Про матеріал
Урок біології з елементами STEM освіти. Ліплення смаколиків для птахів сприяють формуванню розумових здібностей, виховують організованість, дисциплінованість і акуратність при роботі з тістом та насінням, розширюють художній кругозір, прищеплює інтерес та сприяє формуванню дбайливого ставлення до навколишнього сваіту.
Урок біології з елементами STEM освіти «Турбота про птахів-смаколики взимку»
Мета: Ознайомити дітей з різноманітністю видового складу зимуючих птахів свого міста, уточнити уявлення про спосіб життя птахів взимку, активізувати бажання допомагати птахам у холодну пору року, виховувати бережне ставлення до природи, любов до братів наших менших.
Ключові компетентності: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, формувати вміння оволодівати новими інформаційними технологіями, використовувати джерела інформації для власного розвитку.
Обладнання: ілюстративний матеріал (картинки та фото зимуючих птахів); сухий корм (суміш для птахів), мука, глибока середня миска, одноразові рукавички, очищена вода(1л.), велика пластикова пляшка(5 л.), білий пластир, ножиці, одноразова скатертина.
Хід уроку
І. Етап мотивації, цілевизначення і планування.
1. Перевірка готовності класу до уроку. Привітання.
(Створення позитивного психологічного клімату класу)
ІІ. Оголошення теми, визначення навчальних цілей уроку. Мотивація пізнавальної діяльності.
1. Мотивація навчальної діяльності.
Метод «Очікування»
-Діти, що ви очікуєте від уроку?(відповіді дітей)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Пропоную разом згадати які бувають птахи?
Вправа «Гронування»
ІV. Вивчення нового матеріалу (бесіда з елементами розповіді)
Вчитель: Україна, як ви знаєте, – найбільша країна Європи за рівнем освоєння людиною. Більше половини її території складають поля і населені пункти. Щорічне випалювання рослинних залишків на узбіччях доріг, в лісосмугах, у балках та на схилах знищує переважну більшість насіння, що могло б стати безцінним запасом корму для зимуючих птахів. Так само знищуються і зимуючі комахи. І це не говорячи вже про те, що загалом кількість комах у останні роки стала на багато меншою у зв’язку із масовим використанням пестицидів у сільському та лісовому господарстві. Види, що мігрують на зиму з більш північних регіонів, в яких значно більше природних територій, зіштовхуються з тим, що прилетівши до України, опиняються у досить бідному на поживу краї.
Підгодівля диких птахів взимку є цілком обґрунтованою, з біологічної точки зору, корисною справою. Хоча подекуди можна почути думки про те, що ми не маємо втручатись у природні процеси виживання птахів. Зовсім ні. Цивілізація вже і без того занадто втрутилася в ці процеси і забрала у птахів безліч природних місць для існування та пошуку харчів. І зараз ми дійсно можемо частково виправити ситуацію.
Запитання до класу:
Як ви важаєте, з якої причини птахи тягнуться до населених пунктів?
Відповідь: (доповнення вчителя)
Птахи природно тягнуться до населених пунктів, де взимку можна знайти хоч трохи більше їжі. Підгодівля їх є вкрай важливою справою, яка щодня може врятувати багато пташиних життів. Метаболізм у птаха проходить надзвичайно швидко і тому для обігріву організму постійно треба харчуватись.
Матеріали: одноразові рукавички, скатертина; шнурок, формочки для піску або випікання, глибока середня миска, вода очищена, 1 пакетик зерна (мікс суміш), горіхи, сухофрукти, вівсяні пластівці.
Усе ретельно перемішай, розклади в формочки для піску або випікання. У формочку встав петельку зі скрученого шнурочка, щоб підвісити корм. Постав смаколик на підвіконня або вистав на холод, щоб він затверднув.
Завдання для хлопців «Смачна їдальня» 2 група
Матеріали: 5 шт великих пляшок по 5л., пластир, ножиці, міцний шнурок.
Не варто робити годівнички з картону, оскільки він намокає і втрачає міцність. Ви робите годівничку із пластикової пляшки, важливо відігнути краї, на які сідатимуть птахи – або оплавити їх над вогнем, або обклеїти скотчем, пластирем. Це потрібно для того, щоб птахи не поранили лапки об гострий край пластику. Не робіть великих годівниць – це привабить ворон та граків, які не допустять до неї дрібних птахів.
Порада:
Найголовніша умова розміщення годівнички — до неї має бути зручно навідуватись кожного дня або через два дні: підсипати свіжих кормів, чистити від бруду та недоїдків. Так, відповідальне ставлення до годівнички — критично важливе. Пташки дуже добре запам’ятовують місця концентрації кормів. Вивчивши таке місце, вони будуть перевіряти його щодня. У люті морози головна умова виживання птахів — наявність енергії та тепла, яку забезпечує виключно їжа. Кожен рух на морозі змушує птаха витрачати енергію. Якщо ви привчите птахів навідуватись до годівнички, а потім вона у якийсь момент виявиться порожньою, енергію буде витрачено марно, і птаха може загинути. Тому якщо не впевнені, що зможете постійно підгодовувати птахів до відлиги, то краще і не починати.
Посилання на фрагмент уроку «Турбота про птахів-смаколики взимку» https://www.facebook.com/groups/500459010627784/permalink/859589901381358/