Матеріал уроку знайомить учнів з особливостями будови та життєдіяльністю нижчих рослин, розкриває значення водоростей в природі та житті людини. Розробка наповнена ситуаційними задачами та завданнями для формування критичного та творчого мислення учнів. Матеріал підходить для вчителів, які користуються підручником - Біологія : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков та ін. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256 с. : іл.
Тема: Різноманітність водоростей.
Мета: Освітня. Поглибити знання учнів про водоростей як нижчих рослин; ознайомити із середовищами їх існування; визначити значення водоростей у природі та житті людини.
Розвиваюча. Розвивати уміння учнів знаходити головне у матеріалі, який вивчається; робити висновки та узагальнення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; формувати інтерес до предмета.
Обладнання та матеріали: підручник, зошити, таблиці та малюнки, що ілюструють водорості.
Основні поняття та терміни: водорість, нижчі рослини, вищі рослини, зелені водорості, червоні водорості, бурі водорості, діатомові водорості, агар-агар.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, комунікативна, загальнокультурна, соціальна, здоров'язбережувальна, науково-природнича.
Девіз уроку:
«Зібрались разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх»
(Генрі Форд)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день, шановні учні! Сьогодні ми продовжуємо знайомитися із дивовижним світом природи, який нас оточує. Я сподіваюся на вашу активність, пізнавальний інтерес та наполегливість. І девізом уроку візьмемо слова Генрі Форда:
«Зібрались разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх».
Тож нехай колективний дух на уроці нам в цьому допоможе.
II. Актуалізація опорних знань.
Метод «Так або ні» (Повторення будови рослинної клітини)
1. Рослини мають клітинну будову (Так)
2. Клітина рослин вкрита лише клітинною оболонкою (Ні)
3. Внутрішній вміст клітини заповнений цитоплазмою (Так)
4. Клітинним соком заповнені мітохондрії (Ні)
5. Забезпечують енергією клітину рибосоми (Ні)
6. У клітині рослин є носій спадкової інформації (Так)
7. Розрізняють дві групи пластид (Ні)
8. Хлоропласти – це пластиди зеленого забарвлення (Так)
9. Рослини – це переважно гетеротрофні організми (Ні)
10. У процесі фотосинтезу утворюється вуглевод (Так)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне запитання: - Чи бачили ви коли - небудь зелений або червоний сніг?
Проте таке явище, хоч і рідко, справді буває в природі.
Розповідь вчителя. Ось, наприклад, яка пригода сталася минулого століття з екіпажем одного корабля. Було це ранньої весни в Гренландському морі. Праворуч від курсу корабля, в ущелині між прибережними скелями, лежав яскраво - червоний сніг. Смуга “кривавого” снігу простягалася на кілька десятків метрів.
Шлюпка з матросами відчалила від корабля, і через десять хвилини матроси вже ступили на берег. Так, сніг справді був червоний. Червоний, як кров. Як з’ясувалося, це був звичайний сніг, але вкритий зверху якимсь тонким нальотом яскраво - червоного кольору.
Пізніше вчені дослідили, що на снігу оселяється одноклітинна водорість — первопухирник.
Ця невидима оком рослина не боїться холоду, розмножується дуже швидко. Колір водорості — червоний. Як тільки вітер принесе на сніг спори первопухирника, вони проростуть, і через кілька годин цей сніг почервоніє: первопухирник укриє всю його поверхню.
Спостерігають у природі й „зелений” сніг. Вперше було описано це незвичайне явище близько сто років тому. Було виявлено його у горах на острові Шпіцберген у Північному Льодовитому океані. Пізніше знаходили такий сніг і в горах Європи. Вчені з’ясували, що у зеленому „цвітінні” снігу беруть участь тридцять різних надзвичайно дрібних водоростей.
Водорості мають надзвичайне значення як компоненти екосистем. І сьогодні на уроці ми познайомимося з цими цікавими рослинами. А тепер детальніше.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Учені вважають, що перші живі організми виникли у водному середовищі близько 1,5 – 2 мільярдів років тому. Це були мікроскопічні організми, які живилися готовими органічними речовинами (гетеротрофно). З часом у деяких з них виробилася здатність до фотосинтезу. Виникли одноклітинні зелені водорості, а потім і багатоклітинні. Завдяки їх фотосинтетичній діяльності вода й атмосфера збагатилися киснем.
Водорості – автотрофні організми, здатні до фотосинтезу.
Колиска життя водоростей – вода.
Їх тіло не має тканин і не поділене на органи. Воно називається таломом, або сланню.
Рослини з такою будовою об’єднують у групу, яку умовно називають нижчими рослинами.
Розміри слані – від кількох мм до 30-45 м ( у водорості макроцистис).
Ознаки |
Бурі |
Червоні |
Зелені |
Діатомові |
Середовище існування |
Живуть у морях, на глибині до 30 м |
Живуть у морях, на глибині до 70 м |
Живуть у прісних водоймах, морях, у ґрунті, на корі дерев, на снігу та льоді |
Живуть у морських та прісних ґрунтах |
Тип слані |
Багатоклі -тинні |
Багатоклі -тинні |
Одно- і багатоклітинні |
Одноклі - тинні |
Колір хлоропласта |
Жовто - буре |
Червоне |
Зелене |
Жовте |
Представники |
Ламінарія |
Порфіра |
Хламідомонада хлорела, хара, спірогіра, ульва |
Навікула |
Метод «Зацікав!»:
Приклад (Бурі водорості):
- Добрий день! Представтесь, будь ласка.
- Добрий день! Мене звати Ламінарія, але друзі називають мене морська капуста.
- Нам потрібен робітник, який буде використовуватися у харчовій промисловості. Для цього потрібна вузька спеціалізація.
- Так. У мене в паспорті так і написано «є їстівною водорістю».
- Ваші клітини мають якісь особливості?
-Так, я багата на йод, вітаміни та різноманітні корисні речовини. Моїх родичів навіть вирощують штучно на морських фермах. Ми належимо до дуже цінних продуктів.
- Добре, ви нам підходите, вас зараховано.
- Дякую.
Приклад (Червоні водорості):
- Добрий день! Представтесь, будь ласка.
- Добрий день! Мене звати Порфіра, в близькому колі я відома як червоний морський салат.
- На нашому підприємстві бракує працівників. Нам потрібен широкопрофільний робітник, який буде задіяний у харчовій, кондитерській, промисловій, косметичній та науковій сферах.
-Так, це мої спеціальності. Мене використовують як харчовий продукт. Я є джерелом цінної речовини – агар-агар. Його використовують для виготовлення желе, пастили, зефіру, фарб та косметичних гелів. Я також допомагаю дослідникам вирощувати культури бактерій, мікроскопічних грибів та водоростей.
- Чудово! Ви нам підходите, вас зараховано.
- Дякую.
Приклад (Зелені водорості):
- Добрий день! Що ви вмієте робити?
- Добрий день! Я Спірила та мої сестри Хара і Ульва. Наша велика сім’я потребує роботи. Ми збагачуємо атмосферу киснем. А наші менші сестри – хламідомонада та хлорела також цінні робітники.
- Що ж написано в їхніх дипломах?
- Хламідомонада закінчила з відзнакою кафедру біологічних методів очищення стічних вод, а хлорела має диплом «Цінні харчові та вітамінні добавки для людини і тварин».
- Добре! Я знаю, що ви також маєте родичів в усіх середовищах існування. Думаю, ми спрацюємося.
- Дякуємо.
Приклад (Діатомові водорості):
- Добрий день! Представтесь, будь ласка.
- Добрий день! Мене звати Навікула. Я б хотіла працювати у вашій компанії.
- Що ви вмієте робити? Які ваші особливості?
- Незважаючи на мої незначні розміри, я маю високу поглинальну здатність. Мене часто використовують у будівництві при виготовленні цегли та цементу. Стану у нагоді і у медичній, хімічній та харчовій промисловості, адже діатоміти застосовують у вигляді фільтрів.
- Вибачте, але чи не міг я десь про вас вже чути?
- Так, я відома завдяки Альфреду Нобелю, який за допомогою свої дослідів одержав вибухівку – динаміт.
- Ми цінуємо таких працівників як ви. Вас зараховано.
- Дякую, до побачення!
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
1. Розв’язування ситуаційних задач:
Задача № 1.
Водорості, як і всі рослини потребують сонячного світла, проте багато морських водоростей можуть жити лише на великих глибинах, куди погано потрапляє світло. Ці водорості мають червоне або темно - коричневе забарвлення. Дайте пояснення цьому явищу. (Ці водорості поглинають невидиму частину сонячного спектра, який потрапляє на великі глибини. Тому вони мають таке забарвлення.)
Задача № 2.
Давно помічено, що в північних морях, де вода холодна, водорості ростуть значно краще, ніж в морях південних широт. Поясніть це явище. (В північних морях водорості ростуть краще, тому що в холодній воді розчиняється більше кисню, який потрібний для дихання рослин).
Задача № 3.
Літом багато озер, річок, а також акваріуми, які стоять біля вікон, «зацвітають» - вода в тих втрачає прозорість і стає зеленою. Чому це небезпечно для життя водойм? (Вода «зацвітає» за рахунок розмноження великої кількості водоростей, які заважають проникненню світла в нижчі шари водойм. Це призводить до нестачі кисню на великих глибинах. Це може призвести до смерті живих організмів водойм).
Задача № 4.
У дерев і інших рослин, які ростуть на суші, вода і мінеральні солі пересуваються по судинах деревини знизу вверх (від коренів до листя). Органічні ж речовини пересуваються по судинах лубу від листків до коренів. У водоростей немає провідної системи. Як у водоростей відбувається обмін речовин? (Водорості - нижчі рослини, вони не мають ні коренів, ні стебел, ні листя. Рослина перебуває у воді, клітини поглинають з водою поживні речовини; процес фотосинтезу йде в кожної клітини водорості)
2. Розв’язування кросворду (Дайте правильні відповіді на запитання, і ви отримаєте назву науки, що вивчає водорості)
1В |
о |
д |
А |
|||||||||||||||
2З |
е |
Л |
е |
н |
і |
|||||||||||||
3С |
л |
а |
н |
Ь |
||||||||||||||
4С |
п |
і |
р |
о |
Г |
і |
р |
а |
||||||||||
5П |
О |
р |
ф |
і |
р |
а |
||||||||||||
6 Л |
а |
м |
і |
н |
а |
р |
і |
я |
||||||||||
7Р |
и |
з |
О |
ї |
д |
и |
||||||||||||
8А |
Г |
а |
р |
|||||||||||||||
9Н |
а |
в |
І |
к |
у |
л |
а |
|||||||||||
10Я |
д |
р |
о |
|||||||||||||||
По горизонталі:
1. Найпоширеніше місце існування водоростей.
2. Найбільший відділ водоростей.
3. Тіло водорості.
4. Багатоклітинна зелена водорість.
5. Представник червоних водоростей.
6. Представник бурих водоростей.
7. Слугують як корені у ламінарії.
8. Речовина, яку виробляють з червоних водоростей.
9. Представник діатомових водоростей.
10. Містить спадкову інформацію.
VI. Підсумок уроку.
Отже, ви з вами познайомилися із водоростями, їх різноманітністю та значенням в природі та житті людини. Ви гарно попрацювали, ми досягли мети уроку.
Оцінювання і мотивація. Здійснити оцінювання діяльності учнів згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень.
VII. Надавання та пояснення домашнього завдання.
Завдання для всього класу:
Індивідуальні та творчі завдання:
Виконати проект «Екосистема космічного корабля» (Подумайте, що необхідно для далекої космічної мандрівки)