Урок "Різноманітність ссавців. Хижі. Ластоногі. Китоподібні. Примати"

Про матеріал
План-конспект уроку біології для 7 класу по темі "Різноманітність та заначення ссавців"
Перегляд файлу

 

Тема: Різноманітність ссавців. Хижі. Ластоногі. Китоподібні. Примати.

Мета : ознайомитись з різноманітністю ссавців : рядами Хижі, Ластоногі,             Китоподібні та Примати; особливостями  їхньої будови та умов існування; розкрити їхнє значення в природі та в житті людини;

розвивати пам’ять, увагу, мислення, спостережливість, уміння працювати з текстом, порівнювати, узагальнювати інформацію;

виховувати екологічне мислення у ставленні до тварин.

Формування ключових компетентностей:

  • Компетентність у природничих науках та технологіях
  • Екологічна грамотність та здорове життя
  • Вільне володіння державною мовою
  • Компетентність в інформаційно-комунікативних технологіях та цифрова грамотність

Матеріали та обладнання : колекція зображень тварин, дитячі малюнки із зображенням представників різних груп ссавців, презентації «Різноманітність ссавців», «Хто зайвий?», інтерактивна дошка.

Основні поняття: хижі, ластоногі, китоподібні, примати.

І Організаційний момент.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

Епіграф : Собака – яка дивна тварина! – потіє мовою і посміхається хвостом.

                                                                    Віктор Гюго, “Людина, яка сміється” 

Бесіда. Як ви зрозуміли даний вислів відомого письменника? Де нам знадобляться знання про особливості організації різних груп ссавців?

Учитель : Багато людей цікавиться тваринами. Ми ходимо в зоопарки, вистежуємо тварин у природі, дивимося про них цікаві відеосюжети. Спостереження за їхньою поведінкою – улюблена справа багатьох. Знаємо, що тварини по різному реагують на впливи з довкілля. В разі небезпеки поводяться інакше, ніж у звичайному житті. Для того, щоб спілкування зі звірями принесло лише приємні моменти, слід знати особливості їхньої організації.

ІІІ Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання.

  1. Учитель. Впевнимося, що ви  не забули ознаки класу ссавців.

Завдання. На дошці висять назви ознак. Вам треба підібрати правильні відповідності із запропонованих. Врахуйте, що серед запропонованих на картках відповідей є хибні.

Залози         (куприкові,  молочні,  потові, пахучі, отруйні, жирові)                                                       

Покриви тіла   ( шкіра, покрита шерстю; шкіра, вкрита пір’ям; шкіра, вкрита лусками)

Похідні шкіри ( плакоїдна луска, кігті, нігті, роги та копита)

За способом живлення (травоїдні, хижаки, паразити, сапротрофи )

     Зуби ( ікла, всі однакові, різці, кутні )

      Відділи тіла (голова, довга шия (7 хребців), коротка шия (1 хребець),                                                                                      тулуб, дві пари кінцівок, хвіст)

Органи дихання ( легені, зябра)

Серце (двокамерне, трикамерне, чотирикамерне )

Органи виділення  (видільні трубочки,  нирки, зелені залози )   

     Розмноження (роздільностатеві, гермафродити, внутрішнє запліднення,

      зовнішнє запліднення, матка, живородіння, вигодовують молоком )

     Розвиток ( прямий, непрямий )

     Які ознаки ще мають ссавці?   (Є вушна раковина. Теплокровні. В шийному    відділі хребта 7 хребців. Діафрагма. Грудна клітка.)

  1. Які групи  ссавців ми з вами вже вивчили?

Бліц-опитування.

Однопрохідні (яйцеродні), Сумчасті,  Плацентарні

За якими основними ознаками вони відрізняються? Які тварини до них належать?

Які ми вивчили ряди ссавців?

  1. Вправа «Хто є хто» Учитель демонструє фото та малюнки із зображенням тварин, учні називають до якого ряду відноситься тварина та пояснюють причину свого вибору. Наприклад:

Кінь (Непарнокопитні)

Ховрах (Гризуни)

Кріт (Комахоїдні)

Заєць-біляк (Зайцеподібні)

Слон (Хоботні)

Кенгуру (Сумчасті)

Олень (Парнокопитні)

 

Їжак (Комахоїдні)

Кажан ( Рукокрилі)

Бобер (Гризуни)

Бегемот (Парнокопитні)

Носоріг (Непарнокопитні)

4.Вправа  «Третій  зайвий»

Робота із презентацією «Хто зайвий?»

Завдання. На слайдах визначити зайву тварину. Пояснити свою думку.

ІІІ Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми та мети уроку.

Знати: особливості організації хижих, ластоногих, китоподібних та приматів.

Уміти: визначати приналежність ссавців до вивчених груп.

Пояснювати: значення груп ссавців в природі та в житті людини; необхідність охорони звірів в природі.

 

Робота в групах. Учні отримали завдання підготувати коротенькі доповіді. Кожна група презентує свій ряд ссавців.

Група 1

Головні ознаки ряду Хижі.

Які родини належать до хижих?

Малюнки на тему «Ряд Хижі».

Розповіді про представників.

Значення хижих.

Загадки про хижих ( на закріплення)

Група 2

Головні ознаки ряду Китоподібні.

Малюнки на тему «Ряд Китоподібні».

Розповіді про представників.

Значення китоподібних.

Загадки про китоподібних( на закріплення)

Група 3

Головні ознаки ряду Ластоногі.

Малюнки на тему «Ряд Ластоногі».

Розповіді про представників ряду Ластоногі.

Значення ластоногих.

Загадки про ластоногих ( на закріплення)

Група 4

Головні ознаки ряду Примати.

Які роди належать до приматів?

Малюнки на тему «Ряд Примати».

Розповіді про представників.

Значення приматів.

Загадки про приматів ( закріплення знань)

Повідомлення учнів.

Демонстрація та обговорення слайдів презентації  «Різноманітність ссавців»

Розповідь з елементами бесіди.

IV Закріплення знань.

Бліц-опитування ( Які ряди ссавців ми сьогодні вивчили? Наведіть приклад представників.)

Вправа « Третій зайвий» Робота зі слайдами презентації «Хто зайвий?»

Завдання : Знайди зайву тварину та поясни свій вибір.

Загадки про звірів. Учні відгадують підготовлені групами загадки. Також треба назвати, до якого ряду ссавців відноситься тварина, про яку йде мова та пояснити свій вибір. Приклади загадок:

1. Живу я там, де вічний лід.

Ловлю я рибу на обід.

В кожусі білому завжди

Виходжу часто я з води.

Умію плавати й пірнати…

А як мене, малята, звати? (Білий ведмідь)

В. Бичко

2.Давно відомий він тобі:
Коли на сонечку дрімає,
Він колискову сам собі
Під ніс тихесенько співає.
Що в пісні тій — ніхто не зна,
І ми про це тут не напишем.
Ми тільки знаєм, що вона
Не до вподоби мишам!

(Кіт)

3. У дворі не ловить ґав,
Каже грізно: «Гав-гав-гав!»
Пильно дім охороняє,
Кицю Мурку захищає,
Бачить з буди двір увесь…
Хто це, дітки? Звісно,…

(Пес)

4. Сірий, ікластий,
Хоче вівцю вкрасти.
(Вовк)

5. Клишоногий, волохатий,
Влітку спритний та завзятий,

Ну а взимку, лежебока,
У барлозі гріє боки.
(Ведмідь)

6. Знають діточки малі:
Він — найбільший на Землі!
Дім його — це океани,
Зі спини летять фонтани.
Схожий на масивний щит
Добродушний синій…
(Кит)

7. Так пустує і регоче –
Розплескати море хоче.
Справжній, діти,  він циркач –
Носом відбиває м’яч.
Знають і француз, і фін:
Любить гратися …
(Дельфін)

8. Любі дітки, подивіться

На велику хижу кицю —

В плямах, смужечках строкатих

Йде саваною гуляти.

Зуби, кігті — як ножі!

Звірі, хто-куди біжіть,

Зараз буде не до ігр,

Бо полює лютий …(тигр).

Джерело: https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-tvarin-afriki

9.Як на гойдалках на вітках

Вони плигають у клітках.

Граються, кривляються,

Разом забавляються.

А веселі ці малята-

Пустотливі …(Мавпенята)

Джерело: https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-tvarin-afriki

10. Довгі вуса має, а не кіт.

Бивні є , та на слона не схожий.

Є плавці у нього, та не кит.

Хто це, діти? Здогадались?…(Моржик)

Джерело: https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-tvarin-afriki

11. Цей невеликий хижак

Полює уночі.

Дрібні гризуни,

Невеликі пташки

Та їхні яйця -

Це його улюблені харчі.

(тхір, кунаця)

12. Коли ворог нападає,
Звір той себе захищає;
Смороду він напускає –
Ворог миттю утікає.
Є такий смердючий звір,
Звати звіра того …. .
(Тхір)

V Підведення підсумків уроку.

 Чи сподобався урок, що саме? Чи досягли мети? Які форми роботи вам вподобалися найбільше? Де знадобляться здобуті знання? Іт.д.

VI Домашнє завдання : опрацювати відповідні параграфи підручника, за бажанням підготувати короткі розповіді про домашніх улюбленців, використовуючи матеріали підручника та презентації.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                

 

docx
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
729
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку