Урок з фізики у 7 класі на тему "Сила тяжіння"

Про матеріал

План-конспект уроку з фізики з вивчення нового матеріалу на тему "Сила тяжіння" в результаті якого

учні повинні знати й описувати процес тяжіння, застосовувати формулу сили тяжіння під час розв'язування задач, графічно зображувати силу тяжіння

Перегляд файлу

Тема. Сила тяжіння.7 клас.

Мета: навчальна: ввести поняття сили тяжіння, ознайомити учнів з її природою, напрямком дії, від чого вона залежить;

розвивальна: розвивати вміння спостерігати та аналізувати фізичні явища, логічне мислення, самостійність;

виховна: виховувати спостережливість, кмітливість, зацікавленість до вивчення фізики як науки;

формування компетентностей: полікультурної (використання інформації з історії фізичних відкриттів), інформаційної (залучення додаткових інформаційних ресурсів), комунікативної, ключових (математична грамотність, компетентність в природничих науках і технологіях)

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи й прийоми навчання: фізичний диктант, розповідь, проблемний експеримент, аналіз, мультимедійна презентація, фронтальне опитування, тестування, гра «3:2:1».

Обладнання: дерев’яний брусок, два аркуші паперу, комп’ютер.

Очікувані результати: учні повинні знати й описувати процес тяжіння, застосовувати формулу сили тяжіння під час розв’язування задач, графічно зображувати силу тяжіння

 

Структура уроку

І.Організаційний момент.

ІІ.Актуалізація опорних знань.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності, формулювання теми, мети та очікуваних результатів уроку

ІV.Вивчення нового матеріалу.

V.Закріплення нового матеріалу.

VІ.Підсумки уроку. Рефлексія

VІІ.Домашнє завдання.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Доброго дня, діти! Сядьте рівно й правильно, бо від того, як ви будете сидіти, залежить ваше здоров’я.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань.

Фізичний диктант із взаємоперевіркою(слайд 1)

1.Зміна форми та розмірів тіла – це….

2.Деформація буває ….

3.Деформація виникає, в разі …

4.Сила пружності виникає під час ….

5.Сила пружності – це прояв …. сил.

6.Сила пружності залежить від…

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності, формулювання теми, мети та очікуваних результатів уроку

Якщо взяти до рук камінець, а потім відпустити його, то він обов’язково впаде на землю. Якщо підкинути його вгору, він теж впаде на землю. І взагалі, яке б тіло ми не випустили з рук, воно все одно впаде на землю. Тобто земля притягує до себе тіла з певною силою. Цю силу називають силою земного тяжіння.(слайд 2) Саме її ми будемо вивчати на уроці та з’ясуємо її природу, напрямок дії, від яких величин вона залежить.

Записали тему уроку «Сила тяжіння».

 

ІV.Вивчення нового матеріалу.

Давньогрецький учений Арістотель, опираючись на спостереження, вважав, що тіла з більшою масою падають на Землю скоріше, ніж тіла з меншою масою.

Дослід. Падіння дерев’яного бруска та паперу.

Але, якщо візьмемо два однакові тіла, наприклад, два аркуші паперу, вони будуть падати однаково.

Дослід. Падіння двох аркушів паперу.

Змінимо умову. Візьмемо і один аркуш паперу зімнемо. Чи однаково впадуть аркуші тепер? 

Дослід. Падіння зім’ятого та ні аркушів паперу.

Отже, відмінність у падінні тіл зумовлена тільки опором повітря.

Такого висновку дійшов свого часу Галілео Галілей, коли кидав тіла різної маси з висоти Пізанської вежі. Він встановив, що в ідеальній ситуації -  всі тіла падали б однаково.(слайд 3)

Падіння тіл за відсутності опору повітря називають вільним падінням.

При вільному падінні всі тіла падають однаково.Виміри показали, що при вільному падінні швидкість тіла щосекунди збільшується на 9,8м/с.

Земля притягує до себе всі тіла: людей, будинки, Місяць. І навпаки: всі тіла притягують до себе Землю. Англійський учений І.Ньютон припустив, що між будь-якими тілами існує взаємне притягання. Тобто, здатність притягувати до себе інші тіла має не тільки Земля, а всі тіла у Всесвіті. Тому таке притягання називають всесвітнім, а сили такого притягання гравітаційними.

Чому притягання тіла до Землі ми помічаємо, а притягання між двома учнями в класі ні? (відповіді учнів)

Ньютон дійшов висновку (слайд 4), що сила притягання двох тіл пропорційна масам цих тіл й обернено пропорційна квадрату відстані між ними.

Для нас, жителів Землі, має значення саме притягання до нашої планети.

Силу, з якою Земля притягує до себе тіло, називають силою тяжіння.

Сила тяжіння – це прояв всесвітнього тяжіння.

Як ви гадаєте, від чого залежить значення сили тяжіння? (відповіді дітей)

Ньютон довів, що сила тяжіння прямо пропорційна масі тіла, а коефіцієнт пропорційності — 9,8 Н/кг. (слайд 5)

 Цей коефіцієнт називають прискоренням вільного падіння.

Тому модуль сили тяжіння можна виразити через масу тіла mй прискорення вільного падіння gтак:.

Сила тяжіння прикладена до центра тіла, що притягується Землею, і напрямлена вертикально вниз.G:\учитель року\001\DSCN0147.jpg

 

V.Закріплення нового матеріалу.

Відповісти на питання. (слайд 6)

1.Чому камінь, кинутий у горизонтальному напрямку, не летить прямолінійно?

2.Що свідчить про існування сили тяжіння?

3.Від чого залежить сила тяжіння?

4.Які явища на Землі – наслідки притягання нашої планети до Місяця?

 

Розв'язування задач. (слайд 7)

1.Яка сила тяжіння діє на м’яч масою 400 г?

2. Яка сила тяжіння діє на алюмінієвий кубик з ребром завдовжки 10см?

3.Спортсмен утримує на витягнутих руках штангу масою 80кг. Чому дорівнює сила тяжіння, що діє на штангу?

 

Експрес-тест. (слайд 8)

1)Як називають силу, з якою Земля діє на листочок?

 А)Сила тяжіння;  Б)сила пружності;

 В)сила атмосферного тиску.

2)Проявом якої взаємодії є сила тяжіння?

 А)Гравітаційної; Б)електромагнітної;

 В)сильної;   Г)слабкої.

3)На якому з рисунків правильно зображено силу тяжіння?

 А)І;  Б)ІІ;

 В)ІІІ;  Г)ІV.

4)Яка сила  тяжіння діє на дівчинку масою 50кг?

 А)5Н; Б)500Н;

 В)5000Н; Г)0,5Н.

5)На тіло діє сила тяжіння 49Н. Чому дорівнює його маса?

 А)49кг; Б)4,9кг;

 В)490кг; Г)0,49кг.

 

VІ.Підсумки уроку. Рефлексія

Гра «3:2:1». Учні визначають:

  • 3 факти, які справді зацікавили їх на уроці;
  • 2 повідомлення, про які хотілося б дізнатися детальніше;
  • 1 положення, яке вони використають.

 

VІІ.Домашнє завдання.(слайд 9)

1. Опрацювати: § 20 (п.1, п.2).

2. Виконати: вправу 20 (3,8).

3*.Есе. «Земне тяжіння зникло…»

 

Список літератури: 1.Туманцова О.О. Сила тяжіння. Земне тяжіння. // Фізика в школах України. – 2010. - №21(169).

2.Фізика. 7 клас: збірник задач /І.М.Гельфгат, І.Ю.Ненашев. – Х.: Вид-во «Ранок», 2015. – 160с. – іл.

3.Фізика: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./ [В.Г.Бар'яхтар, С.О.Довгий, Ф.Я.Божиновата ін.]; за ред. В.Г.Бар'яхтара, С.О.Довгого . – Х.: Вид-во «Ранок», 2015. – 256с.: іл., фот.

4.Фізика. 8 клас: Розробки уроків / Ж.В.Іванова. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2008. – 256с.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 березня 2018
Переглядів
1429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку