Тема: Японія. Місце країни у світі та Азіатсько-Тихоокеанському регіоні. Основні чинники, що визначають місце країни у МПП. Система розселення.Особливості сучасного постіндустріального розвитку країни. Домінуючі складники третинного сектору. Промислові виробництва, що визначають міжнародну спеціалізацію країни. Традиції і технології у сільському господарстві. Транспортна система країни. Характерні риси просторової організації господарства: Тихоокеанський промисловий район, мережа технопарків і технополісів. Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародні зв’язки України з Японією.
Тип уроку: урок-подорож (формування нових знань)
Очікувані результати НПД:
Знаннєвий компонент:
називає домінуючі складники первинного, вторинного та третинного секторів економіки Японії;
розрізняє поняття «рівень урбанізованості країни» та «темпи урбанізації»;
наводить приклади промислових виробництв та послуг в країні;
показує на карті найбільші міста країн, світові міста, промислові райони, технополіси, найбільші морські порти, аеропорти, фінансові й туристичні центри країн;
Діяльнісний компонент:
аналізує динаміку чисельності та статево-вікову структуру населенняЯпонії;
проектує вплив демографічних процесів на працересурсний потенціал країни;
дає оцінку ресурсозабезпеченості окремих країн;
складає: комплексну економіко-географічну характеристику Японії;
знаходить та систематизує необхідну інформацію для характеристики країни;
використовує тематичні карти для обґрунтування особливостей системи розселення, розміщення виробництва товарів і послуг у межах країни; рейтинги показників соціально-економічного розвитку країн для обґрунтування їхнього місця у світі та регіоні;
пояснює особливості спеціалізації сільського господарства та розміщення основних районів (центрів) обробної промисловості;
обґрунтовує основні напрямки експорту капіталу й технологій та закордонного підприємництва Японії.
Оцінно-ціннісний компонент:
висловлює власні судження що до перспектив взаємовигідного співробітництва України з Японією.
Обладнання: політична та фізична карта світу ІКТ
Хід уроку
І. Організаційний момент
Чужих між нами не має!
Ми всі один одному брати.
Під вишнями квітучими.
(Кобаясі Ісса)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Сьогодні відбудеться незвичайний урок, на якому ми здійснимо подорож до Японії, на жаль, тільки уявну. Нетрадиційність сьогоднішнього уроку також буде в тому, що в ролі вчителя побуваєте ви, тому, що з деяких питань ви підготувались заздалегідь. На уроці вам необхідно бути дуже уважними щоб самостійно скласти опорний конспект про країну.
Отже, тема сьогоднішнього уроку - «ЯПОНІЯ»
Японію називають Країною сонця, що сходить. Адже вона лежить на крайньому сході Азії, і її мешканці першими в регіоні зустрічають сонце. Самі ж японці називають свою землю словом «Ніппон», яке записується двома ієрогліфами: перший означає «сонце», другий — «корінь». Звідси й спотворене читання назви держави, що виникло у всіх європейських мовах — Японія. Себе ж японці кличуть «ніхондзин», тобто люди з Країни сонця, що сходить. На державному прапорі Японії теж присутнє сонце — вогняна куля на білому фоні. Сучасна Японія — країна давньої культури, яка вражає поєднанням рис традиційного побуту з надзвичайним рівнем науково-технічного розвитку, що відкриває шлях у майбутнє. Японський краєвид — це старовинні парки, у яких біля буддійських храмів ходять плямисті олені.
Символом Японії є її найвища точка — Фудзіяма, один із п'ятнадцяти діючих вулканів країни. Японія — це й тендітна вишня сакура, білі або рожеві квіти якої розпускаються до появи листя, але швидко осипаються після першої зливи чи пориву вітру. За буддійськими повір'ями, сакура нагадує людям про швидкоплинне життя, перше кохання та далеку молодість. А японська чайна церемонія — це справжній спектакль, який прославляє культ чаю. Природа не дає японцям спокою. Щорічно на узбережжя звалюються 10—15 руйнівних тайфунів, а підземні поштовхи трапляються так часто, що самі японці сумно жартують: «У нас землетруси бувають тричі на день: на сніданок, обід та на вечерю».
Шокує європейця японський побут: жінка, яка поступається місцем чоловікові, подає йому пальто або відчиняє перед ним двері, пропускаючи вперед; подружня пара, яка майже не спілкується вдома та окремо проводить відпустку. Дивними для нас є й правила японського етикету. Зокрема, якщо ви збираєтеся в гості, слід обговорити з господарями не лише те, о котрій годині на вас чекати, а й коли ви підете.
У період науково-технічної революції прискорився й сам ритм життя. Сучасна Японія — це велетенські мегаполіси з багатомільйонним населенням та 50—60-поверховими хмарочосами. Це комфортабельні автомобілі та швидкісні залізниці, прокладені під протоками. Японія сьогодні — це найновітніша робототехніка, штучні острови та цілі міста науки — технополіси. Це й гучні міжнародні торговельно-промислові, науково-технічні та культурно-історичні виставки, які відвідує багатотисячна публіка. Таким є обличчя новітньої Японії.
Дати ЕГХ Японії, як і будь-якої країни ми будемо давати за добре вам відомим планом. (План написаний на дошці)
План
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
Виступ учня. (по підручнику) Міф про створення Японії говорить, що Бог Ізанагі, щоб відділити твердь від безодні, вдарив списом у безодню, і тоді з кінчика списа скотилася вервечка крапель, утворивши вигнутий ланцюжок островів. Дійсно, Японія — це країна-архіпелаг, яка розташована на 4-х великих островах (Хонсю, Хоккайдо, Сікоку, Кюсю) та чотирьох тисячах дрібних островів. Отже, Японія дуже багата на узбережжя.
Учитель. Яка форма правління в Японії? (слайд 1)
Учень. До прийняття Конституції Японія була абсолютною монархією, закони якої наділяли імператора необмеженою владою та приписували йому походження від Бога. В 1947 році абсолютна монархія була скасована, але в силу дотримання традицій одна з офіційно прийнятих в країні систем літочислення відповідає строку правління чергового імператора. Так, нова система літочислення, яка пов'язана зі сходженням на трон на початку 1989 року імператора Ахіхіто, стала називатися «Хейсей», що можна перекласти як «встановлення загального миру на землі та в небесах». Японія — конституційна монархія. Імператор Японії є символом держави, а править країною демократично обраний парламент.
Учитель. Дайте коротку характеристику природних умов та ресурсів Японії.
(по підручнику)
Давня назва країни, Ямато, в перекладі означає «шлях гір». Дійсно, ¾ території Японії займають гори, малопридатні для господарської діяльності. На островах — близько 200 вулканів, 40 з яких — діючі, в тому числі й Фудзіяма — національний символ Японії. Японія — країна землетрусів. Землетруси різної сили відбуваються в середньому чотири поштовхи за день. Природа нагородила японців також і моретрусами та цунамі. Вся територія країни перебуває в зоні діяльності мусонів, з якими пов'язано надходження тропічних ураганів (тайфунів). У надрах Японських островів трапляються хімічні елементи майже всієї таблиці Менделєєва, але родовищ промислового значення вкрай мало. Достатньо для внутрішніх потреб видобувається тільки вапняків і сірки, дуже мало — вугілля, мідних і поліметалевих руд, золота. Отже, Японія надзвичайно бідна на корисні копалини.
Учител ь. Національним символом Японії є гора Фудзіяма, або Фудзі, як її ще називають японці. Що відомо вам про неї? (слайд 3)
Учень Фудзіяма — це вулкан правильної конічної форми. Фудзіяма — найвища (її висота — 3776 м) і найкрасивіша гора в Японії. П'ять мільйонів екскурсантів приїжджають до підніжжя Фудзі щороку. Чверть мільйона чоловік здійснюють сходження на вершину. Такою мірою проявляється народна любов до священної гори.
Учитель. Дайте загальну характеристику населення Японії.
Розповідь учня
За кількістю населення (127,5 млн чоловік) Японія посідає сьоме місце у світі. Якщо враховувати площу Японії (378 тис. кв. км) і чисельність населення країни, то можна зробити висновок про те, що густота населення в Японії велика — 338 чол. на 1 кв. км.
Учитель. Яка проблема виникає внаслідок великої густоти населення та того, що значні площі країни зайняті малопридатними для освоєння гірськими районами?
Учень. Проблема дефіциту земель в Японії розв'язується за рахунок наступу на прибережні ділянки морів. Так, у центрі Осакської затоки за 14 років було побудовано величезний штучний острів. При цьому використовувалася технологія дробіння гірських порід та їх подачі транспортерами до моря. На острові споруджено причали, доки, житлові квартали на 20 тис. чоловік. Проектується створення аналогічних островів.
Доповнення вчителя. Саме внаслідок дефіциту земель Японія має територіальні претензії на частину Курильських островів, які належать Росії.
Учень Японія — єдина країна Азії, для якої притаманна демографічна криза. Японія — це країна з найбільшою у світі тривалістю життя (81,5 року), з найнижчою у світі дитячою смертністю. Це однонаціональна країна, 99 % якої складають японці. Японія посідає одне з перших місць у світі за рівнем урбанізації в містах мешкає близько 80% населення, налічується 11 міст-мільйонерів, найбільшим з яких є Токіо. У разі злиття трьох найбільших агломерацій (Токіо, Осака, Наґоя) утворюється безперервна смуга міст — мегалополіс Токайдо (понад 65 млн чол.).
(робота з контурною картою. Діти наносять найбільші міста Японії і позначають мегаполіс)
Учитель. Японці говорять,що Японія починається з Токіо. Що відомо про це місто? (слайд 5)
Учень У 1923 році Токіо ледве не спостигла доля Помпей: сильний землетрус зруйнував майже все місто і забрав 100 тисяч людських життів. Зараз Токіо з приміською зоною посідає перше місце у світі за кількістю населення (26 млн чол.). Токіо росте і вгору (50-60-поверхо-ві хмарочоси на антисейсмічних фундаментах), і вниз (підземне будівництво), і вшир. Токіо відзначається дуже хаотичною забудованістю. Загальна довжина вулиць Токіо складає 22 тис. км, що перевищує половину довжини екватора. При цьому більшість вулиць взагалі не має назв. Таблички з цифрами вказують номер району, блоку, номера квартир. Знайти потрібний будинок або квартиру за адресою в Токіо навіть поліції, водіям таксі, не кажучи про гостей міста, дуже непросто. Окремі частини міста з'єднані між собою швидкісними автомобільними естакадами, але й вони не забезпечують руху великої кількості автомобілів. У години пік вуличний рух перетворюється на «вуличне стояння».
Учитель. Якщо вірити статистиці, то кількість віруючих в Японії перевищує 200 млн чол. на 125 млн жителів (разом з немовлятами). Як ви гадаєте, де криється відповідь на це протиріччя?(В Японії існує дві основні релігії: синтоїзм (від синто, що означає «господній шлях», синтоїзм одухотворяє природу) та буддизм. Японці в релігійному плані надзвичайно терпимі. Як правило, віруючі сповідують одночасно обидві ці релігії, які існують, поділивши між собою сфери впливу. Весільні обряди традиційно закріплені за синтоїстськими храмами, похоронні й поминальні — за буддійськими.)
Учитель. Японський характер - у чому його особливості? Які якості притаманні японцям? (слай 6)
Розповідь учня. Японці надзвичайно ввічлива нація. Співрозмовники тільки те й роблять, що вклоняються і кивають один одному, навіть тоді, коли розмовляють по телефону. Ще коли мати, за японським звичаєм, носить немовля в себе за спиною, вона, щоразу вклоняючись, змушує кланятися і його, даючи йому при цьому перші уроки шанування старших. Японець ніколи не стане категорично заперечувати, він майже ніколи не говорить «ні», навіть, коли не згоден. Коли потрібно сказати «ні», японці роблять вигляд, що не розуміють або не чують співрозмовника. Тому Японія отримала назву «країни, де не сперечаються». Ввічливість японців ніби підкреслюється їхнім зовнішнім виглядом, як правило, всі вони надзвичайно охайні. Японців важко змусити вийти з себе. Японець не допустить ситуацій, в яких він чи хтось інший може бути приниженим чи ображеним. Бути шанобливим означає приховувати свій душевний стан. Японський етикет вважає неввічливим перекладати свої турботи на інших і виказувати надлишок радості. Японці не сприймають індивідуалізм. Щоб вижити в суворих природних умовах, японці повинні наполегливо працювати, при чому у складі груп чи общин. Японське суспільство — це суспільство груп. Кожен японець відчуває себе частиною будь-якої з них — чи то сім'ї, чи общини, чи фірми. Справа честі вимагає від японця жити, як всі, не висовуватися, як цвях із дошки, інакше суспільство знайде спосіб, як його забити чи видерти. Японці багато читають. Твори Достоєвського, Толстого, Чехова знайомі багатьом з них. Ще японці багато чим цікавляться, люблять подорожувати. Майже на кожній вулиці японського міста Сендая розташовані ящики із парасольками. Виявляється, що, коли японця застає зненацька дощ, |він просто візьме одну з парасольок, а коли дощ закінчиться – покладе її в найближчий ящик. Це підкреслює ще одну рису японців чесність.
Хвилина релаксації (японська музика, ароматичні свічки)
(Слайд 7) Перш ніж розпочати давати загальну характеристику господарства давайте пригадаємо ту страшну подію, яка трапилася 11 березня 2011 року(найбільше цунамі в історії всього людства, загинуло більше 15 тис. людей) виникла жахлива подія колосального розміру. Поблизу з Токіо в 373 кілометрах на північний-схід від міста, на глибині 24 км було зафіксовано один із найбільших землетрусів у історії країни кількість поштовхів близь 20. Згідно з замірами, сила поштовхів дорівнювала 8,9 балів за шкалою Ріхтера. У наслідок руйнацій – було пошкоджено Атомну електростанцію, і як наслідок був викид ядерного, радіоактивного палива. Через те, що Токіо перебуває в сейсмічно активній зоні, влада Японії розглядає можливість створення нової столиці.... Японський уряд оприлюднив сьогодні план зменшення радіації на АЕС "Фукусіма-1" на 50% протягом наступних двох років. Усього за півроку після руйнівного землетрусу та цунамі японцям вдалося розібрати практично всі завали і підготувати фактично знищені стихією території до нового будівництва. Люди із здивуванням відзначають, яка колосальна робота була проведена за цей час. Території, які в березні здавалися зруйнованими вщент і заваленими купами уламків від будівель, машин і навіть кораблів, тепер вичищені і готові для нового будівництва, про трагедію вже взагалі нічого не нагадує. Ось, як згуртовано працює японський народ.
4. Загальна характеристика господарства (слайд 8)
Учитель. Головною особливістю господарства Японії є надзвичайна бідність корисних копалин, так, 80% необхідних країні природних ресурсів Японія імпортує. Японія нагадує величезний переробний завод,на який з різних кінців світу звозиться сировина, де вона збагачується людською працею та розумом. А готова продукція (переважно машинобудування) завдяки своїй високій якості, надійності, технічній новизні завойовує світові ринки багатьох видів товарів. На цьому ґрунті ведуться самі торгівельні війни між Японією, США і Західною Європою.
Учень.(слайд 9) Енергетика (за виробництвом електроенергії Японія посідає друге місце після США) - основна частка енергії виробляється на ТЕС (які повністю працюють на ввізному паливі) + ТЕС (на гірських річках Хонсю) + значна частка енергії виробляється АЕС (до речі, за виробництвом енергії на АЕС Японія посідає третє місце у світі).
(Слайд 10)Чорна металургія — базується на привізній сировині, широко використовується металобрухт. За виплавкою сталі Японія посідає одне з перших місць у світі.
Кольорова металургія — розвинута на приізній сировині (на одну третину Японія задовольняє потреби в мідній руді за рахунок власних родовищ). За виробництвом алюмінію та міді Японія поступається тільки США.
(слайд 11) Машинобудування є провідною галуззю промисловості, дві третини виробів якої йде на експорт. Із 1980 року утримує світову першість японська автомобільна промисловість. Провідними фірмами виступають: «Тойота», .«Ніссан», «Хонда», «Мазда», «Судзукі», «Міцубісі». Японія виробляє близько половини суден світу, в тому числі найсучасніші супертанкери. Найбільші судноверфі розташовані в Йокогамі й Кобе. Японія випереджає всі країни за виробництвом і впровадженням у промисловість роботів. Промисловий робот може виконати 3 тис. видів операцій. Роботи грають на музичних інструментах, малюють портрети з натури. Роботи заміняють людей на всіх шкідливих виробництвах. Безлюдні заводи-автомати давно стали реальністю на Японських островах. За виробництвом аудіо-, відеоапаратури Японія не знає конкурентів. Вироби таких японських фірм, як «Мацусита-денкі» (більше відома торговою маркою «Панасонік»), «Соні», «Тошиба», «Хітачі», «Фунай», «Шарп», «ДжиВіСі», завоювали міцні позиції на світовому ринку. Великим попитом користуються фотоапарати «Коніка», «Мінолта», електронні музичні інструменти «Ямах», годинники й калькулятори фірми «Касіо». Значно розвинуте виробництво різноманітного промислового устаткування і верстатів.
( слайд 12)Хімічна промисловість. Розвиток хімії органічного синтезу сприяє розв'язанню проблем нестачі сировини. Так, пластмаси та хімічні волокна (за виробництвом яких країна посідає друге місце у світі) дозволяють замінити натуральні матеріали. Що ж до територіальної структури господарства, тобто розміщення господарства, то з цього приводу Японію нерідко називають країною з двома «обличчями». «Лицьову частину» («Сонячну частину») утворює Тихоокеанський пояс, що вузькою смугою простягається вздовж узбережжя Хонсю. Тут виробляється чотири п'ятих промислової продукції країни. «Тильну частину» («Тіньову частину») утворюють периферійні гірсько-лісові райони Хонсю.
5. Сільське господарство ( слайд 13)
Учитель. Головною галуззю сільського господарства Японії є рослинництво. Японія в основному (на 70%) забезпечує себе продовольством власного виробництва. Сільське господарство країни відображається в японській кухні. Харчування японців - одне з найраціональніших у світі. Що ж переважає в харчовому раціоні японців? Відповідь на це питання дасть шеф-повар японського ресторану, якого ми сьогодні запросили до себе.
Учень. Японська їжа надзвичайно проста. З давніх часів основою харчування японців був рис. Рис подається просто варений, без масла, солі. Часто рис замінюється різними видами локшини з пшеничного або гречаного борошна. Соєвий соус заміняє японцям сіль. У приготуванні рибних та овочевих страв для японської кухні характерне прагнення якомога менше змінювати обробкою природні якості продукту. Овочі, рибу, морепродукти японці охоче їдять у сирому вигляді. Тому японський кухар — це різьбяр по рибі та овочах. До речі, за виловом риби й морепродуктів Японія посідає перше місце у світі. Саме ці продукти заміняють японцям м'ясо, якого вони їдять дуже мало. В минулому корів у Японії не тільки не вбивали (забороняє буддизм), але й не доїли. Молочні продукти в Японії ще донедавна були не відомі. Зараз раціон харчування став більше схожий на європейський. Але й зараз японець з’їдає за рік стільки м’яса, скільки англієць за місяць.
6. Транспорт (слайд 14)
Розповідь учня. В Японії розвинуті всі види транспорту, крім річкового та трубопровідного. Практично всі внутрішні перевезення забезпечуються трьома видами транспорту: автомобільним, залізничним та морським каботажним; зовнішні вантажні — винятково морським, а пасажирські — повітряним. Японія володіє однією з найпередовіших залізниць світу. Основну транспортну вісь Японії утворює швидкісна залізнична магістраль «Сінкансен» довжиною близько 1100 км, яка проходить уздовж усього Тихоокеанського поясу. Потяги рухаються зі швидкістю 200 км за годину і більше. Особливо великий рух на відрізку Токіо — Осака довжиною 515 км, де за добу проходить 120 пар потягів. Відстань між цими містами експрес «Хікарі» («Світло») проходить за 2 години 15 хвилин, при цьому він долає 66 тунелів та 3 тис. мостів. Найдовший у світі залізничний тунель «Сейкан» прокладений на глибині 100 м під дном протоки Цуґа-ру і з'єднує острови Хонсю та Хок-кайдо. Довжина тунелю — 54 км, з яких 23 км припадає на підводну частину. В 1988 році на острові Кюсю було проведено презентацію нового потягу-кулі, який здійснює рейси зі швидкістю 300 км за годину і більше. До речі, жодна гайка зі старих вагонів не пропаде в ощадливих японців: нові потяги будуть зроблені зі старих.
Іпорт: нафта, газ, мінеральна сировина, напівфабрикати, одяг,промислове устаткування.
Експорт: промислові товари, науково-технічну інформацію, автомобілі, побутова електроніа, компютери.
Обсяги зовнішньоекономічних звязків України з Японією дуже скромний: частка України в Японському експорті – 0,1%, в імпорті – 0,05%
Учитель. В Японії панує культ традицій, у багатьох з яких проявляється любов японців до природи. Японці здавна цінують природу. Саме цьому навчає релігія синто, яка обожнює природу. Захоплення квітами та деревами — національна традиція японців.
Чайна церемонія
Низько нахиляючись, один за одним, японці проходять у двері, залишаючи взуття на спеціальному камені. Останній, хто входить відсуває двері. Господар з'являється не відразу. Гості повинні звикнути до висвітлення кімнати. Тільки після того як гості освоїлися з обстановкою, з'являється господар і глибоким поклоном вітає гостей, мовчки сідає навпроти них у жаровні, над якою вже заздалегідь підвішений казанок з киплячою водою. Поряд з господарем на циновці розставлені всі необхідні предмети: чашка (сама дорогоцінна реліквія), коробочка з порошком зеленого чаю, дерев'яна ложка, бамбуковий вінчик, яким збивають чай, залитий трохи охолоджені окропом. Тут же стоять керамічні судини - для холодної води, для ополіскування - і інші предмети, все старовинне, але бездоганно чисте, і лише ківш для води так лляна рушник нові, блискучі білизною. Є й інші церемонії чаювання, які довгий час були таємницею за сімома печатками, оскільки вважалися національною святинею. Японська чайна церемонія готується і проводиться годинами. Для її проведення майже в кожному будинку відведено спеціальне приміщення. Невеликий за розміром чайний будинок розділений на три частини: чайну кімнату, кімнату очікування і підсобне приміщення. Готувати чай довіряють лише людині, яка має досвід у цій справі. Входячи в чайну кімнату, де стоїть жаровня для чайника, гість чемно кланяється. Весь ритуал проходить у строгому порядку.. Потім господар запрошує їх в сад. Про початок церемонії оголошує гонг - п'ять і сім ударів, почувши який гості повертаються в чайну кімнату Гості беруть чай з вдячністю і п'ють його невеликими порціями з круглих або квадратних піал. Всі учасники дійства сидять на колінах навколо низького чайного столика. До чаю не подається нічого. Міцний зелений чай готується з молодих листя чайних кущів у віці від двадцяти до сімдесяти і більше років: Норма закладки чаю в середньому - 1 чайна ложка меленого чаю на 200 г води. Важливою особливістю японського способу заварювання чаю є те, що температура не тільки чайника, але і води в ньому повинна бути не вище 70-90 °. Час заварювання при цьому не виходить за межі 3-5 хвилин. На смак чай надзвичайно терпкий. Його концентрація відповідає приблизно 100-200 г сухого чаю на 0,5 л води. Але в той же час такий чай дуже ароматний. Присутності в чаї аромату японці надають вирішальне значення. Чай випивається повністю, і ця процедура повинна займати не більше 10 хвилин Таким чином, чай по-японськи представляється не, як гастрономічна реальність, а як ритуальне групове дійство, яке має глибокі історико-філософські коріння, загальнонаціональної японської культури, і є одним з видів мистецтва Японії. Звичайно, чайна церемонія в Японії - не щоденний ритуал, а японці п'ють чай частіше, ніж роблять описане вище чайне дійство. У цих випадках вони вважають за краще зелений чай, а не чорний, але іноді вживають і його. Примітно й те, що японці, як і китайці, п'ють чай протягом дня до їжі, тоді як ми його п'ємо після їжі. Спрощений японський спосіб заварювання чаю полягає в тому, що за цим способом зелений або жовтий чай заварюють в кулястих, попередньо прогрітих порцелянових чайниках. Кожному гостю подають окремо такий чайник і піалу. Ні цукор, ні варення, ні мед в чай не кладуть, рідко подають сухі фрукти та вироби з тіста. Під час чаювання абсолютно відсутні розмови між гостями. Все, в тому числі і господарі, занурені в роздуми про осягнення законів природи, навколишнього світу. Багато хто стверджує, що в цьому духовному самоспогляданні, в глибокій зосередженості і полягає основна краса японського чаювання.
Ікебана – японське мистецтво оформлення букета. Слово «ікебана» означає живі квіти. На відміну від звичних нам букетів, ікебана підкоряється законам геометричної побудови, де суворо витримуються правила колірного оформлення. (слайд 17)
Бансай – це мистецтво вирощувати в горщиках карликові дерева. Бансай означає вміння на маленькому просторі показати нескінченність природи. (слай18)
Сумо борці сумо мають незвичайний зовнішній вигляд. Особливо вражає їхня вага 120-170 кг.(слайд19)
ІV. Закріплення
Вибірковий диктант (слайд20)
1. Площа Японії становить (тис. км2)
а) 387,6; б) 370,8; в) 377,8.
2. Населення Японії становить (млн осіб):
а) 125,6; б) 126,5; в)138,4.
3. Японія за формою правління:
а) президентська республіка;
б) абсолютна монархія;
в) конституційна монархія
4. Вулкан, священна гора, символ Японії:
а) Фудзіяма; б) Котопахи; в) Ельбрус.
5. Назвіть мінеральний ресурс, який імпортується в Японію на 100 %:
а) мідь; б) вугілля; в) алюміній; г) будівельні матеріали.
6. Лісистість території Японії становить:
а) 86 %; б) 66 %; в) 46 %.
7.Японія належить до групи країн з типом відтворення
а) І тип відтворення; б) II тип відтворення.
8.Назвіть столичну агломерацію Японії:
а) Осаки; б) Кейхин; в) Токайдо
9. Провідні галузі господарства Японії:
а) чорна металургія; б) кольорова металургія; в) машинобудування; г) легка; г) хімічна;
д) гірничодобувна
10. Японія належить до регіону:
а) Південна Азія; б) Південно-Східна Азія;
в) Східна Азія; г) Південно-Західна Азія.
11Головна сільськогосподарська культура Японії:
а) пшениця; б) кукурудза; в) рис.
12. Серед країн світу за тоннажністю флоту Японія посідає місце:
а) перше; б) друге; в) третє.
V. Підсумок уроку.
Як ви переконалися, Японія — дивовижна країна, в якій багато чого є незрозумілим для нас. Японію і все японське неможливо і не потрібно копіювати. Японію можна використовувати немовби дзеркало, в якому відбиваються достоїнства та недоліки того, хто в нього дивиться. Хотілося б, щоб після цієї подорожі кожен з нас об'єктивно оцінив свої достоїнства та задумався над тим, як позбавитися своїх недоліків.
Діти, я дякую вам за гарну підготовку до уроку й, безумовно, ваша робота повинна бути оцінена. Але перш ніж виставити вам оцінки, я хочу вам трохи розповісти про шкільну систему в Японії.
У 6 років японські хлопчики й дівчатка йдуть у початкову школу, провчившись у ній 6 років, вони переходять у трирічну молодшу середню школу, потім у трирічну старшу середню школу.
Навчальний рік у японській школі найдовший — 240 днів. Учителі визнають існування розбіжностей у здібностях дітей, проте вважають неприпустимим виділяти кого-небудь і ставлять усьому класу однакові оцінки.
От і ви за сьогоднішню роботу всі гідні найвищого бала.
VІ Домашнє завдання (слайд 21)
1. Опрацювати відповідний параграф у підручнику
2. Скласти туристський маршрут по Японії й спробувати свої творчі сили в тому захопленні японців, яке найбільше зацікавило (скласти ікебану, зробити оригамі,).
Використана література: