«Йоанна Ягелло. «Кава з кардамоном».
Йоанна Ягелло – польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді. «Кава з кардаманом».
Синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці)»
Тема. Йоанна Яґелло (нар. 1974). «Кава з кардамоном». Й. Яґелло - польська
письменниця, авторка творів для дітей та молоді. «Кава з кардаманом».
Синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та
детективу (розгадування сімейної таємниці) (Слайд №1)
Мета: створити умови для ознайомлення учнів із особистістю польської
письменниці Й. Ягелло, творчою історією повісті «Кава з кардамоном»,
акцентування уваги на особливостях розвитку сюжету, жанровій
своєрідності (синтезу підліткової повісті та детективу); спонукати до
розвитку навичок аналізу та інтерпретації літературного твору, логічного
мислення і уяви, вміння виокремити ключові події твору та розповідати про
них; мотивувати до читання сучасної літератури.
Предметні компетентності, що формуються на уроці: знати сучасну письменницю Й. Яґелло та її твори; розповідати про основні події та персонажів повісті «Кава з кардамоном»; аналізувати й інтерпретувати повість «Кава з кардамоном»; висловлювати судження щодо порушених у творі питань та художніх образів; критично оцінювати повість Й. Яґелло «Кава з кардамоном».
Ключові компетентності, що формуються на уроці: висловлювати враження щодо прочитаного зв'язною українською мовою; установлювати причиново-наслідкові зв'язки між подіями художнього твору; здійснювати пошукову діяльність, словесно оформлювати результати дослідження; застосовувати різні види інформації та читання; використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань; виявляти актуальні проблеми сучасного світу в прочитаних творах; аналізувати читацькі інтереси молоді.
Комунікативні: навички спілкування в колективі, навички роботи в групах, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих.
Інформаційні: вміння визначати головне, навички роботи з книгою.
Загальнокультурні: виховувати моральні цінності.
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет письменниці, - word-документи: таблиці «Ознаки детективу у творі», інформаційний матеріал, картка само оцінювання; роздатковий матеріал, ватмани; аудіозапис та кава для фізкультпаузи;
буктрейлер «Кава з кардамоном»; тексти творів Й. Яґелло «Кава з кардамоном», «Кава з чилі», «Тирамісу з полуницями»; проектор, ноутбук.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
Діти читають книги не так, як дорослі,
Їм не потрібно рецензій, їм або цікаво, або ні.
Й. Яґелло
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
Добрий день, дорогі друзі!
Добрий день, шановні гості! Добрий день!
На нас чекає гарний день.
Бачу всі веселі і здорові.
До уроку всі готові?
Учні: Так!
Слово вчителя.
Тоді я запрошую вас перегорнути ще одну сторінку захоплюючого, незвіданого, таємничого світу зарубіжної літератури. А в ньому…
Життя потік невпинно так вирує.
Вже юність шле палкий привіт,
Кохання перше посмішку дарує,
Хороші друзі не лишають ні на мить.
Скрізь з таємниць снується павутина,
Яку ми мусим неодмінно розплести.
Хто допоможе?
Хто плече підставить?
Сім’я, кохані, друзі…
За чашечкою кави…, можливо,
З кардамоном…
2. Бесіда.
ІІ.Оголошення теми, мети уроку.
Я дуже рада, що вам подобаються твори про ваших однолітків. Адже тема нашого уроку «Йоанна Яґелло - польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді. Повість «Кава з кардаманом». Синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці). Образ головної героїні - п’ятнадцятирічної Халіни (Лінки) Барської».
Сьогодні на уроці ми з вами: (Слайд №2)
Ось такі завдання я ставлю перед нами на сьогоднішній урок .
А чого ви, діти , очікуєте від уроку.
Чи згідні ви з твердженням письменниці? Аргументуйте свою думку.
ІІІ. Освоєння навчального матеріалу.
1. Слово вчителя про письменницю + робота в групах. Методичний коментар: за матеріалами слова вчителя та презентацією творчої групи, яка готувала «Інтерв’ю з письменницею (уявне)», учні складають кросенси – І група «Йоанна Яґелло», ІІ – «Кава з кардамоном» . (Слайд №4, 5)
Народилася Йоaнна Яґелло 4 серпня 1974 року у Варшаві.
Польська письменниця та журналістка Йоанна Яґелло - одна з найпопулярніших на сьогоднішній день авторка творів для дітей та молоді. Захоплювалася літературною творчістю ще з юності, щоправда, розпочинала свій творчий шлях у літературі не як прозаїк, а як поет. За фахом вона філолог (закінчила відділення англійської філології Варшавського університету, де якийсь час викладала мовознавство), працювала вчителькою англійської мови у гімназіях і ліцеях та в редакціях популярних польських молодіжних часописів «Перспективи» та «Когіто». Працює редактором освітнього видавництва. Серед захоплень письменниці (за її словами) - польська проза і шведські детективи, іспанські фільмами й пішохідні мандрівки.
Справжнім успіхом для письменниці стала публікація її першої прозової книги для підлітків «Кава з кардамоном» (2011 рік). Ця книга відразу отримала захоплені відгуки читацької аудиторії та визнання професійних літераторів: у Польщі була номінована на нагороду «Книжка року 2011», отримала номінацію на нагороду Donga і була внесена у «Список скарбів» Музею дитячої книги.
2013 року повість «Кава з кардамоном» була перекладена української мовою Воженою Антоняк і вийшла друком у видавництві «Урбіно». Книга мала величезний успіх у читачів. Письменниця була спеціальним гостем VII Дитячого фестивалю, що проходив у Львові (2013 рік), і в одному із інтерв'ю поділилася своїми враженнями: «В Україні відбулися мої перші зустрічі із читачами, котрі прочитали книгу «Кава з кардамоном». Зустріч з читачами – найбільша радість, яку може отримати автор, чия книга вперше вийшла в іншій країні…», так вважає Йоанна Яґелло, яка завітала сьогодні до нас. (уявно).
2. Повідомлення творчої групи про історію створення твору «Кава з кардамоном». «Інтерв’ю з письменницею Йоанною Яґелло». (Слайд №6)
(випереджувальне домашнє завдання)
Доброго дня, я теж дуже рада зустрічі з вами. Зараз багато письменників пишуть для молоді і про молодь. Ви починали як поет. Що змусило вас написати прозову книгу? (Слайд №7)
– Коли почала писати «Каву з кардамоном», моїй старшій донечці було 15 років. Вона любила читати, особливо фентезі, книги про Гаррі Поттера… І я подумала: шкода, що так мало книжок про життя підлітків. Замислила написати книгу про перше кохання, про те, що переживає 13- чи 15-річна дівчина, котра шукає цього кохання, і що трапляється на її шляху. І спочатку моя героїня закохалася у старшого за себе чоловіка, потім з’явився інший хлопець… Але мені здалося, що цього замало, що потрібна якась сильніша інтрига. Та й хотілося охопити дещо ширшу і глибшу тематику — тематику непростої родини, в якій не все гаразд, в якій є свої «скелети у шафі». Згодом, коли уже книга була написана, мені дорікали, чому я так багато проблем створила для однієї дівчини.
– У мене чимала бібліотечка книжок на кшталт «Як написати роман», «Як писати діалоги», «Як створити захоплюючий сюжет». Це переважно англомовна література, бо там креативне написання дуже популярне, й ніхто не соромиться того, що хотів би навчитися краще писати. Я брала участь у різних курсах креативного написання й анітрохи цього не соромлюся, хоча це вже й було потому, як написала цю першу книжку. Моєю підготовкою було передусім читання, а читала я завжди дуже багато. Звісно, пишучи, я мусила багато чого навчитися. Наприклад, збирати матеріали, здобувати інформацію. Раніше мені здавалося, що все можна знайти в Інтернеті, та виявилося, що це не так. Мої колеги на роботі досі жартують, пригадуючи випадок, як під час зустрічі я раптом ні сіло ні впало запитала: «Слухайте, може, хтось знає якогось власника плантації ялинок?» Я гадки не мала, як такі ялинки пересаджують до горщиків, у яких їх продають, і ніде не було інформації. А для мене деталі дуже важливі
– Найцікавіше те, що портрет дівчинки на обкладинці українського видання дуже схожий на мою Юльку, хоча художниця ніколи не бачила її. Це фантастичний збіг обставин. А от характер моєї героїні дещо інший, ніж у Юльки. Лінка має важчий характер, вона самолюбна, а моя доня мала майже ангельський характер. Можливо, в цьому і немає моєї заслуги, просто вона такою народилася. Але Юлька стала для мене особистістю, яка репрезентувала своє покоління. Вона часто приводила додому подруг, і вони розмовляли на різні теми. А я часто була присутня при цьому, тому добре зрозуміла, чим живуть сучасні підлітки. Моя доня також гарно співає і танцює, має багато захоплень. Хотіла, щоб і героїня моєї книжки теж чимось захоплювалася. Крім того, що вона прагне відшукати правду і розгадати сімейну таємницю, вона ще любить фотографувати.
— «Шоколад із чилі». Закінчення «Кави...» могло здаватися остаточним. Але я сприймала текст як відкритий. Незрозуміло було, як Лінка впорається зі сплатою за навчання в омріяному ліцеї — i це один із найважливіших моментів наступної книжки. Від читачів чула питання про наступну частину «Кави...». Мабуть, вони теж звикли до героїні.
— Вона прочитала «Каву з кардамоном», коли їй було шість років, зараз їй уже вісім. Прочитала від початку до кінця. Діти читають книги зовсім не так, як дорослі, — їм не потрібно ніяких рецензій, їм або цікаво, або ні, тоді вони не читатимуть. Але моя книга не лише для дітей і підлітків, її можуть читати й дорослі. Мені на зустрічах часто розповідають, що читають її усією родиною. Це тішить, адже в книзі є чимало моментів, які примушують багато над чим замислитися, особливо дорослих.
Нещодавно в розмові з людиною, яка цікавиться літературою, почула думку, що нині підліткова література в Україні є скоріше розважальною і не торкається болючих тем, бо автори — переважно жінки, тобто матері. І вони підсвідомо хочуть уберегти підлітків від дискомфорту, шоку, переживань. Ваші думки щодо цього? (Слайд №8 )
– Як письменниці й матері мені, звісно, хотілося б захистити свою дитину від травматичних переживань і чогось поганого, проте лише в реальному житті, а не в літературі. І не будь-якою ціною. Тому в книжці я описувала й дуже незручні життєві ситуації. Мені здається, що те, про що ви говорите, напевно існує в літературі для найменших. Я написала книжку для школярів і почула, що вона дуже крута…
Вчитель: Дуже дякуємо Вам, пані Йоанно, за зустріч з Вами, з нетерпінням чекатимемо нових захопливих історій про життя молоді.
3. Демонстрація учнівських робіт (кросенсів).
4. Презентація бук трейлеру до твору «Кава з кардамоном». (Слайд №9)
(Перед роботою із самим твором я пропоную переглянути відеоролик, щоб пригадати зміст повісті.)
5. З'ясування первинного рівня сприйняття твору «Кава з кардамоном» (за перекладом Б. Антоняк).
- Яке враження справив на вас твір?
- Хто з героїв твору вам запам'ятався?
- Які епізоди вас вразили найбільше? Чим?
- Хто з персонажів зацікавив вас найбільше? Чому? Чи є він головним персонажем твору?
6. Евристична бесіда.
- Протягом якого часу відбуваються події у романі? Чому саме такий проміжок часу обирає авторка? (Біля року: з вересня по червень).
- Розкажіть про перше враження від знайомства з родиною Лінки Барської. Чи можна, на вашу думку, її назвати щасливою?
- Прокоментуйте слова Лінки: «Я їх узагалі не цікавлю, вони ладні повірити, що в мене екскурсія на Марс. Бо все одно не слухають, що я їм говорю». Чи згодні ви з такою характеристикою стосунків героїні з батьками?
- Як Лінка почувала себе у гімназії? («Дівчина ніколи не приховувача, що на світі існують печі цікавіші, ніж навчання»).
- Якими були стосунки Лінки з ровесниками? Чи були у неї справжні друзі?
- Чи вважаєте ви Лінку і Наталію справжніми подругами? Хто, на вашу думку, винен у сварці дівчат?
-Розкажіть про перше враження Лінки від зустрічі з Касею. («Новенька не усміхалася... Якась неприємна»).
- Які стосунки склалися у Лінки з новенькою однокласницею Касею?
- Яке місце у житті Лінки займає кохання?
- Розкажіть про знайомство та стосунки Лінки з Адріаном.
- Яких «гострих», «незручних» тем, на вашу думку, торкається письменниця у своєму творі? (Психологічна криза, з якою людині важко впоратися без допомоги (історія мами Лінки), залишена у притулку дитина, стосунки дітей із сиротинцю з навколишнім світом (історія Касі), перше кохання (Лінка – Мацек, Лінка - Адріан).
7. Слово вчителя.
Повість «Кава з кардамоном» майстерно поєднує риси повісті для підлітків та детективу. І це не випадково. Иоанна Яґелло неодноразово підкреслювала у своїх виступах особливе захоплення детективами: «Я надзвичайно люблю детективи й багато їх читаю, читаю так, що годі відірватися... Я дуже хотіла написати книжку із сильною фабулою, бо саме такі книжки я люблю - в яких багато всього відбувається, і читач просто не може цю книжку відкласти, а читатиме її цілу ніч. Думаю, що молодіжна книжка має саме такою бути. А детективи - якраз такі».
8. З’ясування рис детективного жанру за допомогою Інтернету.
- Сюжет твору пов'язаний із процесом розслідування, розгадуванням таємниці.
- Герой, який розгадує таємницю.
- Атмосфера загадки, таємниці, напруги.
- Переважання зовнішніх подій.
- Виразність деталей, увага до найменших дрібниць.
- Обов'язкова розгадка таємниці. (Слайд №10)
9. Робота в групах. (Слайд №11)
І група - Дослідити, які ознаки детективного жанру притаманні повісті «Кава з кардамоном» .
ІІ група – З’ясувати своєрідність композиційної будови повісті «Кава з кардамоном» .
Методичний коментар: учні отримують роздаткові картки із завданням,працюють у групах. Результати роботи узагальнюються в таблиці (word-документ).
І група
Ознаки детективу |
Приклад із тексту повісті «Кава з кардамоном» |
||
Сюжет твору пов'язаний із процесом розслідування, розгадуванням таємниці |
Уже на початку твору, у Пролозі, з'являється натяк на несподіванку. Дивна поведінка матері (безпричинні нервові зриви, байдужість до членів родини (навіть до малого Кая), зайнята лише комп'ютером — вітчим Адам «оселився» на роботі — раптовий від'їзд матері—неможливість поспілкуватися з нею—приїзд до Сероцька — знайдена стара світлина—спроби дізнатися про долю молодшої сестри—приїзд до сиротинця в Краків тощо. |
||
Герой, який розгадує таємницю |
Халіна Барська, діяльна, розсудлива, відповідальна (досить довгий час саме вона дбає за Кая; переживає, спостерігаючи холодність стосунків матері і вітчима, намагається підтримувати родину і не допустити її руйнування), спостережлива, стримана, схильна до аналізу фактів тощо. |
||
Атмосфера загадки, таємниці, напруги |
Тривожні сни Лінки, пов'язані з її мамою; відверта і незрозуміла байдужість мами до сімейних обов'язків; несподіваний від'їзд матері за кордон, неможливість спілкування з нею навіть через мобільний телефон (за сучасних умов такі речі викликають, щонайменше, нерозуміння і підозріливість); вщмова бабусі пояснювати сімейну ситуацію; незрозумілі причини, з яких Лінка перестала бувати у бабусі в Сероцьку; знайдена стара світлина у будинку бабусі Божени, пошуки сестри; відмова у сиротинцю розповісти про долю дівчинки тощо. |
||
Переважання зовнішніх подій |
Події даються через сприйняття героїні; одна із складових сюжету -ланцюжок напружених, інтригуючи подій, пов'язаних із спробою розгадати давню сімейну таємницю та дізнатися про долю втраченої молодшої сестри |
||
Виразність деталей, увага до найменших дрібниць |
Пейзажні описи, які допомагають зрозушти настрій і почлття Лінки. стара світлина з білою плямою, родима птяма (сердечко), яка допоможе знайти молодшу сестру, тощо |
||
Обов'язкова розгадка таємниці |
Розкриваються таємниці: дивної поведінки мами, історія народження Касі, причини перебування її в сиротинцю тощо. |
||
ІІ група
- У чому полягає своєрідність побудови повісті? Твір має пролог, який створює напружено-драматичну атмосферу, передчуття тривоги, біди. Назви розділів книги – це місяці року (з вересня по червень), коли відбувалися певні події в житті 15-річної героїні Холіни (Пінки) Барської, Кожен роздиі має своєрідний вступ, який створює містично-напружені відчуття; це сни головної героїні, а страх і тривога у та найчастіше пов язані з матір 'ю. Закінчується повість епілогом).
(Слайд №12)
Вчитель:
- Хлопці й дівчата ви, напевно, вже стомилися, адже працювали дуже старанно. Тож я запрошую вас на каву з кардамоном. Коли будете смакувати кавою, то уявіть на хвилинку, що ви перенеслися у кафе «Оксамит». (довідка, що таке кардамон).
Словникова робота.
Кардамон - загальна назва для декількох рослин родини імбирних і їх запашного насіння. Плоди мають дуже сильний аромат. Один із найпопулярніших варіантів використання кардамону - додають до кави і в чай, що дозволяє створити напої з особливим ароматом і смаком.
(учні і вчитель смакують кавою).
VI. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.
* Бесіда
(Методичний коментар: за результатами обговорення учні складають «асоціативний ланцюжок» до назви твору).
- Відпочили?
- Чи смачна кава?
- Що відчуваєте ?
- Як ви вважаєте, чому для відпочинку сьогодні я вам запропонувала випити кави з кардамоном?
- Наведіть приклади, у зв'язку з якими подіями та героями у тексті згадується «кава з кардамоном». (Кава з кардамоном, перш за все, пов'язана у життя Лінки із Адріаном: зустріч Лінки і Адріана у кафе «Оксамит», історія із загубленими автомобільними ключами на міні-плантації ялинок, допомога Адріана дівчині після неприємної новорічної вечірки у Норберта - «кава розігрівала і додавала сил»). (Слайд №13)
- Які асоціації у вас викликає назва «Кава з кардамоном»?
- У чому, на вашу думку, полягає символічність назви твору?
Орієнтовна відповідь. Своєрідність та наповненість внутрішнього світу героїні, юність, мрії, сподівання, передчуття кохання, стосунки з Адріаном, зустрічі з друзями, пошук гармонії з навколишнім світом, бажання розібратися у власних почуттях... (Записати ).
2. «Коло думок». Завдання.
- Поміркуйте, які ключові проблеми, на вашу думку, знайшли художнє відображення у повісті «Кава з кардамоном». Аргументуйте відповідь прикладами із тексту.
- Чи вважаєте ви ці проблеми актуальними для сучасного життя? Аргументуйте свою відповідь.
Методичний коментар: результати роботи узагальнюються в опорній схемі чи конспекті.
Орієнтовний зразок опорного конспекту (Слайд №14)
* Становлення та дорослішання юної особистості в процесі вирішення життєвих проблем, подолання конфліктної ситуації.
* Стосунки у родині (нерозуміння, відчуження, брак уваги, проблеми комунікабельності, сімейні таємниці), конфлікти «батьків» і «дітей».
* Моральний вибір особистості у складній ситуації та відповідальності за нього. * Проблеми стосунків з однолітками, переживання почуття першого кохання.
* Прагнення юної особистості самоствердитися, знайти себе.
V. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання.
(Слайд №15)
Для всіх учнів.
Виокремити ключові події повісті, які допомагають розкрити риси характеру головної героїні. Записати ці події у зошит та вказати, які риси характеру у них виявляються.
Завдання для творчої групи.
Улюбленою справою Лінки було фотографування. Підберіть ілюстративний матеріал (світлини: пейзажі, портрети, жанрові замальовки тощо) та упорядкуйте «фотоальбом-експресію» Лінки Барської, відобразивши почуття, настрої, враження героїні.
Методичний коментар: «фотоальбом» можна створити у мультимедійному варіанті (слайд-презентація, відеоролик тощо).
VІ. Рефлексивно-оцінюючии.
1. Підбиття підсумків уроку. (Слайд №16)
Слово вчителя. За словами Л. Деркачової, повість «Кава з кардамоном» «...це історія про любов та фотографії, любов до фотографії, а також: про підлітків, яких вже, на жаль, не захистиш від проблем реального світу. Тому треба вчитися жити у ньому, вміти пробачати і сприймати речі такими, якими вони є..».
2.Рефлексія.
* «Вільне письмо».
- Чи згодні ви з таким твердженням? Опишіть свої враження від твору.
- Чи збулися ваші очікування від уроку?
3. Цінування, оцінювання (word-документ).
Степангородський НВК
«ЗОШ І – ІІІ ступенів - ДНЗ»
Йоанна Яґелло (нар. 1974).
«Кава з кардамоном».
Й. Яґелло – польська письменниця,
авторка творів для дітей та молоді.
«Кава з кардаманом».
Синтез підліткової повісті
(стосунки в родині, перше кохання) та
детективу (розгадування сімейної таємниці)
Конспект уроку
із зар. літ.,
проведеного у 10 класі
Вчитель
Іваненко О. А.
2019