Урок курсу «Я досліджую світ» у 2-му класі з елементами STEM-освіти
Тема Як отримують інформацію люди з порушенням зору?
Мета: -формування ключових компетентностей -
▪ вмiння вчитися впродовж життя – формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, вчитися вибудовувати свою навчальну траєкторію;
▪ iнформацiйно-комунiкативної – умiння здобувати новi знання на основi наявних, аргументувати і відстоювати свою думку;
▪ соціальної та громадянської – розвивати уміння працювати з іншими на результат, досягати компромісів;
- формування предметних компетентностей – ознайомити з тим як люди з порушенням зору отримують інформацію, вчити застосовувати набуті знання на практиці, формувати основи здорового способу життя, збагачувати словниковий запас; розвивати увагу, мислення, творчу фантазію; виховувати толерантне ставлення до людей з інвалідністю.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник «Я досліджую світ» автори
Ольга Волощенко, Олександра Козак, Галина Остапенко для 2 класу, цеглинки LEGO, упаковки від медичних препаратів, пластилін, стеки, дощечки, завдання для роботи в групах.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Дорогі діти, щоб наш урок був продуктивним та вдалим, посміхніться один одному та побажайте успіхів.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
- За допомогою чого ми отримуємо інформацію про навколишній світ?
- Які ви знаєте органи чуття?
- Який орган чуття у вас найбільше задіяний під час навчання?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Бесіда з елементами практичної діяльності
- Візьміть у руки одну цеглинку LEGO, закрийте очі і порахуйте на ній кількість штирів.
- Відкрийте очі і порахуйте штирі з відкритими очима.
- Чи однаковий результат ви отримали?
- Як вам було рахувати легше?
- Яким способом ви порахували швидше?
- Який орган чуття вам допоміг порахувати з закритими очима?
- Який орган чуття був задіяний, коли ви відкрили очі?
- Візьміть на партах упаковки з медичних препаратів. Проведіть по них пальчиком.
- Чи вдалося вам відчути пухирці?
- Спробуйте їх порахувати з закритими очима.
- Так нам дійсно це дуже складно зробити, адже ми звикли сприймати таку інформацію за допомогою зору і наші пальці не мають такого сильного відчуття, а мозок зосередженості, щоб виконати це завдання.
- А чи знає хтось із вас, що це за крапочки на упаковках?
- Звісно ці крапочки для сліпих людей і саме вони з допомогою них можуть прочитати назву ліків на упаковках.
IV. Повідомлення теми та завдань уроку
- Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, що ж саме означають ці крапочки, дізнаємося ім’я винахідника, якому завдячують всі люди з порушенням зору та спробуємо написати та прочитати інформацію з допомогою шрифта Брайля.
VІ. Вивчення нової теми
1. Розповідь учителя
- Сліпота вважається найтяжчою формою інвалідності. Незрячий може вижити тільки тоді, якщо житиме серед зрячих. 15 жовтня відзначають Міжнародний день Білої тростини – день незрячих людей. У сліпих добре розвинені слух і дотик. Вони уважніші ніж зрячі люди, добре запам’ятовують інформацію. Сліпі люди дуже сильні духом. Вони прагнуть жити звичним для нас життям: здобувати знання, ростити дітей, піклуватися про своїх рідних, відвідувати виставки та концерти. А хто ж їм дав ключ до знань? Ім’я винахідника, який придумав шрифт для незрячих - Луї Брайль. Саме йому завдячують сліпі люди за можливість - самостійно отримувати інформацію про навколишній світ. «Шрифт Брайля» складається з 64 символів. Це букви, цифри, розділові знаки, фізичні та хімічні поняття, нотна система і навіть шахові символи. Завдяки ним сліпі люди можуть читати, писати, працювати на комп’ютері, грати на музичних інструментах.
Книги написані шрифтом Брайля друкують на спеціальному принтері. Вони друкуються не в такій великій кількості як книги для зрячих. Ці книги більшого розміру і більшої ваги ніж звичайні книги.
Спочатку навчають сліпих дітей за допомогою тактильних книг, а в більш старшому віці починають вивчати шрифт Брайля.
2. Перегляд відео «Книги для незрячих»
3. Хвилинка відпочинку для очей
4. Робота з підручником
- Прочитайте текст підручника на сторінці 51, зверніть увагу на числові дані.
5. Бесіда за змістом тексту
- В якій країні проживав Луї Брайль?
- Скільки років «Шрифту Брайля»?
- В скільки років Луї Брайль втратив зір?
- Через скільки років після втрати зору він винайшов власний шрифт?
- У якому віці він став винахідником?
6. Знайомство з шрифтом Брайля
- Розгляньте на слайді як позначаються цифри та математичні знаки у шрифті
Брайля.
- Чи схожі вони на наші цифри? Чим саме?
7. Робота в групах
- Скориставшись підказкою на слайді складіть математичний вираз, зробивши маленькі крапочки з пластиліну, а потім запропонуйте його учасникам іншої групи, щоб вони його обчислили.
1 група
Складіть вираз 7-2
2 група
Складіть вираз 6+2
3 група
Складіть вираз 5-3
4 група
Складіть вираз 4+1
8. Хвилинка відпочинку
9.Бесіда
- Чи зустрічали ви на вулиці сліпих людей?
- Як їх можна розпізнати серед інших?
- Сліпі люди завжди ідуть з палицею, рідше з собакою. Вони зазвичай ходять добре вивченим шляхом. Небезпекою для них можуть стати автомобілі, які неправильно припаркували, відкриті люки чи проведення ремонтних робіт. Якщо ви зустрінете сліпу людину в такій ситуації, обов’язково попередьте її і допоможіть обійти перешкоду. Завжди пам’ятайте про толерантне ставлення до людей з інвалідністю, адже кожен з нас може опинитися у складній життєвій ситуації і буде сподіватися на допомогу інших.
- Чи знаєте ви як сліпі люди переходять регульований пішохідний перехід?
- У місцях де проживають незрячі ставлять світлофори зі звуковим сигналом. Найбільше незрячих у Черкасах проживає в мікрорайоні Казбет. Саме тут знаходиться громадська організація Українське товариство сліпих(УТОС), яка піклується про сліпих людей міста, організовує для них навчання, влаштовує на роботу, підтримує матеріально. Давайте і ми з вами спробуємо щось вивчити з їхньої письма.
10. Знайомство з буквами шрифту Брайля
- Розгляньте букви, які вигадав Луї Брайль. Зверніть увагу на розміщення крапочок.
- Зрівняйте крапочки на упаковках від медичних препаратів. Чи схожі вони на ті, які зображені у підручнику. Спробуйте прочитати слова, записані на упаковках.
- Де ще ви бачили шрифт Брайля?
11. Практична робота
- Скориставшись пластиліном та картоном ( розмір картону 6х15), використовуючи шрифт Брайля, напишіть своє ім’я. Спробуйте прочитати його з закритими очима за допомогою пальців, а потім дайте його почитати учасникам своєї групи.
12. Розповідь «Відомі люди з порушенням зору»
- Серед сліпих людей є і відомі люди, які попри свою хворобу досягли значних висот. Як я уже говорила у сліпих добре розвинені слух і дотик. З них виходять хороші музиканти, співаки, настроювачі музичних інструментів, масажисти, народні майстри.
Одним з них є Стіві Вандер. Це американський музикант і композитор, який у віці 8 років грав на фортепіано, органі, ударних і губній гармошці.
Своїм незвичайним голосом зачарував усіх італійський співак Андреа Бочеллі.
Хочу ще згадати ім’я олімпійської спортсменки, трикратної чемпіонки і рекордсменки з бігу на п’ятикілометрову дистанцію американку Марлу Раньян.
VI. Підсумок уроку
- Як ви гадаєте, навіщо автори підручника підібрали для нас таку тему уроку?
- Чи складно опанувати шрифт Брайля?
- Чого ми можемо повчитися у людей з інвалідністю?
- Чи можемо ми принижувати людину, яка має обмежені фізичні можливості?
- Що таке толерантність?
Додаток до уроку
Мультфільм «Поза полем зору"
Список використаних джерел