План-конспект уроку з англійської мови для 11 класу
Тема заняття: Ділова телефонна розмова.
Мета заняття:
практична: стимулювати у учнів ситуативне діалогічне мовлення англійською мовою, активно використовуючи тематичну лексику; вдосконалювати навички фонетичної вимови учнів ;
навчальна: закріпити професійно-орієнтований лексичний матеріал з теми; закріпити способи ведення ділового телефонного спілкування за зразком;
освітня: забезпечити засвоєння, поглиблення, узагальнення та закріплення основних лексичних знань учнів з даної теми; формувати вміння і навички діалогічного мовлення;
розвивальна: розвивати вміння самостійно працювати з тематичними видами завдань; ; систематизувати, встановлювати зв'язки раніше вивченого з новим; формувати логічне мислення, творчу діяльність учнів;
виховна: розвивати розуміння важливості оволодіння англійською мовою і потреби користуватися нею у професійній діяльності; вміння керувати власними емоціями; ; виховувати прагнення до самовдосконалення та саморозвитку.
Форми та методи проведення заняття: бліц-опитування, індивідуальне та фронтальне опитування, робота з фонетичним та лексичним матеріалом, робота з тематичними текстами та після текстовими завданнями, самостійна індивідуальна робота з роздатковим матеріалом, робота за поданими структурами та зразками, робота в парах, ігрові завдання.
Навчально-методичне забезпечення: таблиці, презентації, опорні конспекти, матеріал для творчого завдання, картки з індивідуальним завданням.
Література: основна і допоміжна.
Хід заняття.
Організаційна частина: привітання учнів ; відмітка у навчальному журналі відсутніх учнів; перевірка готовності до заняття учнів, аудиторії та обладнання.
Фонетична зарядка. Налаштування мовленнєвого апарату на англійську мову, профілактика помилок у вимові. Робота з фонетичною скоромовкою.
Tongue-twister with the sound [f]
Four furious friends fought for the phone
Промовляти скоромовку слід спочатку беззвучно, але артикулюючи, потім переходити на шепіт і лише потім — промовляти вголос, спочатку в повільному темпі, а далі — у швидкому, пам’ятаючи про чіткість вимови скоромoвки.
Перевірка домашнього завдання. Your home assignment for today was to make up business telephone dialogues. Let’s listen to some students ….
Повідомлення теми заняття. We are learning more expressions connected with our theme. Telephone calls in English aren’t easy! You may already be nervous speaking English but the telephone adds extra pressure — you have no time to prepare and you can’t use body language to help. And there’s stress about saying things the “right” way in English, even simple things like how to answer the phone.
Рольові ігри (мікродіалоги)
TELEPHONE LANGUAGE
Answering the phone:
Asking for the caller’s name:
Introducing yourself:
My name is Kevin Jelf from England PC Services.
Asking for someone or something:
Connecting someone:
Explaining absence:
Taking a message:
Leaving a message with someone:
Finishing a conversation:
Notes: (for formal language)
Dealing with telephone problems
You have the problems on the phone.
In each call, one person describes the problem. Complete these phrases with the letters a, e, i, o or u in the adjectives.
To add emphasis, we use words called modifiers such as too and really. Complete these phrases and underline the correct word in italics.
Re-order the words to make suggestions for solving the problems.
Problems/Making special request:
Confirming information:
Read, translate, analyse and write down new words and expressions
Ms. Anderson (sales representative Jewels and Things): ring ring...ring ring...ring ring...
Mr. Smith (Secretary): Hello, Diamonds Galore, this is Peter speaking. How may I be of help to you today?
Ms. Anderson: Yes, this is Ms. Janice Anderson calling. May I speak to Mr. Franks, please?
Mr. Smith: I'm afraid Mr. Franks is out of the office at the moment. Would you like me to take a message?
Ms. Anderson: Uhm...actually, this call is rather urgent. We spoke yesterday about a delivery problem that Mr. Franks mentioned. Did he leave any information with you?
Mr. Smith: As a matter of fact, he did. He said that a representative from your company might be calling. He also asked me to ask you a few questions...
Ms. Anderson: Great, I'd love to see this problem resolved as quickly as possible.
Mr. Smith: Well, we still haven't received the shipment of earrings that was supposed to arrive last Tuesday.
Ms. Anderson: Yes, I'm terribly sorry about that. In the meantime, I've spoken with our delivery department and they assured me that the earrings will be delivered by tomorrow morning.
Mr. Smith: Excellent, I'm sure Mr. Franks will be pleased to hear that.
Ms. Anderson: Yes, the shipment was delayed from France. We weren't able to send it along until this morning.
Mr. Smith: I see. Mr. Franks also wanted to schedule a meeting with you later this week.
Ms. Anderson: Certainly, what is he doing on Thursday afternoon?
Mr. Smith: I'm afraid he's meeting with some clients out of town. How about Thursday morning?
Ms. Anderson: Unfortunately, I'm seeing someone else on Thursday morning. Is he doing anything on Friday morning?
Mr. Smith: No, it looks like he's free then.
Ms. Anderson: Great, should I come by at 9?
Mr. Smith: Well, he usually holds a staff meeting at 9. It only lasts a half-hour or so. How about 10?
Ms. Anderson: Yes, 10 would be great.
Mr. Smith: OK, I'll schedule that. Ms. Anderson at 10, Friday Morning...Is there anything else I can help you with?
Ms. Anderson: No, I think that's everything. Thank you for your help...Goodbye.
Mr. Smith: Goodbye.
Review your knowledge by filling in the gaps with the words and phrases below to complete the summary of the conversation.
Ms. Anderson telephones Diamonds Galore to 1)_____ with Mr. Franks. Mr. Franks is not in the office, but Henry Smith, the secretary, speaks to Ms. Anderson about a 2)_____ problem with some earrings. The earrings have not yet 3)_____ at Diamonds Galore. Ms. Anderson tells Peter that there was a problem with the 4)_____ from France, but that the earrings should arrive tomorrow morning.
Next, they _5)____ a meeting between Ms. Anderson and Mr. Franks. Mr. Franks is not able to 6)_____ with Ms. Anderson on Thursday because he is 7 )_____. They finally decide on Friday morning at 10 o'clock after a 8)_____ that Mr. Owen usually holds on Friday mornings.
Answers
1.speak, 2. delivery/shipment,3. arrived, 4. shipment/delivery, 5. schedule, 6. meet, 7. busy, 8. staff meeting
Підведення підсумків: Висновки викладача щодо вивчення теми, зауваження щодо засвоєння учнями матеріалу.
Оцінювання відповідей: та їх короткий коментар
Домашнє завдання : Підготувати доповідь про проблеми ділового спілкування по телефону. Джерело інформації:
ttp://www.languagekey.com/Business_Telephoning_in_Practice.pdf . Telephone Communication Problems: a Bad Line, an Unclear Message (p. 152 – 161)