Конспект відкритого уроку з географії
6 клас
Тема: Внутрішні процеси землі, що зумовлюють зміни земної кори. Рухи земної кори. Землетруси. Сейсмічні пояси Землі.
Мета: поглиблення та систематизація знань про рухи літосферних плит та їх наслідки; формування знань про внутрішні процеси Землі;
-вдосконалення навичок роботи з картами та схемами атласу;
-формування навичок розпізнавання землетрусів та дій при них;
-розвиток пізнавальної активності учнів;
-виховання співчуття, взаємодопомоги, навичок колективної творчості.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атласи, підручники, ІКТ.
Опорні поняття: літосферні плити, природні катастрофи.
Базові поняття: сейсмічні пояси, внутрішні процеси, тектоніка, тектонічні рухи, землетруси.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Прийом «Географічний диктант».
1.Учені вважають, що колись на Землі був єдиний материк... (Пангея)
2.Земна кора материків складається з трьох шарів:... (Осадового, гранітного, базальтового)
3.З глибиною температура гірських порід... (Підвищується)
4.Ера сучасного життя називається... (Кайнозойською)
5.Астеносфера є частиною... (Мантії)
6.Джерелом енергії, що рухає літосферні плити є …(Внутрішнє тепло Землі)
(Взаємоперевірка)
2.Завдання біля дошки. Будова типів земної кори.( Учень на дошці записує назву типів земної кори).
Т и п и з е м н о ї к о р и . |
К о н т и н е н т а л ь н и й О к е а н і ч н и й
Осадовий шар Осадовий шар
Гранітний шар Базальтовий шар
Базальтовий шар
3. Прийом «Бліц-опитування».
(схема)
4. Робота з тектонічною картою. ( Учень показує літосферні плити на карті, а учні в атласі).
Висновок: 1.Внутрішня будова Землі має тришарову будову: земна кора, мантія, ядро.
2.Виділяють два типи земної кори-материкова та океанічна,
3.Літосфера складається з великих блоків - літосферних плит, які постійно знаходяться в русі.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Проблемне питання»
Слово вчителя.
На попередньому уроці ви дізналися про рухи літосферних плит та причини цих рухів. Давайте проведемо простий експеримент. Візьмемо два зошити з м'якими обкладинками та уявимо собі, що це — літосферні плити з материковою корою, а аркуші паперу в зошитах — це шари гірських порід. Зіткнемо зошити краями. Що відбувається? Аркуші в зошитах починають зминатися, деформуватися. Найбільші ушкодження аркушів можна спостерігати по краях зошита, найменші — там, де ви притримували зошит руками.
Які висновки дає змогу зробити цей експеримент? Які ділянки літосферних плит зазнають найбільших деформацій? Які наслідки мають рухи літосферних плит? Про це ми дізнаємося під час вивчення теми нашого уроку.
IV. Повідомлення теми і мети уроку
( Учитель повідомляє тему та мету уроку ).
V. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Діти сьогодні на уроці ми будемо юними сейсмографами. Ми виявимо причини виникнення
Внутрішніх сил Землі, визначимо наслідки, що при цьому виникають, виділимо небезпечні
процеси з цих наслідків та попередимо людство про небезпечні території поширення цих
процесів, позначивши ці території на контурних картах.
1.Робота з таблицями. ( Учням роздаються таблиці ). Слово вчителя.
Земна кора піддається впливу зовнішніх та внутрішніх процесів Землі.
1.Які процеси ми можемо віднести до зовнішніх?
(дія вітру, сонця, води, людини)
2. А які належать до внутрішніх? ( процеси, що відбуваються під земною корою)
Високі температури внутрішніх частин землі і великий тиск є причиною таких явищ, як рухи літосфери та магматизму.
Внутрішні процеси Землі
Рухи літосферних плит Магматизм
Завдяки чому виникають внутрішні сили Землі?
Які 2 внутрішні процеси виділяють?
Приклади горизонтального руху?
Приклади вертикального руху?
Крім повільних горизонтальних та вертикальних рухів літосфери існують раптові розривні рухи, які тривають лише кілька секунд, але іноді мають катастрофічні наслідки. Одним з проявів розривних рухів в літосфері є землетруси, які приголомшують людей своєю неочікуваністю. “З раннього дитинства ми звикли вважати стійкою поверхню, на якій стоїмо”, – писав видатний німецький природознавець ХІХ ст. Олександр Гумбольдт. “Проте, коли вона починає коливатися, перед нами зненацька постають таємничі невідомі сили природи, які рухають землю. Одна мить розбиває ілюзії всього попереднього життя...”
2. Характеристика землетрусів.
Слово вчителя.
Землетруси – одне з найбільш грізних явищ природи, що приносять людству горе та збитки. Що ж викликає землетруси? Це питання поставало перед людьми ще в давнину. Вчені стародавнього світу приписували їх богам, які карають людей за гріхи. Давньогрецький вчений Аристотель (ІV ст. до н.е.) бачив причину землетрусів у вітрах, які гуляють у підземних печерах. І лише у ХVІІІ ст. вчені приходять до висновку, що коливання землі пов’язані з розривами земних шарів, що виникають на певних глибинах, та супроводжуються їх зміщенням.
(Запис у зошиті)
Землетруси – це підземні поштовхи та коливання земної поверхні, які викликані розривами гірських порід у літосфері та подальшим їх зміщенням.
Те місце, де в надрах землі відбувається розрив та зміщення шарів гірських порід називають гіпоцентром (з грецької – знизу), або осередком землетрусу. Від нього в різні боки по колу розходяться пружні коливання земної кори – сейсмічні хвилі (з грецької “сейсмос” – землетрус), так само як виникають хвилі на воді від кинутого камінця. Найчастіше гіпоцентри землетрусів виникають на глибині від 5 до 50 км, хоча відомі випадки зародження поштовхів на глибині 500-700 км, тобто навіть під астеносферою. Від глибини осередку залежить й сила коливань. Неглибокі поштовхи відчутні на невеликій площі, проте є досить сильними. Від глибоких поштовхів навпаки: відбуваються помірні коливання, але на значно більшій площі. У сильних землетрусів гіпоцентр може бути розміром 100-1000 км2
На земній поверхні прямо над гіпоцентром знаходиться епіцентр (з грецької – над, зверху) землетрусу. Тут відчуваються найсильніші поштовхи й відзначаються найбільші руйнування. Під час дуже сильних землетрусів в епіцентрі розтріскується земна поверхня, річки міняють напрям своєї течії, а предмети підкидаються у повітря. Сейсмічні хвилі від епіцентру землетрусу також поширюються в різні боки по колу, тому чим далі від нього, тим менш відчутні поштовхи.
3. Робота за таблицею. ( Учні читають та пояснюють силу землетрусів за шкалою Ріхтера. Сторінка 85 ).
4. Робота з підручником.
Слово вчителя.
Прочитайте в підручнику та скажіть де досліджуються землетруси та як їх попередити? ( Сторінка 85 ).
5. Дослідження та передбачення землетрусів.
Слово вчителя.
Землетрусами охоплена 1/10 частина поверхні материків. Лише в Антарктиді поки не зареєстровано жодного поштовху. Проте, великі землетруси відбуваються лише в певних районах нашої планети – на краях літосферних плит, у так званих сейсмічних поясах. Надпотужні землетруси тут повторюються раз на 150-300 років.
На Землі виділяють три великих сейсмічних пояси: Тихоокеанський, який проходить кільцем вздовж берегів Тихого океану; Альпійсько-Гімалайський, що тягнеться крізь південь Європи та Азії; а також Серединно-океанічний, який охоплює систему розломів вздовж серединно-океанічних хребтів у Світовому океані.
Історія людства довела, що більшість землетрусів, що стали справжніми трагедіями, трапилися в межах перших двох сейсмічних поясів: землетруси у Китаї 1556 року; в Лісабоні (Португалія) 1755 року; в Каліфорнії (США), Колумбії та Еквадорі 1906 року; в Японії 1933 та 1996 років; на півночі Індії 1955 року, в Чилі 1960 року; в Ірані 1990 року, в Індонезії 2004 року.
Вкрай рідко трапляються відчутні поштовхи й в центрі літосферних плит, на платформах. Сюди вони доходять відголосками з епіцентрів землетрусів, які формуються на краях плит. В середньому це буває раз на 500-700 років. В Україні можливі землетруси силою 6-8 балів у Карпатах та Кримських горах (Спробуйте, пояснити чому).
6. Захист від землетрусів. (Демонстрація відео ).
7. Характеристика цунамі.
(Розповідь про цунамі та шляхи його передбачення).
Цунамі – це морські хвилі які виникають під час землетрусу в океані ( 2 м – 60 м ). Мають швидкість 50-100 км/год. ( Записують в зошит ).
( Демонстрація відео руйнувань під час цунамі).
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота в контурній карті.
( Учні позначають 3 сейсмічні пояси: Тихоокеанський, Альпійсько-Гімалайський, Серединно-океанічний, а також Кримські та Карпатські гори ).
2.Робота за таблицею. ( Використовуємо атлас ).
Наслідки землетрусів
Місце, дата |
К-ть жертв |
Район затоки Бохайвань, Китай, 1290 |
100.000 |
Провінція Шеньсі, 1556 |
830.000 |
Калькутта, Індія, 1737 |
300.000 |
Мессіна, Італія, 1908 |
120.000 |
Токіо, Японія, 1923 |
143.000 |
Тянь Шань, Китай, 1976 |
близько 240.000 |
Туреччина, 1999 |
близько 40.000 |
Індія, 2001 |
близько 30.000 |
Слово вчителя.
Чому в цих місцях виникають землетруси?
Де можливі землетруси в Україні? Чому?
3.Прийом «Експрес-тест».
1.Блоки, з яких складається літосфера, називають:
а) підземними блоками;
б) літосферними плитами;
в) материками.
2. Швидкі розривні рухи літосферних плит—це:
а) цунамі;
б) землетруси;
в) дрейф континентів.
3. Унаслідок зіткнення материкових літосферних плит виникають:
а) моря;
б) западини;
в) гори.
4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:
а) в епіцентрі;
б) у вогнищі землетрусу;
в) у мантії.
5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:
а) на півночі;
б) на сході;
в) у Карпатах.
VII.Підсумок уроку.
( Учні розповідають про що дізнались на уроці, що викликало труднощі,що зацікавило ).
Заключне слово вчителя
• До внутрішніх процесів Землі відносять рухи літосферних плит, землетруси, вулканізм.
VIII. Домашнє завдання
1