урок з географіі для 10 класу

Про матеріал
В розробці уроку указанна тема, дидактична розвивальна та виховна мета уроку
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

Управління освіти, науки та молоді

Херсонської обласної державної адміністрації

Державний професійно-технічний навчальний заклад

6477d570349e29472dae019b52aa1912_XL«Херсонський професійний ліцей зв’язку та поліграфії»

 

Методична розробка

уроку географії

 

Подорож країнами
Європейського Союзу.

Загальна характеристика європейського регіону

 

 

 


Пояснювальна записка

 

Одним із пріоритетів стратегічного розвитку України визнано інтеграцію нашої держави в Європейське співтовариство. Чому Європа? Європейський Союз? А відповідь дуже проста – ми є європейцями.  Україна прагне стати повноправним мешканцем європейського дому. І не тільки тому, що розташована в центрі Європи, а й тому, що ми – європейці настільки, наскільки ми – українці; і лише відчувши себе справжнім українцем, можна збудувати свій український дім за європейськими стандартами.

Урок – подорож країнами Євросоюзу дає можливість учням поглибити знання про Європу та країни, що входять до Європейського Союзу;  сформувати розуміння необхідності інтеграції України до європейської співдружності; розвивати громадянську позицію, почуття відповідальності за спільне майбутнє європейського простору; виховувати повагу до національних, культурних надбань європейських народів, гордість за Україну, як європейську державу.

Ефективність такого уроку залежить від його організації та методики проведення. На даному уроці застосовуються технології формуючого, розвиваючого і особистісно-орієнтованого навчання, оцінка навчальних досягнень. Учні стають не пасивними слухачами, а активними його учасниками. Вони  збирають і обробляють інформацію, готують презентації та відеоматеріали. Інформація представлена в лаконічній, доступній, науковій формі; презентації та відеоматеріали активізують процес навчання.

На уроці використовуються різноманітні види діяльності: самостійна, групова та індивідуальна робота; застосовуються інтерактивні методи навчання; учні роблять самооцінювання та взаємоперевірку.

Всі етапи уроку логічно пов’язанні між собою, сприяють досягненню поставлених цілей.

 

Дата проведення _________      Група _______

 

Тема уроку: Подорож країнами Європейського Союзу. Загальна характеристика європейського регіону. (Слайд 1)

Мета уроку:

  • навчальна: узагальнити й розширити систему знань учнів про Європу та країни, що входять до Європейського Союзу; продовжити формувати в учнів розуміння необхідності інтеграції України до європейської співдружності;
  • розвивальна: розвивати географічне мислення, громадянську позицію, почуття відповідальності за спільне майбутнє європейського простору та вміння робити самостійні висновки, працювати з додатковими джерелами інформації, формувати навички порівняльного аналізу інформації;
  • виховна: виховувати відповідальність, організованість, самостійність, почуття колективізму, толерантність, повагу до національних, культурних надбань європейських народів, гордість за Україну, як європейську державу.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Методи навчання, прийоми: інтерактивні прийоми, групова та індивідуальна робота учнів, самостійна робота, робота з картою, проблемні питання, елементи самоконтролю.

Форма організації навчальної діяльності учнів: урок-подорож

Основні терміни і поняття: Європейський Союз, інтеграція, зовнішньоекономічні зв’язки.

Міжпредметні зв’язки: історія, зарубіжна література, англійська мова, економіка.

Наочність: карта Європи, державна символіка європейських країн, дидактичний матеріал, ілюстративний матеріал, висловлювання відомих людей, музичне оформлення,

Технічні засоби навчання: медіакомплекс, презентації


Епіграф:(Слайд 2)

«Європа буде і залишається одним із пріоритетних центрів розвитку світової цивілізації».

Д. Робертсон

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Підготовка учнів. Узагальнення окремих фактів, понять, явищ.

Викладач: Європа – це багаторічна історія, досвід, політичні, духовні традиції європейських народів, найцінніша скарбниця досягнень та пам’ятників культури, один із осередків світової цивілізації, батьківщина географічних відкриттів, великих міст, промислових революцій та агломерацій.

Вона є колискою міжнародних економічних інтеграцій. У Європи є велика перспектива перетворення її в район миру та міжнародного співробітництва.

Україна прагне стати повноправним мешканцем європейського дому. І не тільки тому, що розташована в центрі Європи. Своє право вона виборювала впродовж багатьох віків свого існування, наші культури мають нерозривні зв’язки. Тому одним із пріоритетів стратегічного розвитку України визнано інтеграцію нашої держави в Європейське співтовариство.

На попередніх уроках ми знайомилися із загальною характеристикою найбільш розвинених країн Європейського Союзу. На початку уроку ми пригадаємо цікаві факти про країни ЄС.

Завдання 1. «Закінчи речення» Правильна відповідь – 1 бал. (Слайд 3)

Учні записують відповіді на спеціальних бланках та виконують взаємоперевірку.

  1. До Франції нафту завозять із... (Перської затоки, Північної Африки)
  2. Тваринництво кран Європи має переважно... напрям. (Молочно-м'ясний)
  3. Столиця цієї країни Ла-Валетта. (Мальта)
  4. Договір про Європейський Союз також називається… (Маастрихтський)
  5. Найбільша річка Латвії. (Даугава)
  6. Угоду про запровадження безвізового режиму було підписано в місті …(Шенгені)
  7. Річка, що з’єднує багато країн Європи (Дунай)
  8.  Яку країну називають «зеленим островом»? (Ірландію)
  9. Країна – член ЄС – сусідка України на північному заході. (Польща)
  10.         Цю країну-острів називають перлиною Середземномор’я. У середні віки країну називали зміїним островом. (Кіпр)
  11.         До якої конфесії належить більшість віруючих ЄС? (католики)
  12.         Скільки країн приєдналося до ЄС у травні 2004 року? (10)

Викладач. Сьогодні до нас завітали представники туристичної агенції «Я САМ». Надаємо їм слово.

Представник туристичної фірми «Я САМ». Літню мандрівку варто вибирати зараз! Туристична агенція «Я САМ» запрошує всіх вас відвідати таємничі та загадкові країни Європи, ознайомитися з культурою, історією, традиціями цих країн! Пропонуємо чудові враження, а не туристичні путівки! (агенти роздають рекламні листівки).

Викладач. А сьогодні ми з вами здійснимо віртуальну подорож до країн Європейського союзу, розглянемо їхні визначні місця, традиції, особливості культури, тому що «Світ схожий на книгу, і той, хто знає тільки свою країну, пройшов у ній лише першу сторінку», казав відомий французький філософ Фужере де Монброна.

IIІ. Повторення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.

Викладач. Нагадаю відомий вислів: «Карта — друга мова географії» . Вам треба оживити карту. (Слайд 4-5)

На екрані ви бачите контурну карту Європи, на якій країни позначені цифрами. Ваше завдання: встановити відповідність між назвами країн та цифрами і назвати їх столиці.

Завдання 2. «Німа карта» Учні на спеціальних бланках встановлюють відповідність між номерами країн та цифрами на карті, записують назви столиць.

Номер

Назва країни

Столиця

 

Великобританія

 

 

Польща

 

 

Італія

 

 

Бельгія

 

 

Греція

 

 

Німеччина

 

 

Австрія

 

 

Франція

 

 

(Самоперевірка за слайдом 5. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал).

IV. Приведення одиничних знань у систему.

Викладач. «… життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати», говорив М.Пржевальський. І щоб переконатися у справедливості цих слів, ми здійснимо мандрівку в окремі країни Європейського союзу: Велику Британію, Німеччину та Францію.

Будьте уважними, спостережливими, допитливими, і з подорожі ви повернетесь з масою вражень і великим багажем знань. Пізнавати світ подорожуючи – це найкраща розвага, яку людина може собі дозволити.

Завдання 3. «Візитна картка» (максимальна оцінка – 5 балів).

Викладач. Перша європейська країна, в яку ми завітаємо, дуже добре знайома вам з уроків історії, світової літератури, англійської мови. Ця країна дала світу Вільяма Шекспіра та Чарльза Діккенса, легендарних Робіна Гуда та Шерлока Холмса, Біг Бен, загадковий Стоунхендж та прославлений «Бітлз». Як ви вже здогадалися, мова йде про Великобританію. Слово – туристичному агенту з Великобританії.

«Візитна картка» (Слайд 6)

  • Офіційна назва – Сполучене Королівство Великої Британії і Північної Ірландії.
  • Площа – 244,1 тис. км. кв.
  • Населення – 61,6 млн. осіб (2009 р.).
  • Столиця – Лондон.
  • Тип країни – економічно високорозвинена держава, країна «Великої сімки».
  • Державний устрій – конституційна монархія, унітарна держава.

Перед очима мандрівників Велика Британія піднімається з морських хвиль, ніби вкрита загадковим серпанком блідо-зелена лінія на горизонті. Такою вона колись постала перед завойовниками. Саме крейдяні урвища спонукали легіонерів Юлія Цезаря дати острову назву Альбіон, тобто Білий. Римлян, які прийшли з півдня, вразила щедрість рослинного світу острова, й пізніше вони дали йому ще одну назву – «країна зелених луків».

Одне із чудес Великобританії – камені Стоунхенджу – знаходиться в Південній Англії. Ця споруда з’явилася приблизно в 1500 році до нашої ери. До сих пір історики не можуть пояснити призначення цієї композиції із велетенських каменів. Кам’яні стовпи мали висоту 2м та вагу від 3 до 5т, були добуті в кар’єрі за 300 км від споруди. Астрофізики вважають, що Стоунхендж був астрономічною лабораторією, археологи називають це храмом для поховання. Одна з легенд говорить, що цей пам’ятник побудували велетні в Ірландії, але злий чаклун Марлін перемістив його до Англії. (відео «Велика Британія»)

   

Викладач. Продовжуємо «заочно» подорожувати найбільш розвиненими країнами Європи. Маю надію, що результативно. Отже, я надаю слово туристичному агенту Німеччини.

«Візитна картка» (Слайд 7)

  • Офіційна назва – Федеративна республіка Німеччина.
  • Площа – 357 тис. км.   кв.
  • Населення - 83,8 млн. осіб (2008 р.).
  • Столиця – Берлін.
  • Тип країни – економічно високорозвинена держава, країна «Великої сімки».
  • Державний устрій – парламентська республіка, федеративна держава.

Найпотужніша в економічному відношенні європейська держава – Німеччина. Вона відіграє значну роль не лише в європейській, а й світовій економіці та політиці.

У ХХ ст. Німеччина зазнала поразки в обох світових війнах, причому після Другої світової була поділена на дві частини: східну – НДР і західну – ФРН, господарство, яких було однаково зруйноване. Об’єднання Німеччини у 1990 р. стало найяскравішою подією, оскільки воно, крім зміни економічної ситуації в об’єднаній країні, вплинуло на поділ сил у всьому світі.

За обсягом ВВП і промислового виробництва Німеччина поступається лише США і Японії.

Одне із відомих місць країни – Берлінська стіна, захисна споруда, побудована в 1961 році за ініціативою влади НДР. Вона відділяла Західний Берлін від східної його частини до 9 листопада 1989 року. Це один із найвідоміших символів холодної війни. Загальна довжина складала більше 100 км, висота близько 3,5 м. Право на безперешкодний перехід стіни мали лише пенсіонери. Іншим потрібен був спеціальний дозвіл. За даними уряду НДР за спробу нелегально перейти Берлінську стіну загинуло близько 120 людей. (відео «Німеччина»)

  

Викладач. Надаю слово туристичному агенту з Франції, який охоче розповість про цю країну.

«Візитна картка» (Слайд 8)

  • Офіційна назва – Французька Республіка.
  • Площа – 544 тис. км. кв.
  • Населення – 65,4 млн. осіб (2009 р.).
  • Столиця – Париж.
  • Тип країни – економічно високорозвинена держава, країна «Великої сімки».
  • Державний устрій – президентська республіка, унітарна держава.

Коли мова йде про Францію, перше, що згадують майже всі, - це покази колекцій всесвітньо відомих французьких модельєрів. Францію вважають «законодавицею» світової моди. І для цього є вагомі підстави, адже такі імена, як Коко Шанель, Крістіан Діор, Жан-Поль Готьє, П’єр Карден та інші, давно стали «візитною карткою» країни.

Утім, Франція розуміється не лише на елегантному вбранні та аксесуарах. Це високорозвинена постіндустріальна держава, одна з країн «Великої сімки» - найрозвиненіших країн світу. За економічним потенціалом Франція посідає друге місце серед країн Західної Європи (після Німеччини), одне з провідних місць у світі за обсягом промислового виробництва, четверте місце за експортом капіталу, витрачає величезні суми на наукові дослідження та розробки. У галузевій структурі економіки основним видом діяльності населення стала сфера послуг. Саме ця держава найпопулярніша серед туристів. (відео «Франція»).

    

Викладач. Ми з вами здійснили подорож, завітавши лише в деякі країни. Кожна країна має свої традиції, культуру, визначні місця. Далі ми подорожуватимемо автостопом іншими країнами ЄС.

Зараз проведемо декілька конкурсів і дамо відповіді на запитання. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати смайлики. В кінці уроку підведемо підсумки.

 

Завдання 4. «Назвіть країну» (робота в групах). (Слайд 9-14)

(Учні поділені на групи, їм по черзі задаються запитання, правильна відповідь - 1 бал. Якщо група не може дати відповідь – іншій групі надається таке право).

  1. Країна, в якій знаходиться штаб-квартира НАТО? (Бельгія).

    

  • національним хобі цієї країни є…(розведення поштових голубів);
  • за формою правління Бельгія є…(монархією);
  • яке місто Бельгії називають «маленьким Парижем»? (Брюссель);
  • обробкою яких коштовних каменів славиться країна? (алмазів);
  • яка галузь промисловості є основною в країні? (чорна металургія).
  1. Батьківщина олімпійських ігор та марафонського бігу, а також вважається батьківщиною Кирила та Мефодія? (Греція)

   

  • за державним устроєм Греція - …(парламентська республіка);
  • на якому півострові розташована країна? (Балканський);
  • якою продукцією славиться країна у світі? (оливками, родзинками, персиками);
  • найвища точка країни…(г. Олімп);
  • головна архітектурна споруда класичної доби Стародавньої Греції… (Акрополь).
  1. «Візитівкою» цієї країни є Віденський вальс. (Австрія)

   

  • які гори розташовані в країні? (Альпи);
  • випуском якого спортивного обладнання славиться країна? (гірські лижі);
  • на яких електростанціях виробляється 70% електроенергії? (гідравлічних);
  • яка річка відіграє найбільшу роль у судноплавстві? (Дунай);
  • в якому році Австрія вступила в ЄС? (1995).
  1. Маслини вирощують у… (Італії);

   

  • які гори розташовані в Італії? (Апенніни);
  • місто – індустріальна столиця Італії? (Мілан);
  • море, яке омиває Італію на сході? (Адріатичне);
  • найпопулярніший вид спорту в Італії? (футбол);
  • місто-порт, найбільший центр чорної металургії? (Генуя).
  1. В цій країні випускають автомобілі марки «Шкода»… (Чехія) ;

    

  • в якому році країна вступила в ЄС? (2004 р.)
  • на якому плато розташована країна? (Богемському плато);
  • найвищою вершиною є… (г. Снєжка);
  • яке курортне місто славиться своїми мінеральними джерелами? (Карлові-Вари);
  • скільки АЕС працює в Чехії? (дві).
  1. Країна розташована на Піренейському півострові… (Іспанія);

    

  • на яких островах знаходиться найвища вершина Іспанії? (Канарських);
  • якою затокою омиваються береги країни? (Біскайською);
  • яка протока відділяє Іспанію від Африки? (Гібралтарська);
  • як називається плоскогір’я в Іспанії, де посушливий клімат, малородючі ґрунти і бідна рослинність? (Месета);
  • за виробництвом якої сільськогосподарської продукції Іспанія посідає перше місце у світі? (оливки, оливкова олія).

Викладач. Порахуємо скільки правильних відповідей у кожної групи.

Викладач. Практично всі країни Європи є членами Європейського Союзу. На його прапорі зображено 12 зірок, які означають абсолютну досконалість і завершеність. Стільки ж зірок і у нашому наступному завданні.

Завдання 5. Бліцопитування. «12 зірок» ( учням запропоновано зображення зірки, навколо якої зазначені вирази та картинки, що пов’язані з назвами країн, щось особливе та цікаве про країну; учні повинні назвати країну. Кожна правильна відповідь - 1бал.) (Слайд 15-27)

  • Франція – центр світової моди, батьківщина Наполеона.
  • Великобританія – країна, де народився всесвітньовідомий ансамбль Бітлз, батьківщина футболу.
  • Люксембург — кузня Західної Європи, сталеве царство.
  • Данія — тваринницька ферма Європи, батьківщина Ганса Х. Андерсена.
  • Португалія — країна емігрантів, швейна фабрика Європи.
  • Нідерланди — світовий центр квітникарства, королівство дерев'яних черевиків, країна сиру, вітряків і тюльпанів.
  • Фінляндія — країна озер і боліт, вкрита снігом до семи місяців на рік.
  • Австрія — альпійська республіка, батьківщина вальсу.
  • Швеція — на прапорі цієї країни Європи є такі самі кольори, як і на прапорі України. Жителі цієї країни отримують високу зарплату і витрачають на відпочинок грошей більше, ніж будь-яка інша нація у світі.
  • Німеччина – девіз країни «Єдність Права і Свободи», національна сільськогосподарська культура – хміль.
  • Бельгія – «майстерня Європи», «прохідний двір Європи».
  • Іспанія – в цій країні проводяться бої биків, народилася оперна співачка Монсеррат Кабальє.

Завдання 6. Гра «Третій зайвий» (учні повинні ознайомитись з виразами та назвати той вираз, який не відноситься до країни, під якою вони вказані. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Слайд 28)

  • Бельгія – Святий Миколай, вафлі, мереживо.
  • Австрія – Дунай, Моцарт, Брюссель.
  • Франція – Париж, Ейфелева вежа, Олімп.
  • Греція – Корида, Кріт, Зевс.
  • Іспанія – Тореадор, Мадрид, Ван Гог.
  • Німеччина – Рейн, святий Патрик, Брати Грім.
  • Італія – Лісабон, Сардинія, 119 острівків.
  • Великобританія – Венеція, Анна Болейн, Шотландія.

Заключне слово викладача. Мені дуже приємно, що кожен з вас був учасником подорожі країнами Європейського Союзу. В результаті ви збагатилися новими знаннями з географії, економіки, літератури, історії, які допоможуть вам просуватися далі у вивченні країн світу,зробити для себе висновок: ви «за» чи «проти» вступу України до Євросоюзу?

Ми, українці, живемо в самому серці Європи і відчуваємо себе її часточкою.

Україна як держава обрала свій шлях у Європейську спільноту і бачить своє майбутнє в європейській інтеграції. Тому й ми повинні добре знати ту частину нашої планети, де з вами мешкаємо, знати про країни Європи, їх досягнення і традиції, культуру й мистецтво.

Ми повинні зрозуміти, що Європа є історично сталим регіоном миру. І тому Українська держава, маючи великий природний, економічний, культурний, інтелектуальний потенціал, спроможна посісти належне місце серед народів Європи і світу.

V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Викладач. Ми – європейці настільки, наскільки ми – українці; і лише відчувши себе справжнім українцем, можна збудувати свій український дім за європейськими стандартами.

Учень: Європа – порівняно невеликий регіон нашої планети, але один з найбільш густонаселених, економічно розвинутих, з осередками стародавньої культури, що значною мірою вплинуло на формування світової цивілізації.

 

 

(Слайд 29)

Куточків різних на Землі багато,

Європа серед них найкраща нам усім.

Бо саме тут нас народила мати.

Європа — нам великий спільний дім.

Оцінювання учнів. Індивідуальна оцінка вчителем кожного учня, а потім роботи в цілому за виставленими балами до запитань. Акцентування уваги на невикористаних можливостях (якщо такі є) та спрямування учнів на подальшу роботу.

Таблиця оцінювання: (Слайд 30)

кількість балів

оцінка

кількість балів

оцінка

36

12

13-18

6

33-35

11

9-12

5

31-32

10

7-8

4

27-30

9

5-6

3

22-26

8

3-4

2

19-21

7

1-2

1

Викладач. А зараз ви оціните свою активність на уроці, корисність і цікавість матеріалу. Вам треба по ланцюжку висловити свою думку про значущі для вас цінності нашого уроку.

Я дізнався …

Я зрозумів, що можу …

Мені сподобалося …

Для мене стало новим …

Мене здивувало …

Я придбав …

Мені захотілося …

Мене надихнуло …

VІ. Інформація-інструктаж домашнього завдання.

  • С.Г.Коберник, Р.Р.Коваленко «Географія, 10 клас», стор.147-181.
  • Написати есе «Моє бачення розвитку взаємовідносин між Україною та країнами ЄС».

СПИСОК  ЛІТЕРАТУРИ

  1. Амбарцумова Е.М. - Тематичний  контроль з географії. Економічна і со­ціальна географія світу, 10 клас, М., Інтелект-Центр, 2009 рік
  2. Атлас з комплектом контурних карт для 10 класу. Економічна і соціальна географія світу. Харків, «Оберіг», 2012 рік
  3. Баранчиков Є.В. - Тести з географії, 10 клас: до підручника Максаковсько­го В.П. «Економічна і соціальна географія світу, 10 клас», М., Видавництво «Екзамен», 2009 рік
  4. Коберник С.Г., Коваленко Р.Р. - Географія в опорних схемах та таблицях, 10 клас, Харків, «Оберіг», 2010рік.
  5. Коберник С.Г., Коваленко Р.Р. - Географія, підр. для 10-го кл. (Соціально-економічна географія світу), Харків, «Оберіг», 2010рік.
  6. Кузнецов А.П., Ким Е.В. – Географія, 10-11 кл.  Базовій рівень, М.: Дрофа, 2012рік.
  7. Паламарчук Л.Б., Гільберг Т.Г.,Безуглий В.В. - Географія, підр. для 10-го кл. (профільний рівень), Київ, Генеза, 2010 рік
  8.  Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. - Географія, підр. для 10-х класів (рівень стандарту, академічний рівень), Київ, Генеза, 2010 рік.
  9. Соловйова  Ю.А. - Географія. Збірник завдань. – М., Эксмо, 2009 рік.
  10. Яценко Б.П., Юрковський В.М., Любицева О.А. - «Географія світу», 10 клас, Київ, «Форум»,2004 рік
  11. Інтернет-ресурси
  12.  Відеоматеріали:
  1. Велика Британія;
  2. Німеччина;
  3. Франція
  1.  Слайди

    Додаток №1

 

 

 

Додаток №2

Лист взаємоконтролю

Завдання 1. «Закінчи речення» Правильна відповідь – 1 бал.

Запишіть відповіді  та виконайте взаємоперевірку.

 

  1. До Франції нафту завозять із...

 

  1. Тваринництво кран Європи має переважно... напрям.

 

  1. Столиця цієї країни Ла-Валетта…

 

  1. Договір про Європейський Союз також називається…

 

  1. Найбільша річка Латвії.

 

  1. Угоду про запровадження безвізового режиму було підписано в місті

 

  1. Річка, що з’єднує багато країн Європи.

 

  1. Яку країну називають «зеленим островом»?

 

  1. Країна – член ЄС – сусідка України на північному заході.

 

  1.  Цю країну-острів називають перлиною Середземномор’я. У середні віки країну називали зміїним островом.

 

  1.  До якої конфесії належить більшість віруючих ЄС?

 

  1.  Скільки країн приєдналося до ЄС у травні 2004 року?

 

Найбільші_міста_Європи_2Додаток №3
Додаток №4

Лист самоконтролю

 

Завдання 2. «Німа карта»  Встановіть відповідність між номерами країн та цифрами на карті, запишіть назви столиць.

Зробіть самоперевірку. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

 

 

Номер

Назва країни

Столиця

 

Великобританія

 

 

Польща

 

 

Італія

 

 

Бельгія

 

 

Греція

 

 

Німеччина

 

 

Австрія

 

 

Франція

 

 

 


Додаток №5

Таблиця оцінювання

кількість балів

оцінка

кількість балів

оцінка

36

12

13-18

6

33-35

11

9-12

5

31-32

10

7-8

4

27-30

9

5-6

3

22-26

8

3-4

2

19-21

7

1-2

1

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Свидер Людмила
Додано
21 квітня 2019
Переглядів
1047
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку