичної величини, що характеризує дію одного тіла на інше, навчити зображувати сили на рисунку, вимірювати значення сили, додавати кілька сил, що діють вздовж однієї прямої.
Тема. Взаємодія тіл. Сила. Додавання сил. Рівнодіна. Графічне зображення сил
Очікувані результати: учні володіють поняттям та формулюють визначення сили, визначають одиницю її вимірювання, позначають сили графічно, обчислюють рівнодійну силу.
Хід уроку
Привітання, перевірка присутності учнів у класі та їх готовності до уроку.
Два тіла масами 600 і 400г рухалися назустріч одне одному, після удару обидва зупинилися. Якою була швидкість другого тіла, якщо швидкість першого дорівнювала 3 м/с?
3. Мотивація навчальної діяльності
Разом з учнями скласти і проаналізувати «асоціативний кущ» до слова «сила». Сьогодні ми дізнаємося, який зміст вкладають у поняття «сила» фізики.
4. Вивчення нового матеріалу.
Для характеристики дії одного тіла на інше вводять фізичну величину – силу. Можна говорити, що одне тіло діяло на інше, а можна сказати, що на перше тіло діяла певна сила.
Сила — це фізична величина, яка є мірою взаємодії тіл і є причиною зміни швидкостей тіл або деформації тіла.
Висновок: Результат дії одного тіла на інше залежить від значення прикладеної сили.
Чим щільніше зачинені двері, тим з більшою силою ми повинні їх штовхати або тягнути на себе, щоб відчинити.
Щоб легше було відкривати двері, ручку дверей прикріплюють якомога далі від петель. Спробуйте їх відкрити, штовхаючи у точці, яка розміщується поблизу петель. Ви переконаєтесь, що це зробити набагато важче, ніж за допомогою ручки.
Висновок: Результат дії одного тіла на інше, залежить від точки прикладання сили.
Для одержання певного результату дії, наприклад, розтягнути або стиснути пружину, двері зачинити або відчинити, потрібно прикладати сили у різних напрямах.
Висновок: Дія одного тіла на інше залежить від напряму дії сили.
Графічно силу зображають у вигляді відрізка прямої зі стрілкою на кінці .
Початок відрізка суміщають із точкою прикладання сили. Довжина відрізка у певному масштабі дорівнює значенню сили. Стрілка показує напрям сили.
Силу позначають літерою F.Одиницею вимірювання сили є 1 ньютон на честь англійського фізика Ісаака Ньютона. [F] = 1 H
Похідні одиниці вимірювання сили:
1кН=1000Н; 1мН=0,001Н.
1Н — це сила, що діє нa тіло масою 1 кг протягом 1с, змінює його швидкість щосекунди на 1 м/с.
Сила, на відміну від маси, визначається не тільки чисельним значенням, а й напрямком. Величину, яка визначається числовим значенням та напрямом, називають векторною. Cилa- векторна величина, що є мірою взаємодії тіл.
Отже, кожна сила характеризується:
1) значенням;
2) напрямком у просторі;
3) точкою прикладання.
Вимірюють силу за допомогою динамометра. Учитель демонструє динамометр і пояснює принцип його дії.
Додаємо сили, що діють вздовж однієї прямої (перегляд відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=pQF06VxxQlo з коментарями вчителя).
Рівнодійна – це сила, яка здійснює на тіло таку саму дію, як і кілька сил, прикладених одночасно.
5. Закріплення вивченого матеріалу.
Розв’язування вправ
Вправа 18 (1 – 5) ст. 125
Метод «Незакінчене речення».
Учні підсумовують урок одним реченням, починаючи словами:
«Я зрозумів, що …»
«Мене зацікавило те,що…»
«Я дізнався про…»
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
Вивчити §18, впр.18 (5 – 7).
1