Урок з біології "Квітка"

Про матеріал
Розробка уроку з біології для учнів 6 класу на тему"Квітка" застосовано різні методи і прийоми
Перегляд файлу

Тема: Квітка

Мета: Ознайомити учнів з будовою квітки та функціями її органів, різноманітністю квіток; розглянути біологічне значення квітки.

Розвивати увагу, уміння логічно мислити, порівнювати, визначати головне, робити відповідні висновки.

 Виховувати бережливе ставлення до природи та важливість відтворення рослинного світу завдяки збереженню квіткового розмаїття, сприяти естетичному вихованню учнів.

Основні поняття і терміни: квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав’язь, двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини, правильні,  неправильні та асиметричні квітки.

Обладнання: модель квітки, таблиця «Будова квітки», підручник, схеми «Будова квітки» «Різноманітність квіток», компютер

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Створення позитивного емоційного настрою  в класі.

Вправа «Подаруй посмішку»

У кожного з вас в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Виконання тестових завдань.

1)Розрізняють два основних типи розмноження:            

а)статеве;   б)нестатеве;   в)видове;   г)вегетативне.

2)Розмноження за допомогою спор – це: 

а)статеве розмноження;   б)нестатеве;   в)вегетативне.

3)Вегетативне розмноження відбувається за допомогою:

 а)вегетативних органів;  б)генеративних органів.

4)Відрізана від материнської рослини ділянка пагона, кореня – це: 

а)живець;  б)брунька;  в)зигота.

5)Запліднення відбувається при:  

а)статевому розмноженні;  б)нестатевому розмноженні;   в)вегетативному розмноженні.

6)Запліднена яйцеклітина – це: 

а)зигота;   б)живець;   в)прищепа.

Відповіді: 1- а,б;  2- б;  3- а;  4- а; 5 – а;  6- а

    «Установи відповідність»

Установити відповідність між представниками рослин та способами вегетативного розмноження.

Представники

Спосіб вегетативного розмноження

1 малина

2 конвалія

3 часник

4 суниці

5 тюльпан

6 картопля

А кореневими паростками

Б кореневищем

В підземними бульбами

Г вусами

Д цибулиною

Відповіді: А -1;  Б - 2;  В - 6;   Г- 4;  Д - 3, 5.

Закінчили вже виконання ? Тож перевіримо завдання

А допоможе в цьому нам уже знайомий метод вам .

Зробіть ви зошитами обмін з сусідою своїм по парті.

Я буду відповідь казати , а ви - хутчій перевіряти .

Візьміть червону пасту всі і будьте в ролі вчителів .

 ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної  діяльності учнів.

Цей орган прекрасний милує усіх

Дорослих, ще юних і дуже малих.

Вона необхідна. Без неї ніяк

Не обійдеться вишня і навіть будяк.

Буває вона дво- чи одностатева

Має пелюстки білі, рожеві…

Оцвітина  фарбована у різні кольори.

Маточка й тичинка – її  частини головні

Діти відгадують загадку і назва нового органу – КВІТКА.

«Квітка — це усмішка сонця, яка дає здоров’я й наповнює світлою радістю».

                                                 (Л. Толстой) 

Перегляд відеосюжету  як розпускаються квіти.                                                                                                                  

І дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина.

Прийом  «Здивуй   

Дуже  давно,  коли  на  Землі ще  не  було  людини,  крізь  ґрунт  пробився  маленький  пагінець,  потягнувся  до  неба,  до  Сонця  й  розквітнув  квіткою. Якою  була  та  квітка,  ніхто  не  знає.  Але,  без  сумніву,  у  світ  прийшла  краса.  Узагальнена  назва  всіх  рослин  планети – « Флора» - походить  від латинського  слова,  що  означає  «квітка».   У  давніх  італійців  Флора  була  богинею  квітів  юності.  Пізніше  стародавні  римляни  ототожнили  флору  із  старогрецькою  богинею  квітів   Хлоріс,  або  Хлоридою,  що  означає  «Зелена».  І  справді,  одне  з  найпрекрасніших  творінь  природи – квіти.

Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

  1.   Квітка — генеративний орган рослини. Будова квітки.

Розповідь вчителя з демонстрацією моделі квітки, таблиці «Будова квітки», малюнків підручника та схеми «Будова квітки» , презентація.

Квітка – генеративний орган, який забезпечує розмноження квіткових рослин.

  1. Головні частини квітки.

Маточка  - жіноча репродуктивна частина квітки. Маточка утворена одним чи кількома зрослими листочками – плодолистиками. Маточок у різних видів рослин буває від однієї, як у яблуні, до кількох десятків, як у суниць. В ній формуються насінні зачатки. Вона розміщена всередині квітки.

Пошукова робота ( робота з підручником) сторінка 126 мал.140

Запитання до учнів:

— Яку будову має  маточка?

Тичинки – чоловічі репродуктивні частини квітки, у яких утворюються пилкові зерна.

Пошукова робота ( робота з підручником) сторінка 126 мал.140

Запитання до учнів:

— Яку будову має  тичинка?

Фізкультхвилинка

  1. Функції квітки.
  • утворення тичинок з пилковими зернами, плодолистків (маточок) з насінними зачатками;
  •  запилення;
  • складні процеси запліднення;
  •  формування насінин і плоду.
  1. Різноманітність квіток.

 Розповідь учителя,  перегляд презентації.

  1. Роль квітки в природі та в житті людини

Бесіда. Під час бесіди учні розкривають роль квітки в природі та в житті людини і складають опорний конспект.

Значення квітки в житті рослини:

— орган статевого розмноження;

— формуються плоди і насіння.

Значення квітки в житті людини:

— естетична насолода;

— сировина для ліків;

— ароматерапія;

— використовують у їжу як приправу (шафран);

— джерело нектару і пилку.

  1. Хвилинка відпочинку. Прийом новизни. Хвилинка цікавої біології.

Є рослини, в яких лише одна квітка, що живе тільки два-чотири дні. Це паразит – рефлезія Арнольді, найбільша червона квітка з п’яти величезних пелюсток вагою 7 кг. Діаметр квітки – 1 м, має запах трухлого м’яса.

    А найменшу квітку має плаваюча ряска з Австралії – діаметр квітки лише 0,1 мм, а вага плода – 0,00007 г.

   Найбільша квітуча рослина у світі – гліцинія, що росте в США. У період цвітіння (п’ять тижнів) утворює 105 мл утворює 105 млн квіток.

«Найпахучішу» квітку арум середземноморський називають «квіткою здохлого коня». Вона має запах гнилого м’яса.

«Квітка сміху» росте на Аравійському півострові. Вона викликає сміх тривалість до 30 хвилин, а потім людина засинає.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Лабораторне дослідження. Тема. Будова квітки.

Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток.

Робота з підручником ст.127

2. Прийом «Розірвана шпаргалка»

Заповнена таблиця «Функції частин квітки»:розрізається на частини, учням пропонується зібрати її у єдине ціле.

КВІТКОНІЖКА

Видозмінене стебло пагона, на якому розташована квітка

ТИЧИНКИ

Утворюються пилкові зерна, в яких містяться чоловічі гамети

МАТОЧКА

утворення та розвиток жіночих гамет, проходить запилення, відбувається запліднення

ПЕЛЮСТКИ

яскраво забарвлені видозмінені тичинки або листки приваблюють комах для перехресного запилення

ЧАШОЛИСТКИ

захист внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання

Завдання «Перевертиш»


шачечак

         вікктожело

         точмаак

         юпелскит

        цтиовіна

          вікатк


VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §33 підручника, скласти кросворд «Квітка»

VIІІ. Підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок».

Учні роблять висновки, узагальнення.

Рефлексія. Метод «Мікрофон»

 «На уроці мені найбільше запам’яталося….»

А завершити урок віршем

                                   «Квіти» Василь Симоненко

Слів на описи не трачу, словом не передаси
Їхземної, безсловесної, дивовижноїкраси.
Люди дивляться, п’яніють, в них кохаютьсявіки,
Нареченимїхдарують, заплітаютьувінки.
Ними коженсвоюрадість, власнещастяназива,
Квіти часто нам говорятьвтричібільше, ніж слова.
Скільки ми їмдовірялимрій, недоспаних ночей!
Але є щекращіквіти, невидимі для очей.
Не цвітуть вони на клумбах і на тихих озерцях,
А цвітуть вони у грудях, у людськихцвітутьсерцях.
В щирімсерці, в чесних грудях — вірю, знаю! — квіти є!
Щастяїхкорінняпоїть, радістьбарвїмдодає.
В них красується, ясніємрійдитинна чистота,
Золотимипелюстками в них коханнярозцвіта.
Щобвони не помарніли в душах чистих і ясних,
Завждиніжністю й любов’ю поливайте, люди, їх.

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
1288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку