Урок "Як отримують інформацію люди з порушенням зору?"

Про матеріал
Урок з курсу Я досліджую світ розроблений з використанням STEM-технологій. Урок розроблений до підручника "Я досліджую світ" автори О.Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко за програмою Р, Б, Шияна.В уроці представлені різноманітні та цікаві форми роботи для другокласників. Зміст урок несе як навчальну, так і виховну мету. Урок стане в нагоді вчителям початкових класів.
Перегляд файлу

Урок курсу «Я досліджую світ» у 2-му класі з елементами STEM-освіти

Тема Як отримують інформацію люди з порушенням зору?

  Мета:  -формування ключових компетентностей -

  ▪ вмiння вчитися впродовж життя – формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, вчитися вибудовувати свою навчальну траєкторію;

  ▪ iнформацiйно-комунiкативної – умiння здобувати новi знання на основi наявних,  аргументувати і відстоювати свою думку;

    соціальної та громадянської – розвивати уміння працювати з іншими на результат, досягати компромісів;

 -  формування предметних компетентностей – ознайомити з тим  як люди з порушенням зору отримують інформацію,  вчити застосовувати набуті знання  на практиці, формувати основи здорового способу життя, збагачувати словниковий запас; розвивати увагу, мислення, творчу фантазію; виховувати толерантне ставлення до людей з інвалідністю.

Обладнання: мультимедійна презентація, підручник «Я досліджую світ» автори

Ольга Волощенко, Олександра Козак, Галина Остапенко  для 2 класу, цеглинки LEGO, упаковки від медичних препаратів, пластилін, стеки, дощечки, завдання для роботи в групах.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Дорогі діти, щоб наш урок був продуктивним та вдалим, посміхніться  один одному та побажайте успіхів.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

- За допомогою чого ми отримуємо інформацію про навколишній світ?

- Які ви знаєте органи чуття?

- Який орган чуття у вас найбільше задіяний під час навчання?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда з елементами практичної діяльності

- Візьміть у руки одну цеглинку LEGO, закрийте очі і порахуйте  на ній кількість штирів.

- Відкрийте очі і порахуйте штирі з відкритими очима.

- Чи однаковий результат ви отримали?

- Як вам було рахувати легше?

- Яким способом ви порахували швидше?

- Який орган чуття вам допоміг порахувати з закритими очима?

- Який орган чуття був задіяний, коли ви відкрили очі?

- Візьміть на партах упаковки з медичних препаратів. Проведіть по них пальчиком.

- Чи вдалося вам відчути пухирці?

- Спробуйте їх порахувати з закритими очима.

- Так нам дійсно це дуже складно зробити, адже ми звикли сприймати таку інформацію за допомогою зору і наші пальці не мають такого сильного відчуття, а мозок зосередженості, щоб виконати це завдання.

- А чи знає хтось із вас, що це за крапочки на упаковках?

- Звісно ці крапочки для сліпих людей і саме вони з допомогою них можуть прочитати назву ліків на упаковках.

IV. Повідомлення теми та завдань уроку

- Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, що ж саме означають ці крапочки, дізнаємося ім’я винахідника, якому завдячують всі люди з порушенням зору та спробуємо  написати та прочитати інформацію з допомогою шрифта Брайля.

VІ. Вивчення нової теми

1. Розповідь учителя

- Сліпота вважається найтяжчою формою інвалідності. Незрячий може вижити тільки тоді, якщо житиме серед зрячих. 15 жовтня відзначають Міжнародний день Білої тростини – день незрячих людей. У сліпих добре розвинені слух і дотик. Вони уважніші ніж зрячі люди, добре запам’ятовують інформацію. Сліпі люди дуже сильні духом. Вони прагнуть жити звичним для нас життям: здобувати знання, ростити дітей, піклуватися про своїх рідних, відвідувати виставки та концерти. А хто ж їм дав ключ до знань? Ім’я  винахідника, який придумав шрифт для незрячих - Луї Брайль. Саме йому завдячують сліпі люди за можливість  - самостійно отримувати інформацію про навколишній світ. «Шрифт Брайля» складається з 64 символів. Це букви, цифри, розділові знаки, фізичні та хімічні поняття, нотна система і навіть шахові символи. Завдяки ним сліпі люди можуть читати, писати, працювати на комп’ютері, грати на музичних інструментах.

Книги написані шрифтом Брайля друкують на спеціальному принтері. Вони друкуються не в такій великій кількості як книги для зрячих. Ці книги  більшого розміру і більшої ваги ніж звичайні книги.

Спочатку навчають сліпих дітей за допомогою тактильних книг, а в більш старшому віці починають вивчати шрифт Брайля.

2. Перегляд відео «Книги для незрячих»

3. Хвилинка відпочинку для очей

4. Робота з підручником

- Прочитайте текст підручника на сторінці 51, зверніть увагу на числові дані.

5. Бесіда за змістом тексту

- В якій країні проживав Луї Брайль?

- Скільки років «Шрифту Брайля»?

- В скільки років Луї Брайль втратив зір?

- Через скільки років після втрати зору він винайшов власний шрифт?

- У якому віці він став винахідником?

6. Знайомство з шрифтом Брайля

- Розгляньте на слайді як позначаються цифри та математичні знаки у шрифті

 Брайля.

- Чи схожі вони на наші цифри? Чим саме?

7. Робота в групах

- Скориставшись підказкою на слайді складіть математичний вираз, зробивши маленькі крапочки з пластиліну, а потім запропонуйте його учасникам іншої групи, щоб вони його обчислили.

1 група

Складіть вираз 7-2

2 група

Складіть вираз 6+2

3 група

Складіть вираз 5-3

4 група

Складіть вираз 4+1

8. Хвилинка відпочинку

9.Бесіда

- Чи зустрічали ви на вулиці сліпих людей?

- Як їх можна розпізнати серед інших?

- Сліпі люди завжди ідуть з палицею, рідше з собакою. Вони  зазвичай ходять добре вивченим шляхом. Небезпекою для них можуть стати автомобілі, які неправильно припаркували, відкриті люки чи проведення ремонтних робіт. Якщо ви зустрінете сліпу людину в такій ситуації, обов’язково попередьте її і допоможіть обійти перешкоду. Завжди пам’ятайте про толерантне ставлення до людей з інвалідністю, адже кожен з нас може опинитися у складній життєвій ситуації і буде сподіватися на допомогу інших.

- Чи знаєте ви як сліпі люди переходять регульований пішохідний перехід?

- У місцях де проживають незрячі ставлять світлофори зі звуковим сигналом. Найбільше незрячих у  Черкасах проживає в мікрорайоні Казбет. Саме тут знаходиться громадська організація Українське товариство сліпих(УТОС), яка піклується про сліпих людей міста, організовує для них навчання, влаштовує на роботу, підтримує матеріально. Давайте і ми з вами спробуємо щось вивчити з їхньої письма.

10. Знайомство з буквами шрифту Брайля

- Розгляньте букви, які вигадав Луї Брайль. Зверніть увагу на розміщення крапочок.

- Зрівняйте крапочки на упаковках від медичних препаратів. Чи схожі вони на ті, які зображені у підручнику. Спробуйте прочитати слова, записані на упаковках.

- Де ще ви бачили шрифт Брайля?

11. Практична робота

- Скориставшись пластиліном та картоном ( розмір картону 6х15), використовуючи шрифт Брайля,  напишіть своє ім’я. Спробуйте прочитати його з закритими очима за допомогою пальців, а потім дайте його почитати учасникам своєї групи.

12. Розповідь «Відомі люди з порушенням зору»

- Серед сліпих людей є і відомі люди, які попри свою хворобу досягли значних висот. Як я уже говорила у сліпих добре розвинені слух і дотик. З них виходять хороші музиканти, співаки, настроювачі музичних інструментів, масажисти, народні майстри.

     Одним  з них є Стіві Вандер. Це американський музикант і композитор, який у віці 8 років грав на фортепіано, органі, ударних і губній гармошці.

Своїм незвичайним голосом зачарував усіх італійський співак Андреа Бочеллі.

Хочу ще згадати ім’я олімпійської спортсменки, трикратної чемпіонки і рекордсменки з бігу на п’ятикілометрову дистанцію американку Марлу Раньян.

VI. Підсумок уроку

- Як ви гадаєте, навіщо автори підручника підібрали для нас таку тему уроку?

- Чи складно опанувати шрифт Брайля?

- Чого ми можемо повчитися у людей з інвалідністю?

- Чи можемо ми принижувати людину, яка має обмежені фізичні можливості?

- Що таке толерантність?

Додаток до уроку

Мультфільм «Поза полем зору"

Список використаних джерел

 

  1. Луї Брайль - Вікіпедія. URL: http://surl.li/bdwsz
  2. У житті, щоб з дороги не збитися треба нам у сліпого повчитися. URL: http://surl.li/bdwtg
  3. Шрифт Брайля - Вікіпедія. URL: http://surl.li/bdwta
  4. 10 найвідоміших незрячих, яким вдалося змінити світ. URL: http://surl.li/bbggj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
30 вересня 2023
Переглядів
791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку