Екскурсія в минуле. За допомогою «машини часу» дізнатись про історію лічби, римських цифр, цифр, які використовуємо на уроці математики, історію нуля,способами позначення кількості предметів.
УРОК №17
Тема. З чого все починалося. Історія лічби. Способи позначення кількості предметів.
Мета. За допомогою «машини часу» дізнатись про історію лічби, способами позначення кількості предметів; розвивати у дітей логічне мислення, пам'ять, уміння аналізувати, виділяти головне; виховувати бажання цікавитись минулим; закріплювати обчислювальні навички отримані на уроках математики під час роботи з програмою «Математичний космодром».
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Матеріали до уроку. Програма «Математичний космодром», малюнок для гри, таблиця результатів змагань, загадки, ілюстрований матеріал з історії цифр, малюнки.
Хід уроку
І.Організаційна частина (1хв)
Повторення правил поведінки в комп’ютерному класі
ІІ. Розминка (7хв)
Чебурашка домовився з Геною зустрітися в 4 вагоні поїзда. Гена сів у 4 вагон від голови поїзда, а Чебурашка – від хвоста. Чи зустрілися вони? (ні)
4. «На чому друзі вирушать в подорож»
Завдання 2 (робочий зошит)
5. «Яке слово заховалося»
Завдання 3 (робочий зошит)
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.(11хв)
а) Історія римських цифр
Був час, коли люди вміли рахувати тільки використовуючи пальці. Якщо вони хотіли сказати «один», то показували один палець, якщо «два», показували два пальці. Вся п’ятірня означала «п’ять», дві руки – «десять». Коли необхідно було показати якесь велике число, людина махала руками, ніби вітряк. Цей пальцевий, або ручний рахунок потрапив і на папір. Якщо роздивитись римські цифри, то видно, що І, ІІ, ІІІ – це один, два, три пальці, V – це п’ятірня з відставленим великим пальцем, а Х – дві п’ятірні.
б) Історія цифр, якими користуємось на уроках математики
Такі звичні нам цифри 1,2,3,4,5, також «висмоктані» з пальця. Спочатку їх писали так: «один», як і зараз, однією паличкою, «два», - двома паличками, але не стоячими, а лежачими, «три»- трьома паличками, також лежачими одна на другій; «чотири»- чотирма паличками, розміщеними хрестоподібно; «п’ять» зображували у вигляді кулака або п’ятірні з відставленим пальцем. При швидкому письмі цифри змінились. Коли їх стали писати, не відриваючи пера від паперу, вони набули такого вигляду:
А звідси недалеко і до наших цифр: 1,2,3,4,5. Інші цифри отримали із з’єднання перших п’яти.
в) Історія нуля.
Спочатку нуля не було зовсім. Для рахунку користувались розлініяною в клітинку дошкою і кружечками, на яких написані були цифри. Якщо хотіли, наприклад, скласти 102 1 32, кружечки на дошку кидали так:
Нуль пропускали. Така дошка називалась «абак». Особливо потрібен абак був при буквеному рахунку, яким користувались греки. В них 1 позначалась буквою А, 2 – буквою Б. Якби вони рахували так, як ми, без абака, виконувати дії було б дуже важко. Рахували греки в умі, а абак служив їм тільки для запису і розв’язання. Скоро замість абака стали користуватись звичайним столом. Тут клітинок не було. Тому порожню клітинку стали позначати порожнім кружечком. Коли стали рахувати на папері, порожній кружечок перетворився в кружок, намальований на папері, нуль.
г) Інші способи рахунку
Спосіб рахувати за допомогою кружечків протримався аж до ХVІІ століття. Приказні писці користувались для рахунку кісточками слив, які носили при собі в спеціальному кошелику. Кісточки замінювали їм кружечки. Зараз ми користуємось рахівницями, це та сама дошка, де кружечки, кісточки, нанизані на спиці. Як і в древньому абаці нуля тут немає, його замінює порожнє місце.
4. Фізкультхвилинка
Чебурашка потягнувся,
Гена собі нагнувся,
Потім руки розвели –
Бо зустрілися вони.
Разом вони пострибали
Потім до праці пристали.
V. Робота за комп’ютером (15хв)
На минулому уроці ми з вами вчилися запускати ракету. Сьогодні ми продовжимо роботу над програмою «Математичний космодром». Робота буде складатися з двох етапів:
1). Повторення набутих навичок (робота в трьох режимах);
2). Робота в парах «Кращий космонавт» (хто правильно і швидко пройде три режими програми)
* Письмо цифр в повітрі за допомогою очей.
* кругові рухи головою вліво – вправо (по 7 разів)
4. Продовження роботи за комп’ютером. Робота в парах «Кращий космонавт»
(Результати заносяться до таблиці)
VІ. Підсумок уроку (3хв)
2. Гра «Знайди мені пару». Завдання 1 (робочий зошит)
3.Підведення підсумку змагань
№ |
Прізвище, ім’я учня |
Кількість балів 1 режим |
Кількість балів 2 режим |
Кількість балів 3 режим |
Загальна кількість балів
|
Місце |
|
|
|
|
|
|
|
4. «Мікрофон»
Що найцікавіше було на уроці?