Урок : "Явище тертя.Сила тертя. Види сили тертя "

Про матеріал
Мета: навчальна: удосконалити знання учнів про сили, сформувати знання про силу тертя, види тертя і способи його зміни; показати корисні й шкідливі прояви тертя; розвиваюча: розвивати вміння спостерігати фізичні явища, перевіряти теоретичні припущення експериментально; формувати вміння користуватися приладами; розвивати вміння і навички порівнювати й класифікувати явища, самостійно виконувати експериментальні завдання та робити висновки,показати практичне використання набутих знань. виховна: формувати в учнів навички самостійної роботи у групах, розвивати вміння висувати проблему, шукати шляхи її розв’язання, почуття відповідальності, бажання пізнати нове, невідоме; виховувати уважність , кмітливість, прививати інтерес до вивчення нового, показати взаємозв’язок фізики з повсякденним життям.
Перегляд файлу

Тема. Явище тертя. Сила тертя. Тертя спокою, ковзання, кочення.

Мета:

навчальна: удосконалити знання учнів про сили, сформувати знання про силу тертя, види тертя  і способи його зміни; показати корисні й шкідливі прояви тертя;

розвиваюча: розвивати вміння спостерігати фізичні явища, перевіряти теоретичні припущення експериментально; формувати вміння користуватися приладами; розвивати вміння і навички порівнювати й класифікувати явища, самостійно виконувати експериментальні завдання та робити висновки,показати практичне використання набутих  знань.

виховна: формувати в учнів навички  самостійної роботи у групах, розвивати вміння висувати проблему, шукати шляхи її розв’язання, почуття відповідальності, бажання пізнати нове, невідоме; виховувати  уважність , кмітливість, прививати інтерес до вивчення нового, показати взаємозв’язок  фізики з повсякденним життям.

Обладнання: штатив, жолоб, динамометр, трибометр,коток, металева кулька, дошка, важки, скельця, підшипники.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Методи і форми роботи:

Проектна діяльність;

пошукові форми роботи;

індивідуальна робота з підручником;

Структура уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Аукціон знань(продаються бали за запитання)

1.Що називається силою?-1б.

2.Як позначається сила?-1б.

3. Одиниці вимірювання сили?-1б.

4.Прилад для вимірювання сили?-1б.

5.Чим характеризується сила?-1б.

6.Які сили ми вивчили?-1б.

7. За якою формулою обчислюється сила тяжіння?-1б.

8. За якою формулою обчислюється вага тіла?-1б.

9.Чим відрізняється сила тяжіння від ваги тіла?-1б.

10. За якою формулою обчислюється сила пружності?-1б.

11.Коли виникає сила пружності?-1б.

12.Які види деформації вам відомі?- 1б.

А тепер будуть запитання по 2 бала і розвязавши ці задачі ви сформулюєте тему уроку.

11.Навіщо в ожеледицю посипають тротуар піском?-2б.

12.Для чого під час  спускання воза з гори одне колесо його прикріплюють так, щоб воно не оберталося?-2б.

13.Чому  після дощу  грунтова  дорога стає слизькою?-2б.

14. Навіщо деякі майстри перед тим як  угвинчувати шуруп в  скріплювальні деталі – змащують його  милом?-2б.

15.Чому важко втримати в руках живу рибу?-2б.

Про яку силу йде мова?

Отже , молодці!Тема нашого уроку : « Сила тертя». Запишіть дату, тему уроку. Ця тема дуже цікава, вивчивши силу тертя, ви зможете пояснити багато явищ, які зустрічаються вам у житті.

ІІІ Створення проблемної ситуації.

Експеримент.

Куля, приведена в рух, зупиняється.

Кулька, що скотилася з похилої площини на стіл, зупиняється.

Кулька, що скотилася з похилої площини на дошку з піском, до зупинки пройшла меншу відстань, ніж на столі.

  • Чому тіла зменшили свою швидкість? Зупинились?
  • Чому в другому випадку кулька зупинилася швидше?

Отже, зупинка кульок свідчить про те, що на них діяла сила і ця сила залежить від поверхні, по якій куля котилася. Тертя виникає на кожному кроці: драбина стоїть біля стіни, запалювання сірника,колеса буксують,

Ця сила називається силою тертя.

ІV Формування нових знань.

Наше завдання сьогодні – якомога більше дізнатися про силу тертя. Зясувати: коли вона виникає, від чого вона залежить; які є види тертя; чи можна силу тертя змінювати; тертя корисне чи шкідливе?

З цією метою ми завітали до науково-дослідницького інституту, де в лабораторіях працюють над дослідженням сили тертя.

Кожна лабораторія отримала конкретне завдання. Експериментатори будуть самостійно проводити дослідження і сформулюють висновки. Щоб висновки були грамотними, чіткими, користуйтесь науковою літературою, тобто підручниками.

Через декілька хвилин на науковій конференції заслухаємо результати ваших досліджень.

До конференції готуються також представники преси та представники громадськості. Вам також рекомендується ознайомитись з текстом § 21 та підібрати питання до науковців.

(Учні виконують експерименти та доповідають про результати).

1 група.

Обладнання: дошка, брусок  деревяний, динамометр, шліфувальний папір.

Завдання: Запишіть покази динамометра. Коли брусок ковзає по дошці і коли брусок ковзає по шліфувальному паперу.

Порівняйте ці сили і зробіть висновок.

Висновок. Сила тертя виникає через нерівності поверхонь. Коли одне тіло рухається по поверхні другого, то нерівності заважають цьому руху. Чим жорсткіша поверхня, тим більша сила тертя.

Учитель: Які будуть ваші пропозиції щодо зменшення сили тертя?

Учень: Зменшити нерівності поверхонь. Відполірувати, змазати мастилом.

Учитель: Послухаємо представників 2-ї лабораторії.

2 група.

Обладнання: дошка, брусок деревяний, динамометр, 2 скляні пластинки.

Завдання: запишіть покази динамометра, коли брусок ковзає по дошці і коли скляна пластинка ковзає по скляній пластинці.

Порівняйте ці сили і зробіть висновок.

Висновок. Настає момент, коли подальше полірування поверхонь не зменшує силу тертя, а навпаки збільшує. Отже, сила тертя обумовлена взаємним притяганням молекул дотичних поверхонь.

Учитель: Слухаємо 3-ю групу.

3 група.

Обладнання: динамометр, брусок, дошка, каток.

Завдання: виміряйте силу тертя, коли брусок ковзає по дошці, та силу тертя, коли каток котиться по цій дошці.

Порівняйте ці сили і зробіть висновки.

Висновок. Є різні види тертя: ковзання, кочення. За однакових умов сила тертя ковзання завжди більша за силу тертя кочення.

Доповнення. Люди давно замінюють ковзання коченням.

Підтвердженням є те, що важку колоду не сунуть, а котять у разі потреби. А народне прислівя говорить «Де не візьмеш силою – бери розумом»

4 група.

Обладнання: динамометр, брусок, дошка.

Завдання: запишіть покази динамометра в той момент, коли брусок тільки починає рухатись, та коли брусок рухається рівномірно.

Порівняйте ці сили і зробіть висновок.

Висновок. У момент початку руху покази динамометра більші, ніж коли брусок рівномірно рухається. Отже, коли тіло перебуває у спокої на поверхні іншого тіла, то діє сила тертя спокою, і саме воно утримує одне тіло на поверхні іншого.

Учень (доповнення). Саме сила тертя спокою втримує забитий у дошку цвях, не дає розв’язатися банту на стрічці, втримує нитку, якою зшито два шматки тканини, втримує брусок на похилій площині і врешті-решт  утримує кожного з нас на ногах. (Свою розповідь учень супроводжує дослідженнями).

5 група.

А тепер слово представникам 5-ї лабораторії.

Обладнання: динамометр, брусок, дошка, 3 металеві тягарці.

Завдання: запишіть покази динамометра, коли брусок ковзає по дошці.

Повторіть дослід, навантаживши брусок металевими тягарцями.

Порівняйте ці сили і зробіть висновок.

Висновок. Сила тертя залежить від сили тиску. Чим більша вага тіла, тим більша сила тертя.

Учень (доповнення). Я хочу доповнити й сказати, що навантажений автомобіль зупиниться швидше ніж не навантажений.

6 група.( експерти)

Завдання: навести приклад корисних та шкідливих проявів сили тертя.

  • Як можна збільшити силу тертя?
  • Як можна зменшити силу тертя?
  • Висновок: Тертя буває корисним і шкідливим.

 

В лабораторії до представників преси  поступило декілька дзвінків від представників  громадськості, які благають розібратися в фізичній суті приказок та прислів’я.

Поясніть суть приказки:

  • «Йде як по маслу» або «Не змастиш – не поїдеш»

(Змащення зменшує силу тертя).

  • «Слизький, як в’юн» або «Висковзне, як риба з рук».

(риба мокра – зменшується сила тертя)

  • «Коси коса, поки роса, роса спала – робота пропала»

(Роль змащення виконує роса).

  • «Камінь зрушиш – легше стане»

(Сила тертя спокою більша за силу тертя ковзання)

У представників громадськості також є ще запитання до науковців.

I - Я люблю займатись спортом, а тому мене цікавлять такі питання:

- навіщо на підошви спортивного взуття набивають шкіряні шипи?

II - У мене до вас ще одне запитання:

- які шнурки кращі для спортивного взуття: бавовняні чи шовкові?

– А я полюбляю майструвати, але не розумію для чого роблять насічки на головці цвяха, на плоскогубцях?

ІІІ – Мій дідусь, ремонтуючи черевики, змащує нитку милом. Навіщо він це робить?

IV – Я не розумію, навіщо біля трамвайної колії, яка проходить повз парк вивішують попереджувальній знак «Обережно, листопад!»

V – Я читала, що деякі дерев’яні церкви, побудовані народними умільцями від основи до куполів, були створені без єдиного цвяха. Які сили утримували від розрухи ці чудові творіння людських рук?

За підсумками конференції наша редакція випустила газету.

 

 

Новини з

уроку

 

 

Тертя

                                       

Спокою

 

Ковзання

 

Кочення

                                  

Причини тертя:

шершавість поверхні  взаємодія молекул

 

Тертя:

корисне

шкідливе

 

 

 

 

Підсумки уроку.

За гарну роботу завідуючі лабораторій отримують премію по _ балів. Премію також отримують робітники преси.

Домашнє завдання.

Вивчити § 21, Вправа № 21 (1-4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 24.Тертя. Сили тертя
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку