7 КЛАС УРОК З ЕЛЕМЕНТАМИ ДІЛОВОЇ ГРИ
Цілі:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма проведення: ділова гра.
Обладнання та наочність: інтерактивна дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація, інструкційні картки, інтерактивні вправи.
Програмне забезпечення: Microsoft Excel.
ХІД УРОКУ
Привітання.
Перевірка присутніх.
Перевірка готовності учнів до уроку.
(Слайд 1) Сучасні технології обробки інформації часто приводять до того, що виникає потреба подання даних у вигляді таблиць. Наприклад, таблиця чемпіонату з шахів або футболу, розклад уроків, класний журнал, розклад рухів поїздів, тощо. Різноманітні фінансові документи (відомості на заробітну плату, табель робочого часу, інвентаризаційні описи, квартальні звіти, складський облік матеріалів тощо) теж мають вигляд таблиць. Для табличних обчислень характерні відносно прості формули, по яким проводяться обчислення, і великі об’єми вхідних даних. Для таких розрахунків слід використовувати комп’ютер. З цією метою людина створила електронні таблиці, завдяки чому ми з вами можемо економити свій час. І який професійний шлях ви не оберете, електронні таблиці завжди стануть вам у пригоді.
– Сьогодні ми проводимо урок із теми «Табличний процесор» у формі ділової гри.
(Слайд 2) Девіз уроку: «Справжній скарб для людини — уміння трудитися». (Езоп)
(Слайд 3) – Ми об’єднуємося у дві команди. Перша – туристична фірма «Навколо світу», друга – «Світ комп’ютерів», що продає комп’ютерне обладнання. Для формування команд скористаємося елементом випадковості. Кожен із вас витягне бочечку з номером від 1 до 16. Ті, кому дісталися бочечки з парними номерами, утворюють фірму «Навколо світу», кому дісталися картки з непарними номерами, – «Світ комп’ютерів».
Учні займають місця за столами, на яких стоять таблички «Навколо світу», «Світ комп'ютерів».
(Слайд 4) Фірми складаються з чотирьох відділів: дизайну, управління, розрахунків та аналітичного відділу. Кожний відділ виконує власні завдання.
Командам пропонується визначити відділи власних фірм. Кожний відділ складається з двох учнів. На столах лежать, картки 4-х кольорів, по дві одного кольору. Учень вибирає колір, який йому подобається. Червоний – відділ управління, голубий – відділ розрахунків, жовтий – відділ дизайну, зелений – аналітичний відділ. Керівництво вирішило оптимізувати роботу фірм методом запровадження використання електронних таблиць.
(Слайд 5) – Кожна фірма повинна пройти етап ліцензування, аби розпочати власну діяльність.
Після повторення правил техніки безпеки учні проходять тестування за ПК у програмі MyTestX.
Приклади тестових запитань
Б) презентація.
Г) проект.
Б) табличний процесор.
Г) середовище виконання алгоритмів.
Б) вставка та видалення рядків, стовпців, клітинок, аркушів.
А) адреса верхньої лівої і нижньої правої комірок
Б) номер рядка
В) буквою стовпця
Г) номером будинку
Д) номером рядка і буквою стовпця
Б) Формат даних.
Г) Поле адреси.
А) редагування таблиці.
Б) форматування таблиці.
А) Рядок
Б) Комірка
В) Стовпець
Г) Поле
Б) таблиця.
Г) текст.
9. Із якого знака починається запис формули в середовищі табличного процесора?
Б) -.
А) B5
Б) $B6$
В) $A$16
Г) A$4
Д) $D3
Б) змісту клітинки.
Г) назви аркуша.
А) вибір типу діаграми.
Б) встановлення кольору легенди.
В) виділення таблиці.
Г) введення назви діаграми.
(Слайд 6) Інтерактивна вправа (онлайн) дошка
— Ви вже хочете спробувати застосувати здобуті знання на практиці. Але для цього потрібно пригадати основні терміни й поняття.
Співробітники фірми «Навколо світу» по черзі називають напрямки використання електронних таблиць. (Очікувані відповіді: математичні розрахунки, нарахування оплати за житлово-комунальні послуги, бухгалтерські розрахунки, успішність учнів тощо).
Співробітники фірми «Світ комп’ютерів» по черзі називають можливості програми MS Excel. (Очікувані відповіді: створення файлу ЕТ, збереження файлу ЕТ, створення таблиці, редагування таблиці, форматування таблиці тощо).
Виконання практичного завдання «Робота в табличному процесорі»
(Слайд 7) Фірми отримують інструкційні картки для кожного відділу. Обговорюють завдання і переходять до роботи за ПК свого відділу.
Учитель консультує учнів за необхідності, надаючи допомогу і коригуючи напрямки роботи.
Варіант 1. Фірма «Навколо світу»
Завдання відділу Розрахунків
Завдання відділу Дизайну
Завдання Аналітичного відділу
5. Додайте підписи даних. ПКМ по одному із секторів діаграми → Додати підписи даних → клацніть двічі лівою кнопкою миші по одному із підписів → Закрити.
6. Отриману діаграму розтягніть, щоб домогтися якнайкращого розташування круга та підписів, і розмістіть праворуч від числової таблиці.
7. Відформатуйте область діаграми: 2ЛКМ в Області побудови → Заливка. У способі заливки виберіть текстуру до вподоби → ОК.
8. Після оцінювання збережіть робочу книгу під назвою свого прізвища. Закрийте електронну таблицю.
Завдання відділу Управління
1. Відкрийте електронну таблицю: D:\7 клас\ Ділова гра.xlsx\Лист 1
2. Відформатуйте за зразком
3. Відцентруйте усі значення в стовпцях.
4. Виберіть стовпці, виділивши їх назви (А, В, С, D) мишею, і натисніть на кнопку вирівнювання по центру на стрічці Office.
5. Заголовок таблиці «Оцінювання» виконайте великим шрифтом (16 пунктів, жирний) червоного кольору.
6. Уведіть формули:
DЗ = СрЗнач(B3:C3), скопіюйте формулу в діапазон нижче;
В7 = СрЗнач(В3:В6), скопіюйте формулу праворуч.
Варіант 2. Фірма«Світ комп’ютерів»
Завдання відділу Розрахунків
3. Уведіть формули:
4. Виділіть числові дані в стовпці С і Е, формат клітинок задати як Числовий,кількість десяткових розрядів – 2.
5. Змініть вхідні дані (кількість куплених товарів у клітинках СЗ і С4 збільште удвічі) і простежте, як зміняться результати.
6. Після оцінювання збережіть робочу книгу під назвою свого прізвища. Закрийте електронну таблицю.
Завдання відділу Дизайну
3. Відцентруйте всі значення в стовпцях А і D. Виберіть стовпець А, клацнувши на його назві (А)мишею, і натисніть на кнопку вирівнювання По центру. Повторіть це для стовпця D.
4. Виокремте і замалюйте клітинки з числами, крім стовпця Кількість, жовтим кольором.
5. Виокремте заголовки стовпців і замалюйте їх червоним кольором.
6. Заголовок таблиці «Товарний чек» виконайте великим шрифтом (16 пунків, жирний) синього кольору.
7. Встановіть автоформатування таблиці. Виокремте таблицю → на вкладці Основне стрічки Office → Форматувати як таблицю → виберіть якийсь автоформат.
8. Після оцінювання збережіть робочу книгу під назвою свого прізвища. Закрийте електронну таблицю.
Завдання Аналітичного відділу
3. Виокремте діапазон із назвами предметів і діапазон із кількістю цих предметів. Під час виокремлення несуміжних діапазонів користуйтеся клавішею Сtrl.
4. Створіть діаграму з назвою «Купівля комп’ютерної техніки». Вкладка Вставляння → група Діаграми → Кругова → Об'ємна кругова діаграма (Розрізана).
5. Додайте підписи даних. ПКМ по одному із секторів діаграми →Додати підписи даних → ЛКМ по одному із підписів → установіть прапорець біля напису Відсотки → Закрити.
6. Отриману діаграму розтягніть, щоб домогтися якнайкращого розташування круга та підписів, і розмістіть праворуч від числової таблиці.
7. Відформатуйте область діаграми: 2ЛКМ в Області побудови → Заливка. У способі заливки виберіть текстуру до вподоби → ОК.
8. Після оцінювання збережіть робочу книгу під назвою свого прізвища. Закрийте електронну таблицю.
Завдання відділу Управління
1. Відкрийте електронну таблицю: D:\7 клас\ Ділова гра.xlsx\Лист 1
2. Відформатуйте за зразком
3. Відцентруйте усі значення в стовпцях.
4. Виберіть стовпці, виділивши їх назви (А, В, С, D) мишею, і натисніть на кнопку вирівнювання по центру на стрічці Office.
5. Заголовок таблиці «Оцінювання» виконайте великим шрифтом (16 пунктів, жирний) червоного кольору.
6. Уведіть формули:
DЗ = СрЗнач(B3:C3), скопіюйте формулу в діапазон нижче;
В7 = СрЗнач(В3:В6), скопіюйте формулу праворуч.
(Слайд 8) Історичне минуле
Підсумки уроку
(Слайд 9) – Увага всім працівникам. Я запрошую всіх на підсумкову нараду. Прошу керівників фірм відзвітувати про результати роботи відділень.
Керівники відділів звітують про виконане завдання, аналізують роботу кожного відділу фірми, пропонують оцінку.
Дякую за роботу! Сьогодні ви результативно попрацювали, упоралися з поставленим перед вами завданням, а також показали гарні навички роботи в середовищі табличного процесора, я перевірю ваші роботи і оцінки скажу пізніше.
Домашнє завдання.
(Слайд 10) Параграф 22, ст. 171 Працюємо в парах 1,2, 3*
(Слайд 11)
Література
Глинський Я. М. Інформатика. Кн. 2. Інформаційні технології. — Львів : Деол, 2006. — 256 с.
Кобилинський В. I.Excel з нуля. Збірник лабораторних та практичних робіт. — 2-е вид. — Овруч : Гімназія, 2010. — 24 с.
Морзе Н. В., Барна О. В., Вембер В. 17., Кузьмінська О. Г. Інформатика: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2015. — 224 с.: іл.
Ривкінд Й. Я., Лисенко T. І., Чернікова Л.А., ПІакоть- ко В. В. Інформатика: 7 кл.: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. — К. : Генеза, 2015. — 256 с.: іл.
http://teacherjoumdl.in.ua/shkilnipredmeti/informatiha
http://osvita.ua/school/lessons summary/informât
1