Тема: «Готівкові та безготівкові гроші»
Мета:
1. Познайомити учнів з основами платіжної безпеки,
навчити учнів користуватися безготівковими грошима та оберігати кошти від шахраїв, поліпшити обізнаність учнів про правила безготівкових розрахунків.
2. Розвивати інформаційне мислення, увагу, лічбово-вичисельні навички.
3. Виховувати дружні стосунки між учнями під час практичних занять, ігор.
Обладнання: ілюстрації готівкових грошей та монет,зразок картки для безготівкових розрахунків, комп’ютер, іграшки, ілюстрації, малюнки тощо
Тип уроку: урок подачі нових знань
Хід уроку
Вступна бесіда учнів та вчителя про важливість кожної людини мати гроші.
- Що означає прислів’я «Під лежачий камінь вода не тече».( Діти пояснюють значення цього прислів’я.) Дякую за відповіді.
- Правильно, діти. Будь яка людина повинна працювати. За це вона отримуватиме гроші, які буде витрачати на свій розсуд.
-Що можна купити за гроші? (Відповіді учнів) Дякую, діти.
- От сьогодні ми будемо вчитися як убезпечити наші гроші від шахраїв. Але спочатку ознайомимося з двома видами грошей: готівковими і безготівковими.
2. Ознайомлення учнів з готівковими і безготівковими грошима.
- Готівкові гроші- це банкноти зі спеціального паперу, і монети, які виготовляють із спеціального металу.
(Вчитель демонструє ілюстрацію з зображенням паперових грошей та монет)
3. Словникова робота
-Банкомат – це спеціальний пристрій, за допомогою якого можна зняти готівку з платіжної картки
.- Пін-код спеціальні цифри, які підтверджують дію платіжної картки
Пароль – це ключ до ваших даних на платіжній картці, смартфоні, на пристрої біля підʹїзду тощо.
4. Гра «Магазин іграшок». На столі виставлені різноманітні іграшки, настільні ігри, конструктори тощо. Учні йдуть у магазин з муляжами паперових грошей та монетами. Деякі діти йдуть з платіжними картками. Вони обирають товар на свій смак. В магазині відбувається процес розрахунку між продавцем і покупцями готівковими грошима і платіжними картками. Картки прикладають до платіжного термінала, попередньо вводячи свій пароль.
5. Захист грошей від крадіжки.
- Де зручніше тримати гроші: на картці, чи в гаманці. Чому? (Відповіді учнів). Так, дійсно. Зручніше тримати гроші на платіжній картці.
- Щоб гроші на картці були в безпеці і ніхто не зміг їх вкрасти, потрібно дотримуватися певних правил користування нею. Перш за все, нікому не можна передавати платіжну картку, власник картки завжди має тримати її біля себе. Також на картці зазначена інформація, яку можна повідомляти, а є інформація, яку потрібно тримати в секреті. 16 цифр на картці – єдине, що можна повідомляти стороннім особам. (Демонстрація зразка картки) Ця інформація може знадобитись іншій особі, якщо вона хоче перерахувати гроші на вашу картку. Наприклад, ваша мама хоче привітати старшу сестричку, яка живе в іншому селі з днем народження. В такому разі матуся може перерахувати гроші на картку, для цього їй необхідно повідомити ось ці 16 цифр, які є на картці. На жодній картці в світі такого номеру немає. Якщо ви якусь цифру зазначите невірно, гроші ви не отримаєте, натомість їх отримає хтось інший, тому тут важливо не помилитися і все правильно зазначити.
Є шахраї, які телефонують власникам карток та просять повідомити три цифри на звороті картки та термін дії картки. Треба бути уважними і ніколи не повідомляти цю інформацію. Щоб розрахуватися карткою в магазині, необхідно її прикласти до спеціального пристрою – платіжного термінала, який зчитає всю необхідну інформацію та зніме необхідну суму безготівкових грошей за товар, який людина купує. В деяких випадках термінал може попросити ввести пін-код до картки, щоб переконатися, що розраховується карткою її власник. У такому випадку потрібно ввести пін-код, прикривши однією рукою клавіатуру, щоб ніхто інший не зміг його дізнатися.
Завдяки спеціальній сучасній технології замість картки можна використовувати для безготівкових розрахунків смартфони. Така технологія називається NFC. Щоб така оплата була можлива, необхідно здійснити певні налаштування в смартфоні. Смартфоном можна оплатити, наприклад, тістечка з чаєм в їдальні, для цього необхідно прикласти смартфон до термінала.
Готівкові гроші треба убезпечити від крадіїв гаманців. Щільно застібати рюкзак або сумку. Великі суми грошей не носити з собою.
5. Створення паролей
-Щоб шахраї не змогти отримати доступ до ваших грошей, люди створюють паролі. Пароль повинен містити:
● 12 або більше символів;
● великі та малі літери;
● цифри, спеціальні знаки / символи та навіть пробіли.
Не можна використовувати слабкі паролі. Слабкими паролями вважаються:
Admin1234 та подібні;
послідовне/зворотнє написання символів або цифр. Наприклад: "123456", "abcdef", або ж їх зворотне написання "654321"
Також слабкими паролями вважаються паролі, які містять імена домашніх улюбленців, особисту інформацію (дату народження, прізвище, ім’я, адресу, номер телефону, ваші хобі та вподобання, наприклад, назву улюбленої книги).
Щоб придумати надійний пароль, який запам’ятати просто, а вгадати неможливо, для створення паролів можна використовувати фрази.
Це можуть бути цитати, рядки з віршів, пісень, ваші потаємні мрії, плани, важливі для вас думки тощо
Варіант 1. Використання перших літер кожного слова знайомої фрази як основи комбінації для пароля.
Наприклад, якщо з фрази "КіберПес любить гризти мамині капці та одяг!" обрати перші літери слів і додати спеціальні символи та цифри вийде така комбінація: Kplgmkto!#24.
Педагог демонструє слайд 29
Варіант 2. Використання всієї фрази як пароля.
Наприклад, якщо за основу для пароля взяти афоризм Лесі Українки “Без надії сподіваюсьˮ, може вийти така комбінація: BezNadiiSpodivaius, до якої потрібно додати спеціальні символи та цифри.
Педагог демонструє слайд 30
Варіант 3. Поєднання перших складів чи частин кількох слів фрази.
Наприклад, якщо з афоризму Григорія Сковороди “Бери вершину і матимеш серединуˮ взяти перші склади слів та додати спеціальні символи та цифри, вийде такий пароль: BeVerMaSer24!#.
Педагог демонструє слайд 31
Додавайте цифри та спеціальні символи до паролів, щоб їх також легко було запам’ятати – змінюйте деякі літери фрази, яку ви використовуєте для створення пароля, на спеціальні символи та цифри за тільки вам відомою схемою. Наприклад, літеру “оˮ замініть на знак “%ˮ тощо.
- Тож давайте спробуємо створити пароль з відомих нам джерел усної народної творчості.
1. Я дам вам підказку: «Зробив діло – гуляй сміло». Зробити пароль з перших складів кожного слова, додавши символи і цифри. (Практична робота учнів) “ZroDi-GuSmi#4202&”
2. “Слово до слова – зложиться мова». Букву о замінити знаком @.
Сл@в@д@сл@ва – зл@житьсям@ва42$^».
6. Розгадування ребусів
А) Що за пристрій?
М А Б Т О А Н К
|
|
|
|
|
|
|
|
Б) Хто це?
Ш |
ﻩ , ДАХ |
, КРАБ , |
Й |
7. Підсумок уроку
Я дуже вдячна вам за роботу на уроці. Сподіваюся, що ви будете захищені від шахраїв і захистите свої гроші. Знання, які ви отримали, знадобляться вам у житті.
ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ:
Національний банк України
talan@bank.ua
План-конспект уроку з фінансової грамотності «Готівкові та безготівкові гроші» для учнів молодших класів, стор. 6,7,10,11
Биринська філія Новгород – Сіверської ЗОШ І-ІІІст.№2
Новгород – Сіверської міської ради Чернігівської області
ПЛАН - КОНСПЕКТ
уроку з фінансової грамотності
«Готівкові та безготівкові гроші» для учнів 2,4 класів
Провела вчитель початкових класів
Шлапак Марина Олександрівна
2024