ТЕМА. Звірі восени. Підготовка звірів до зими.
МЕТА : показати причинно-наслідкові зв’язки між змінами в неживій природі та з мінами в житті звірів, ознайомити учнів з поняттям « линяння звірів», пристосуванням до зими різних звірів, вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів,готуються до зимової сплячки ; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, уміння узагальнювати ; виховувати чуйність, доброту, бажання бути природі другом.
ОБЛАДНАННЯ : набір демонстраційних карток «Звірі», « Птахи», сигнальні картки, паперові будиночки для гри « Розсели звірів» , пам’ятки для кожного учня «Будь природі другом», іграшковий мікрофон.
ТИП УРОКУ : вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Емоційне налаштування на урок.
1. Привітання.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться веселенько.
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
Всі сідайте тихо, діти!
Домовляймось не шуміти.
Руку гарно піднімати,
На уроці – не дрімати.
2. Очікування « Мікрофон».
- Я хочу, щоб наш урок був для вас корисним.
- А яким ви хочете його бачити? (Цікавим, веселим, творчим, повчальним.)
- А якими ви повинні бути на уроці ? ( Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними, наполегливими, розумними, старанними)
- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, корисний урок .
II. Актуалізація опорних знань учнів
Сьогодні понеділок 7 грудня. Небо похмуре, опадів немає, вітер помірний, температура повітря + 5 градусів.
Вже стало звичним,що за вікном не співають птахи, час від часу сковує землю мороз, світить та не гріє сонечко. Адже зараз зима.
Так восени відбувається найбільше змін пов’язаних з підготовкою до зими.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
На уроці ви уважно слухали, доповнювали, читали дома тож перевіримо головне з вивченого , погравши в гру « Спіймай слово на гачок».
Почувши зайве слово учні мають підняти сигнальну картку.
птахи – наші друзі, ми – друзі птахів.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
- Тож сьогодні ми дізнаємось, про осінні зміни в житті звірів.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Інтерактивна вправа « Знаємо – дізналися»
- Перш за все давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про звірів ( за відповідями дітей записать у таблицю): тіло вкрите шерстю; мають 4 ноги, хвіст; народжують дітей; годують їх молоком ; бувають хижі, травоїдні, всеїдні ; бувають свійські та дикі.
- Другу колоночку ми заповнимо трохи згодом, коли дізнаємось про них нову інформацію.
2. Розповідь вчителя
- Зима для більшості тварин – найважча пора року. Мабуть, ви в цьому переконалися на прикладі комах, птахів, риб. Багато клопоту завдає вона і звірам. Із під снігу вони не можуть добути вдосталь корму. Від холоду вони мерзнуть, застуджуються. Тому, усі їхні осінні турботи, усі зміни в житті восени пов’язані саме з підготовкою до зими. Адже кожне звірятко змушене шукати якийсь спосіб, щоб вижити в цю люту пору. Тож давайте розглянемо, на прикладі ось цих звірів (яких ми відгадали), як же вони готуються зимувати.
А допоможе нам в цьому підручник.
3.Робота з підручником з доповненнями « Довідкового бюро»
Будемо читати статтю частинами, час від часу зупинятися для доповнень і обговорення. Увага , починаю читання я (1 абзац), а ви уважно слідкуйте.
Діти читають 2 – 4 абзаци.
( що? ) запаси на зиму. І тоді зима їм не страшна. Надворі сніг, мороз, а вони в затишному містечку ласують улюбленим кормом і горя не знають.
А ще, діти , білка, крім того, що готує на зиму запаси, вона змінює колір і густоту свого хутра. Це характерно не тільки їй, і й іншим звірам.
Прочитаємо про це у підручнику 5 – 8 абзац.
Доповнення « Довідкового бюро» про :
зайця- біляка (доповнює вчитель )
В полі , в лісі проживають,
А хатиноньки не мають
Довговухі стрибунці.
Сірі й білі є зайці.
Зимня шубка в них густіша,
Навіть в сірого – світліша,
Зовсім біла в біляка –
Гарна, тепла і м’яка !
Взимку від лисиць тікають,
Їстоньки собі шукають:
Обгризають верболіз,
Кору кленів і беріз.
Колір шубки вони не змінюють, але хутро у них стає більш густим і пухнастим, особливо обростають лапи : так легше пережити люті морози.
Вовки збираються в зграї, бо їм так набагато зручніше виживати взимку.
Хитрі лисички шукають будь-які вільні нірки, щоб перепочити й сховатися від заметілі.
Отже, діти, мабуть ви зрозуміли, що є звірі, які можуть зимувати і без запасів . Вони цілу зиму активні. Крім згаданих сюди ж можна віднести таких тварин : лось, дикий кабан.
А щоб і нам з вами не втратити своєї активності зупиним працю на хвилинку і проведем фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
Звірі в лісі проживають і роботу також мають.
Тож виходять на полянку і зарядку роблять зранку.
Встали й ми побіля парт. Встали всі: мерщій на старт.
Лапки вгору, лапки вниз, землі-матінці вклонись.
Сонцю руки простягни, до проміння поверни.
А тепер прогнімо спини, і замремо на хвилину.
Розігнулись, пострибали, потім трішки політали
І за парти посідали.
Читання у підручнику 9 – 12 абзац
Справжньою сплячкою можна назвати сон тих тварин, у яких значно знижується температура тіла, уповільнюється серцебиття , дихання , обмін речовин. Вони не прокидаються . Прикладом такої сплячки є сон їжачка.
Довідкове бюро нам це підтвердить.
Їжак дуже міцно спить. Може пробути без їжі під час сплячки 236 діб.
Під час сплячки у нього навіть знижується температура (до + 2 градусів )
Чимчикує їжачок -
Ціла купа голочок.
Їсть комах він, плазунів
І маленьких гризунів,
І до жаб він не байдужий.
Влітку він жиріє дуже,
А на зиму їжачок
Знайде ямку чи дупло,
Зробить там собі кубло,
Листячком його застеле,
Спатиме в м’якій постелі.
Також любить міцно поспати і хом’як. Але ми про нього читали, що він готує запаси. Все правильно він спить до лютого місяця, а тоді ще десь з місяць знаходиться в нірці і поїдає свої запаси. Про це нам підтвердить і віршик.
Довідкове бюро
Шубка тепленька, м’яка
В ненажери – хом’яка.
Це один із гризунів.
Їсть комах він, плазунів.
Робить він глибокі нори,
В норах – камери, комори.
Засипає в них зерно:
І пшеницю, і пшоно.
Краде в полі на дурняк.
Ну й шкідливий цей хом’як !
Взимку спить , весна настане –
Він запаси їсти стане.
В підручнику немає, тому я хочу поповнити цей список ще й такими тваринами : бабак, ховрах, тушканчик.
Взимку під снігом у ведмедиці народжуються маленькі ведмежа. Мама малюків годує жирним молоком. Поїдять та знов спати лягають. Смокчуть ведмеді лапу – і сняться їм солодкі сни. Але насправді це шкіра на лапах облазить , уві сні ведмеді здирають її зубами.
Цілу зиму борсучок
Спить, звалившись на бочок.
Нори навесні лаштує.
Чистить їх і ремонтує.
Щоб було де взимку спати,
Влітку вдень – відпочивати.
Живуть борсуки в норах. Нора – справжній лабіринт, має багато ходів, виходів, гнізд. Борсуки дуже охайні. Перш ніж зайти в нору, вони витирають лапи. Після сплячки чистять свої нори і територію навколо неї.
Сплять дуже чутливо, повертаються, можуть навіть спати на спині.
Може вирити лігвище за 1 день. Часто з ним зимує єнот.
Отже, діти, тих звірів, які взимку сплять можна розділити на дві
групи :
- впадають у справжню сплячку
- дрімають
VІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
Для цього пограємо в гру, позмагаючись в групах в групах.
1 група – поселити звірів, які готують запаси.
2 група – поселити звірів, які активні.
3 група – поселити звірів, які залягають у сплячку.
4 група – поселити звірів, які дрімають.
VІІ. Підсумок уроку
Звірі по-різному готуються до зими :
- Чи сподобався вам урок?
- Чи був він для вас корисним? Цікавим?
- Для мене також. Я вам дякую за роботу. Ви були молодці. І , мабуть, зрозуміли, що зима хоч і непроста пора року, але якщо добре підготуватись до неї восени, то легше можна її перебути.
VІІІ. Домашнє завдання
На закінчення уроку я хочу вручити ось такі пам’ятки- прохання до вас :
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці.
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
Горю зарадити можемо –
В будку Шаркові настелим соломи,
Зайчикові покладемо під кущик
Кілька морквинок, листочок капусти.
Теплу корівці поставим водичку,
Птицям насиплемо крихт в годівничку…
Як допоможемо дружно, малята, -
Виживуть взимку птахи і звірята.
Це ваше домашнє завдання, яке ви маєте виконувати поки не скінчиться зима.
А на другій сторінці записано завдання, яке ви маєте зробити до наступного уроку :
Підручник : с. 54 – 57, читати, відповідати на запитання;
Зошит : с. 19, виконати 1, 3 завдання.