Предмет - всесвітня історія
Клас - 8
Тема уроку. Річ Посполита
Тип уроку: комбінований урок з елементами лабораторної роботи з текстом підручника.
На уроці використовувався наглядний матеріал ( карта), самостійна робота учнів з підручником.
Даний матеріал буде корисним для вчителів, які працюють за підручником Всесвітня історія : підруч. для 8 класу загальноосвіт. навч.
закладів / О. В. Гісем, О. О. Мартинюк. — Х. : Вид-во «Ранок»,
Тема. Річ Посполита
Мета: сформувати уявлення учнів про Польщу у XVI-XVII ст.; створити умови для розуміння характерних рис державного устрою Речі Посполитої; розглянути напрямки зовнішньої політики, досягнення культури Польщі та становище українських земель у складі Речі Посполитої;
- формувати вміння працювати з історичною картою, з документами, аналізувати історичні факти, події, явища, робити висновки, працювати в групах, парах, приймати участь в дискусії, відстоювати власне судження, визначати роль історичних постатей в історії;
- виховувати повагу до історичного минулого інших народів.
Основні поняття та терміни: «фільварок», «магнат», «шляхта», «сейм», «унія», «уніати», «експансія», «Річ Посполита», «Контрреформація».
Основні дати та події:
1569 р. — утворення Речі Посполитої; 1596 р. — Берестейська церковна унія.
Тип уроку: комбінований урок з елементами лабораторної роботи з текстом підручника.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Тестові завдання
1. Визначте картину, автором якої був Леонардо да Вінчі.
а) «Нічна варта»;
б) «Сикстинська Мадонна»;
в) «Джоконда».
2. Визначте країну, де жив і працював Альбрехт Дюрер.
а) Італія;
б) Німеччина;
в) Голландія.
3. Визначте один з кращих творів Веласкеса.
а) «Пряхи»;
б) «Повернення блудного сина»;
в) «Даная».
4. Назвіть автора анти рицарського романа.
а) Томас Мор;
б) Мігель Сервантес;
в) Вільям Шекспір.
5. Позначте ім'я ученого-астронома, якого за його переконання інквізиція засудила до страти на багатті.
а) Микола Копернік;
б) Джордано Бруно;
в) Галілео Галілей.
6. Визначте ім'я математика, який поєднав геометрію та алгебру.
а) Лев Математик;
б) Іван Федоров;
в) Рене Декарт.
II. Мотивація навчальної діяльності
Актуалізація опорних знань.
Завдання: на основі матеріалу підручника «Історія України»
III. Опрацювання нового навчального матеріалу
1. Утворення Речі Посполитої
Після тривалих переговорів у 1569 р. відбулося об'єднання Польщі та Великого князівства Литовського в одну державу.
Робота з історичним текстом
Учитель пропонує учням прочитати документ і відповісти на запитання.
Текст 1. Із рішення Люблінського сейму (1569 р.)
Ми, Сигізмунд Август, ...оголошуємо даною грамотою таке: нам відомо, що всі чини королівства часто нагадували славної пам'яті батькові нашому Сигізмунду, королю польському, і просили його на сеймах і в інших випадках, щоб завершено було те з'єднання, або унія, Великого князівства Литовського з королівством Польським... Знаючи, що це об'єднання приносило велику славу і користь обом народам, ми спрямували на цю справу нашу думку і призначили без подальшогб зволікання спільний сейм, щоб на майбутнє унія не тільки не могла бути перервана і розладнана, а щоб приносила такі плоди, які б могли дати польському й литовському народам насамперед якомога більший і міцний мир і збереження в цілості.
На ...сеймі з'явилися особисто всі пани сенатори, духовні і світські і всі інші чини польського і литовського народів і, за нашим дозволом і згодою, після взаємних між ними нарад, дотримуючись цілком усіх привілеїв, закінчили всю цю справу унії між ними у братерській любові, і ця унія викладена нами за згодою всіх тих чинів обох народів {Історія України. Хрестоматія. 7—11 клас. — К., 1996— С 53).
1. Поясніть поняття «унія».
2. Назвіть спільні органи нової держави.
3. Хто мав право засідати в сеймі?
Робота з картою
1. Покажіть місто, де була підписана унія про створення Речі Посполитої.
2. Назвіть землі Литовського князівства, які увійшли до складу Польського королівства.
2.Державний устрій
Найвищим органом влади став щорічний шляхетський сейм — збори панів-магнатів і шляхти. Сейм складався з двох палат. На сеймі обирали короля, який правив довічно, але не міг передавати трон у спадок. Пани мали право відкрито критикувати свого короля, мати власні військові загони й навіть оголошувати війну своєму государеві. На сеймі всі питання треба було вирішувати лише одностайно. Кожен пан володів правом «ліберум вето» — вільної заборони будь-яких королівських указів.
Король не мав постійної армії, його фінанси та землеволодіння були обмежені.
1. Назвіть вид монархії, який склався у Польщі.
2. Назвіть європейські держави, де влада короля була обмежена.
3.Економічний розвиток. Соціальні відносини
У той час, як інші країни Європи вступили на шлях мануфактурного розвитку виробництва, Польща залишалася аграрною країною.
Практично всіма землями володіла землеробська знать — пани-магнати. Вони були повними господарями всіх селян і городян їхніх обширних володінь.
Близько 90 % жителів країни становили селяни і шляхтичі — дрібні лицарі-дворяни.
У Речі Посполитої було багато «міст» і «містечок», де проживали торговці і ремісники, які звалися міщанами.
У Польщі протягом XVI ст. відбувалося посилення кріпосного гніту.
Робота з історичними текстами
Текст 2. Із «Уставу на волоки» (1557 р).
Робота підданим через війта має бути замовлена на тиждень: з чим і на котрий день люди до роботи прийти мають, а війт того ж дня людям визначить роботу, і якщо котрийсь чоловік не вийде на роботу, то за перший день прогулу заплатить гріш, а за другий — барана, а якщо втретє прогуляє або через п'янство не вийде, то бичем на лавці скарати, а дні пропущені відробити.
Пустих волок підданим не орати; а якщо котрийсь, не вписаний до реєстру, посміє те вчинити, то збіжжя втратить до нашої стодоли (клуні) і за провину рубель (карбованець) грошей до казни нашої заплатить. А до роботи приступати підданим, як сонце сходить, а зійти (з роботи), як заходить (сонце), а відпочинку тим, що з худобою роблять, перед обідом година, у полудень — година, надвечір — година; а котрі піню роблять, тим відпочинку в ті ж часи, але по півгодини має бути, а то літом на Великдень відпочивання; а хто рано на роботу не вийде через запізнення, такий другого дня стільки часу, на скільки спізнився, відробити має.
Фільварки хочемо мати, щоб вони скрізь були заведені, причому якнайбільшого розміру, при кожних замках і дворах наших, крім тих, де б ґрунти погані або не родючі були, — такі (ґрунти) наказати людьми осаджувати... (Історія України: Хрестоматія 7—11 клас. — К., 1996.— С 53-54).
1. На який термін визначалася робота селянину?
2. Яке покарання несли селяни, якщо не виходили на роботу?
3. Опишіть регламент роботи селянина.
4. Поясніть поняття «фільварок».
Фільварок — поміщицьке господарство, засноване на панщинній праці селян. Зазвичай фільварок складався з 200-300 га кращої землі. До фільварку прикріплялися 30—40 селянських дворів.
4. Реформація та Контрреформація в Польщі
Самостійна робота з підручником (методом «Чиста дошка»).
1. Які напрямки реформаційних учень набули поширення у Польщі?
2. Чому селяни не підтримали Реформацію?
3. Як поставилися польські королі до руху Реформації?
4. Розкажіть про діяльність Ордену єзуїтів у Польщі.
IV. Закріплення знань учнів
Мозковий штурм
Як змінилося становище українських селян після проголошення Речі Посполитої?
Тестове завдання
Установіть відповідність між поняттями та їхніми визначеннями.
1 |
фільварок |
А |
станово-представницький орган |
2 |
сейм |
Б |
відробіткова рента |
3 |
король |
В |
представник середнього та дрібного дворянства |
4 |
шляхтич |
Г |
велике господарство, що ґрунтується на панщині |
|
|
Д |
голова держави |
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Висновки
Річ Посполита - це унікальне явище в європейському суспільстві. Держава, що ґрунтувалася на фільварково-панщинній системі господарства та перемозі Контрреформації, на поневоленні земель інших народів, спробувала встановити свій лад шляхом об’єднання релігій та ста ново-представницької монархії.
Рефлексія(слайд 6)
VІ. Домашнє завдання
1