Урок "Як тварини готуються до зими"

Про матеріал
Розробка уроку стане в нагоді під час вивчення теми "Тварини" в 2-4 класах, допоможе в ігровій формі з'ясувати дітям, як тварини готуються до зими, на які групи при цьому діляться.
Перегляд файлу

 ТЕМА. Звірі восени. Підготовка звірів до зими.

МЕТА : показати причинно-наслідкові зв’язки між змінами в неживій природі та з мінами в житті звірів, ознайомити учнів з поняттям « линяння звірів», пристосуванням до зими різних звірів, вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси  кормів,готуються до зимової сплячки ; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, уміння узагальнювати ; виховувати чуйність, доброту, бажання бути природі другом.

ОБЛАДНАННЯ : набір  демонстраційних карток «Звірі», « Птахи», сигнальні картки, паперові будиночки для гри « Розсели звірів» , пам’ятки для кожного учня «Будь природі другом», іграшковий мікрофон.

ТИП  УРОКУ : вивчення нового матеріалу

ХІД  УРОКУ

І. Організація класу. Емоційне налаштування на урок.

1. Привітання.

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться веселенько.

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Всі сідайте тихо, діти!

Домовляймось не шуміти.

Руку гарно піднімати,

На уроці – не дрімати.

2. Очікування « Мікрофон».

-  Я хочу, щоб наш урок був для вас  корисним.

-   А яким ви хочете його бачити? (Цікавим, веселим,  творчим, повчальним.)

- А якими ви повинні бути на уроці  ? ( Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними, наполегливими, розумними, старанними)

-  Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий,  корисний  урок .

II. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Фенологічні спостереження. Бюро погоди.
  • Щоб розпочать урок природи, дізнаємось прогноз погоди.
  • Добрий день! З вами бюро погоди.

Сьогодні  понеділок  7 грудня. Небо похмуре, опадів немає, вітер помірний, температура повітря + 5 градусів.

Вже стало звичним,що за вікном не співають птахи, час від часу сковує землю мороз, світить та не гріє сонечко. Адже зараз зима.

  •  Так , дійсно зараз зима.   Всі ми ( дорослі і діти ) її довго чекали , готувалися до неї, та не тільки ми . Рослинний і тваринний світ також.
  • Діти , а коли всі готуються до зими? ( Восени)

Так восени відбувається найбільше змін пов’язаних  з підготовкою до зими.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Гра « Спіймай слово на гачок»
  • Пригадайте, на минулому уроці ми говорили про осінні зміни в житті…

На уроці ви уважно слухали, доповнювали, читали дома тож  перевіримо головне з вивченого  , погравши в гру « Спіймай слово на гачок».

Почувши зайве слово учні мають підняти сигнальну картку.

  1. Осілі птахи – це синички, горобці , шпаки, дрозди, ворони, ластівки , сойки, солов’ї, сороки, дятли, жайворонки.
  2.  Причиною відльоту птахів у теплі краї є : голод, бажання мандрувати, настання осені, зустріч із давніми друзями, холод, прагнення випробувати свої сили .
  3. Підгодовувати птахів потрібно : зерном, крихтами чорного хліба, крихтами білого хліба, ягодами горобини, смаженими зернятами, насінням  гарбуза, сіном, несолоним салом,борщем.
  • Молодці , що були уважними, молодці, що знаєте чим треба підгодовувати птахів, але головне , щоб ви не лише це знали, а й виконували , бо ( пригадайте девіз  нашого попереднього уроку)

птахи – наші друзі, ми – друзі птахів.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні на уроці ми  будемо говорити ще про одну групу тварин, а про яку саме ви дізнаєтесь, відгадавши загадки. Слухайте уважно.
  • Як назвати цих тварин одним словом ?
  • Так, це звірі.

-   Тож сьогодні ми дізнаємось, про осінні зміни в житті звірів.

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

     1. Інтерактивна вправа « Знаємо – дізналися»

      - Перш за все давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про звірів ( за відповідями дітей записать у таблицю): тіло вкрите шерстю; мають 4 ноги, хвіст; народжують дітей; годують їх молоком ; бувають хижі, травоїдні, всеїдні ; бувають свійські та дикі.

       - Другу колоночку ми заповнимо трохи згодом, коли дізнаємось про них нову інформацію.

     2. Розповідь вчителя

   -  Зима для більшості тварин – найважча пора року. Мабуть, ви в цьому переконалися на прикладі комах, птахів, риб.  Багато клопоту завдає вона і звірам. Із під снігу вони не можуть добути вдосталь корму. Від холоду вони мерзнуть, застуджуються. Тому, усі їхні осінні турботи, усі зміни в житті восени пов’язані саме з підготовкою до зими. Адже кожне звірятко змушене шукати якийсь спосіб, щоб вижити в цю люту пору. Тож давайте розглянемо, на прикладі ось цих звірів (яких ми відгадали), як же вони готуються зимувати.

         А  допоможе нам в цьому підручник.

     3.Робота з підручником з доповненнями « Довідкового бюро»

  • Відкрийте підручник на с.54.

 Будемо читати статтю частинами, час від часу зупинятися для доповнень і обговорення. Увага , починаю читання я  (1 абзац),  а ви уважно слідкуйте.

Діти читають 2 – 4 абзаци.

  • Отже, діти з прочитаного зрозуміло, що є звірі, які восени готують

( що? ) запаси на зиму. І тоді зима їм не страшна. Надворі сніг, мороз, а вони в затишному містечку ласують улюбленим кормом і горя не знають.

  • А чи знаєте ви, діти, що інколи звіра можна упізнати по тому, що він їсть ? ( Ні)
  • Тоді до вашої уваги сценка «Невідомий звір».
  • Бачите, скільки нового ви дізналися про білку. А раніше , мабуть, думали , що її корм – це лише гриби, горішки, жолуді та шишки.

А  ще, діти , білка, крім того, що готує на зиму запаси, вона  змінює колір і густоту свого хутра. Це характерно не тільки їй, і й іншим звірам.

Прочитаємо про це у підручнику  5 – 8 абзац.

Доповнення  « Довідкового бюро» про :

зайця- біляка (доповнює вчитель )

  • На малюнках підручника ви бачите фото зайця-русака, який полюбляє відкриті простори. Ось який він влітку і взимку. Але, діти, ще ж є заєць- біляк – житель лісу, який влітку теж сіренький, а взимку стає повністю білим, ось таким ( малюнок). У народі кажуть : « Якщо заєць шубу переодягнув, то незабаром настане зима». Заєць не готує собі на зиму ніяких запасів, ніде не ховається від неї. Він цілу зиму активний, бігає та обгризає кору дерев.
  • Пригадаємо віршик про зайчика

В полі , в лісі проживають,
А хатиноньки не мають
Довговухі стрибунці.
Сірі й білі є зайці.
Зимня шубка в них густіша,
Навіть в сірого – світліша,
Зовсім біла в біляка –
Гарна, тепла і м’яка !
Взимку від лисиць тікають,
Їстоньки собі шукають:
Обгризають верболіз,
Кору кленів і беріз.

  •  Отже зима зайчику не страшна. Більше він боїться своїх ворогів.
  •   А хто його вороги? (вовк та лисиця ).
  • А як же вони готуються до зими ? У підручнику про це нічого не сказано. Але у нас працює « Довідкове бюро», яке і повідомить нам про цих хижаків.
  • Лисиці й вовки практично не готуються до зими, адже вони проводять її на ногах у пошуках їжі.

Колір шубки  вони не змінюють, але хутро у них стає більш густим і пухнастим, особливо обростають лапи : так легше пережити люті морози.

Вовки збираються в зграї, бо їм так набагато зручніше виживати взимку.

 Хитрі лисички шукають будь-які вільні нірки, щоб перепочити й сховатися від заметілі.

Отже, діти, мабуть ви зрозуміли, що є звірі, які можуть зимувати і без запасів . Вони цілу зиму активні. Крім згаданих сюди ж можна віднести таких тварин : лось, дикий кабан.

А щоб і нам з вами не втратити своєї активності зупиним працю на хвилинку і проведем фізкультхвилинку.

 Фізкультхвилинка

Звірі в лісі проживають і  роботу також мають.

Тож виходять на полянку  і  зарядку роблять зранку.

Встали й ми побіля парт.  Встали всі: мерщій на старт.

Лапки вгору, лапки вниз,  землі-матінці вклонись.

Сонцю руки простягни,  до проміння поверни.

А тепер прогнімо спини,  і замремо на хвилину.

Розігнулись, пострибали,  потім трішки політали 

І за парти посідали.

 

Читання у підручнику 9 – 12  абзац

  • Бачите, ще частина звірів  не хоче  дружити з зимою і тому накопичує собі жир,готує восени схованку  і влаштовує  сплячку, щоб просто перечекати зиму.
  • Але не всі звірі сплять однаково.

             Справжньою сплячкою можна назвати сон тих тварин,  у яких значно знижується температура тіла, уповільнюється серцебиття , дихання , обмін речовин. Вони не прокидаються . Прикладом  такої сплячки є  сон їжачка.

Довідкове бюро нам це  підтвердить.

 Їжак дуже міцно спить. Може пробути без їжі під час сплячки 236 діб.
Під час сплячки у нього навіть знижується температура (до + 2 градусів )
Чимчикує їжачок -
Ціла купа голочок.
Їсть комах він, плазунів
І маленьких гризунів,
І до жаб він не байдужий.
Влітку він жиріє дуже,
А на зиму їжачок
Знайде ямку чи дупло,
Зробить там собі кубло,
Листячком його застеле,
Спатиме в м’якій постелі.

 

Також  любить міцно поспати і хом’як.  Але ми про нього читали, що він готує запаси.  Все правильно він спить до лютого місяця, а тоді ще десь з  місяць знаходиться в нірці і поїдає свої запаси. Про це нам підтвердить і віршик. 

 

Довідкове бюро

Шубка тепленька, м’яка
В ненажери – хом’яка.
Це один із гризунів.
Їсть комах він, плазунів.
Робить він глибокі нори,
В норах – камери, комори.
Засипає в них зерно:
І пшеницю, і пшоно.
Краде в полі на дурняк.
Ну й шкідливий цей хом’як !

Взимку спить , весна настане –
Він запаси їсти стане.

В підручнику немає, тому я  хочу поповнити цей список ще й такими тваринами : бабак, ховрах, тушканчик.

 

  • Діти, у підручнику ми прочитали, що залягають у  сплячку ведмідь і борсук. Але, якщо розібратися детальніше ,то їхній сон  правильніше назвати не сплячкою, а зимовим сном або дріманням. В їх організмі  також відбуваються зміни,але не настільки суттєві як у попередніх тварин. Вони не впадають в стан заціпеніння , а лише перебувають в кволому стані. Під час сну вони прокидаються, їх можна легко розбудити, а в дуже теплі зими  можуть , навіть. Виходити з своїх схованок.

       Взимку під снігом у ведмедиці народжуються маленькі ведмежа. Мама малюків годує жирним молоком. Поїдять та знов спати лягають. Смокчуть ведмеді лапу – і сняться їм солодкі сни. Але насправді це шкіра на лапах облазить , уві сні ведмеді здирають її зубами.

 

  • Довідкове бюро,  доповніть нам інформацію про ведмедика та борсучка.
    Холодати в лісі стало,
    Осінь пізня вже настала.
    Влаштував ведмідь барліг,
    Спати там на зиму ліг.
    Літо й осінь він старався –
    Досхочу він наїдався.
    Мед, малину, груші їв,
    Рибу та мишей ловив.
    Наїдавсь на повний ротик.
    Бач, який товстий животик !
    І тепер аж до весни
    Будуть сниться гарні сни !

    Якщо ведмідь не запасає жиру, то не лягає спати, а цілу зиму ходить по лісі. Таких ведмедів називають шатунами. Вони дуже небезпечні, можуть нападати на людей, їх доводиться відстрілювати.

 

Цілу зиму борсучок
Спить, звалившись на бочок.
Нори навесні лаштує.
Чистить їх і ремонтує.
Щоб було де взимку спати,
Влітку вдень – відпочивати.


Живуть борсуки в норах. Нора – справжній лабіринт, має багато ходів, виходів, гнізд. Борсуки дуже охайні. Перш ніж зайти в нору, вони витирають лапи. Після сплячки чистять свої нори і територію навколо неї.
Сплять дуже чутливо, повертаються, можуть навіть спати на спині.

      Може вирити лігвище за 1 день. Часто з ним зимує єнот.

Отже, діти, тих звірів, які взимку сплять можна розділити на дві

групи : 

- впадають у справжню сплячку

-  дрімають

  VІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

  1. Робота в зошиті (  2 завдання)
  • Позначте, які тварини впадають у зимову сплячку.
  • Пам’ятайте, що справжня сплячка  у їжачка, а у борсука і ведмедя – це зимовий сон.
  1. Гра  «Розсели звірів по будиночках»
  • А зараз ми перевіримо, чи всі діти під час уроку були уважними , чи всі зрозуміли як готуються звірі до зими.

 Для цього пограємо в гру, позмагаючись в групах в групах.

1 група – поселити звірів, які готують запаси.

2 група – поселити звірів, які активні.

3 група – поселити звірів, які залягають у сплячку.

4 група – поселити звірів, які дрімають.

       VІІ. Підсумок уроку

  1. Інтерактивна вправа « Знаємо – дізналися»
  • Нарешті прийшов час заповнити другу колоночку нашої таблиці. Отже, діти, що ж нового про звірів ми дізналися  сьогодні на уроці? (Що  вони  восени готуються до зими.)

Звірі по-різному готуються до зими :

  • Впадають у сплячку
  • Сплять, але можуть прокидатися ( дрімають)
  • Роблять запаси
  • Активні
  1. Підсумкова бесіда :

- Чи сподобався вам урок?

         - Чи був він для вас корисним? Цікавим?

         -  Для мене також. Я вам дякую за роботу. Ви були молодці. І , мабуть, зрозуміли, що зима хоч і непроста пора року, але  якщо добре підготуватись до неї восени, то легше  можна її перебути.

   VІІІ. Домашнє завдання

На закінчення уроку я хочу вручити ось такі  пам’ятки- прохання до вас :

Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці.
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
Горю зарадити можемо –
В будку Шаркові настелим соломи,
Зайчикові покладемо під кущик
Кілька морквинок, листочок капусти.
Теплу корівці поставим водичку,
Птицям насиплемо крихт в годівничку…
Як допоможемо дружно, малята, -
Виживуть взимку птахи і звірята.

 Це ваше домашнє завдання, яке ви маєте виконувати поки не скінчиться зима.

А на другій сторінці записано завдання, яке ви маєте зробити до наступного уроку :

Підручник  :  с. 54 – 57, читати, відповідати на запитання;

Зошит : с. 19, виконати 1, 3 завдання.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
Інкл
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку