Урок з географії з теми Гідросфера

Про матеріал
урок виконаний по всім вимогам. цікавий та в доступній формі матеріал відповідно до вікової категорії
Перегляд файлу

Тема: Загальна кількість води на Землі її розподіл між частинами гідросфери

Мета: 1) навчальна: сформувати в учнів поняття «гідросфера», знання про складові частини гідросфери; уявлення про світовий кругообіг води в природі; властивості води як рідини; сприяти розвиткові вміння пояснювати взаємозв’язок між оболонками Землі на прикладі світового кругообігу води;

2) розвивальна: розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам'ять, спостережливість, вміння працювати з текстом і текстовим матеріалом підручника, вміння робити висновки, виділяти відмінності між складовими частинами гідросфери; пояснювати схему світового кругообігу води;

3) виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до об’єктів природи та інтерес до пізнання навколишнього світу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: фізична карта півкуль, навчальні підручники, атласи, схема «Світовий кругообіг води в природі».

Використана література:

1.            Гідросфера. 6 клас. Відкритий урок / Географія. – 2006. – №1. – С.13-14.

2.            Загальна географія. 6 клас: Посібник для вчителя / О.О.Байназарова, А.М.Байназаров, І.В.Гринь, А.А.Гринь. – 2-е вид., випр. і доп. – Харків: Веста: Вид-во «Ранок», 2004. – 304 с.

3.            Загальна географія. 6 клас: Розробки уроків / О.Г.Стадник, Г.Д.Довгань, В.Ф.Вовк, О.І.Резнік. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2006. – 432 с.

4.            Копернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія: Довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх закладів: Навчально-методичний посібник. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2003.

5.            Подорож у Гідросферу. 6 клас. // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2007. – «9. – С.13-15.

6.            Скуратович О.Я. та ін. Географія: Загальна географія: Підручник для 6 кл. серед. шк.. – Друге вид., перероблене і доповнене / О.Я.Скуратович, Р.Р.Коваленко, Л.І.Круглик. –І.: Зодіак ЕКО, 1998. – 192 с.

7.            Шкільна географія та методика її навчання. Курс лекцій. Навчальний посібник. Переробл. і доповн. / Варакута О.М. – Тернопіль: Тайп, 2010. – 187с

8.   Гільберг Географія Т. Г. 6 клас 2014р.

Структура уроку: І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку

IV. Вивчення нового матеріалу

V. Підсумки уроку

VI.Узагальнення знань і систематизація знань

Основні поняття: Літосфера, Атмосфера, вода, Гідросфера, світовий кругообіг води.

 

Хід  уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку.

З курсу правознавства ви знаєте, що наша планета має оболонки. Згадаємо які саме: Літосфера, і дайте визначення; Атмосфера, і дайте визначення; Гідросфера; Біосфера.

  • Скажіть, а як буде називатись водна оболонка землі?

( Якщо діти не відповідають даю підказку)

Даю підказку з латинської оболонка-сфера, вода-гідрос. Виходячи з цього то водна оболонка називається як? ( Гідросфера)

Отже, це і темою нашого сьогоднішнього уроку.

Відкриваємо зошити записуємо сьогоднішню дату і тему уроку.

Тема: Загальна кількість води на Землі її розподіл між частинами гідросфери

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

– Що таке вода?

– У яких станах перебуває вода в природі?

– За яких умов вода переходить з одного стану в інший?

– Які властивості має вода?

 

 IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Гідросфера – водна оболонка Землі.

 розповідь-пояснення з елементами бесіди

– Ви знаєте, діти, відомий вислів: У здоровому тілі – здоровий дух»?

– А скажіть, як дбати про свій організм протягом життя?

– А без чого людина не змогла б прожити двох-трьох діб?

Звісно, без води. Адже організм людини складається на 65% з води. У складі всіх живих організмів переважає вода. Це найпоширеніша речовина на Землі, без якої неможливе життя на нашій планеті. Недарма народ склав безліч прислів’їв, приказок про воду. наприклад, «Земля – найбагатша, вода – найсильніша», «Де вода – там і життя», «Є хліб і вода – не страшна біда».

– А про що, на вашу думку, мовиться у цій загадці:

Відома здавна рідина,

Усяк  її вживає,

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува як скло, крихка, тверда –

Це звичайнісінька … (вода).

 Вода на Землі перебуває в трьох станах. Найпоширенішою є вода в рідкому стані, значно менше її перебуває у твердому стані (лід, сніг) і ще менше у газоподібному стані, водяній парі.

– Вода є скрізь: у повітрі, в річках, океанах, під землею, в ґрунті, в льодовиках. Утворившись у глибинах Землі, вода вкрила три чверті земної поверхні. Солона й прісна, прозора й каламутна, рідка, тверда та у вигляді пари, вона в нас і навколо нас. ріки й озера, джерела й криниці , болота та льодовики, хмари й водяна пара, моря й океани – все це складові частини водної оболонки Землі, або гідросфери. Гідросфера – це водна оболонка Землі, яку утворюють Світовий океан, води суходолу, вода в атмосфері. (Визначення записуємо до зошита). Гідросфера займає 71 % поверхні Землі. Вона сформувалася майже 4 млрд років тому.

 робота з картою півкуль

– Розгляньте карту півкуль і визначте, що входить до складу гідросфери.

 Погляньте ще раз на глобус чи на карту півкуль і переконайтесь в тому, що більша частина Землі вкрита водою.

Блакитні кольори морів і океанів становлять Світовий океан – основну частину гідросфери, ( будуємо схему) в якій зосереджено 97,4%; всієї води планети. 2,6% води планети припадає на води суходолу: річки, озера, болота, підземні води, льодовики, багаторічну мерзлоту. Порівняно небагато води постійно міститься в атмосфері – водяна пара, хмари, опади, кристалики льоду.

Розгляньте в підручнику (мал. 100) на якому зображено співвідношення прісної та солоної води на Землі. Зробіть висновок.

– Які складові гідросфери названі в цьому вірші?

Пам’ятаймо, люди, назавжди:

Неможливо жити без води.

Це – життя колиска, це – дощ!

це – роса, це – квітка на межі!

Це – тумани, ріки й моря,

Це – кришталь озер і джерело,

Це – хмаринка в небі, це – село.

В тополях й вербах над ставком,

Це – криниця, клумба під вікном.

Шурхіт хвиль і шторму дикий рев,

Це – струмок у травах між дерев,

Зелень трав, веселки кольори,

Нитки рік і в сутінках бори…

Пам’ятаймо, люди назавжди:

Неможливо жити без води.

  1. Кругообіг води в природі

 робота з підручником

– Прочитайте в тексті §38 підручника (с.154) визначення світового кругообігу води. Дайте відповідь на запитання: чому відбувається кругообіг води? Виділіть основні складові кругообігу води.

Роблю висновок: Отже, безперервний процес переміщення води із Світового океану  на суходіл через атмосферу  та із суходолу знову  у Світовий океан називаю світовим кругообігом води .

– Розгляньте мал.101 «Схема кругообігу води в природі» підручника (с.155) і дайте відповідь на запитання, які два кола кругообігу води зображені на малюнку. Як вони відбуваються?

Ще раз пояснюю рух води в малому кругообігу і учні допомагають зробити підсумок:

– Чому такий рух води в природі називають малим кругообігом?

– Які оболонки Землі взаємодіють під час такого кругообігу?

 Використовуючи схему «Світовий кругообіг води в природі», пояснює хід великого кругообігу води і підсумовує свою розповідь запитаннями:

– Чому такий рух води називають великим кругообігом?

– Які оболонки Землі взаємодіють під час такого кругообігу?

– Яке значення має світовий кругообіг води в природі?

  1. Значення гідросфери

Роль води в житті нашої планети, окремих компонентів природи, кожної живої істоти дуже велика. Вона входить до складу всіх організмів. Багатство та різноманітність природи безпосередньо залежить від наявності води. Через відсутність води, придатної для пиття, дуже бідний рослинний і тваринний світ пустель. Саме тому так складно живеться там людям.

  1. Способи зображення вод суходолу на плані місцевості та карті.

 Опрацюйте § 38 на (с155) способи зображення води суходолу на планеті місцевості та карті і розгляньте мал. 102. Дайте відповідь на запитання, робота з картою:

  • Які є гідрологічні об’єкти? Чи мають вони контури?
  • Що називають гідрографічною сіткою?
  • Як позначаються на карті річки?
  • Як позначаються на плані місцевості річки?
  • Як позначаються річки що пересихають?
  • Як позначаються водоспади?

V. Узагальнення і систематизація засвоєних знань, вмінь і навичок.

1. Продовжити речення:

– Водна оболонка нашої планети називається…

– Основна частина вод гідросфери зосереджена у…

– Вода може перебувати у трьох станах…

– Основною причиною утворення кругообігу води у природі є…

2.Тестове опитування

1) 97,4% вод усієї планети припадає на води

а) суходолу

б) Світового океану

в) атмосфери

2) Вода у атмосфері перебуває здебільшого:

а) у рідкому стані

б) твердому

в) газоподібному

3) Малому  кругообігу води відповідає характеристика:

а) океан-повітря-океан

б) океан-повітря-суходіл-океан

4) Великому кругообігу води відповідає характеристика:

а) океан-повітря-океан

б) океан-повітря-суходіл-океан

IV. Підсумки уроку

– Про що нове ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Як люди використовують воду у своїй господарській діяльності?

– Оцінювання учнів за роботу на уроці

Домашнє завдання

Опрацювати текст §38 підручника, повторити §8.

Складіть невелике оповідання з теми «Мандрівка крапельки води».

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Криштоп Іван
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
1960
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку