Тема: Пагін: будова. Лабораторне дослідження «Будова пагона»
Мета: Освітня. Сформувати уявлення про пагін як складний, важливий надземний орган рослини, про його розвиток та особливості будови; ознайомити зі складовими частинами пагону; розкрити поняття «брунька – зачатковий пагін». Розвивати уміння порівнювати органи рослин між собою; удосконалювати вміння і навички роботи з підручником, об’єктами природи; розвивати спостережливість. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку. Комбінований.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці,
Основні поняття та терміни: пагін, брунька, вегетативна брунька, генеративна брунька
ХІД УРОКУ
І. Розминка
Звучить спокійна музика
Доброго дня , шановні діти, гості нашого уроку! Я рада вас бачити сьогодні на уроці. Як ваше самопочуття? Ми будемо на уроці уважними, кмітливими, впевненими в собі. Посміхніться один одному. У такому настрої будемо працювати швидко і творчо, щоб отримали високі бали
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Будь яка частина рослини є дуже важливою для її життєдіяльності. Називаємо: пагін, стебло, квітка, брунька, корінь і т. д.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Гра «Так чи ні»
1. Корінь – спеціалізований орган мінерального живлення.
2. Існують кореневі системи: мичкувата, стрижнева, додаткова.
3. Бічні корені відходять від головних або додаткових.
4. Додаткові корені утворюються тільки на бічних коренях.
5. Корінь поглинає воду з ґрунту за допомогою кореневих волосків.
6. Ріст кореня забезпечується поділом клітин на його верхівці.
7. Зона поділу кореня покрита кореневим чохликом.
8. В корені за зоною всмоктування іде зона росту.
9. Кореневі волоски - це вирости клітин покривної тканини.
10. У кульбаби стрижнева коренева система
11.У пшениці, кукурудзи, гороху – стрижнева коренева система.
12. Під кореневих чохликом знаходиться зона всмоктування.
Що ви знаєте про пагін?
Пагін – надземний вегетативний орган, що складається з стебла, листків та бруньок. Стебло – це основна частина, листки – бічні органи, а бруньки – зачаткові пагони. Вони бувають:
а) за розташуванням – верхівкові, бічні, сплячі, додаткові;
б) за призначенням – вегетативні і генеративні.
Значення пагона:
-фотосинтез;
-транспортування речовин;
-повітряне живлення;
-повернення листків до світла;
-розмноження рослин;
-виділення продуктів розпаду.
Нові пагони розвиваються з бруньок.
На стеблі завжди можна побачити місця прикріплення одного чи кількох листків -вузли. Частина стебла між двома сусідніми вузлами має назву міжвузля. Верхній кут, утворений стеблом і листком, називають пазуха листка. Порівняно з коренем має складнішу будову. Пагін складається з двох частин — стебла, яке є його віссю, та листків, які є його бічними виростами, або органами. Стебло і листки не можуть існувати одне без одного. Місця, де листки з’єднуються зі стеблом, називають листковими пазухами. Там розташовуються бруньки. Завдяки брунькам пагін може галузитися й утворювати систему пагонів. Місце, де листки відходять від стебла, називають вузлами, а відстань між сусідніми вузлами — міжвузлями. Пагони бувають трав’янистими, дерев’янистими, видовженими, вкороченими тощо.
Лабораторне дослідження №4.
Тема: «Будова пагона»
Мета: вивчити зовнішню будову пагона
V. Узагальнення та систематизація знань.
Рефлексія
Гра «До сонця»
Уявіть себе квіткою яка тягне руки - листочки до гори. А зараз якщо згодні з твердженням тягнемося до сонця, а якщо ні то опускаємо руки-листочки, заробляємо собі бали.
ЦІКАВО
Найбільшою рослинною брунькою вважають головку капусти, маса якої коливається від 0,5-20 кг.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Виберіть одну правильну відповідь
1. Укажіть частину рослини, зачатком якої є генеративна брунька: а) корінь;
б) стебло; в) листок; г) квітка.
2. Визначте, чим є брунька: а) зачатковим пагоном; б) зачатковим листком;
в) зачатковим стеблом.
1. Що таке пагін? З яких частин він складається?
2. Що таке вузол, міжвузля та пазуха листка?
3. Що таке конус наростання?
4. Завдяки чому пагін росте в довжину?
Дослідницький практикум «Спостереження за розвитком пагона з бруньки» (виконувати вдома з допомогою дорослих).
1. Живці тополі, верби, бузку (на вибір) завдовжки 15-20 см поставте в посудину з відстояною водою в тепле освітлене місце.
2. Через кожні 2-3 дні міняйте воду в посудині. Спостерігайте за станом бруньок на живцях.
3. Позначте в зошиті дату початку досліду, розкриття лусок бруньки, появи молодого пагона.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Опрацювати п.26
Заповніть таблицю
Рослина |
Тип пагона (дерев’янистий чи трав’янистий) |
Особливості будови пагона і стебла |
Продовж речення
«Сьогодні на уроці мені сподобалось…»
«Я дізнався про…»