Конспект уроку з я досліджую світ
Тема: Про безпеку життєдіяльності. Безпечні і небезпечні ситуації.
Мета: ознайомити учнів з поняттями «безпека», «небезпека» і «безпека життєдіяльності»; учити реально оцінювати небезпеку, розвивати здатність орієнтуватися в небезпечних для життя і здоров’я ситуаціях; формувати вміння застосовувати правила безпечної поведінки в процесі розв’язання ситуативних завдань; виховувати обережність, винахідливість, уміння приймати рішення в небезпечних ситуаціях.
Обладнання: малюнки та слайди до теми, плакат з номерами телефонів рятувальних служб, картки із завданнями для практичної роботи, «Притча про двох жабок», казки Михайла Коцюбинського «Про двох цапків» та «Дві кізочки».
Ключові поняття: життєдіяльність, безпека життєдіяльності, безпечна ситуація, небезпечна ситуація, безпечна поведінка.
Хід уроку І. Повторення вивченого.
1. Колективна робота.
На дошці записано незакінчені речення.
- Прочитайте і продовжте речення.
1) Найголовніші цінності для кожної людини – це...
2) Здоров’я не можна купити...
3) Життя є...
4) Життя і здоров’я потрібно...
5) Щоб бути здоровим (здоровою), я...
2. Робота з прислів’ями.
- Розкажіть, які прислів’я і приказки про цінність життя і здоров’я ви підготували.
II. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми говоритимемо про те, що таке безпека, небезпека і безпека життєдіяльності. Вивчимо правила безпечної поведінки. Обговорюватимемо, як діяти в деяких небезпечних ситуаціях.
III. Актуалізація опорних знань.
- Що таке безпека? Небезпека?
- Які небезпечні ситуації можуть виникнути вдома, на вулиці?
- Які правила безпечної поведінки вдома і на вулиці ви знаєте?
- Яких правил ви дотримуєтеся?
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя з демонстрацією малюнків та слайдів, проведенням словникової роботи.
- Упродовж дня ви займаєтеся різними справами - виконуєте роботу вдома, ходите до школи, відпочиваєте тощо. Це і є ваша життєдіяльність.
Учитель демонструє малюнки та слайди з різними видами життєдіяльності дітей.
Життєдіяльність – це дії людини, що забезпечують умови для її існування та розвитку.
Безпека життєдіяльності – це такі умови життя і діяльності людини, коли ніщо не загрожує її життю і здоров’ю.
-Ваша життєдіяльність відбувається в оточенні інших людей і різних предметів та явищ, що можуть спричинити різноманітні ситуації.
Безпечна ситуація – це ситуація, коли ніхто й ніщо не загрожує життю і здоров’ю людини.
Небезпечна ситуація – це ситуація, що загрожує життю і здоров’ю людини.
Безпечна поведінка – поведінка людини, що не загрожує її життю і здоров’ю та безпеці інших людей.
Учитель демонструє малюнки та слайди з різними небезпечними ситуаціям: пожежа, вибух, дорожньо-транспортна пригода, ураган.
- Щоб зберегти життя і здоров’я, треба знати, які небезпеки можуть трапитися на вулиці, а які - удома, і як слід поводитися, якщо станеться якась непередбачувана ситуація. У будь-якій небезпечній ситуації не треба панікувати, а потрібно зосередитися і діяти.
2. Правила безпечної поведінки
Правила безпечної поведінки:
1) Передбачати небезпеку – це означає, що потрібно передбачити небезпечні ситуації та спрогнозувати наслідки своїх дій. Наприклад, ви переходите дорогу в недозволеному місці. Слід передбачити, що автомобіль може не встигнути зупинитися - і станеться дорожньо-транспортна пригода.
2) По можливості слід уникати небезпечних ситуацій і не наражати на ризик своє життя і здоров’я. Так, передбачаючи, що перехід дороги в недозволеному місці може спричинити ДТП, не слід ризикувати своїм життям і здоров’ям та життям і здоров’ям інших людей - потрібно переходити дорогу по пішохідних переходах.
3) У разі необхідності – діяти. Наприклад, якщо заблукали в лісі, то потрібно не розгубитися, а заспокоїтися і зосередитися та пригадати, що робити в такому випадку.
3. Бесіда.
- У разі небезпеки слід знати, де можна отримати допомогу. До яких рятувальних та аварійних служб і за якими номерами телефонів слід звертатися в разі небезпечних ситуацій? (Учні називають номери телефонів і відповідні служби. Розповідають, у яких випадках до якої служби слід звертатися. Учитель підсумовує сказане учнями і вивішує плакат з номерами телефонів рятувальних та аварійних служб).
101 - пожежно-рятувальна служба;
102 - поліція;
103 - «швидка медична допомога»;
104 - аварійна газова служба.
4. Фізкультхвилинка.
5. Робота за підручником.
· Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
· Проведення словникової роботи. V. Закріплення матеріалу.
1. Розгадування ребуса.
2. Робота з прислів’ями.
3. Робота в групах.
- Обговоріть ситуації, у яких: можна передбачити небезпеку; треба уникнути небезпеки; потрібно діяти.
Вчитель об’єднує дітей у групи. Кожна група наводить свої приклади.
1 і 2 групи - наводять приклади ситуацій, у яких можна передбачити небезпеку.
3 і 4 групи - наводять приклади ситуацій, у яких треба уникнути небезпеки.
5 і 6 групи - наводять приклади, як потрібно діяти в різних ситуаціях.
Після завершення роботи представники кожної групи наводять учням класу приклади своїх ситуацій з подальшим їх обговоренням.
4. Практична робота.
«Як діяти в небезпечних ситуаціях?»
Обговорення і розігрування запропонованих ситуацій. Учитель обирає декількох учнів для інсценізації, об’єднує їх у групи. Кожній групі дається завдання:
1) Прочитати ситуацію.
2) Обговорити її в групі, тобто дати відповідь на запитання: «Як діяти в даній ситуації?».
3) Розіграти і показати запропоновану ситуацію.
1 група. Хлопчик дивиться телевізор. Раптово з телевізора пішов дим. Як діяти?
2 група. Діти надворі знайшли пакет з якимись речами. Що їм слід робити?
3 група. Дівчинка відчула запах газу в квартирі. Як їй потрібно вчинити?
Після завершення роботи учні презентують невеличкі сценки. Переглянувши їх, решта учнів відповідає на запитання вчителя.
5. Робота в зошиті
Самостійне виконання завдань
6. Колективна робота.
- Закінчіть речення.
1) У разі пограбування слід звертатися...
2) При пожежі дзвонити за номером телефону...
3) Якщо на вулиці людині похилого віку стало зле, потрібно викликати...
4) Якщо в квартирі чи будинку чути запах газу, треба...
7. Опрацювання літературних творів.
а) Притча «Про двох жабок».
Слухання й обговорення притчі.
Одного дня дві жабки впали до глечика зі сметаною. Одна з них подумала, що це кінець, - і загинула. А друга почала борсатися, аж поки збила грудочку масла. Тоді вона відштовхнулася від неї та вистрибнула з глечика.
- Чого навчає ця історія?
б) Казки Михайла Коцюбинського «Про двох цапків» та «Дві кізочки».
8. Робота в групах (або парах).
Обговорення ситуацій.
1) Хлопчик пішов до магазину, щоб купити хліба й молока. У руках він тримав гаманець. Підійшовши до магазину, він побачив підозрілу компанію молодиків. Вони курили, пили пиво й голосно лаялися...
- Обговоріть усі можливі варіанти поведінки хлопчика і небезпечні ситуації, які можуть статися.
2) Марійка залишилася вдома сама з маленькою сестричкою. їх покликали гуляти подруги. Дівчатка швидко вийшли надвір. - Обговоріть можливу поведінку дівчаток.
1) Дівчатка пішли гуляти без попередження батьків.
2) Вийшовши з квартири, не зачинили двері на ключ.
3) Пішли з квартири і не вимкнули телевізор, світло.
- Що може статися?
- Як уникнути небезпеки?
VI. Підсумок уроку.
- Що таке безпека? Небезпека? Безпека життєдіяльності людини?
- Які небезпечні ситуації можуть виникнути вдома і на вулиці?
- Що слід робити, щоб не бути винуватцями небезпечних ситуацій?
- Назвіть номери телефонів рятувальних та аварійних служб.
Додаток